Skocz do zawartości

[napęd] 2 czy 3 tarcze z przodu?


de_Villars

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

przymierzam się do zakupu pierwszego swojego roweru szosowego. Dotąd jeździłem na rowerach trekingowych, zawsze z 3 tarczami z przodu. Czytając tu i ówdzie widzę, że rowery szosowe mają zazwyczaj tylko 2 tarcze, 3 są sporadycznie w rowerach z niższej półki i przeznaczonych raczej dla początkujących, a nawet czytałem że 3 tarcze w kolarce to nietakt (!). Stąd moje pytanie: jakie są przewagi 2 tarcz nad 3 i na co, jako początkującemu, lepiej się będzie zdecydować? 

Domyślam się, że ewentualna trzecia tarcza daje dodatkowe miększe przełożenia, ale jaką zaletą jest jej brak - czy chodzi o wagę całego układu?

Napisano

Już na 2 rzędowych napędach szosowych mamy zdublowane biegi. Czyli, powiedzmy napęd 20 biegowy to tak naprawdę napęd 14 lub 15 biegowy w zależności od konfiguracji kaseta / korba. W korbach 3rz. ten bilans jest jeszcze gorszy. Korby 3rz. to nie tylko najniższa półka, mamy korby 3rz Dura Ace i Ultegra, choć produkowane do odpowiednio wersji 10rz Sh. 7800 i 6700. Dobrze zestopniowany napęd 2rz jest wystarczający na każde warunki, szczególnie, że mamy korby klasyczne, pół-kompaktowe i kompaktowe.

Napisano

Jako techniczny laik nie wszystko co prawda zrozumiałem, ale domyślam się, że z dwoma tarczami, jako początkujący też nie będę miał problemu? Na rowerze trekingowym i tak używałem z przodu dwóch - średniej i dużej, najmniejsza w sumie była mi do niczego nieprzydatna. Czy dobrze kombinuję, że te dwie w kolarce będą jakby odpowiednikami tych, których używałem w dotychczasowej mojej jeździe na rowerze trekingowym?

 

Napisano

 

 

Czy dobrze kombinuję, że te dwie w kolarce będą jakby odpowiednikami tych, których używałem w dotychczasowej mojej jeździe na rowerze trekingowym?
Tak może być, tylko musisz dobrać odpowiednia korbę i kasete. Korbe polecam pół-kompakt 52-36T oraz kasetę 12-25T. Pół-kompakt jest chyba najbardziej uniwersalna korbą szosową, nadaje się na płaskie i jednoczesnie na góry dla 90% użytkowników. Jeśli miałbyś wybierać pomiędzy kompaktem (50-34) i klasykiem(53-39) to juz zalezy od twojej formy i terenu.
Napisano

Dobór napędu w moim przypadku będzie pewnie i tak dość przypadkowy, bo mam ograniczony budżet i zapewne będę szukał używki w cenie na jaką mnie stać (alternatywą jest w zasadzie tylko nowy Triban z Decathlonu).  Dotąd się skłaniałem do Tribana bo ma m.in. 3 tarcze, czyli rozwiązanie które już znam, ale widzę że chyba nie ma się co bać 2 tarcz. Zwłaszcza, że jakichś wielkich gór na razie nie planuję ;)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...