Lewo Napisano 18 Maja 2019 Udostępnij Napisano 18 Maja 2019 Witam, mam problem z rowerem ponieważ przy pedałowaniu trzeszczy. Nie znam się za bardzo na rowerach, ale obstawiam poluzowanie mocowań (śrub) ramienia korby lub samego suportu. Próbowałem machać pedałami na boki i nie lata, ale np. sama miska suportu luźno jest przykręcona (mogę ręką odkręcić). Dodatkowo wydaje mi się, że przy napędach zebrał się brud - koło mufy suportu, piasty. Dlatego postanowiłem rozebrać suport i piasty, wyczyścić i przesmarować ŁT-43 i zobaczyć czy jak ponownie skręcę to problem minie. W domu niestety nie mam narzędzi (oprócz krzyżaka), więc chciałem się wyposażyć w narzędzia do: rozkręcenia korb i mocowania suportu, piast i innych podstawowych napraw przy rowerze. Budżet 100-150zł (nie chcę wszystkiego od razu, na razie głównie do tej naprawy). Z tego co się zorientowałem suport mam klasyczny (mam miskę z wypustami/dziurkami na narzędzia). Natomiast nie wiem jak rodzaj mocowania korby - nie mam klucza nasadowego (o dziwo mam śrubę szcześciokątną a nie wejście na nimbusa jak w poradnikach) by odkręcić ramię korby by sprawdzić czy za tym kryje się octalink/kwadrat, ale zakładam że jak suport klasyczny to raczej na kwadrat. Pytania: 1. Czy opłaca się kupować w takim budżecie (czytaj - czy tania grzechotka nie będzie lipą) grzechotkę + montować do niej potrzebne końcówki czy jednoczęściowe narzędzia kupować? 2. Czy taki zestaw jak z foto będzie dobry? Do tego kupić grzechotkę? Jaką i jaki rozmiar? Te co są teraz w biedronce będą dobre? 3. Do odkrecenia miski suportu od strony napędowej trzeba klucz 36. Może być taki kilkurozmiarowy do sterów w rowerze np. klucz do sterów 30-32-36-40 3. Czy do wymiany łożysk w suporcie trzeba coś wiedzieć? (Nie wiem - średnica kulek, ilość, materiał?) Czy raczej wymienia się cały wkład suportu? 4. Co jeszcze można zrobić w kwestii "trzeszczenia" pedałów/napędu przedniego w trakcie jazdy? 5. W rowerze dziewczyny piszczy hamowanie, klocki z v-brakeów nie są starte, leżą dobrze na obręczy przy hamowaniu. Pierwsze co robić to wymiana linek i pancerzy? 6. Czy zębatki trzeba wymieniać? (Nie odczuwam zeskakiwania przerzutek czy coś, Stan zębatek (za duże pliki na załączniki) ) Dziękuje wszystkim z góry za pomoc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 18 Maja 2019 Udostępnij Napisano 18 Maja 2019 https://allegro.pl/oferta/klucz-lancucha-suportu-wolnobiegu-sciagacz-korby-7909977955 + Klucze płaskie 15,16,17 ( najlepiej też całą resztę 8,9,10,12,13,14, 19,20,22,24 ) + kombinerki + cos do obcinania linek ( mocne ostre cęgi jeśli masz, jeśli nie to obcinaczkę do linek ) Srubokręty, młotek, francuz młotkowy dość duży ( https://allegro.pl/oferta/klucz-nastawny-francuz-300mm-65mm-knf-300-mocny-7809557047 ) Bacik ( jeśli zamierzasz miec kasetę, a nie wolnobieg ) klucz do sterów może być nie musi https://allegro.pl/oferta/klucz-do-nakretki-sterow-kierownicy-30-32-36-40-8086047016 Klucz do konusów https://allegro.pl/oferta/bike-hand-yc-152-klucze-do-konusow-piast-7318072686 Smar do łożysk. Co do piszczenia, wymienić klocki ( linki i pancerze nie trzeba, jeśli linka luźno w nich pracuje, nie stawia oporu, a pancerze nie są popękane ) Zębatki są ok. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lewo Napisano 18 Maja 2019 Autor Udostępnij Napisano 18 Maja 2019 1 godzinę temu, SoloTM napisał: https://allegro.pl/oferta/klucz-lancucha-suportu-wolnobiegu-sciagacz-korby-7909977955 + Klucze płaskie 15,16,17 ( najlepiej też całą resztę 8,9,10,12,13,14, 19,20,22,24 ) + kombinerki + cos do obcinania linek ( mocne ostre cęgi jeśli masz, jeśli nie to obcinaczkę do linek ) Srubokręty, młotek, francuz młotkowy dość duży ( https://allegro.pl/oferta/klucz-nastawny-francuz-300mm-65mm-knf-300-mocny-7809557047 ) Bacik ( jeśli zamierzasz miec kasetę, a nie wolnobieg ) klucz do sterów może być nie musi https://allegro.pl/oferta/klucz-do-nakretki-sterow-kierownicy-30-32-36-40-8086047016 Klucz do konusów https://allegro.pl/oferta/bike-hand-yc-152-klucze-do-konusow-piast-7318072686 Smar do łożysk. Co do piszczenia, wymienić klocki ( linki i pancerze nie trzeba, jeśli linka luźno w nich pracuje, nie stawia oporu, a pancerze nie są popękane ) Zębatki są ok. Dziękuje za pomoc. Powoli będę kompletował. na razie dostać się do suportu. Linki chyba kupię w rowerowym docięte by się z tym nie szarpać. Po co klucze do sterów i konusów? Pierwszy problem jaki chce rozwiązać to problem z suportem. Do tej pory coś mi piszczało w napędzie. Przesmarowałem gwinty pedałów i dodałem smaru do łożysk i zakręciłem (były słabo zakręcone). To suport klasyczny i teraz po naprawie sytuacja się pogorszyła bo pomimo pozornego dokręcenia miski suportu (tej zewnętrznej nakrętki) to chwila jazdy i teraz znowu jest luźna ale dodatkowo suport się wykręca ze strony nienapędowej. Pedały się zablokowały i w ogóle nie chcą się kręcić. Polecono mi by: - łożyska w suporcie na nowo ustawić bo pewnie spadły - dokręcić miskę suportu mocniej i na wyczyszczony gwint dać klej / lakier do paznokci - teraz nie mam klucza hakowego a chciałbym jutro pojechać, da radę to przyzwoicie dokręcić w stylu śrubokręt + młotek? Co jeszcze mogę zrobić jak miska suportu mi się wykręca, po naprawie razem Chciałem dostać się do łożysk suportu od strony nienapędowej. Kupiłem jeszcze zestaw klucza grzechotkowego 1/4" z Niteo bo ramię korby mam na szcześcian 14mm. Dalej powinno ramię pedała zejść? Czy trzeba kluczem suportu na kwadrat? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
SoloTM Napisano 18 Maja 2019 Udostępnij Napisano 18 Maja 2019 Trzeba wymienić koszyki kulek w suporcie mechanizmu korbowego ( potocznie suporcie ). Żeby dostać się do środka ( do obu łożysk ) musisz zdjąć korby ( obie ). Kluczem nasadowym ( lub ściągaczem do korb ) odkręcasz śrubę 14 stkę ( rzadziej zdarza się jeszcze 13 ) a następnie wkładasz ( odpowiednio wkręcasz ściągacz w gwint korby - następnie wkręcając w ściągaczu śrubę zdejmujesz korbę ) ściągacz i zdejmujesz korby. Następnie odkrecasz od strony nienapędowej kontrę, potem miskę lewą i wyjmujesz oś. Pilnując żeby nie pomyliły Ci się strony osi ( prawa lewa - trzeba włożyć tak samo później ) czyścisz oś, czyścisz miski, pozbywasz się starych koszyków kulek, sprawdzasz powierzchnię toczną na osi i w miskach ( czy nie ma wżerów, wyżłobień ) jeśli jest ok - nowy smar + koszyki kulek i składasz w odwrotnej kolejności. Najlepiej jednak kupić od razu suport na łożyskach maszynowych. ( oodpowiedniej długości osi i odpowiednich miskach włoch/anglik i szerokosci mufy - ramy rowerowej tam gdzie wchodzi suport ) Jeśli jednak chcesz ratować stare, to jak pisałem wyżej. Wymiana koszyków kulek, wyczyszczenie, smarowanie plus złożenie do kupy. Po nałożeniu korby ( lewej i prawej ) zanim włożysz śrubę 14 nabijasz kluczem nasadowym korbę na oś ( młotkiem ) nie za słabo, nie za mocno ) dopiero później przykręcasz mocno kluczem 14 ( nasadowym lub ściągaczem do korb ). I gotowe. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.