Skocz do zawartości

[smarowanie] poszczególnych części


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

 

Chciałbym wiedzieć jak przesmarować cały mój rower i znalazłem stronę http://www.wrower.pl/porady/wiosna/wiosna.php#Smarowanie na której jest wszystko opisane, lecz nie jest to szczegółowe, dlatego proszę was o pomoc. Będę przytaczał po kolei każdy punkt i zadawał pytania ;)

 

1. Linki - Sprawdzamy na całej długości czy pancerze i linki od hamulców i przerzutek nie są uszkodzone - np. pozaginane - jeśli tak trzeba je po prostu wymienić - to kosztuje bardzo mało. Jeśli linki chodzą ciężko warto przesmarować je wewnątrz olejem do łańcucha.

pyt. a )czy pancerze i linki smaruje się na całej długości?

b ) czy można posmarować je smarem do łańcucha?

c ) jak posmarować linki wewnątrz pancerzy?

 

2. Stery - (łożyska kierownicy)- Sprawdzamy czy nie są poluzowane - kładziemy obie ręce na kierownicy, zaciskamy przedni hamulec i próbujemy pchać rower do przodu i do tyłu - stuki w okolicach sterów świadczą o luzach - w takim wypadku albo regulujemy je sami, albo oddajemy rower do serwisu. Jeżeli stery działają ciężko być może będzie konieczne przesmarowanie łożysk stałym smarem. (generalnie powinno się to robić co ok. 2000 km)

a ) tutaj nie ma opisane jak je posmarować - prosiłbym o instrukcję krok po kroku - dla laika :)

b ) jaki smar możecie mi polecić?

 

3. Hamulce - sprawdzamy stan zużycia klocków hamulcowych - jeśli trzeba wymieniamy na nowe (gdy już zanika wzór na klocku). Jeśli ramiona po zaciśnięciu i zwolnieniu hamulca odskakują opornie, warto odkręcić szczękę z osi (tzw. piwotu) i posmarować go stałym smarem. Sprawdzamy czy linka jest dobrze przymocowana do szczęki hamulcowej - próbując jeszcze dokręcić śrubę.

a ) w którym dokładnie miejscu trzeba posmarować klocki hamulcowe?

b ) jaki smar możecie mi polecić?

 

4. Piasty - w rowerach górskich stosuje się praktycznie tylko już łożyska maszynowe - całkowicie nierozbieralnie i bezobsługowe. Jeśli jednak nasz rower posiada klasyczne łożyska kulkowe ze stożkami - warto je rozebrać, wyczyścić benzyną ze starego smaru i nasmarować stałym smarem.

a ) jak sprawdzić jaki mam rodzaj łożysk? (rower Kross Hexagon V3)

b ) jeśli mam klasyczne łożyska, jak dokładnie (w którym miejscu) je posmarować?

 

5. Suport - uwagi identyczne jak przy piastach. Jeśli jest w formie pakietu, nic nie trzeba robić. Luzy sprawdzamy obejmując oboma rękami za korby i próbując kiwać na boki - jeśli słychać stuki - może się okazać konieczna regulacja suportu, lub wymiana pakietu, czy też łożysk.

a ) pytanie jak przy piastach - jak sprawdzić, czy muszę coś z nimi robić?

b ) jeśli jednak suport nie jest w formie pakietu, jak go (w którym miejscu) posmarować?

 

6. Amortyzator - przesmarowania mogą potrzebować ramiona amortyzatora - tzw. golenie. Robimy to - po zdjęciu harmonijkowych ochraniaczy - nanosząc 2-3 krople oleju z teflonem na każda goleń w okolicy uszczelki.

a ) nie mam harmonijkowych ochraniaczy - to źle?

b ) Brunox do amorków jest chyba w sprayu - więc wystarczy tylko spryskać?

 

7. Łańcuch - element najczęściej wymagający smarowania. Powiedzmy sobie od razu - ani środki czyszczące typu WD-40, GT-85, ani oleje samochodowe, czy też wręcz jadalnie nie służą do smarowania łańcucha rowerowego ! Należy się zaopatrzyć w specjalny olej do tego przeznaczony. Jeśli jeździmy sporadycznie i rekreacyjnie buteleczka za 10-20 zł powinna nam wystarczyć na cały sezon. Łańcuch smarujemy oszczędnie - po jednej kropli na każde połączenie ogniw. Smar nie powinien znajdować się na bocznych blaszkach łańcucha. Jeśli po całej operacji łańcuch jest mokry od oleju - przetrzyjmy go lekko szmatką, aby zebrac jego nadmiar.

a ) nie mam pytań - wszystko jest dla mnie jasne ;)

 

8. Przerzutki - przed złożeniem kółeczek wodzika należy posmarować je smarem stałym lub specjalnym smarem silikonowym od wewnątrz - tzn. pomiędzy metalową tulejką lub łożyskiem a kółeczkiem (plastikowym, lub metalowym). Kapnięcie kropli oleju na ruchome sworznie może również poprawić pracę tego urządzenia.

a ) gdzie są kółeczka wodzika?

b ) gdzie są ruchome sworznie?

c ) jaki smar możecie mi polecić?

 

9. Manetki zmiany biegów - Skomplikowany mechanizm zębatkowy można potraktować paroma kroplami oleju. Aby go nasmarować, musimy odkręcić pokrywę manetki (zazwyczaj znajduje sie ona od spodu urządzenia)

a ) po odkręceniu pokrywy po prostu nałożyć tam smar?

b ) jaki smar możecie mi polecić?

 

 

Jak widzicie, macie do czynienia z kompletnym laikiem ;) Mam jednak nadzieję, że ktoś poświęci chwilkę czasu dla mnie i zdoła mi pomóc - za co z góry dziękuję :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.

a )smaruje sie je tylko w miejscu w którym są pod pancerzem, fajką

b ) tak można smarować smarem do łańcucha

c ) odpinasz hamulec żeby linka była luźna, wyciągasz pancerz z zaczepu w ramie i przesuwasz, smarujesz odsłonięty fragment linki

 

2.

a ) zależy jakie masz stery, odkręcasz mostek, wyciągasz widelec, smarujesz

b ) jakikolwiek smar stały do łożysk

 

]3.

a ) Klocków hamulcowych się NIE SMARUJE!!!

 

 

4.

a ) masz klasyczne kulkowe

b ) łożyska w piastach smaruje się co kilka tysięcy km, musisz mieć klucz do konusów aby rozkręcić piastę

 

5.

a ) masz pakiet

 

 

6.

a ) harmonijki były stosowane kilka lat temu, w nowych amorach raczej się ich nie spotyka

b ) spryskać i go troche podociskać, nadmiar wytrzeć

 

 

8.

a ) w przerzutce tylnej te 2 kółka :P

b ) w miejscu w którym wózek łączy się z przerzutką

c ) ja kółka smaruje stałym do łożysk

 

9.

 

b ) może być do łańcucha ale nie należy z nim przesadzić, najlepiej jakiś w sprayu brunox albo coś w tym stylu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli często nie jeździsz w tragicznych warunkach to znaczy sporo błota i deszcz oraz nie traktujesz roweru podczas mycia agresywnie np. karcherem to nie ma co przesadzać z rozkręcaniem wielu elementów. Nie piszesz jaki masz osprzęt a to ważne bo dzisiejsze komponenty są świetnie uszczelnione i nie wymagają takiej uwagi jak kiedyś. Duża część opisywanych choćby na tym forum problemów z napędem czy licznymi mechanizmami łożyskowymi jest właśnie spowodowana takimi niepotrzebnymi ingerencjami a przede wszystkim ich częstotliwością. Też tak się kiedyś zabawiałem do czasu kiedy po zakupie lepszego osprzętu zacząłem z nim postępować na takich zasadach jak poprzednio a było to niepotrzebne bo wszędzie jeszcze było sporo fabrycznego smaru.

 

Posiadam kombinację klasy LX i XT, przebieg ok. 7 tys z czego 1/3 to ciężki górski teren, trochę błota, deszcz, zimno i poza maniakalnym czyszczeniem napędu niczego do tej pory nie rozkręcałem a sprzęt chodzi jak Szwajcarski zegarek.

 

Duża część bikerów niepotrzebnie a przede wszystkim za często rozkręca nierozbieralne pakiety suportowe (nigdy tego nie pojmę po co??) :wallbash: , piasty a potem problemy i zapytania o uszkodzone plastikowe kołnierze, łożyska czy zbyt duże opory toczenia nie wspominając o luzach a nader często wciskanie czegoś na „chama” bo nie chciało wejść z powrotem na swoje miejsce. :laugh:

 

Aby się samodzielnie bawić w mechanika przy dzisiejszym osprzęcie trzeba mieć sporą wiedzę i doświadczenie aby nie wyrządzić więcej szkód niż pożytku. Co po niektórzy o tym zapominają i zamiast zaoszczędzić muszą jeszcze dołożyć sporo kasy, że nie wspomnę o nerwach i stracie czasu. :(

 

Moloch89 wypunktował to co najważniejsze i tego się trzymaj. :excl:

 

Nie jest sztuką coś rozłożyć na czynniki pierwsze, sztuką jest to potem poskładać. :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faraday: nick zobowiązuje, więc do książek ;)http://allegro.pl/zinn-i-sztuka-serwisowania-roweru-gorskiego-rower-i1635181342.html

 

Jak masz zamiar bawić się tym sam to koniecznie zapoznaj się z tą lekturą. Żeby jednak nie było:

 

1. Linki -

pyt. a )czy pancerze i linki smaruje się na całej długości?

b ) czy można posmarować je smarem do łańcucha?

c ) jak posmarować linki wewnątrz pancerzy?

 

ad a) jak wlejesz trochę smaru do jednej końcówki to pewnie spłynie trochę dalej. generalnie najważniejsze est nasmarowanie przy samych końcach - tam gdzie zalega syf.

ad B ) tak

ad c) wyciągnąć linki?

 

2. Stery

a ) tutaj nie ma opisane jak je posmarować - prosiłbym o instrukcję krok po kroku - dla laika :)

b ) jaki smar możecie mi polecić?

 

ad a) a jakie stery? ahead czy klasyczne, skręcane? przeczytaj lekturę ;)

ad B ) towot (łt-43) lub Shimano Grease (ten drugi o wiele droższy, mocno się zastanów czy Ci się opłaca - używam go tylko do roweru startowego, reszta na towocie)

 

3. Hamulce -

a ) w którym dokładnie miejscu trzeba posmarować klocki hamulcowe?

b ) jaki smar możecie mi polecić?

 

ad a) nie klocki. przeczytaj lekturę i naucz się serwisować Vki. smarujesz trochę piwoty, trochę tulejkę wewnątrz zacisku..

ad B ) jw, towot ew shimano

 

4. Piasty

a ) jak sprawdzić jaki mam rodzaj łożysk? (rower Kross Hexagon V3)

b ) jeśli mam klasyczne łożyska, jak dokładnie (w którym miejscu) je posmarować?

 

ad a,B ) przeczytaj lekturę. nie bierz się za serwisowanie piast bez doświadczenia

 

5. Suport -

 

a ) pytanie jak przy piastach - jak sprawdzić, czy muszę coś z nimi robić?

b ) jeśli jednak suport nie jest w formie pakietu, jak go (w którym miejscu) posmarować?

 

ad a,B ) przeczytaj lekturę

 

6. Amortyzator

a ) nie mam harmonijkowych ochraniaczy - to źle?

b ) Brunox do amorków jest chyba w sprayu - więc wystarczy tylko spryskać?

 

ad a) to dobrze - pewnie masz simmeringi, które są miliard razy lepsze niż harmonijki

ad B ) tak, ale wcześniej dobrzeby było ściągnąć manuala do Twojego amortyzatora i zobaczyć co w nim jest napisane. Choć zakładam, że Kross w niskich levelach używa czegoś w rodzaju xcm/xct/xcr, więc brunox na górne lagi, podociskać, wytrzeć i będzie ok.

 

8. Przerzutki -

a ) gdzie są kółeczka wodzika?

b ) gdzie są ruchome sworznie?

c ) jaki smar możecie mi polecić?

 

ad a,b,c) przeczytaj lekturę.

 

9. Manetki zmiany biegów -

a ) po odkręceniu pokrywy po prostu nałożyć tam smar?

b ) jaki smar możecie mi polecić?

 

ad a) tak, możesz też wyczyścić z ew. błota

ad B ) oliwka do łańcucha

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...