Skocz do zawartości

gruby2

Użytkownik
  • Liczba zawartości

    113
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

Osiągnięcia użytkownika gruby2

Uczeń

Uczeń (2/13)

  • Pierwszy post
  • Collaborator
  • Conversation Starter
  • Od tygodnia
  • Od miesiąca

Ostatnio zdobyte

14

Reputacja

  1. Przetwornica raczej tak tylko scalaka ma na wyjściowy prad 800mA. A gdyby dał na większy to i tyle by uzyskał. Na LM2575 1A na wyjściu można uzyskać przy ok. 20km/h. Więc niech nie chrzani, że więcej tylko magik uzyska. Widoczny element w obudowie TO220 to może być zewnętrzny klucz przetwornicy (nie zawsze są zintegrowane) lub element zabezpieczenia nadnapięciowego. To nie jest wyłącznik. Jego może nie być w ogóle i układ jest cały czas zasilany.
  2. @789987 Nota katalogowa scalaka przetwornicy: http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm1575.pdf Schemat podany w typical application i podany sposób doboru wartości konkretnych elementów. Do tego dokładasz zabezpieczenie nadnapięciowe (Crowbar circuit): http://www.electronics-radio.com/articles/electronic_components/scr/scr_overvoltage_crowbar.gif Jako SCR dajesz tyrystor/triaka najlepiej o bardzo dużym pradzie chwilowym (peak current) na jakieś 100A bo w przypadku zadziałania tyle popłynie z kondensatora wejściowego i uniknie się przepalenia. Możesz wykorzystać np. BT138. Dioda zenera na napięcie przy którym ma zadziałać zabezpieczenie. Dajesz nieznacznie mniejsze od napięcia maksymalnego LMki @Thomlodz Powerbanki dają cały czas ten sam prad, zwykle 1A. Z pradnicy nie uzyskasz cały czas stalego o ile nie jedziesz ze stałą prędkością. Jeśli dodatkowo telefon korzysta z gpsa lub ma cały czas włączony ekran to on się doładowywuje ale nie przewyższa zapotrzebowania i dlatego się rozładowywuje. Z kablem może być to prawda. Zdarzało się, że pomimo tej samej ładowarki sieciowej na jednym kablu ładuje szybko a innym kablu bardzo wolno a wręcz nawet w ogóle. Pozmieniaj kable. Dodatkowo nie wiem jak wygląda ten układ ładowarki ale sam autor chyba ma małe pojęcie o sposobie działania prądnicy. Czytamy: Prądnica generuje ok. 3W na każde 10km/h i maksymalny prąd wynosi 500mA. Ale to nie oznacza, że na odbiorniku nie można wytworzyć więcej. Można, od tego jest przetwornica. Prądnica może generować 500mA ale przy wyższym napięciu więc po przekształceniu możemy uzyskać nawet i 2A na wyjściu przy 5V np: 35km/h --> z prądnicy: 500mA, 20V, 10W; na odbiorniku po przekształceniu 2A, 5V, 10W (pomijając straty). Autor sugeruje się mocą znamionową prądnicy 3W, która jest poprawna jedynie dla obciążenia żarowką halogenową.
  3. Generalnie jeśli chodzi o shimano to interesują cię modele z literką D co oznacza montaż tarczy, N oznacza brak takiego mocowania. Następnie poprzedzająca cyfra 2 to wersja 2,4W, 3 wersja 3W. Parametry elektryczne są wręcz identyczne dla danej wersji prądnicy (chodzi o moc znamionową). Nie istnieją wydajniejsze prądnice dla tej samej mocy. One się różnią wyłącznie zastosowanym materiałem, mogą być lżejsze, trwalsze, mieć mniejsze opory toczenia. Opór magnetyczny będzie identyczny gdyż to wynika z wprost z parametrów elektrycznych a nie konstrukcji. Wersje o mniejszej mocy będą nieco lżejsze bo magnesy są słabsze a więc i mniejszy opór magnetyczny. Ale za to daną moc osiągnąć można przy wyższej predkości. Dla mnie nie warto, lepiej brać 3W. Waga i opór magnetyczny nie będzie w żaden sposób odczuwalny. Polecałbym jednak zmontowanie nowego koła niż wymianę piasty gdyż jest to nieopłacalne. Taniej wyjdzie sprzedaż starego koła i zaplecenie nowego. Chyba, że stara piasta lub obręcz jest do wyrzucenia. Przetwornica, którą pokazałeś nie nadaje się do zastosowania. Powinieneś użyć przetwornicy step-down (obniżająca, buck converter) lub najlepiej buck-boost (podwyższająco-obniżająca). Przetwornicą podwyższającą popalisz odbiorniki gdyż prądnica w piaście sama w sobie nie generuje 3V a jest generatorem pradu o wartości nieco ponad 0,5A. Przy wyższych prędkościach wygeneruje nawet 10-20V przy pełnym prądzie a przetwornica nie zbije tego do 5V. Telefon sobie usmażysz. Powinieneś zastosować przetwornicę np. na LM2575 wersja 5V. Nadaje się do zasilania wszystkiego z wejściem usb lub zasilaniem 5V. Sam z takiej korzystam, zbudowałem własnoręcznie więc nie podam gotowca. Przetwornica musi spełniać następujące wymagania: - typ: step down lub step down/up - napięcie wejściowe: przynajmniej do 20V ale im więcej tym lepiej, LM2575 ma do 40V lub wersja HV do 60V - zabezpieczenie napięciowe, w przypadku gdy pobór prądu będzie mały to pradnica może wygenerować 20, 40, 60 a nawet i więcej woltów. - prąd wyjściowy: 1A w zupełności wystarczy na jedno urządzenie, 2A w przypadku dwóch urzadzeń.
  4. Nie wiem co jest w środku w tych lampkach. Z dużym prawdopodobieństwiem powinny być tam przetwornice umożliwiające podłączenie kilku lampek równolegle. Wtedy powinny świecić tak jak napisałem. Na jaki prad sa te lampki tez nie wiem. Najprościej jak będziesz miał jedną to sprawdź prędkośc kiedy lampka osiąga nasycenie. Przy dwóch lampkach prędkość musi się podwoić więc oszacujesz czy ma to sens.
  5. Wszystko zależy od przetwornic jakie siedzą w lampkach i na jaki prąd mają ograniczenie. Teoretycznie przy połączeniu równoległym (szeregowe jest niedopuszczalne) uzyskamy zdwojenie mocy jednak pytanie czy jest to do osiągnięcia dla prędkości rowerzysty. Trochę poteoretyzuję. 1) lampki jedna dioda na 0,5A Maksimum dla jednej uzyskamy przy 6km/h. Powyżej będziemy mieć zysk. Przy dwóch maksimum dla 12km/h. 2) lampki jedna dioda na 1A Maksimum dla jednej uzyskamy przy 12km/h. Powyżej będziemy mieć zysk. Przy dwóch maksimum dla 24km/h. 3) lampki jedna dioda na 1,5A Maksimum dla jednej uzyskamy przy 18km/h. Powyżej będziemy mieć zysk. Przy dwóch maksimum dla 36km/h.
  6. Nic nie spada. Ja mam przy obciążeniu cały czas 12-14V. Dorzucę więcej diod to będę miał i 20V. Napięcie nie jest bezpośrednio zależne od obrotów. Od obrotów (oraz rezystancji obciążenia) zależny jest prąd. A napięcie dostosuje się do pradu. Zobacz te pomiary. By zrozumieć skąd bierze się wartość znamionowa 6V/3W (dla obciążenia halogenowego 24 ohm) trzeba zrozumieć zasadę działania pradnicy z magnesem stałym. http://s16.postimg.org/jqvyma15g/performance.jpg
  7. Chodzi o prąd, który płynie przez diodę po jego nasyceniu. Czyli jedziemy np. z prędkością przy której prąd już nie wzrasta. W zależności od typu leda prąd jest różny. Dokładnie ta sama różnica w prądzie wychodzi w przypadku zastosowania prostownika z kondensatorem (mierzymy prąd stały lub rms) jak i bez prostownika (mierzymy prąd rms). Nie można tez mówić o prądzie stałym. Prądnica rowerowa w piaście generuje małą częstotliwość co przy prędkości ok. 25km/h daje 50Hz. Skutecznie tego nie odfiltrujesz elektrolitem np. na 16V. Maksymalnie jaki dostałem to 10000uF. Wtedy przy XM-L biała + XPE czerwona tętnienia napięcia wynoszą 0,13V co daje tętnienia prądu rzędu nawet 200mA.
  8. Wytłumacz zatem dlaczego dla jednych diod prad nasycenia prądnicy wynosi 0,5A a dla drugich 0,4A? @zekker Zgadza się bo zapewne indukcyjność jest połączona szeregowo z rezystancją a pojemność równolegle.
  9. http://www.amprobe.pl/oferta,15,23.html AMPROBE 37 XR-A Przy czym dla układów z kondensatorem filtrującym wystarczy mierzyć prąd stały. Bez kondensatora zmienny.
  10. Tak, moje pomiary. Podłączałem ledy w dwóch konfiguracjach: - prostownik na diodach schottky'ego z kondensatorem filtrującym - prostownik na mosfetach bez kondensatora filtrującego (nie można użyć kondensatora w takiej konfiguracji) - prostownik w połowie na shottky'ego i w połowie na mosfetach z konsensatorem W zależności od rodzaju diody i ich ilości prad nasycenia się zmieniał. Ustabilizować go można było dopiero po wpięciu szeregowo kondensatora pomiędzy prądnicę i prostownik. Pomiary były wykonywane najprościej jak się da. Wsiadamy na rower i jedziemy. Pomiar prądu z multimetru.
  11. Dokładnie nie znam, ciężko też znaleźć jakieś dokładne informacje. Szacuje się na dziesiąte części mH. Prądnica ma indukcyjność ok. 130mH. W przypadku halogenów a rezystora różnica raczej będzie niezauważalna. Ale w przypadku ledów może być znacząca. Pisałem o zmniejszeniu pradu nasycenia z 0,5A na 0,4A.
  12. Zupełnie nie zrozumiałeś o jaki wpływ obciążenia chodzi. Prądnica rowerowa ma charakter indukcyjny. Wartość tej indukcyjności możesz znaleźć. Każde obciążenie o charakterze innym niż czysto rezystancyjne zmieni tę charakterystykę. Wydawałoby się, że halogen czy led nie zmieni tego znacząco. A okazuje się, że tak. Pisałem, że niektóre ledy potrafią zmniejszyć prąd nasycenia z 0,5A na 0,4A. To nie jest do pominięcia. Trzeba pamiętać, że najgorsze w przypadku prądnicy to odbiorniki pojemnościowe gdyż w najgorszym przypadku gdy trafi się na odpowiednią częstotliwość to można "stłumić prądnicę" (przez obwód RLC).
  13. Nie jest do pominięcia. Porównywanie z samochodem mija się z celem. W samochodzie masz napięcie za regulatorem (stałe), prądnica daje zmienne a ta ma charakter indukcyjny. Jak sam halogen raczej dużego wpływu nie ma to ledy mocy podpięte bezpośrednio mogą zmniejszyć prąd nasycenia nawet do 400mA. W samochodzie przepięcia nie mają znaczenia bo masz akumulator, który z uwagi na bardzo dużą pojemność jest bardzo dobrym filtrem. Nie wiem też czy przypadkiem przekaźniki samochodowe nie mają wbudowanej diody na cewce. A włączniki oświetlenia są w obwodzie cewki przekaźnika a nie żarówki
  14. To jest oczywiste. Jednak z ze stronu krudnika można w miarę dobrze oszacować. Te wszystkie prądnice mają bardzo zbliżoną ch-kę. Różnice istnieją w oporach, masie i materiale. Oczywiście, że warunki muszą być identyczne. Ale testowanie dla halogenów i do tego w zakresie nasycenia kompletnie mija się z celem. Bo co z tego jak dla tego przypadku wyjdzie te 65% jak dla ledów może być i 80%? Nadal powtórzę, że te normy niemieckie są archaiczne i wymagają zmian. Tak samo jak przepis o obowiązku wyposażania rowery w zasilanie z dynama, który dopiero niedawno wycofano. I nadal podam mój przykład. Przy moich lampkach 7W nasycenie następuje gdzieś nieco powyżej 20km/h, Przy 15km/h szacunkowo otrzymam sprawność 75% (5,25W wyjście / 7,1W na wejściu) Ja sprawdzałem miernikiem dla 3N20 28". Przy 10km/h było już blisko 500mA. Przy 12km/h było nasycenie jeśli dobrze pamiętam to na 520mA. Generowana moc wynosiła coś ok. 3,3W. (z głowy bo nie zapisałem).
  15. Nie jest to dokładnie 0,5A. Tak piszę bo jest szybciej. rzeczywista wartość waha się od 520mA do 550mA. Poza tym wiele pradnic przy oświetleniu halogenowym generuje więcej niż 3W. Nasyca się nawet przy 3,5W. Dlatego niektóre pradnice miały zabezpieczenie napięciowe a bez zabezpieczenia niektóre żarówki się przepalały. Może z tymi 3W przesadziłem. Ale będzie 2,8-2,9W. Nadal sprawność bliżej 80% a nie 65%. Halogen wprowadza dodatkowe indukcyjności, rezystor ma znacznie mniejsze, ledy wprowadzają pojemności. Sterowanie impulsowe to już w ogóle oddzielna sprawa. Od tego właśnie zależy ch-ka prądnicy bo sama w sobie ma charakter indukcyjny. Z pradnicy można nawet w prosty sposób wyciągnąć więcej niż znamionowe 0,5A dołączając szeregowo kondensator tworząc układ rezonansowy. Można i nawet wyciągnąc i kilka amperów (oczywiście przy konkretnej prędkości obrotowej). To na pewno to. Prądnica 2,4W ma mieć nasycenie dla znamionowego obciążenia 2,4W przy podobnej prędkości co 3W dla znamionowego obciążenia.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...