Skocz do zawartości

[Koło MTB] Składanie koła-dobór elementów.


Marek_F

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Składam rower MTB i jestem na etapie kompletacji elementów kół. Na jedno koło jestem w stanie przeznaczyć maksymalnie 600zł.

Wymyśliłem sobie następujące komponenty:

1.  piasty – Shimano Deore XT odpowiednio z osią 15 mm na przód i 12 mm na tył

2.  obręcze 29” – tutaj proszę o pomoc w dokonaniu ostatecznego wyboru (budżet ok. 200 zł sztuka):

                - Sun Ringle HELIX TR25, 29" 32 otwory

                - DT Swiss X392 29" Disc 32H

                - Alexrims Disc XED44 29" 32H

                - coś innego?

 

3. Nyple – tutaj nie wiem które wybrać:

- aluminiowe czy mosiężne – podobno mosiężne są mocniejsze (moja waga 95 kg), ale czy aluminiowe nie wystarczą?

- nie wiem na jaką długość się zdecydować 12 czy 16 mm i jakie jest ich przeznaczenie?

 

4. Szprychy – decydował bym się na stalowe zwykłe. Niecieniowane prawdopodobnie nie zachowają sztywności przy mojej wadze (chyba, że się mylę). Nie wiem tylko jaka długość szprych będzie odpowiednia.

 

Koła będę chciał zbudować na systemie bezdętkowym – czy wszystkie obręcze są do tego odpowiednie? Czy pozostałe elementy też muszą być przeznaczone do tego systemu? Jaki rodzaj obręczy jest sztywniejszy – o niższym profilu i szersza czy odwrotnie?  Proszę o  inne propozycje w przeznaczony budżecie.

 

Dziękuję za odpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1.  piasty – Shimano Deore XT odpowiednio z osią 15 mm na przód i 12 mm na tył

Nie są to jakieś wybitne piasty, ale generalnie jedne z lepszych w relacji jakość/cena. Możesz je brać.

 

2.  obręcze 29” – tutaj proszę o pomoc w dokonaniu ostatecznego wyboru (budżet ok. 200 zł sztuka):

                - Sun Ringle HELIX TR25, 29" 32 otwory

                - DT Swiss X392 29" Disc 32H

                - Alexrims Disc XED44 29" 32H

Wszystkie wymienione obręcze są niezłe, ponieważ jednak jestem zwolennikiem mocnych, niekoniecznie super lekkich kół, zdecydowałbym się na obręcze Alexrims Disc XED44.

 

3. Nyple – tutaj nie wiem które wybrać:

- aluminiowe czy mosiężne – podobno mosiężne są mocniejsze (moja waga 95 kg), ale czy aluminiowe nie wystarczą?

- nie wiem na jaką długość się zdecydować 12 czy 16 mm i jakie jest ich przeznaczenie?

Tutaj mogę polecić tylko jedno rozwiązanie i choć wiem, że pewnie nie wszyscy się zgodzą, to dla mnie ma ono same zalety i używam go z powodzeniem już w trzecim komplecie kół:

  • nyple cnSPOKE 14mm aluminiowe [link] - wytrzymałość zbliżona do mosiężnych, zdecydowanie lepsze niż inne aluminiowe, np. DT Swiss
  • podczas zaplatania na nyple należy nałożyć smar, w żadnych wypadku nie klej, bo po dwóch latach zaschnięty klej spowoduje, że kół nie będzie się dało wycentrować. Smar powoduje za to, że nyple nie zapiekają się i w mniejszym stopniu luzują się podczas jazdy.

 

4. Szprychy – decydował bym się na stalowe zwykłe. Niecieniowane prawdopodobnie nie zachowają sztywności przy mojej wadze (chyba, że się mylę). Nie wiem tylko jaka długość szprych będzie odpowiednia.

Miałem zarówno cieniowane cnSPOKE, DT Swiss i zwykłe cnSPOKE. Wszystkie wytrzymały, jednak niecieniowane cnSPOKE były sztywniejsze.

Kalkulator długości szprych - link

 

Koła będę chciał zbudować na systemie bezdętkowym – czy wszystkie obręcze są do tego odpowiednie? Czy pozostałe elementy też muszą być przeznaczone do tego systemu?

Aby system bezdętkowy działał bez problemów, obręcz musi być do tego przystosowana (np. Tubeless Ready). Wszystkie wymienione przez Ciebie obręcze współpracują z systemem TL, więc będą ok. Pozostałe komponenty, czyli piasta i szprychy nie mają tutaj znaczenia. Uwagę musisz jednak zwrócić na opony, które również powinny być Tubeless Ready.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...