Skocz do zawartości

[Korba + suport] problem


Czarny123

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam serdecznie. 

 

Mam mały problem w nowym rowerze KROSS Level R3 z 2016 roku. Zdecydowałem się na wymianę korby (Suntour XCM 44/32/22 kwadrat 68x113mm), która już po 100km była krzywa na potencjalnie coś lepszego mianowicie Shimano FC-T4010 octalink 44/32/22 z suportem Shimano BB-ES300 68x126 dedykowany dla linii łańcucha 50mm. Taki też kupiłem wcześniej nie sprawdzając jaką mam linię łańcucha. Panowie mi to zamontowali, przerzutkę dało się normalnie wyregulować wszystko niby pasuje. Jednak na moje oko i po pomiarach prawe ramie korby jest o ok. 5mm przesunięte dalej od osi symetrii roweru względem lewego ramienia a co za tym idzie również linia łańcucha jest przesunięta dalej na prawo (w porównaniu do poprzedniej korby, która lł miała chyba 45mm). Obliczając linię łańcucha z tyłu (135/2 - (36,3/2 + 3)) = wychodzi 46,35. W związku z tym chciałbym teraz zmniejszyć linię łańcucha z przodu oraz aby ramiona korby miały w miarę symetryczną odległość od osi (zredukować te +/- 5mm z prawej strony. Problem w tym, że nie wiem, którą długość osi suportu wybrać 121 czy 118 bo z tego co widzę nie są to suporty symetryczne (prawe ramie ośki jest dłuższe). Dokumentacje shimano też mi niewiele mówią. Zmieniając na 121mm te 5mm różnicy zmieni się po prawej stronie, symetrycznie czyli po 2,5mm na stronę a może w jakiś proporcjach ? I podobnie jakby to wyglądało w przypadku 118mm? Chciałbym po prostu kupić już odpowiedni suport, żeby po raz kolejny nie latać po sklepach/serwisach. Z góry bardzo dziękuję za pomoc.

 

Pozdrawiam ;) 

Napisano

Miałeś linię 50 mm (a przynajmniej powinieneś mieć) i obecnie też masz taką.Nie ma co tu kombinować.

 

W sumie tak wychodzi, że wcześniej również była linia 50. Natomiast z tego co czytałem powinno się dążyć, aby różnica pomiędzy lł z tyłu i z przodu była możliwie bliska zeru. Stąd też pytanie dlaczego producent tak zrobił ? Ogólnie to asymetria korb mnie trochę irytuje, pomijając aspekt zdrowotny to ma to jakiś wpływ na sprzęt ?

 

Korby muszą być równo oddalone.

Coś jest źle zmontowane.

Generalnie zmiana na ww tarczę spowodowała, że trzeba było naciągnąć linkę na przerzutce co już spowodowało moje podejrzenia. Wykonałem dziś pomiary i nowa tarcza jest odsunięta o ok 1 cm (0,5cm dalej niż poprzednia) od mufy ale lł 50mm jest zachowana to pewnie wynika z budowy i osadzenia korby. Zmierzyłem również ośkę suportu i z lewej strony licząc od mufy wystaje ok. 25,5, natomiast z prawej 32,5mm także jest widoczna ta asymetria o której wspominałem wcześniej. Wszystko jest dobrze dokręcone, więc nie bardzo wiem co mogło by tutaj być źle złożone. Wydaje mi się, że zmniejszenie długości suportu powinno zniwelować asymetrię korb i poprawę linii łańcucha, bo podejrzewam, że prawa strona ośki będzie mniej wystawać. Pytanie czy 121 czy 118 ? Czy długość ośki wystająca z lewej strony jest stała ? 

 

Pozdrawiam :)

Napisano

Producent tak zrobił,bo wg.niego przy tej linii łańcucha najlepiej się pokrywają najczęściej używane koronki kasety z blatami korby.


Suport bb-es25 121 mm z prawej strony ma 26 mm do kołnierza a z lewej 20-21 mm.Właśnie zmierzyłem

Napisano

Dzięki za fatygę. Kwestia lł powiedzmy, że jest dla mnie zrozumiała już głębiej w to nie wnikam skoro była i jest z przodu 50 :)

Natomiast skąd ta asymetria korb i jak ją zniwelować to już nie mam pojęcia. Z ciekawości sprawdziłem starą korbę z suportem i teoretycznie asymetrii nie było.

 

Według mnie w przypadku owego suportu 121mm, jeżeli z prawej strony wystaje 26mm od kołnierza to z lewej licząc od mufy powinno wystawać ~24,5mm (121-26-2,5-68) gdzie 2,5 to założóna grubość kołnierza. Porównując to z suportem 126 i obliczeniami, które przedstawiłem to suport od dł. 121mm jest krótszy o 4mm z prawej i 1mm z lewej. Teoretycznie trochę niweluję asymetrię oraz jednocześnie zmniejszam linię łańcucha ale to są moje teoretyczne rozmyślenia. Z jednej strony można się zabawić w zmianę suportu ale to niestety są dodatkowe koszty, a z drugiej można chyba też tak jeździć.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...