kaktus102 Napisano 15 Maja 2011 Napisano 15 Maja 2011 Chciałbym Was prosić o pomoc w ocenie stanu napędu. Planuję wymianę łańcucha na nowy ale mam wątpliwość: 1. czy kaseta przyjmie nowy łańcuch 2. jeśli nie i zostawie stary łańcuch do zajechania kasety, to czy nie wpłynie to negatywnie na przednie blaty (są w tej chwili jeszcze w bardzo dobrym stanie) A teraz jeszcze kilka szczegółów o napędzie. Kaseta ma 3.000 km przebiegu (poniżej fotka), po 2.000 zmieniany był łańcuch na nowy, były przeskoki, ale po 50 km wszystko ucichło. Natomiast ostatni 1.000 km na drugim łańcuchu był pokonany w dosyć ciężkich warunkach na Litwie: duże obciążenie (sakwy na bagażniku), teren często pagórkowaty, więc podjazdy, zróżnicowana nawierzchnia (asfalt ale też szuter, piach, błoto), trudna pogoda, bo często padało. Podczas tych ostatnich 1.000 km łańcuch nie był ani razu myty (brak warunków) ale za to był smarowany Finish Line czerwonym z teflonem, dopóki się nie skończył. Później, czyli przez jakieś 100-150 km już tylko tym co dostaliśmy na stacji benzynowej, czyli WD40. Pomiar łańcucha suwmiarką na 10 oniwach dał wynik 133,5 mm (nowy 132,2 mm). Z góry dziękuję za pomoc.
marky5 Napisano 15 Maja 2011 Napisano 15 Maja 2011 Według mojego "znawstwa" to tryby licząc od dołu nr 3,4,5,6 raczej nowego łańcucha nie przyjmą nr 1,2,7,8 jeszcze ok.
M333 Napisano 15 Maja 2011 Napisano 15 Maja 2011 Patrząc na zdjęcie- raczej nie (5 sporo zniszczona). Patrząc na rozciągnięcie łańcucha (1%)- być może tak. Moim zdaniem to nie ma znaczenia, bo sens ekonomiczny takiej zmiany żaden. Ta kaseta kosztuje ok 35zł, tyle co przyzwoity łańcuch. Lepiej jeździć na tym co jest, ew. dołączyć z czasem ten stary łańcuch (używany przez 2tys km). Konkretnie wtedy, gdy będzie krótszy od tego aktualnego (używanego 1 tys km). Pilnować jedynie zużycia zębatek w korbie.
kaktus102 Napisano 15 Maja 2011 Autor Napisano 15 Maja 2011 Dzięki za rozwianie wątpliwości, tak przypuszczałem, że najtaniej będzie zostawić tak jak jest. Patrząc na zdjęcie- raczej nie (5 sporo zniszczona). Muszę przyznać, że masz dobre oko, zasadniczo na 5 jeżdżę najwięcej Pilnować jedynie zużycia zębatek w korbie. I tu pojawia się pytanie: czy będę w stanie ocenić moim niewprawnym okiem, że już należy wymienić łańcuch i kasetę? Czy mógłbym prosić o jakieś wskazówki?
senjiro Napisano 15 Maja 2011 Napisano 15 Maja 2011 Nie lepiej kupić przyrząd do pomiaru łańcucha lub sprawdzać suwmiarką rozciągnięcie? Patrzenie na kasetę nie zawsze jest miarodajne w szczególności, że tak jak napisałeś jeździsz głównie na jednym biegu. Nie mniej jednak również podpisuję się pod tym o czym wspominali koledzy - łańcuch jest już rozciągnięty;/
kaktus102 Napisano 16 Maja 2011 Autor Napisano 16 Maja 2011 Nie lepiej kupić przyrząd do pomiaru łańcucha lub sprawdzać suwmiarką rozciągnięcie? Pisałem wcześniej, że łańcuch mierzyłem suwmiarką i podałem długość Odnośnie napędu, to zgodnie z Waszymi radami zostawiam tak jak jest, aż do zajechania kasety. Mam tylko jedną prośbę / pytanie: jak moim niewprawnym okiem mam poznać, że zbytnio rozciągnięty łańcuch zaczyna niszczyć już przednie blaty i trzeba już wymienić tą kasetę z łańcuchem? Może macie jakieś zdjęcie, żeby pokazać na przykładzie?
M333 Napisano 16 Maja 2011 Napisano 16 Maja 2011 Nadmiernie rozciągnięty łańcuch będzie pracował na coraz wyższych częściach zębatek, będzie się opierał na samych wierzchołkach. Siła będzie oddziaływać na mniejszą ilość materiału, więc łatwiej będzie go "wgniatać", powstawać będą charakterystyczne "zęby rekina", jednostronnie pochylone. Patrz zdjęcie poniżej. Łańcuch powinieneś wymienić w takim momencie, aby nie doprowadzić do zużycia pokazanego na zdjęciu. Druga opcja to zajeździć wszystko (używać aż zacznie przeskakiwać, albo notorycznie będzie pękał łańcuch) i wymienić całość: kaseta, łańcuch oraz zużyte zębatki korby.
Mathiu Napisano 16 Maja 2011 Napisano 16 Maja 2011 Zasada jest podobna jak w motocyklach http://www.scigacz.pl/Odtworzenie,gotowosci,bojowej,na,wiosne,899.html łańcuch odciągamy od zębatek jeśli powstaje kilku mm szpara to warto pomyśleć nad wymianą, stan krytyczny jest gdy odciągając łańcuch od blatu powstaje szpara większa niż ząbki na blacie
voyteck Napisano 17 Maja 2011 Napisano 17 Maja 2011 Witam, to ja się tak podłącze, żeby nie zakładać nowego tematu - możecie rzucić okiem na fotki poniżej i ocenić, jak wygląda zużycie zębatek u mnie? z góry dzięki pzdr 28 38 48 kaseta
afly Napisano 17 Maja 2011 Napisano 17 Maja 2011 voyteck ja tutaj widocznego zużycia nie widzę - młody napęd (mały przebieg).
senjiro Napisano 17 Maja 2011 Napisano 17 Maja 2011 Dokładnie, napęd w całkiem niezły stanie. Napisz może jaki ma przebieg, bo może warto by było sam łańcuch zmienić.
voyteck Napisano 18 Maja 2011 Napisano 18 Maja 2011 Kaseta ma niecałe 3tyś km, korba nie jestem pewien ale zdecydowanie mniej (może połowę tego). Łańcuchy mam obecnie 2 w użyciu (sram pc-48) i jeden SHIMANO IG51 (od początku z kasetą) - ale ten jest najbardziej z nich wszystkich rozciągnięty i tego raczej staram się nie używać. Także z tego co piszecie i co mi się wydaje - napęd powinien jeszcze trochę pociągnąć
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.