Specjalna jest manetka bo nie ma na rynku manetek obsługujących takie ilości biegów. Na końcu wpisu dodaję filmy na których wszystko widać. Dodatkowo linka musi być dłuższa i bardziej giętka.
Przeniesienie napędu (na korpus piasty) może być dowolne, a dokładnie w formie dowolnego sprzęgła jednokierunkowego działania. Próbowałem sprzęgła igiełkowe, ale bez sprężyn dociskających słabo działają i stosuję zapadki.
Stosowane w przerzutkach planetarnych koła zębate mają wytrzymałość przekraczającą możliwości człowieka. Żeby to sobie wyobrazić to hartowany sworzeń łańcucha o średnicy ok. 3mm nigdy nie ulega ścięciu. Łańcuch ulega uszkodzeniu przez ześlizgnięcie się płytki ze sworznia.
To był tylko test na potwierdzenie poprawności koncepcji sterowania. Istotne były nie kilometry, a ilość zmian przełożeń. Biegi były zmieniane co 2-4 s co nie ma miejsca podczas normalnej jazdy. Z punktu widzenia sterowania te 150 km odpowiada normalnej jeździe na dystansie kilkadziesiąt razy większym. Pozostałe elementy są podobne do obecnych przerzutek, więc trwałość będzie podobna.
Standard trzy rowki na średnicy ok. 34,5mm, ale można wykonać dowolnie.
Jest taka możliwość. Pierwszy prototyp był wykonany pod tarczówkę. W następnych prototypach zrezygnowałem z tarczówki, ponieważ mocno to komplikowało wykonanie korpusu piasty. Przy profesjonalnym wykonaniu nie będzie z tym problemu.
Tak, konstrukcja ma dość małą średnicę i masę. Ma też jeszcze duże pole do optymalizacji. Pracuję nad rozwiązaniem do przodu (w mechanizmie korbowym). Wprawdzie jest to rozwiązanie dla dedykowanej ramy, ale są możliwości umieszczenia takiej przerzutki w tradycyjnej ramie.
W obecnym prototypie nieraz też trzeba odpuścić przy zmianie biegów, ale to kwestia mniejszej precyzji wykonania. Przy profesjonalnym wykonaniu, nie powinno być problemu ze zmianą biegów, nawet pod dużym obciążeniem.
Innowacyjne jest sterowanie, pozostałe elementy są podobne do innych rozwiązań na rynku i trwałość jest zależna tylko od jakości wykonania. Sterowanie w tej przerzutce przy profesjonalnym wykonaniu powinno bardziej niezawodne od tradycyjnych rozwiązań
Jeśli do środka nie dostała się woda, a przerzutka jest uszczelniana simmeringami, to dla obecnych smarów -30*C to nie problem.
Długo to trwało, ale mam już film prezentujący działanie prototypu oraz sposób zdejmowania i zakładania sterowania.
Poniżej film z działającego prototypu 18-biegowego. Nie zawsze bieg wskoczy idealnie i trzeba zwolnić pedałowanie, ale tak jak pisałem to dopiero prototyp o ograniczonej dokładności wykonania.
Poniżej zdejmowanie mechanizmu sterującego z osi.
Obecnie poszukiwane są możliwości profesjonalnego wykonania najważniejszych elementów przerzutki, których jakość wykonania w warunkach domowych nie pozwala na pełne przetestowanie prototypu.