matbla91 Napisano 2 Września 2011 Napisano 2 Września 2011 Witam, zastanawiam się, czy muszę wymienić kasetę, korbę, czy też łańcuch. Otóż przy dużych prędkościach dzieje się coś takiego, że mniej więcej co dwa obroty pedałem jest takie głośne skrzypnięcie i odczuwam je na stopie. Domyślam się, że po tym samym opisie ciężko Wam będzie ocenić, co jest do wymiany. Czy zdjęcia łańcucha, kasety i korby pomogłyby coś? Ktoś mi jeszcze mówił, że może suport jest niedokręcony? Pozdrawiam i dzięki za pomoc PS. Występuje jeszcze coś takiego, że jak dam przerzutki na max, tj. 3x8 i mocno szarpnę pedałem to łańcuch wylatuje z korby na zewnątrz, po czym zwykle sam wraca poprzez pedałowanie w zwolnionym tempie. Przerzutki są dobrze wyregulowane.
brt0555 Napisano 2 Września 2011 Napisano 2 Września 2011 Podaj specyfikacje, bo wylatywanie lancucha to albo zla regulacja, albo masz cos ladnie przekoszone, co do skrzypania to zobacz czy z pedalami, suportem wszystko ok.
matbla91 Napisano 2 Września 2011 Autor Napisano 2 Września 2011 RAMA 26" / ALU 6061 / HYDROFORMING / MĘSKA - 17", 19", 21", 23" WIDELEC PRZEDNI SR SUNTOUR XCR LO / BLOKADA / SKOK 100MM KOMPLET STEROWY AHEAD FSA ZS-4 / 1-1/8" / WEWNĘTRZNY MECHANIZM KORBOWY FSA DYNA DRIVE / 42X32X22T / 175MM SUPORT TH / 7420ST-S / ŁOŻYSKA MASZYNOWE / PODWÓJNE USZCZELNIENIE PRZERZUTKA PRZEDNIA SHIMANO ALIVIO M412 PRZERZUTKA TYLNA SHIMANO DEORE M531 DŹWIGNIE PRZERZUTKI/HAMULCA SHIMANO ALTUS EF60 WOLNOBIEG/KASETA SHIMANO ALTUS HG30 / 11-32T ŁAŃCUCH SRAM PC38 / POWERLINK PIASTY SHIMANO RM60 / ALU / QR / 36H / CZARNE HAMULCE SHIMANO ALTUS M422 / CZARNE OBRĘCZE RODI MUDROCK / CNC / CZARNE SZPRYCHY SAPIM / NIERDZEWNE / CZARNE OPONY SCHWALBE RACING RALPH / 26X2.25 PEDAŁY WELLGO / ALUMINIOWY KORPUS / RAMKA STALOWA KIEROWNICA UNO / PROSTA / 31.8MM CHWYTY KIEROWNICY HERRMANS GEL WSPORNIK KIEROWNICY UNO / ALU / +7o WSPORNIK SIODŁA UNO / ALU SIODŁO SELLE ROYAL VIPER OŚWIETLENIE - INNE DZWONEK, ODBLASKI LICZBA BIEGÓW 24
c4r0 Napisano 2 Września 2011 Napisano 2 Września 2011 Występuje jeszcze coś takiego, że jak dam przerzutki na max, tj. 3x8 i mocno szarpnę pedałem to łańcuch wylatuje z korby na zewnątrz, po czym zwykle sam wraca poprzez pedałowanie w zwolnionym tempie. Z korby na zewnątrz i sam wraca? Możesz jaśniej? Łańcuch masz czysty i niezesztywniały? Jak jedziesz powoli to nie przeskakuje, ale nie dzieje się nic innego niedobrego (jakieś złowrogie dźwięki)? Duży przebieg ma ten rower?
matbla91 Napisano 2 Września 2011 Autor Napisano 2 Września 2011 No z trójki wylatuje w prawo (decyduję się bardzo gwałtownie przyspieszyć), a potem pedałuje w zwolnionym tempie to wraca. Czyściłem go i smarowałem, ale faktycznie trochę przebiegu już ma. Ostatnio zrobiłem nim 1,5k w ciągu 14 dni, a wcześniej mógł mieć z drugie tyle.
c4r0 Napisano 2 Września 2011 Napisano 2 Września 2011 Aaa, pewnie masz jakąś osłonkę na dużym blacie czy coś. Mi jak tak łańcuch spadnie to zatrzymuje się na bucie... To może po prostu napęd zużyty. Popatrz na ząbki, zobacz czy jest znaczny luz na ogniwach łańcucha. Mi to wygląda jak byś miał zjechany łańcuch albo/i duży blat, chociaż blat po 3k km to byłoby trochę szybko (chyba). Jak się wymienia łańcuch to praktycznie zawsze z kasetą, a jak masz zjechane ząbki na blatach to i blaty.
matbla91 Napisano 2 Września 2011 Autor Napisano 2 Września 2011 Dzięki. Wyczytałem, że jeśli coś takiego się dzieje to znaczy, że łańcuch jest zbyt mało naprężony. Pomyślałem, że to faktycznie możliwie, gdyż jak cofam pedałami to zdecydowanie czuć ten luz i widać. W związku z tym nasuwają mi się trzy koncepcje. 1). Naciągnięcie łańcucha - czy może to przynieść pozytywny efekt? Jak to zrobić? 2). Wymiana samego łańcucha - czy duże jest prawdopodobieństwo, że kaseta go zaakceptuje? 3). Wymiana kasety i łańcucha - to prawdopodobnie rozwiązałoby sprawę. Dzięki za pomoc.
tobo Napisano 2 Września 2011 Napisano 2 Września 2011 Łańcuch "przelatuje" nad dużą zębatką i wraca na nią, nie zawsze musi powodować wypadnięcie łańcucha poza zębatkę, to oznacza, że śruba H na przedniej przerzutce musi być wkręcona ewentualnie przerzutka przednia przesunięta w dół. Z innych przyczyn - krzywa zębatka, np wygięta w którymś miejscu do wewnątrz; przerzutka ustawia łańcuch we właściwym miejscu lecz trafia poza zęby, których w tym miejscu nie ma bo są przesunięte w lewo od osi zębatki. Kręcąc w tył czujesz i widzisz luz? To może być spowodowane "kleistą" pracą bębenka, który nie kręci się swobodnie, np z powodu dużej ilości smaru wewnątrz lub ciasnemu spasowaniu elementów. Łańcuch może się też zwieszać przy pedałowaniu do tyłu przy przekosach łańcucha, u mnie zdarzało się to np przy środkowej zębatce z przodu i małej zębatce kasety. Łańcuch można naprężyć, choć w ograniczonym stopniu. 1. Przez wkręcenie śruby regulującej napięcie przerzutki, nosi ona chyba nazwę śruby B (ta która opiera się o hak ramy). Jest to typowy zabieg napięcia łańcucha, redukuje on też lub powiększa zakres opasania przez łańcuch koronek kasety. Naprężając łańcuch (wkręcając śrubkę) zmniejszasz obwód zębatki na którym znajduje się łańcuch, zluzowując łańcuch robisz odwrotnie. 2. Stary bardzo rozciągnięty łańcuch także ma tendencję "zwisową", zauważalne jest to najbardziej przy małej koronce kasety i małej zębatce korby. Można doraźnie to zlikwidować skracając łańcuch - ryzykując że łańcuch będzie zbyt krótki by obsłużyć przełożenia duża zębatka korby - duże zębatki kasety. Zużyty łańcuch poważnie ogranicza precyzję zmiany biegów, jest to jednak wg mnie bardziej odczuwalne z tyłu niż z przodu.
c4r0 Napisano 3 Września 2011 Napisano 3 Września 2011 Pomyślałem, że to faktycznie możliwie, gdyż jak cofam pedałami to zdecydowanie czuć ten luz i widać. Sprawdź czy kaseta luźno się kręci, tak jak pisze tobo. Łańcuch "przelatuje" nad dużą zębatką i wraca na nią, nie zawsze musi powodować wypadnięcie łańcucha poza zębatkę, to oznacza, że śruba H na przedniej przerzutce musi być wkręcona ewentualnie przerzutka przednia przesunięta w dół. Z innych przyczyn - krzywa zębatka, np wygięta w którymś miejscu do wewnątrz; przerzutka ustawia łańcuch we właściwym miejscu lecz trafia poza zęby, których w tym miejscu nie ma bo są przesunięte w lewo od osi zębatki. matbla91 napisał, że przerzutki są ustawione OK, a poza tym że problem występuje przy szybkim i mocnym pedałowaniu a nie przy zmianie biegu, więc śrubkę wykluczyłem. Poza tym, w takim przypadku chyba napisałby też o przeraźliwym ocieraniu łańcucha o przerzutkę w czasie jazdy. Ehh, ciężko tak rozwiązać problem bez dotknięcia roweru
matbla91 Napisano 3 Września 2011 Autor Napisano 3 Września 2011 Dziwna sprawa. W serwisie to od razu chcą wszystko wymieniać, także muszę jakoś sam wykombinować. Moim zdaniem kaseta jeszcze jest ok, jak tak teraz testowałem. Najbardziej mi to na łańcuch wygląda, ale czy nowy się przyjmie? :/ Oto zdjęcia kasety: 1 2 3 4
c4r0 Napisano 3 Września 2011 Napisano 3 Września 2011 Jak chcą wszystko wymieniać (łańcuch i kasetę, ewentualnie też blaty) to albo mają rację, albo zmień serwis...
brt0555 Napisano 3 Września 2011 Napisano 3 Września 2011 Jak masz skuwacz do lancucha to na probe skroc lancuch o 2 ogniwa i zobacz czy cos to da, bo na jednym ze zdjec widac jakby lancuch byl za malo naciagniety i niedokonca wchodzil dobrze na kasete.
matbla91 Napisano 3 Września 2011 Autor Napisano 3 Września 2011 Chyba masz rację. Szczególnie jest to widoczne na największej (32) zębatce. Wtedy to działa wszystko, ale łańcuch siedzi tak jakby nad (nie wiem jak to opisać). Jak się dociśnie ręką to dopiero ładnie leży, ale pod wpływem pedałowania wraca do pierwotnej pozycji. Regulacja przerzutki nie ma nic do rzeczy, bo oczywiście próbowałem regulować w jedną i drugą stronę, po prostu łańcuch nie wchodzi na tą największą tylko na niej leży, mimo wszystko działając ok. Mam jeszcze taką przypadłość, nie wiem czy to normalnie. Dając na największą zębatkę z przodu (42) i największą z tyłu (32), tj. odpowiednio 3 i 8, łańcuch działa ok kiedy pedałuję do przodu. Natomiast kiedy zaczną cofać to momentalnie spada z kasety i po chwili się blokuje. To normalne przy takim skoszeniu łańcucha? Oczywiście robiłem to tylko testowo przy regulacji. Nie mam skuwacza, ale w poniedziałek kupię to spróbuję Dodaję zdjęcie tej sytuacji, może ono wiele wyjaśni 5
c4r0 Napisano 3 Września 2011 Napisano 3 Września 2011 Wygląda na tragicznie rozciągnięty łańcuch, koniecznie do wymiany. Skracanie moim zdaniem nic tu nie da, bo on ma pasować nawet jak leży luźno. Nie wiem tylko jakim cudem masz taki łańcuch, bo kaseta wygląda na wcale nie zużytą. Stawiałbym na kupno nowego łańcucha i próbę.
matbla91 Napisano 3 Września 2011 Autor Napisano 3 Września 2011 Dzięki, tak zrobię. Martwi mnie tylko to, że dzieje się tak tylko na największej zębatce, stąd obawa że te mniejsze się już dopasowały do łańcucha.
tobo Napisano 3 Września 2011 Napisano 3 Września 2011 Mam jeszcze taką przypadłość, nie wiem czy to normalnie. Dając na największą zębatkę z przodu (42) i największą z tyłu (32), tj. odpowiednio 3 i 8, łańcuch działa ok kiedy pedałuję do przodu. Natomiast kiedy zaczną cofać to momentalnie spada z kasety i po chwili się blokuje. To normalne przy takim skoszeniu łańcucha? Oczywiście robiłem to tylko testowo przy regulacji. To czy zjawisko jest normalne zależy nie tylko od przekosu ale też od łańcucha i kasety, ale raczej nie jest dziwne że występuje. Wszystko do wymiany to łańcuch, kaseta plus najczęściej używana zębatka korby. Obadałbym też kółeczka przerzutki, duże luzy boczne także upośledzają zmianę biegów.
matbla91 Napisano 3 Września 2011 Autor Napisano 3 Września 2011 O jakich luzach mowisz? Sent from my GT540 using Tapatalk
matbla91 Napisano 4 Września 2011 Autor Napisano 4 Września 2011 Byłem się teraz przejechać i już jest, że za każdym mocnym szarpnięciem na największej zębatce łańcuch wylatuje z korby. Czy wystarczy wymiana łańcucha i kasety + regulacja, czy też korba jest również do wymiany?
afly Napisano 4 Września 2011 Napisano 4 Września 2011 Mój poziom wróżbiarstwa jest na zbyt małym poziomie aby udzielić odpowiedzi. Zdjęcia, zdjęcia, zdjęcia, .... , zdjęcia. Korby oczywiście.
c4r0 Napisano 4 Września 2011 Napisano 4 Września 2011 Byłem się teraz przejechać i już jest, że za każdym mocnym szarpnięciem na największej zębatce łańcuch wylatuje z korby. Czy wystarczy wymiana łańcucha i kasety + regulacja, czy też korba jest również do wymiany? Jak jeszcze tak pojeździsz, to blat na pewno będzie do wymiany. Z każdym spadnięciem łańcucha stan ząbków się pogarsza, i dlatego widzisz wyraźnie pogorszenie. Zostaw stary blat i sprawdź czy przyjmie łańcuch. Jak tak to spoko, jak nie, to wymienisz. Proste.
xtrbike Napisano 4 Września 2011 Napisano 4 Września 2011 Czytam, czytam i mam wrażenie, że serwis może mieć rację - bo jeżeli już doprowadziłeś łańcuch do takiego zużycia, to prawdopodobnie zębatki też się starły. Proponuję wyjście salomonowe - kup sobie łańcuch, załóż i okaże się, czy zębatki są w stanie z nowym łańcuchem jeszcze pracować. Jeżeli tak - to OK. Jeżeli nie - to przynajmniej część kosztów wymiany napędu będziesz miał za sobą, bo wymiana napędu to i tak równoczesna wymiana łańcucha. (widzę, że c4r0 mnie ubiegł) W takim razie dodam, że dobry łańcuch można już kupić za około 60 zł.
matbla91 Napisano 9 Września 2011 Autor Napisano 9 Września 2011 A więc tak. Póki co wymieniłem łańcuch na HG40. Mam już gotową do wymiany kasetę, ale zastanawiam się, czy jest sens, a należycie. Korby nie trzeba wymieniać. Po wymianie łańcucha przestał wylatywać na zewnątrz i ładnie leży. Jeśli chodzi o kasetę, wszystko rewelacyjnie hula (także łańcuch już ładnie leży na największej zębatce z tyłu), jednak przeskakuje na najmniejszej. Jak myślicie, jest sens wymieniać czy też on sam się z czasem rozciągnie. Czy ta kaseta nie będzie niszczyła łańcucha?
matbla91 Napisano 11 Września 2011 Autor Napisano 11 Września 2011 Czy kaseta może zniszczyć łańcuch?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.