Skocz do zawartości

[Przerzutki] Shimano STX - czy będą współpracować z manetkami M4000


Marcin_W

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

czy przerzutki Shimano STX, które mają około 20 lat i spisują się super, będą współpracowały z manetkami Shimano Alivio M4000?

w planie mam remont całego napędu, który składa się z: korba Alivio, klamkomanetki XT, łańcuch, kaseta i korba o oznaczeniu IG.

wiem, że muszę wymienić wszystko, ale chcę zrobić to stopniowo. na razie kupiłem manetki i klamki hamulcowe. W najbliższym czasie planuję zakup kasety i łańcucha. Korbę będę miał, prawdopodobnie używaną Deore (z 2015 r. z niewielkim przebiegiem - z mojego innego roweru).

czy zmieniarki będą współpracować z układem opartym na częściach Alivio i łańcuchem o oznaczeniu HG?

dzięki za informacje.

Marcin

 

Napisano

Manetki alivio 4000 to są dziewiątki, a kaseta u Ciebie to pewnie 7 rzędów. Przerzutka tylna stx ( RD-MC34  ) obsługuje kasety max 11-30. Krótko mówiąc po wymianie manetek na 9 nie będzie to działało, musiałbyś równiez kasetę na 9 wymienić i łańcuch. Wtedy tak pod warunkiem, że kaseta będzie 11-30 a nie większa. Stx rc ( RD-MC38 ) obsługiwał już kasety 11-32, ale stx rc ( RD-MC36 ) tak samo jak zwykły stx - czyli 11-30. Reasumując, manetki, kaseta, łańcuch na 9 i będzie ok ( o ile zęby na starej korbie alivio nie są mocno wytarte - w przeciwnym razie również wymiana korby ) Jeśli wymiana korby to jesli będzie to korba 44/32/22 ( alivio miałeś pewnie 42/32/22 ) to przerzutka przednia również do wymiany. Klamki hamulcowe kupiłeś? Jakie oryginalnie były hamulce ? typu cantilever czy v brake ?

Napisano

Dzięki za szybka odpowiedź.

więc od początku: pomysł na życie jest taki - wymiana kompletnego napędu.

zacząłem od manetek i klamek - kupiłem manetki jak w temacie 3x9. kupiłem także klamki, żeby w przypadku awarii nie wymieniać klamkomanetki. hamulce to cantilever. naztępnym zakupem będzie kaseta 9s i łańcuch prawdopodobnie HG40 lub HG50. jak pisałem korbę zdejmę z drugiego roweru Haibike Big Curve 9.50 (z do niego założę korbę z Haibike Big Curve 9.60 - ten sam rocznik - 2015). w przypadku wymiany korb mam świadomość, że będę musiał kupić także suport. zmieniarki planowałem wymienić na samym końcu. kiedyś rozmawiałem w serwisie i usłyszałem, że tylna zmieniarka da radę z kasetą 9s, i to się sprawdziło (miałem drugie koło 9s i po regulacji może nie super, ale dawało radę mimo, że kombinacji z regulacją było).

ponieważ rower jest teraz mniej wykorzystywany, i chcę z niego zrobić bardziej wyprawowy, to zdecydowałem się na remont napędu (bo tylko to wymaga ingerencji).

co do kasety to rzeczywiście jest oryginalnie zamocowana 7s, ale nie jestem pewien czy nie jest 12-32 (zwykły STX nie RC). rozpiętość kasety muszę sprawdzić.

reasumując: kolejność remontu - klamki i manetki, dalej kaseta, łańcuch i korby i na końcu jeśli taka będzie potrzeba zmieniarki. wszystko chcę na Alivio, bo nie będzie to rower do ścigania tylko do jazdy na wycieczki rodzinne i do pracy.

Napisano

Łańcuch pod 9 tkę to  kup  kmc x9.73 lub x9.93 ( te które wymieniłeś to są pod 8 mkę ). Klamki, hmm.. jeśli chcesz zostawić cantilevery to klamki muszą być pod canti również. Klamki pod v brake mają charakterystyczne wygięcie - inny skok - przez to połączenie  szczęk canti z klamką od v brake spowoduje, że będziesz cisnął z całej siły na klamkę - a siła przekazywana na koło będzie niewielka ( niewystarczająca ) . Jeśli więc klamki pod v brake to  szczęki również . Lub odwrotnie - klamki canti - szczęki tez canti.

/edit

Korbę rozumiem chcesz założyć taką :

Mechanizm korbowy  Shimano M 523, 40-30-22 zębów
Napisano

Dzięki.

to będę musiał sprawdzić. obawiam się, że klamki mogą być do V-brakee. czy da się to jakoś wyregulować - zwiększyć siłę hamowania?

i co z kombinacją opisaną wyżej? czy zmieniarki zagrają z nowymi manetkami, kaseta i korbą?

chciałbym pojeździć jeszcze na tych zmieniarkach i nie kupować od razu nowych.

Napisano

Tylna przerzutka da radę, przednia nie mam pewności ( ale raczej tak - daj jej symbol który ma wybity na wózku ) Korba to 10 rzędowy model deore, heh, ale z łańcuchem 9 rzędowym będzie to  działało.

/edit

do tej korby  40/30/22 będziesz musiał nieco ( 3 mm ) obniżyć przednią przerzutkę - zobacz czy jest miejsce pod wózkiem ( na koronce najbliżej ramy - bieg nr 1 z przodu ) do  opuszczenia jej nieco niżej - czy wózek już o ramę się nie oprze.

/edit 2

Klamki. Na to nic nie poradzisz, jakie klamki kupiłeś? Są różnice w kącie wygięcia i długości klamek pod V brake ( minimalne ale są ) może to jakoś będzie działało. Jeśli siła hamowania nie będzie wystarczająca to kup używane w bdb stanie jakieś przyzwoite v brejki ( za komplet od 40-70 pln ) Będzie to wtedy jakoś hamowało bo jeśli kupisz nowe najtańsze v brejki to zadowolony nie będziesz a i regulacja takich szczęk to masakra ( a i 30-40 pln musisz wydać na nie )

Napisano

dziękuję.

może wieczorem uda mi się spisać oznaczenie przedniej przerzutki. jeśli mam obniżyć położenie przedniej przerzutki to miejsce jest.

Teraz, SoloTM napisał:

do tej korby  40/30/22 będziesz musiał nieco ( 3 mm ) obniżyć przednią przerzutkę - zobacz czy jest miejsce pod wózkiem ( na koronce najbliżej ramy - bieg nr 1 z przodu ) do  opuszczenia jej nieco niżej - czy wózek już o ramę się nie oprze.

Jeśli dobrze rozumiem, to masz na myśli wózek tylnej przerzutki. czy tak?

co do łańcucha to rzeczywiście będę kupował coś KMC. korba to ta, o której wyżej napisałeś.

poza tym wymiana kasety, korby i łańcucha nastąpi myślę w przyszłym miesiącu. Rower na razie będzie użytkowany w takim zestawieniu jak jest dopóki nie kupię pozostałych elementów. od razu sprawdzę jaka jest oryginalnie założona kaseta, jakie zestawienie jest zębatek.

Napisano

Miałem na myśli wózek przedniej przerzutki. Całą przerzutkę będziesz musiał obniżyć minimalnie ( zakładam, że miałeś 42/32/22 ) ponieważ nowa korba będzie miała mniejsze zębatki.

/edit

jesteś pewien że chcesz tych wszystkich modyfikacji? Nie lepiej sprzedać tą retro maszynę  i kupić uzywkę za 600 pln już 3x9 z amortyzatorem w db stanie?

np taki :

https://www.olx.pl/oferta/rower-american-eagle-shimano-deore-lx-krakow-skawina-CID767-IDojv28.html#a0714a1371

starego sprzedasz na szybko za 200  - 250.

Napisano

za tą "retro maszynę" nic nie wezmę, a trochę się na niej nauczę;).

poza tym za te 600 ciężko kupić coś w miarę dobrego. to musiałaby być super okazja.

Napisano

To fakt, ale okazje się zdarzają jak ta co wyżej wkleiłem. Korbę mało używaną deore 10 rz za 200 pln śmiało sprzedasz plus stary rower 200 to już 400 ;)

Ale fakt faktem, własnoręczna robota i przyjemność z niej to też coś.

Napisano

... i nauka.

mimo, że staram się nie przywiązywać do rzeczy (choć idzie mi kiepsko, to coraz lepiej) to mam sentyment do tego roweru - choć to nie powinien być argument w dyskusji merytorycznej

Napisano

Ten AmericanEagle z OLX to chyba najlepsze, co w tej chwili można mieć z klasycznych MTB na V-Brake. Zwłaszcza biorąc pod uwagę cenę, wolałbym jego właśnie od niejednego nowego MTB za powiedzmy 1500 PLN.

Napisano

tutaj poza korbą wszystko to STX, czyli hamulce, zmieniarki, kaseta chyba też.

klamkomanetki TX (jedne już zajeździłem) rama alu od Birii jak wskazuje nazwa.

rower składany na zamówienie na początku lat '90 na Ursynowie i w tym zestawie jeździ do dziś. znalazłem jeszcze jeden łańcuch IG, ale nie wiem czy był używany i jak bardzo jest rozciągnięty. poza klamkomanetkami i łańcuchem nic nie było wymieniane.

Napisano

Łańcuch ig51 to idzie jeszcze tanio kupić na aliexpress, chyba max 10 dolców z przesyłką ( o ile nie 8 ). Co prawda korby są kompatybilne z nowszymi łańcuchami HG ( na 8 ) a nawet na 9. Kaseta oczywiście też. W tamtych czasach w tych grupach to była jakość,  wszystko Japonia itp. Teraz z jakością jest nieco gorzej ;)

Napisano

czapki z głów jeśli to wszystko odczytałeś z tego zdjęcia.

łańcuch jest tak rozciągnięty, że żeby zrzucić o jeden muszę zrzucić o dwa tryby i wrzucić na ten wybrany (tył) z z przodu na blat wskakuje jeśli jest z tyłu w środku kasety.

Napisano

Alivio wcześniejsze miało węższe smuklejsze korby, więc to było proste. To co mówisz to raczej tylko regulacja, choć rozciągnięty łańcuch na pewno nie pomaga. ( szczególnie z przodu )

/edit

a Twoja korba jest z 1997 roku - modelowo, więc może zapomniałeś, że wymieniałeś ;)

Napisano

generalnie elementy napędu są mocno wytarte. rower, moim zdaniem przejechał bez większych napraw ponad 20k km. jedynie był kilkakrotnie regulowany.

zdecydowałem się na ten remont z dwóch powodów: żeby się czegoś nauczyć i ze względu na dopasowanie ramy do moich potrzeb, lubię bardziej leżeć niż siedzieć na siodełku.

Napisano

Panowie, jeszcze jedna sprawa:  jeśli ta Biria w oryginalnej konfiguracji ma 3x7, to do zmiany albo piasta (przeplecenie koła, dużo zabawy i mało opłacalne) albo sam bębenek, albo całe koło na takie z bębenkiem pod kasetę 8/9/10 rzędów. I dopiero wtedy można działać na 3x9, mając odpowiednie manetki i kasetę 9s.

Napisano
Teraz, KurczakNorris napisał:

Panowie, jeszcze jedna sprawa:  jeśli ta Biria w oryginalnej konfiguracji ma 3x7, to do zmiany albo piasta (przeplecenie koła, dużo zabawy i mało opłacalne) albo sam bębenek, albo całe koło na takie z bębenkiem pod kasetę 8/9/10 rzędów. I dopiero wtedy można działać na 3x9, mając odpowiednie manetki i kasetę 9s.

O rany, na śmierć zapomniałem, racja.

Bębenek na 7 nie da rady kasety 8 czy 9 zamontować. Fakt. Trzeba by szukać bębenka lub piasty lub koła z tamtego okresu.

Napisano

Wiem o tym, to też mam na uwadze

ale bębenek to przy całym remoncie około 50 zł, zakładając, że da się go założyć na piastę Shimano Silent .....

Napisano

Ups, nie da rady - tamte bębenki do piast silent clutch są zupełnie inne - więc całe koło lub przeplatanie piasty.

Idź na forum retromtb.pl i zapytaj czy ma ktoś bębenek do takiej piasty ( spisz oznaczenie swojej piasty i tam podaj ) .

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...