Skocz do zawartości

[RS vs Suntour - smarowanie] Na czym polega urok smarowania olejem w RS?


machinehead

Rekomendowane odpowiedzi

Witam.

Nie wiedziałem gdzie mogę dodać taki temat, bo dotyczy właściwie dwóch amorków różnych marek, ale wyjściowo analizujemy RS więc jest tutaj. Pytanie i temat dla mechaników i majsterkowiczów.

Na czym polega smarowanie olejem (znajdującym się w dolnych goleniach) w RockShoxie, że działa to sprawnie, efektywnie i bezawaryjnie przez dłuższy czas eksploatacji?

...skoro

budowa Suntoura, jego tulei z kanalikami, uszczelek olejowych itd jest podobna, a nie potrafi się on tak efektywnie smarować nawet gdy w goleniach jest więcej oleju niż w RS? Trzeba nim co jakiś czas pobujać w pozycji do góry nogami, aby wróciło dobre smarowanie, bo zwyczajnie z czasem chodzi coraz gorzej.

 

Za przykład posłużył mi tu Suntour AION czyli amorek z rodziny tych nowocześniejszych amorów trail/enduro marki Suntour.

 

Nie rozpoczynałbym tematu nie posiadając już swoich teorii/obserwacji i jak sądzę (choć mogę się mylić):
1. RS ma w goleni mniejszą "pustą" komorę i podczas ugięcia może tworzyć większą kompresję, a co za tym idzie energiczniej przepchnąć olej wyżej na ślizgi.

2. wydaje mi się, że objętościowo, prawa goleń Suntourów jest większa przez co olej pracuje znacznie gorzej i słabiej smaruje.

 

Zapraszam do dyskusji i z góry dziękuję za poświęcony czas :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

goleniach jest więcej oleju niż w RS?
A tam się pakuje olej a nie smar stały? Nie wiem jak w bardziej zaawansowanych modelach, ale zawsze mi się wydawało ze SR zakazuje używania oleju ze względu na możliwość zapchania nim cartridgea, i właśnie pod smar stały cały układ jest projektowany.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

A tam się pakuje olej a nie smar stały? Nie wiem jak w bardziej zaawansowanych modelach, ale zawsze mi się wydawało ze SR zakazuje używania oleju ze względu na możliwość zapchania nim cartridgea

No i tu powstaje pytanie, bo autoryzowany serwis w PL twierdzi, że zalewać można, a z kolei sam natknąłem się też w internecie, że użytkownicy zalewali amorki podpierając to jasną wskazówką pochodzącą z manuala Suntoura, że można usunąć smar stały i zastąpić go olejem. Z doświadczenia wiem, że amorki Suntoura (do raidona z raidonem włącznie) mogą się co najwyżej rozwalić, bo faktycznie, te nierozbieralne tłumiki lubią łyknąć trochę obcego oleju. Mój przykładowy AION rzekomo może działać na oleju. Tylko jak na boga? :-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

autoryzowany serwis
Który?

 

 

manuala Suntoura
Zacytuj.

 

 

a z kolei sam natknąłem się też w internecie, że użytkownicy zalewali amorki
Tak, ale miało to na celu rozruszanie tanich widelców gdy komuś żal wydać kilka dych na porządny smar a wala mu się olej silnikowy. Jest to nieoficjalny druciarski "tuning", i jest na forum poświęcony mu dłuuugi wątek. I nie ma nic wspólnego z zaleceniami od SR którego widelce jak sam zauważyłeś wcale z olejem nie pracują lepiej niż z dobrym smarem. Bo tak zostały zaprojektowane a nie "zauroczone".
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Activia, bo o nim mowa, niejednokrotnie opisywał proces zalewania Suntour-ów olejem. I nie silnikowym a olejem do zawieszenia. Przeglądając internet (ok miesiąca temu) natknąłem się na jakieś forum, którego nazwy już nie pamiętam, gdzie użytkownicy rozpisywali się na temat zalewania tych amorków olejem. Tam też padały słowa o manualu itd - dokładnego cytatu nie przedstawię. Przykro mi.
Zastanawia mnie jedynie jaki smar uważasz za odpowiedni?

 

 

jak sam zauważyłeś wcale z olejem nie pracują lepiej niż z dobrym smarem.

Skąd to przekonanie? Uważam, że chodzi zdecydowanie lepiej z zalanym olejem niż na smarze stałym. Używam PM-600 Military Grease i widzę różnicę. Kłopot w tym, że ten olej prędzej czy później spływa a nie jest dostarczany tam gdzie trzeba na tyle skutecznie aby to działało.

 

Dlatego podjąłem dyskusję o tym jak to działa w przypadku amorków RS - w dziale o RS :-)

Edytowane przez machinehead
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...