Skocz do zawartości
  • 0

Budowa tandemu


Gość Yobesomdieki

Pytanie

Gość Yobesomdieki

Witam.

 

Chciałbym zbudować tandem, ale mam problemy natury informacyjnej. Potrzebuję więc pomocy w każdej formie: linki, porady, inne.

 

Ma to być sprzęt służący do rekreacji i nawet większych wypraw. Moja Zona jest osobą niedowidzącą i nie może sama jeździć, a nie stać mnie na zakup dobrego tandemu, poza tym to co się zrobi może przynieść dużo więcej satysfakcji.

 

Yobe

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 odpowiedzi na to pytanie

Rekomendowane odpowiedzi

Gość OldXCRider

Witam!!

 

Obecnie zajmuje sie budowa tandemu.

 

Na poczatek powiem ze jest z tym wiele problmow ktore pojawiaja sie juz w trakcie budowy owego sprzetu.

Ok to zaczynamy.

W trakcie budowy znalazlem kilka roznych firm ktore zajmuja sie produkcja tandemow. Jedna z nich jest cannondale, ale jak wiadomo ceny zaczynaja sie od 13 tysiecy za najwieksza biede. Druga firma ktora wydaje mi sie jest tansza to manufaktura czeska tandemservis.cz. Polecam przejrzec oferte tego prducenta gdyz oferuje cale gotowe rowery, co zaoszczedzi nerwow i czasu. Ja postawilem jednak na budowe od zera.

 

Rama:

Postawilem na rame z aluminium polskiej manufakturki bikemielec.com. Wybor padl na ta firme gdyz kiedys mialem okazje jezdzic na ich produkcji i sama kontrukcja pomimo oczywistego braku sztywnosci bocznej jest wykonana dobrze. Spawy sa na przyzwoitym poziomie. Dodatkowym atutem jest mozliwosc dobrania konkretnej specyfikacji ramy tzn. czy jest to szosowa rama, czy gorska, czy ma byc dla dwoch mezczyzn, czy dla mezczyzny i kobiety. Poza tymi mozliwosciammi istnieje takze mozliwosc doboru wielkosci poszczegolnych ram (przyjmijmy ze tandem to 2 ramy zespawane ze soba). W moim przypadku tandem jest bardzo dziwny gdyz z przodu znajduje sie damka a z tylu wersja meska. Odrazu chcialbym przestrzec przed taka decyzja. Taka konfiguracja rodzi jeden duzy problem. Mezczyzna jadacy z tylu bedzie musial sie bardzo mocno pochylac do przodu. Podyktowane jest to tym ze kierownica, a raczej mostek jest zamontowany na przedniej sztycy. Pionowy moztek nie pomoze gdyz uderzalby w siedzenie. Gieta kierownica troche ratuje sytuacje lecz nieznacznie. Jak to sie mowi polak potrafi i w moim przypadku tandem zostal zaopatrzony w mostek jak i kierownice od BMX'a ;) Wracajac do ramy. Przy dokonywaniu specyfikacji takze mozna wybrac srednice sztyc. WAZNE!! przednia sztyca nie moze miec duzej srednicy bo pozniej nie zamontujemy na niej mostka!! Kolejna wazna i niezmiernie przydatna rzecza jest dodatkowe wyposarzenie ramy w naciagacz korby przedniej (tami mimosrod - w mielcu beda wiedzieli o co chodzi). Nalezy tez wspomniec o gwintowaniu suporto by byly standardowe shimano a nie jakies z tadzykistanu. Niestety jak to w Polska gwinty byly marne i poszly do ponownego przegwintowania juz na miejscu. Rama powinna rowniez posiadaz mocowanie do hamulcow tarczowych bo taki autobus ciezko zatrzymac. Przydatne jest rowniez mocowanie bagaznika. Ogolnie brac wszystko co firma oferuje ;) Z mojego doswiadczenia wynika zeby tez mocowanie do pancerzy przerzutek i hamulcow bylo przelotowe (linki puscic na calej dlugosci w pancerzach) i nie pod spodem ramy tak jak u mnie :/ (zapewne bedzie dostawal sie tem syf co zaowocuje czestrza wymiana linek). Na koniec dodam zeby nie zamawiac pomalowanej ramy bo mielec ma kiepskie lakiery. Niech przygotuja rame pod malowanie.

W mojej specyfikacji tyl 18" przod 16" damka rama wazy 4100g.

 

Amortyzator:

Wiadomo cala reszta zalezy juz od gutow i glebokosci kieszeni.

U mnie pracuje 120mm Spinner Alfanso (lub jak to jeden klient nazwal go adolfo :P )

Mniejszego skoku nie polecam. Warto tez zwrocic uwage czy amor posiada regulacje naprezenia (najlepiej jak bedzie pracowal na stalowych sprezynach a nie elastomerach czy powietrzu) i regulacje tlumiania. Standardowe nastawy producentow moga okazac sie zle.

 

Hamulce

Postawilem na jeden z najlepszych Avid Code z tarczami 203mm. Sprawa oczywista jest wymiana tylnego przewodu hamulcowego na dluzszy. Podobno w ostrych lukach z racji ze rama pracuje tylna tarcza moze ocierac o rame. Tak naprawde najwazniejsze jest aby z przodu pracowal dobrej klasy hamulec z wielka tarcza, bo przez kierownice i tak nie przelicimy :P Ja polecam Avidy CODE lub Juicy 7. Z tylu to i V brake da rade. Wlasnie jezeli chcemy miec V braki trzeba wspomniec o tym przy zamawianiu ramy by miala piwoty.

 

Korby

Tu pojawiaja sie kolejne schodki. Po pierwsze w takim sprzecie pracuja trzy korby i to dwie u osoby z tylu. Patent jest nastepujacy. Osoba z tylu pelni funkcje "normalnego" roweru i ma zebatki i przerzutke u siebie. Aby polaczyc zestaw z przodem lewe ramie (u osoby z tylu) rowniez ma zebatke, a osoba z przodu ma odwrotnie zamontowana korbe (zamieniona lewa z prawa strona). Niby wszystko proste lecz zalozenie dwoch ramion z zebatkami pododuje zmiane konta i tak ramiona tylnej korby nie sa w pozycji rownoleglej do siebie tylko przy suporcie spotykaja sie pod katem 30-45 stopni. Po kilku dniach walki okazalo sie ze lepsze korby shimano nie maja tego problemu(np. deore). Radze zalozyc lancuch laczacy kasete z pierwsza korba mocniejszy bo bedzie mial dosc duze przeciazenia(u mnie HG73).

 

Kola

Z racji wagi jaka rower bedzie przewozil nalezy zalozyc cos masywniejszego najlepiej kola od neduro badz nawet cos z DH. U mnie trafily kola ZZYZX ze sztywna oska z tylu. Podyktowane jest to tym ze tyl bedzie dostawal po dupie ze wzgledu na wage i brak amortyzacji.

 

Linki

Mogloby sie wydawac ze to rzecz banalna i trywialna. A jednak standardowe linki maja tylko 200cm niekiedy 220cm, co i tak nie wystarcza zeby przeciagnac od manetek zamontowanych z przodu do tylnej i "przedniej" przerzutki. Dzieki ci wujku google. Znalazlem ze jest firma ktora produkuje linki do tandemow JAGWIRE (w sklepie internetowym www.bigbike.opole.pl 7,5zl za sztuke). Jeszcze nie przetestowalem tego gdyz tandem ma dalej etykietke Under Construction i dopiero je zamowilem.

 

To chyba tyle niby slepych zaulkow podczas budowy tandemu. Moj sprzet bedzie za 4 dni gotowy do objezdzania :D

 

Cena..hmm... tak jak mowilem wszystko zalezy od zasobnosci portwela. Ja ten tandem skladam w zaprzyjaznionym sklepie TorroBike (http://www.rowerylublin.pl/) i orientacyjna ceny ramy to ok 2100-2200zl. Reszta wedle woli. Polecam ich bo juz maja doswiadczenie w tym :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość OldXCRider

Jeszcze jedna wazna rzecz odnosni korb. W przedniej korbie jak i w lewym ramieniu tylnej korby nalezy przegwintowac gwinty aby pedaly podczas jazdy nie odkrecaly sie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...