Skocz do zawartości

[sztyca] Zmiana sztycy a offset


pawel2208

Rekomendowane odpowiedzi

Mam taką sztycę, którą planuję wymienić na coś lżejszego - 

 

https://drive.google.com/open?id=0B6nwRMhvk4xUb0Z3ZFE1by1lZ00

https://drive.google.com/open?id=0B6nwRMhvk4xUTjVaU1dzVk9VMG8

 

Element jarzemka, na którym leżą pręty siodełka można obrócić . Czy w obecnym ułożeniu sztyca jest z niewielkim offsetem, bez, a może nie ma znaczenia przy tak niedużej różnicy?

Nie wiem jaką kupić nową. Mam do wyboru tzw, "zero" lub 20mm.

Dodam, że obecnie kolano znajduje się nad osią pedału. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Offset tej sztycy wg danych producenta to 10mm http://salon-rowerowy.pl/sztyce-obejmy/5047-sztyca-podsiodlowa-kls-master-272mm-400mm-ion-titanium.html . Dolny element nie ma wpływu na ten offset , to ustala górny element ze śrubami. Masz jeszcze regulacją na prętach siodełka - jeśli miałeś je przesunięte bardziej do przodu to bierz bez offsetu , jeśli do tyłu to to z 20mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak napisał @gtb, masz sztycę z 10mm offsetem i sztycy nie obraca się w rurze podsiodłowej. Generalnie offset sztycy dobiera się żeby uzyskać prawidłową pozycję na rowerze, ale również dla preferowanego stylu jazdy. Sztyca z dużym offsetem pozwala jeździć bardziej siłowo na niskiej kadencji (wypychanie pedałów i zapieranie się w siodle), natomiast sztyca bez offsetu lub z małym 5-10mm daje lepszą możliwość jazdy z obrotu. Współczesne ramy mtb preferują długie rury górne i dlatego producenci często w zestawieniu fabrycznym montują sztyce z małym offsetem jako bardziej uniwersalne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Idealny byłby bikefitting. Ale zastępczo można w miarę poprawnie ustawić samemu, najlepiej z pomocą osoby drugiej. Siadamy na rowerze z aktualnie posiadaną sztycą, blisko ściany żeby się o nią oprzeć. Staramy się zająć w siodle wygodną pozycję, taką w której normalnie jeździmy, buty wpięte w pedały a ramiona korby ustawione w poziomie. Pomocnik opuszcza pion od rzepki kolana nogi wysuniętej do przodu (zwykły sznurek/nitka z obciążnikiem). Pion powinien przechodzić przez oś pedału, jeżeli tak nie jest to przesuwamy się lekko do przodu lub tyłu, tak żeby uzyskać pion na osi pedału. Jeżeli musieliśmy się przesunąć, to wielkość i kierunek tego przesunięcia mówi nam jaką sztycę, z offsetem dużym lub małym albo bez offsetu powinniśmy użyć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiem, że mam z offsetem sztycę. Natomiast nie wiem jak duży jest ten offset. Rower to Monteria DRX, rama 19 cali i koła 29er. Z wszelkich kalkulatorów wychodziło mi, że odpowiednia rama to 19 cali. W sklepie sprzedawca też mówił, że 21 cali będzie za duża dla i żeby brać 19 cali na mój wzrost (181 cm).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trudno coś konkretnego powiedzieć, rzeczywiście dla 181cm wzrostu rama 19" w żadnym razie nie powinna być za mała. Nie znalazłem geo tej Monterii więc tylko zgaduję, nie ma też danych o wielkości offsetu sztycy, chociaż ze zdjęć modelu 2016 wynika że prawdopodobnie jest to standardowy offset 20mm. Być może masz długie nogi a tym samym krótki tułów i przesuwasz ciało do przodu żeby znaleźć właściwe oparcie rąk na kierownicy. Sprawdź czy masz siodło zamontowane w jarzemku sztycy w pozycji neutralnej, może da się odsunąć do tyłu bez przekraczania dopuszczalnego zakresu mocowania. Jeżeli okaże się to możliwe to niewykluczone że powinieneś wtedy zmienić mostek na krótszy, żeby zająć wygodną pozycję. Nie widząc Ciebie na rowerze i tego jak masz zmontowany sprzęt trochę tutaj zgaduję, najlepsza byłaby porada na miejscu doświadczonego kolegi lub zaufanego sprzedawcy/mechanika w LBS.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Generalnie moja sylwetka wydaje się być proporcjonalna (tułów względem długości nóg). Siodełko mam przesunięte maksymalnie do tyłu.

Co do mostka to mam mostek o długości 90 mm. Jeśli miałbym zmieniać to ewentualnie na dłuższy, jednak to mi tylko wyciągnie pozycje, a nie cofnie kolan.

Niestety nie znam nikogo takiego kto ma duże doświadczenie i może mi pomóc. Profesjonalny bike fitting kosztuje od 500 zł wzwyż więc ta opcja odpada. Co to jest LBS ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorki za skrót :icon_wink: LBS = local bike shop.

Wydaje się że powinieneś poszukać sztycy z dużym offsetem, jak np. ta:

http://www.cyklomania.pl/fsa-sztyca-k-force-sb32-31-6-350mm-grey,id5926.html

ale oczywiście w akceptowalnej cenie. Kiedyś widziałem w necie sztyce Boplight z offsetem 30mm, ale teraz nie mogę ich znaleźć dla średnicy 31,6mm, może Tobie się to uda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Modny ostatnio stal sie ten caly bikefitting bo fajnie brzmi i w ogole. Placic 500zl zeby ktos nam powiedzial jak nam bedzie wygodnie na rowerze to totalne nieporozumienie, bo teoretyczne zalozenia (jak to z tym spuszczaniem pionu z rzepki itd) to jedno, a nasze odczucia to inna sprawa. Nieraz sie zdarzalo, ze po tym calym bikefittingu lapal kogos bol kolan albo ogolny dyskomfort i wracal do poprzednich ustawien.

 

Odpowiedz sobie na pytanie, czy przy obecnym sprzecie jezdzi Ci sie dobrze, czy zle. Zamiast wydawac 500zl mozesz poszukac uzywanych sztyc z roznym offsetem, kupic tanio i przetestowac. Wydasz 200zl i bedziesz pewnie wiecej wiedzial niz po bikefittingu. Warto jeszcze sprawdzic rozna wysokosc siodelka, moze masz je za nisko?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega @@verul, chyba nie korzystał z bikefittingu skoro opowiada takie pierdoły pod tytułem "wydaje mi się". Profesjonalnie zrobiony bikefitting jest jak diagnoza medyczna po wykonaniu szczegółowych analiz na najwyższej jakości sprzęcie medycznym. Drobne zmiany w ustawieniu roweru, zwłaszcza szosowego, np. zmiana o 5mm wysokości siodła, zmiana mostka z -10 stopni na -17, albo odwrotnie dołożenie jednej podkładki pod mostek potrafią zrobić cuda. Nagle przestają boleć plecy albo kolana, znika uporczywy stan zapalny ścięgien. Oczywiście, rozumiem że jesteśmy narodem na dorobku, ale jeżeli ktoś wydaje na rower 5, 10 albo 25k PLN a "oszczędza" na zdrowiu to moim zdaniem nie świadczy to najlepiej o jego inteligencji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli ktoś wydaje na rower 5, 10 albo 25k PLN a "oszczędza" na zdrowiu to moim zdaniem nie świadczy to najlepiej o jego inteligencji.

Aha, czyli kazdy kto jezdzi na dobrym rowerze, ale nie wydal 600zl na bikefitting jest glupi, bo tak powiedziala wyrocznia rowerowa WAZA. Bo to oszczedzanie na zdrowiu i bez bikefittingu bedziemy mieli straszne kontuzje. I oczywiscie idac za rada kolegi Mwawe najlepiej te 600zl wydawac co roku, bo przeciez jeszcze sie okaze ze trzeba podniesc mostek o 2,5 mm bo bez tego nam plecy strzela.

 

Wyobrazcie sobie zatem szanowni koledzy forumowi, ze sa ludzie ktorzy nie maja problemow zdrowotnych z jazda na rowerze, a nawet jak im cos nie pasuje to po prostu sami potrafia sobie skorygowac to lub tamto i dojsc do ustawien optymalnych dla siebie. Ustawienie wysokosci siodelka, pozycji siodelka w sztycy albo wysokosci kierownicy i dlugosci mostka to nie taka czarna magia. W pewnym sklepie chcieli ode mnie 100zl za dobranie odpowiedniego siodelka Selle Italia wg tej ich szesciostopniowej skali. Nie wiem po co to komu, moze ktos z tego skorzysta. Ja wiem na jakich siodelkach mi wygodnie, kupilem i jest super za pierwszym razem. Tak samo mialem z siodelkiem do MTB - tez kupilem i za pierwszym razem bylo trafione. Po prostu ma nie naciskac na prostate i to cala filozofia. Jeszcze troche i z jazdy na rowerze zrobi sie kierunek studiow 5 letnich. Jeden rok na dobor odpowiedniej kierownicy, 2 rok na sztyce, 3ci na siodelko, 4 na mostek i 5 na rame. Na doktoracie mozna by skolei zastanawiac sie nad doborem pedalow i owijki na kierownice.

 

 

 

W trakcie poszukiwań trafiłam też na drugi bikefitting, przeprowadzany według innej technologii przez jednego z najbardziej doświadczonych i szanowanych fitterów w Polsce. Tym razem głównym, a właściwie jedynym problemem była kwestia doboru siodła. Niestety fitter załamał ręce nad moim przypadkiem. Co gorsza, dokonane poprawki w ustawieniu roweru spowodowały, że przez dwa tygodnie jeździło mi się jeszcze gorzej niż zwykle i w końcu wróciłam do poprzedniej pozycji, między innymi wyrzucając z roweru zmieniony mostek i wyjmując kupione wkładki do butów.

http://www.magazynbieganie.pl/siodelko-gorszego-doswiadczenia-wlasne/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Modny ostatnio stal sie ten caly bikefitting bo fajnie brzmi i w ogole. Placic 500zl zeby ktos nam powiedzial jak nam bedzie wygodnie na rowerze to totalne nieporozumienie, bo teoretyczne zalozenia (jak to z tym spuszczaniem pionu z rzepki itd) to jedno, a nasze odczucia to inna sprawa. Nieraz sie zdarzalo, ze po tym calym bikefittingu lapal kogos bol kolan albo ogolny dyskomfort i wracal do poprzednich ustawien.

 

Odpowiedz sobie na pytanie, czy przy obecnym sprzecie jezdzi Ci sie dobrze, czy zle. Zamiast wydawac 500zl mozesz poszukac uzywanych sztyc z roznym offsetem, kupic tanio i przetestowac. Wydasz 200zl i bedziesz pewnie wiecej wiedzial niz po bikefittingu. Warto jeszcze sprawdzic rozna wysokosc siodelka, moze masz je za nisko?

 

Zdecydowanie źle. Kasy na bikefitting nie zamierzam wydawać. Prędzej te 500 zł wydam na nową, większą ramę.

Na chwilę obecną zakupiłem 2cm większy mostek za oszałamiające 30 zł i w ten sposób zamierzam kombinować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja ekspertem w bikefittingu nie jestem ale skorzystałem z tej "nowinki" rok temu. W moim przypadku jedyne co musiałem zmienić/kupić to siodło, gdyż moje było zbyt wąskie w stosunku do rozstawu kości kulszowych. Mostek poszedł do góry o 2 podkładki, siodło delikatnie wyżej i bardziej w tył. Z tego względu zmieniłem również sztycę na większy offset aby siodło nie było max odsunięte w tył na podziałce.

Przestały boleć barki/kark, zmniejszyło się napięcie mięśni rąk. Na rowerze mogę obecnie jeździć dłużej i intensywniej nie czując dyskomfortu. Nie żałuję ani jednej złotówki wydanej na ten zabieg i nie kosztował on 600 zł. Dowiedziałem się sporo ciekawych rzeczy odnośnie budowy ciała i późniejszych ewentualnych poprawek w ustawieniach.

Czy poprawiła się wydajność? Nie wiem, ale radość i przyjemność z jazdy z pewnością jest większa.

Wg mnie zaoszczędziłem czas i pieniądze na dopasowanie roweru do preferencji jakie obecnie prezentuję. Wiem w jakim zakresie mam się poruszać zmieniając części. Wiem również na co należy zwracać uwagę przy kolejnych zakupach rowerowych aby nie trzeba było wymieniać ramy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sztyca z dużym offsetem pozwala jeździć bardziej siłowo na niskiej kadencji (wypychanie pedałów i zapieranie się w siodle), natomiast sztyca bez offsetu lub z małym 5-10mm daje lepszą możliwość jazdy z obrotu.

Pion powinien przechodzić przez oś pedału

Kiedyś już poruszałem ten temat na forum, ale odpowiedź mnie nie przekonała i dalej nie rozumiem, o co tu chodzi. Czy jedno nie przeczy drugiemu? Może po prostu Umpero ma rower o geometrii sprzyjającej kadencyjnej jeździe i to normalne, że ma kolano wysunięte do przodu (za oś pedału), bo tak została zaprojektowana ta rama?

Trek - kąt podsiodłowy 72 stopnie.

Merida - kąt podsiodłowy 73.5 stopnia.

W obydwu rowerach fabrycznie montowane są sztyce bez offsetu.

Jak ktoś ma krótkie uda, to chyba nie wyreguluje tego Treka tak, żeby mieć kolano przed osią pedału. Z kolei w Meridzie w drugą stronę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie,

 

jak zatem sprawdzić czy moja rama jest rozmiarowo dla mnie odpowiednia ?

Co powinienem zmierzyć i upewnić się, że dobrałem odpowiedni rozmiar (rama 19 cali, 181 cm wzrostu, wewnętrzna część nogi 83 cm)?

Pytam gdyż już chodzi mi po głowie zmiana ramy na większą i nie chcę bez potrzeby wydawać pieniędzy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19" przy twoich wymiarach to górna granica rozmiaru (patrząc po rozmiarze rury podsiodłowej) , prawdopodobnie nie potrzebujesz większej a dłuższej ramy. Ciężko się odnieść do twojej obecnej , bo nawet producent nie podaje geometrii tej Monterii , ale racji budżetowości można się spodziewać ramy bardziej turystycznej i krótkiej horyzontalnie.


Tu masz kalkulator http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp do doboru optymalnej ramy , ale do tego niestety trzeba znać geo obecnej aby się odnieść.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...