akan Napisano 27 Kwietnia 2022 Napisano 27 Kwietnia 2022 Cześć Czy wymieniając zębatkę 36t muszę zamontować zębatkę dedykowaną do tego modelu mechanizmu, czy mogę zanotować zębatkę 36t do korby FC-M590 albo FC-M431 ?
dodo02 Napisano 29 Kwietnia 2022 Napisano 29 Kwietnia 2022 Sam stałem przed podobnym problemem przez ostatni miesiąc i odpowiedzi się nie doczekałem... ale dzięki temu trochę się doedukowałem. Dlatego nie bierz wszystkiego za pewnik, bo mogę się w wielu miejscach mylić. Na swoje tarcze wciąż jeszcze czekam. To że potrzebujesz tarcz pod konkretną szerokość łańcucha i ilość przełożeń, w tym przypadku 3x9 to wiesz. To że potrzebujesz odpowiedniego rozstawu otworów PCD/BCD 104/64 też pewnie wiesz - inaczej nie zamontujesz na korbie. Warto jeszcze pamiętać o pojemności przerzutki na którą ostatnio jeden z forumowiczów mi zwrócił uwagę - to na wszelki wypadek jakbyś chciał zmienić ilości zębów. Pozostaje jeszcze typ tarczy. Tutaj temat który bardzo mi pomógł: https://bicycles.stackexchange.com/questions/68411/is-there-a-difference-between-a-shimano-10-speed-mtb-small-chainring-between-dou Generalnie Shimano stosuje przy swoich tarczach dodatkowy kod złożony z dwóch liter. Jest oznaczony albo w wyszukiwarce shimano przy nazwie tarczy lub ilości zębów, albo na rysunku złożeniowym korb jeśli są dostępne. Te literki są specyficzne dla konkretnej kombinacji przełożeń z przodu, ilości zębów. Chodzi o elementy tarczy wspomagające przenoszenie łańcucha między tarczami, te blaszki, rampy i co tam jest. Nie znam się na tym, piszę tylko o tym na co trzeba zwrócić uwagę. I teraz ważne jest aby sąsiednie tarcze miały to samo oznaczenie, aby zapewnić płynną zmianę przełożeń. Ważna uwaga jest taka, że dla najmniejszej tarczy w zestawie nie musisz szukać odpowiedniego typu, bo jej elementy wspomagające nie biorą udziału w przerzucaniu łańcucha - niżej już niczego nie ma Więc możesz zastosować cokolwiek byle ilość zębów i mocowanie pasowało. Nigdzie nie znalazłem niestety tabeli z tymi oznaczeniami. Np. w moim przypadku miałem dwie korby: FC-M523 40x30x22 96/64 BCD AN - dla konkretnie przełożeń 40x30x22 shimano wymyśliło sobie AN. FC-M522 42x32x24 104/64 BCD AE - a dla 42x32x24 AE, Według postów które znalazłem można znaleźć tarcze pasujące z innych korb, które akurat mają taką samą kombinację, albo taki sam kod znakowy. U mnie okazało się, że mimo że obie korby to było DEORE z 2014 roku to tarcze znalazłem w SLX, a małe w ogóle XT. Jak ja szukałem: Znajdź kody katalogowe tarcz które masz oryginalnie. Chyba nie ma ich wybitych. Np. u mnie było Y1LV98080 dla 32T. Wbij w wyszukiwarkę shimano i zobacz jakie będzie oznaczenie. Ewentualnie zdejmij tarcze które masz i dokładnie wyczyść a to oznaczenie powinno się gdzieś objawić przy wybitych ilościach zębów. Szukaj drugiej tarczy o docelowej ilości zębów i sprawdź czy ma taki sam typ. Jeśli tak to ok. Często te same ilości zębów występują w różnych kombinacjach i mogą nie zatrybić. Ewentualnie szukaj innych korb o takich samych parametrach i takiej samej kombinacji ilości zębów na tarczach, bo podobno te oznaczenia się dublują tylko celowo są inne żeby kupować w obrębie jednej grupy. Jeśli piszę głupoty to proszę o poprawienie lub usunięcie postu, wiedza dość świeża czeka na weryfikację w praktyce
akan Napisano 29 Kwietnia 2022 Autor Napisano 29 Kwietnia 2022 Dziękuje za wyczerpującą odpowiedz. Rozstawu otworów PCD/BCD sprawdziłem na początku. Kupiłem ostatecznie zębatkę do mechanizmu korbowego FC-M590. Przejechałem dziś ok 50km, wszystko działa Ok. Obie zębatki wyglądają identycznie ale mają trochę inne oznaczenia. Na zębatce z korby FC-T4010 jest nabite : SHIMANO SG-X M9 U36 NA1, a na FC-M590 jest nabite : SHIMANO SG-X M9 U36 TI. Z informacji jakie znalazłem to zębatka 36t powinna być identyczna w mechanizmach korbowych: FC-M590, FC-M391, FC-M391-8, FC-M591, FC-M590, FC-M4060, FC-T4060, FC-T4010, FC-T3010. Może komuś się przyda ta informacja. Jeszcze raz dziękuje za pomoc .
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.