Skocz do zawartości

[Piasta] Shimano FH-M618 przerobienie


Tomidr

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć jestem tu nowy i już na starcie potrzebuję pomocy.
Postanowiłem złożyć sobie rower na ramie Kross Level B7.
Sugerując się opisem gotowego roweru na stronie producenta https://www.kross.pl/pl/2017/mtb-xc/level-b7 w tym samym czasie jak kupowałem rower od razu nabyłem wszystkie części w stosownych miejscach robiąc sobie upgrade i bazując na Shimano xt 2x10 zamiast na Sram 1x11.

Między innymi kupiłem lekko używane koła z piastami (w zasadzie nowe) dokładnie takie jak w specyfikacji producenta (sprzedawca też zapewniał mnie że pochodzą z Levela B7), a więc:
- Piasta tył Deore FH-M618 12x142
- obręcze WTB STP i19
- szprychy, opony tarcza hamulcowa (mocowana na 6śrub)
Czyli kompletne koło zmontowane.

Wszystkie części już mam w domu, właśnie miałem sobie dziś składać nowy wymarzony rower bo rano doszła kurierem rama i… lipa.
Okazuje się że Kross Level B7 ma też drugą wersję ramy z mocowaniem tylnej piasty 10x135 – zobaczcie https://www.kross.pl/pl/mtb-xc-29/level-b7 – niestety to właśnie taką kupiłem (o zwrocie nie ma mowy, bo sprzedawca był osobą fizyczną, a więc prawo 14 dni zwrotu nie obowiązuje)

I tu stawiam wyzwanie przed Wami dzielni forumowicze (tak naprawdę błagam o pomoc) – jak najmniejszym kosztem przejść z tego 12x142 – wyszło mi kilka kombinacji:

1.    Wymiana samej piasty na inną która będzie 10x135, ale… musi przyjąć kasetę 10rz, mieć 32 otwory na szprychy i być w tym zestawie plug&play na zasadzie, że nie będzie konieczna wymiana szprych na inną długość, a tylko zmiana piasty i zaplecenie. Jakiej piasty użyć?

2.    Przerobienie tej piasty FH-M618 (choć jest ona trochę dziwna, bo jak w goglach ją wpisuję, to wychodzi taka z mocowaniem tarczy na centerlock, a moja ma mocowanie tarczy na 6 śrub – zobaczcie na zdjęcia):
a) przerobienie polegające na skróceniu konusów po 3,5mm na każdej ze stron u tokarza, a następnie poszukanie jakiegoś adaptera z 12mm na 10mm i ośka 135mm – czy wówczas tarcza względem zacisku hamulcowego będzie dobrze działała, czy jakoś inaczej ten zabieg skrócenia przeprowadzić?
B) zostawić korpus piasty, wymienić oś, łożyskowanie i konusy – czy wiecie jaka piasta może być dawcą wnętrza i czy to możliwe? 

3.    W niektórych serwisach jak zapytałem co zrobić – powiedzieli „spokojnie można jeśli to rama aluminowa włożyć te piasty 142mm do ramy 135 – zastosować adaptery z 12 na 10 i spiąć zaciskiem. Będzie ok. i nic nie pęknie” – faktycznie przy minimalnym nacisku wchodzi ta piasta do ramy, ale… czy znacie taki długi zacisk 10mm który to zepnie?

4.    Sprzedać te koła i mogę kupić szybko i tanio koła oparte o piasty FH-M475, tylko one są na oś 9mm i nie wiem czy da się zamontować na tej piaście kasetę 10rz i czy mogę spiąć to z ramą pod oś 10mm – niektórzy sprzedawcy twierdzą, że 9mm oś do 10mm haka to no problem i wszystko będzie działać. 

Wszelkie inne pomysły mile widziane - dodam jednak że z kasą już mega krucho więc potrzebuję w miarę taniego rozwiązania

 

Dok1.pdf

Napisano
1 godzinę temu, Tomidr napisał:

Okazuje się że Kross Level B7 ma też drugą wersję ramy z mocowaniem tylnej piasty 10x135

Nie jest to druga wersja tylko starszy rocznik (patrząc po kolorze na twoim zdjęciu 2014 https://www.kross.pl/pl/2014/mtb-xc-29quot/level-b7 ) ,  sztywna oś z tyłu jest od modeli 2017.

1 godzinę temu, Tomidr napisał:

2.    Przerobienie tej piasty FH-M618 (choć jest ona trochę dziwna, bo jak w goglach ją wpisuję, to wychodzi taka z mocowaniem tarczy na centerlock, a moja ma mocowanie tarczy na 6 śrub – zobaczcie na zdjęcia):
a) przerobienie polegające na skróceniu konusów po 3,5mm na każdej ze stron u tokarza, a następnie poszukanie jakiegoś adaptera z 12mm na 10mm i ośka 135mm – czy wówczas tarcza względem zacisku hamulcowego będzie dobrze działała, czy jakoś inaczej ten zabieg skrócenia przeprowadzić?
B) zostawić korpus piasty, wymienić oś, łożyskowanie i konusy – czy wiecie jaka piasta może być dawcą wnętrza i czy to możliwe? 

FH-M618  jest na centerlock , u ciebie jest tylko założony adapter umożliwiający montaż tarczy na 6 śrub. Rzeźbić przeróbki niema sensu  a dawcy do przekładki nie znajdziesz (z bliźniacza M615 bebechy nie pasują).

1 godzinę temu, Tomidr napisał:

3.    W niektórych serwisach jak zapytałem co zrobić – powiedzieli „spokojnie można jeśli to rama aluminowa włożyć te piasty 142mm do ramy 135 – zastosować adaptery z 12 na 10 i spiąć zaciskiem. Będzie ok. i nic nie pęknie” – faktycznie przy minimalnym nacisku wchodzi ta piasta do ramy, ale… czy znacie taki długi zacisk 10mm który to zepnie?

Serwisy udzielające takich rad radzę omijać szerokim łukiem.

1 godzinę temu, Tomidr napisał:

4.    Sprzedać te koła i mogę kupić szybko i tanio koła oparte o piasty FH-M475, tylko one są na oś 9mm i nie wiem czy da się zamontować na tej piaście kasetę 10rz i czy mogę spiąć to z ramą pod oś 10mm – niektórzy sprzedawcy twierdzą, że 9mm oś do 10mm haka to no problem i wszystko będzie działać. 

M475 bez problemu przyjmuje kasetę 10s i będzie pasowało do tej ramy.

Napisano

wielkie dzięki za odpowiedź. Orientujesz się może czy wchodzi w moim wypadku w grę przeplecenia tych moich obecnych kół na piastę FH-M475 tak by zostawić obręcze i obecne szprychy (widzę że jest dostępna wersja 32H, a po prostu bardzo mi się wizualnie podobają te moje obręcze)? 

Napisano

M475 nie podejdzie bo ma wyższy kołnierz , prawdopodobnie M615 by pasowała (ale 100% pewności nie ma , trza by pomierzyć).

Napisano

Co do dziwnej rady "spokojnie można jeśli to rama aluminowa włożyć te piasty 142mm do ramy 135" dopowiem że jest odwrotnie. Do ram o rozstawie 142mm można dać piastę 135x12 i dodać podkładki po 3,5mm na stronę(uzurpator takie robi). 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...