Skocz do zawartości

[napęd] dobór części do korby SLX 48-36-26 : przerzutka tylna GS + przednia typu down swing


ZyGmUnT

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam !

Dawno mnie tutaj nie było, nie interesowałem się tematami rowerowymi, ale nastał czas na wymianę napędu w moim leciwym rowerze. Niestety trochę się na rynku pozmieniało więc potrzebuję odrobinę pomocy w doborze sprzętu. Mam zamiar wymienić cały napęd, więc postaram się wymienić jak najwięcej czynników mających wpływ na wybór części.

 

Rower to Kross level a6, jedna z pierwszych generacji z 2005 albo 2006 roku. Mimo, że rama może nie już najwyższych lotów, lakier odprysł w paru miejscach i wyblakł, to bardzo pasuje mi geometria tego modelu. Zdecydowałem się więc ją pozostawić. Co do reszty osprzętu mam tu zdezelowaną i zajeżdżoną korbę firex sl, manetki dual control (dawny lx), starą przerzutkę alivio z przodu, oraz lx z tyłu. Z manetek też jestem zadowolony i nie zamierzam wymieniać ich na rapidy.

 

Przeznaczenie – 80% jazda po mieście po równym, w terenie raczej też po równym. Nie planuję jakichś eskapad po górach. Wiem, że do takiego zastosowania mógłbym się zastanawiać nad czymś co ma 28” koła, ale ważę ponad 100kg, a w mieście są i dziury i wysokie krawężniki, więc zależy mi na trwałości sprzętu. Z 26” jestem zadowolony.

 

Planowany sprzęt :

 

Korba : SLX 175 mm 48-36-26 : Wybór padł na taką korbę, ponieważ przy mojej wadze jestem korbołamaczem. Mój firex gibie się na wszystkie strony co spowodowane jest luzami na łączeniach ramion z suportem (a jest to część trwale zespolona). Z racji przeznaczenia do miejskiej jazdy postanowiłem użyć dłuższego o 5mm ramienia w stosunku do poprzedniej korby. Jeśli chodzi o koronki to najbardziej zależy mi na środkowej koronce, tzn żeby miała 36T albo więcej, bo to zapewni mi szybką jazdę. Jeśli chodzi o dużą koronkę wolałbym chyba 46 albo 44 ale takich nie sprzedają. Po tym, jak moja korba truvativa zaczęła łapać luzy spowodowane rozkręcaniem się śruby dociskającej ramię do suportu, której to śruby nie udało mi się w żadnym serwisie wymienić na nową, zniechęciłem się do produktów tej firmy. Korba powinna być sztywna i wytrzymywać duże przeciążenia, oraz być na octalinku bo kwadraty łamią mi się pod nogami (jestem cieżki)

 

Kaseta : SLX 9rz 11-28 : Nie będę mistrzem podjazdów pod górki więc nie potrzebuję kasety kończącej się na 32, czy 34 zębach. W zasadzie najczęściej korzystam z najmniejszych i środkowych kółek. Wystarczyło by mi też 8rzędów, ale z tego co widzę, jest teraz problem, żeby dostać coś takiego do mtb. Ta kaseta mnie w zupełności urządza.

 

Łańcuch – zdecydowałem, że mogę się machnąć na XTR’a. Koszt względem xt i lx jest niewiele wyższy, więc raz się żyje.

 

Przerzutka tylna : XT RD-M770 GS : tutaj muszę iść niestety na drobny kompromis. Z racji stosowania manetek dual control potrzebuję przerzutki ze sprężyną low normal (zamiast popularniejszych top normal do rapidów). Mam też uraz do długich wózków, bo zawsze gdzieś nimi zawadzałem i kończyło się to uszkodzeniem przerzutki i zerwaniem łańcucha. Średni wózek wg wyliczeń nie do końca tu pasuje (korba + kaseta daje 39t, a średni wózek powinien być stosowany do około 33t). Po złych doświadczeniach z długim wózkiem jestem gotów zaryzykować taką kombinację kosztem trochę gorszej kalibracji.

 

Przerzutka przednia : jakiś xt down swing : tutaj kompletnie nie wiem co wstawić. Zależy mi w zasadzie tylko na tym, żeby był to dobry down swing, którego wyreguluję raz i zapomnę o nim raz na zawszę. Większa siła wymagana do wykonania przełożenia mi nie przeszkadza. Problemem jest natomiast dla mnie dobór przerzutki, żeby pasowała do korby z tarczą 48t. Wg opisów większość przerzutek obsługuje maksymalnie 42-44T.

 

Podsumowując moje pytania brzmią :

1. Czy korba SLX jest wytrzymała, czy może powinienem rozejrzeć się za inną.

2. Czy średniej długości wózek (GS) przerzutki tylnej nie będzie sprawiał mi problemu? Pal licho, że odpadną dajmy na to dwa skrajne najniższe biegi – ważne, żeby dało ją się wyregulować tak, aby trzymała bieg. Czy może SGS jest tu koniecznością ?

3. Jaką przerzutkę zamontować na przodzie ? Mam fundusze na xt.

Napisano

Korba SLX powinna być w porządku, chociaż ostatnio ceny poleciały w górę niestety. Zastanów się natomiast czy jest sens kupować łańcuch XTR, pomijając fakt, że nie ma sensu pchać xtr do slx, to campa c9 będzie moim zdaniem zdecydowanie lepszą opcją zarówno pod względem ceny jak i jakości.

Napisano

Korba SLX powinna być w porządku, chociaż ostatnio ceny poleciały w górę niestety. Zastanów się natomiast czy jest sens kupować łańcuch XTR, pomijając fakt, że nie ma sensu pchać xtr do slx, to campa c9 będzie moim zdaniem zdecydowanie lepszą opcją zarówno pod względem ceny jak i jakości.

 

 

Dzięki za podpowiedź. C9 w ogóle nie brałem pod uwagę, z racji tego, że zatrzymałem się z wiedzą w czasach kiedy na rynku było tylko shimano, sram i kmc (oczywiście w normalnych cenach). Co do przerzutki przedniej doszukałem się, że istnieje seria z oznaczeniem fd-txxx, która jest przystosowana do 48 zębowych tarcz, więc ten problem również jest już rozwiązany.

Napisano

Przegięta konfiguracja jak na miasto. Tzn. nikt bogatemu nie zabroni ;) ale jeśli chcesz kupić coś do jazdy w takich warunkach jak piszesz to wszystkie elementy, włącznie z korbą, spokojnie wystarczą klasy Deore. Cena 50% tego co chcesz wydać. Nawet bym forsował opinię, że cały napęd 9 rzędów Alivio podoła, tylko z korbą Deore, bo to konstrukcja ze zintegrowaną osią. Chociaż jakby się uparł Alivio na octalinka jest i pewnie by Cię zadowolił.

 

Rozważałeś konfigurację z kasetą szosową?

Napisano

Przegięta konfiguracja jak na miasto. Tzn. nikt bogatemu nie zabroni ;) ale jeśli chcesz kupić coś do jazdy w takich warunkach jak piszesz to wszystkie elementy, włącznie z korbą, spokojnie wystarczą klasy Deore. Cena 50% tego co chcesz wydać. Nawet bym forsował opinię, że cały napęd 9 rzędów Alivio podoła, tylko z korbą Deore, bo to konstrukcja ze zintegrowaną osią. Chociaż jakby się uparł Alivio na octalinka jest i pewnie by Cię zadowolił.

 

Rozważałeś konfigurację z kasetą szosową?

 

A włożę taką do roweru mtb z kołami 26" ? Co do korby, to nie chcę obniżać standardów - niestety, ale poprzednią korbę ze zintegrowaną osią też udało mi się poluzować przez co teraz nie nadaje się do jazdy (a więc wymiana koronek czy wkładu nie wystarczy). Co do klasy podzespołów - 50 złoty na przerzutce w tą czy w tą nie robi mi różnicy, a jak nie robi różnicy, to czemu nie wziąć lepszej ? W tej chwili posiadam przerzutkę przednią klasy alivio ( od nowości ) i nigdy nie byłem z niej zadowolony. Co do tylnej - we wszystkich kiedyś sprężyna siada.

Napisano

1. Włożysz - zależy to nie od rozmiaru ramy, tylko od bębenka

2. Nie wiem jak działa firex, ale SLX czy Deore, pomijając te kilkanaście gram, to te same korby, w innym malowaniu i innej cenie. I nie sądzę, żebyś kiedykolwiek zerwał mocowanie osi z ramieniem.

3. Nie wiem czemu nie zadowala Cie Alivio na przedzie - z tego co wiem od Acery w górę, przerzutki przednie różnią się masą. I niczym więcej. Bo to po prostu ramka metalowa. Zmiana biegów zależy od korb, a nie od przerzutki. No chyba że nie wyregulujesz.

4. Tu 50 zł, tam 150 i w końcu masz 300. Równie dobrze móżesz kupić XTRa ;) tylko pytanie czy oprócz niewątpliwego lansu wykorzystasz ten sprzęt.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...