Skocz do zawartości

[Napęd] Wymiana napędu, wyjdzie na dobre?


cherokee

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

drodzy forumowicze kieruję do Was prośbę o pomoc w rozwiązaniu mojego dylematu.

Jeżdżę rowerem systematycznie ale trasy raczej krótkie (max 100-120km) swoje wycieczki ograniczam do jednego dnia. Zazwyczaj tylko trasa i ścieżki rowerowe tj. 90% asfalt, 10% szuter. Staram się zawsze jeździć po twardych nawieszchniach. Zabieram często sakwe na bagaż podręczny.

Do tej pory jeździłem na zestawie:

-piasta tył FH-RM30, obręcz Alexrims z wysokim stożkiem, szprychy (36szt) nierdzewne 2mm (ogólnie: nic specjalnego)

-kaseta 8, HG-50, Hyperglide (co to oznacza?) 11-32 zęby, przerzutka tył Alivio 2008r.

-łańcuch KMC (bliżej nie znany)

-wkład suportu Accent BB-40

-korby Alivio FC- M411

-przerzutka przód Alivio 2008r (górne mocowanie)

Podczas eksploatacji przez 4 lata i przebiegu 6500km byłem bardzo zadowolony z tego zestawu, był dla mnie wystarczający i nie sprawiał żadnych problemów. Ale... w ostatnim czasie w kole zaczeły pękać pojedyńcze szprychy które zastępowałem nowymi, koło stało się podatne na boczne wygięcia, na bębenku piasty pojawił się minimalny luz, łańcuch potrafił przeskoczyć na zębatkach najczęściej używanych. Ten zbieg zdarzeń przesodził o wymianie napędu na nowy zestaw. Nie uważam że pół środki prowadzą do celu, więc wymieniam wszystko. A to jest moja pierwsza tak poważna wymiana w rowerku i wcześniej mało miałem wspólnego z napędem więc zwracam się do Was. Przedstawiam swój wybór i popieram krótkim uzasadnieniem, prosząc Was o opinie i wydanie decyzji czy taki zestaw ma rację bytu i poprawnego działania:

-tylnie koło: piasta Novatec ale na 36 szprych, obręcz Alexrims ACE18 (płaska, oczkowana), szprychy Sapim 2mm nierdzewne. Ponieważ: chciałem mieć solidne tylnie koło do spokojne jazdy ale nadające się pod spore obciążenie (ja = 85kg, sakwa max. 8kg)

-kaseta 8, Shimano Sora 12-21 zębów. Ponieważ: w poprzedniej kasecie wykorzystywałem tylko 4 najmniejsze przełożenia, reszta koronek po moim przebiegu wygląda jak nowa, taka kaseta daje mi szeroki wybór przełożeń z wykorzystaniem wszystkich koronek.

-łańcuch, Shimano HG91. Ponieważ: potrzebowałem dobry łańcuch, a ten właśnie trafiłem na wyprzedaży :thumbsup: .

-wkład suportu Shimano BB-UN55. Ponieważ: mimo że poprzedni wkład nie wykazywał oznak zużycia ale nie posiadał jednolitej obudowy łożysk, co dawało jego małą sztywność. Jeżeli się mylę, proszę o zwrócenie uwagi.

-wymienię kółka prowadzące w wózku tylniej przerzutki na nowe.

To cały mój nowy zestaw, czekam na recenzje i uwagi.

Pozdrawiam.

Napisano

No to jest wtopa. Szukam piasty podobnej pasującej do mojego roweru...

Będzie takie cudo: Novatec

 

i cena ok.

 

Mam taką (tylko 32 otwory). Jest OK tylko czasem wydaje dziwne dźwięki, ale podobno taka ich uroda. ;)

Napisano

Więc koszt takiej wymianny, cenny podane w przybliżeniu:

-kompletne koło + zaplot 230PLN

-Kaseta 90PLN

-łańcuch 80PLN

-wkład suportu 70PLN

-kólka wózka 25PLN

SUMA: około 500PLN

Dużo???

 

Martwi mnie że stara kaseta była w systemie tzw; Hyperglide, cokolwiek to oznacza, a o nowej Sora tak nie opisują.

Więc co to jest ten Hyperglide?

Napisano

Ten system odnosi się do zębatek kaset i łańcucha. Nie zawracaj sobie tym głowy bo większość zarówno kaset jak łańcuchów jest właśnie HG.

 

Na twoim miejscu nie wkładał bym na bębenek do MTB kasety szosowej a wymienił korbę z blatami 48-38-28 ale to już indywidualna decyzja a raczej kwestia terenu w jakim będziesz jeżdził.

  • Mod Team
Napisano

Piasta szosowa jak napisano ma 130mm a to o 5 za mało, na upartego by było. HG czyli hyper glide to system wycięć na kasetach shimano po zewnętrznej stronie zębów, System IG bodajże to było inter glide miał wycięcia wewnątrz jak i na zewnątrz zębów.

 

Jest Jeszcze UG uni glide ale to nie pamiętam już czym sie charakteryzowało.

Napisano

 

Na twoim miejscu nie wkładał bym na bębenek do MTB kasety szosowej a wymienił korbę z blatami 48-38-28 ale to już indywidualna decyzja a raczej kwestia terenu w jakim będziesz jeżdził.

a na czym zyskam jeżeli wymienię blaty na te z większą ilością zębów, rezygnując z "mniejszej" kasety?

  • Mod Team
Napisano

Mając np napęd korba 42z wolnobieg 11t to prawie to samo co 48z i 14t, czyli w zależności od stopniowania kasety zyskujesz tak jak by 2 biegi w porównaniu do korby 42.

Napisano

Kolejna sprawa to opony, które w znaczący sposób mogą poprawić szybkość jazdy. Warto brać to pod uwagę.

 

Opony nie stanowią problemu. Rower stoi na 28x1-3/8 cala (37-622, 700x35C)

Chyba trudno znaleźć bardziej wąską oponę nadającą się do codziennej jazdy?

Napisano

Napęd wymieniony, w specyfikacji jak pisałem na początku tematu.

Wszytko jest OK, różnica jest zauważalna. Napęd bardziej wydajny, bez wątpliwości jest lepiej.

 

Ale jest małe nie dociągnięcie. Podczas zmiany przełożeń na kasecie, łańcuch "zastanawia się" nad zmianą koronki. Przeskok trwa dosłownie odrobinę dłużej niż wcześniej ale zmiana jest już zauważalna. Dodam że wcześniej zmiana przełożeń wchodziła jak w zegarku, cicho i szybko. Łańcuch ma 114 ogniw, może za dużo? Długość łańcucha wpływa na jakość zmiany przełożeń?

 

Po wymianie kółek w wózku przerzutki M410 nie wiem które gdzie założyć, ponieważ kółka nie są identyczne. Jedno jest symetryczne, drugie za to ma linię zebów przesuniętą wzgłędem osi obrotu na bok. Które gdzie i w którą stronę?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...