Skocz do zawartości

[korba] FC M361 zmiana na 2x9


patafian

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Czołem!

 

mam wciw korbę, mam nowy sezon wymyśliłem sobie zmianę z 3x9 na 2x9. Wszystko OK, ale mam problem z przykręceniem dużego blatu.

 

Standardowe kominy wystają ponad powierzchnię krzyżaka na korbie (śruba nie złapie), jak podłoże podkładkę pod śrubę, to się w pewnym momencie blokuje i nie da się dokręcić. Podłożenie podkładki między blat a krzyżak zmieni linię łańcucha....Jak się nie obrócić to pupa z tyłu...

 

Może bardziej doświadczeni mają jakieś pomysły?

 

 

Wojtek

Napisano

Tak jak radzi kolega, podkładki od strony kominów. Od siebie dodam, że sprężynujące podkładki M10 doskonale sprawdzają się w tej roli, tylko trzeba je wcześniej wyprostować coby nie stawiały niepotrzebnie oporu przy skręcaniu.

Pozdrawiam

Napisano

A ja proponuję pozostać przy podkładce pomiędzy blatem a pająkiem i zmienić linię łańcucha. Taką samą podkładkę trzeba dać pod młynek. Jeśli masz tradycyjną piastę 135mm, zębatki zmieszczą się i nie będą tarły o tylny wideł, a łańcuch na młynku nie otrze o oponę, to uzyskasz najlepszy efekt pracy napędu dzięki wyrównaniu lini łańcucha kasety i korby

Napisano

A da się do tego wyregulować przerzutkę? ;)

Przykładowo ja że swoimi eksperymentami doszedłem do ściany i zrobiłem taką kombinację, że zabrakło regulacji L i łańcuch trze o prowadnik dla młynka i 4 największych koronek :(

Napisano
A da się do tego wyregulować przerzutkę?

 

Da się, spokojnie.

Trzeba jednak doprowadzić maksymalnie do takiej konfiguracji zębów jaką zastosował producent oraz dać przerzutkę 2rz. Już to pisałem, ja mam przesunięte tarcze (32/22) obecnie o 2,5mm do osi roweru, linia łańcucha wynosi 44,3mm co doprowadziło do tego, iż blat ma LŁ=47,5. To powoduje, że na blacie jadę doskonale po całej kasecie, bo rozbieżność wynosi raptem 1,5mm w stosunku do LŁ kasety. Jadąc na młynku nic mi nie trze, aż do trzech najmniejszych koronek kasety, przerzutka działa doskonale nawet z łańcuchem 10rz.

Podobnie jest z zębami 36/22 na korbie, ale wtedy podkładki nie 2,5mm a tylko 1,5mm. Przy 2mm jadąc na młynku korby, łańcuch tarł o blat od 4 lub 5 koronki kasety (licząc od najmniejszej). Tu potrzebna była cieńsza podkładka.

 

Nie wiem jakie kolega chce zastosować zębatki na tej swojej nowej korbie, ale jestem wręcz pewien, że przy 38/26 da się spokojnie przesunąć tarcze o 2mm bez uszczerbku na działaniu mechanizmu. Przy 38/24 już bym nie przekraczał 1,5mm podkładki, ale robiąc np. 36/26 to śmiało można dać 2,5mm tak jak ja w 32/22. Wymogiem oczywiście jest przerzutka 2rz, a nie jakies kombinacje z 3rz.

 

Powiem ci więcej, eksperymentalnie przesunąłem nawet zębatki o bodaj 4 czy 5mm i też przerzutka to ogarniała. Tu jednak problemem może się stać ocieranie łańcucha o bardzo szeroką oponę (60mm), a nawet grubo zabłocona 55mm też już może ocierać o łańcuch.

Napisano

Ale mowa chyba o korbie z linią łańcucha 50mm przy tych podkładkach?

Ja na razie poległem z regulacją 2-rzędowej przerzutki przytarczach 36/22T zamontowanych do formalnie 3-rzędowej korby z linią łańcucha bodajże 48mm(?)... Uprzedzając pytanie - przerzutka jest do dokładnie takiej kombinacji.

Napisano
Ale mowa chyba o korbie z linią łańcucha 50mm przy tych podkładkach?

No tak, wszystkie 3rz korby mają LŁ=50mm

 

 

 

Ja na razie poległem z regulacją 2-rzędowej przerzutki przytarczach 36/22T zamontowanych do formalnie 3-rzędowej korby z linią łańcucha bodajże 48mm(?)... Uprzedzając pytanie - przerzutka jest do dokładnie takiej kombinacji.

Coś musiałeś pochrzanić, co to za przerzutka, od 10rz? Jak pamiętam to eksperymentowałeś z korbą od 8rz. Tu może być błąd. Korba 8rz będzie miała minimalnie większy rozstaw zębatek, do tego wąska klatka przerzutki 10rz i kicha w połączeniu z łańcuchem np. 9rz

 

Nie spotkałem się z korbami 3rz o LŁ=48mm, wszystkie mają 50mm. Po przeróbce takiej korby na 2rz LŁ wyniesie 46,8mm. To nadal o 1,8mm więcej niż na kasecie (~45mm)

 

Innym problemem może być to, że przerzutka może nie chcieć się głębiej schować przy maksymalnym poluzowaniu linki. 9rz SLX ma jeszcze spory zapas, i tak jak mówię, nawet 4 czy 5mm podkładek, a ta dalej ogarniała zakresem

Napisano

No tak, te ~48mm to raczej dla natywnie 2-rzędowej korby ;)

Przerzutka FD-M677 i coś mi się widzi, że być może w niej leży przyczyna... Starą m667 dawało się wyregulować, ale przy okazji wymiany padniętej manetki i starej korby, która poszła do zimówki, zachciało mi się sajdsłinga :P

Napisano

 

 

No tak, te ~48mm to raczej dla natywnie 2-rzędowej korby
 

48,8mm, ale należny pamiętać, że w 2rz jest inny sposób pomiaru LŁ. W realu blat znajduje się na ok. 52,5 a młynek na 45,1mm. W 3rz blat 50, a młynek ok. 42/42,5 (zależy od rozstawu zębatek korby)

 

No to jaką masz tą korbę i jaki łańcuch przy tych 36/22?

Napisano

No to masz wszystko ładnie tylko jeden problem, ta przerzutka 677 jest wyregulowana pod LŁ 48,8mm, a ty bez żadnych podkładek masz 46,8mm na korbie, czyli o 2mm mniej :) Ona ci się nie chowa, bo nie ma aż takiej tolerancji. Proste.

A to cwaniaki, SLX M665 była pod LŁ 46,8 właśnie, ale ma znacznie większa tolerancję/zakres ruchu i nawet po ustawieniu LŁ na korbie 44mm wszystko ładnie ogarnia.

 

To bardzo istotna wiedza, że przerzutki 2rz systemów 10rz nie ogarniają LŁ przynajmniej 46,8mm. 

 

Moja propozycja, skołuj sobie przerzutkę M665 i ci to ogarnie. Ja śmigam na łańcuchu 10rz i mi nie wypada poza zębatki (korba 9rz). Powinno ci też się udać. Te przerzutki można wyrwać już za 30zł.

Napisano

a możesz ją zamontować, tą 667? Było by super.

 

Jeszcze jedno, jakby ci jednak łańcuch spadał na ramię korby lub na suport, to daj najwyżej jakąś podkładeczkę pod zębatkę 22, wystarczy 0,2 może 0,5mm. To spowoduje, że zwiększy się rozstaw zębatek i dziesiątkowy łańcuch już nie przeleci. Trochę kombinowane, ale spoko do ogarnięcia. Wizualnie nic się też przecież nie zmieni.

Rozumiem, że zębatkę 36z masz dedykowaną do działania z 22z?

 

 

 

Ale właśnie chciałem się jej pozbyć na rzecz nowości
 

Lepsze jest wrogiem dobrego :D

 

 

 

 

Napisano

m667 działała nawet z Conneksem 904, tylko korbę miałem inną, pod 9 rzędów ;)

Za to dzięki side-swingowi mam ładne prowadzenie pancerza w jednym kawałku, a sama jakość  działania 677 dużo lepsza, choć to może też kwestia nowego blatu - i bądź tu mądry...

 

Tarcza 36T jest z SLXa czy innego Sainta i jest do kompletu z młynkiem 22T. Tyle, że ona "9-rzędowa" ;)

Napisano

No ale co z tego, że ładnie pracuje czy wyglada, skoro na młynku łańcuch ociera na największych koronkach kasety. Tak nie może być, musi być igła lub lepiej niż igła.

 

Nie trzeba być mądrym, kiknąłem na opis FD-M677 i od razu wykapowałem, że linie łańcucha się nie pokrywają. Ty już masz tak, jakbyś zastosował podkładki 2mm pod zębatkami korby 2rz/10s. I jak widać, przerzutka nie jest w stanie się już tak mocno złożyć/przybliżyć do podsiodłówki. Kolejna rzecz na którą trzeba zwracać uwagę podczas kombinacji.

 

Osobiście uważam, że jest to celowe posunięcie ze strony Shimano, ta zmiana linii łańcucha z 46,8 na 48,8. Nie ma być kombinowania, trzeba wymienić całość.

Napisano

No nic, najwyżej pójdzie na sprzedaż :( Regulacji L już brak, wykręciłem całkowicie śrubę.

Chyba, że wytrzasnę ramiona pod 2-rzędy, a obecne też sprzedam. Choć u mnie to dość szybko się zmienia i obecnie jestem zachwycony złożonym ze śmieci napędem 1x9 w drugim rowerku  :laugh: A ta korbka była by do tego idealna.

 

 

Napisano

2rz korba ze swoimi 48,8 też nie jest idealna pod tradycyjne piasty, bo ma solidną rozbieżność. Sam zobacz, blat jest na ok. 52,5mm, a kaseta ma 45mm. To aż 7,5mm rozbieżności. Wiedząc, że na takich korbach 90% czasu śmigamy z blatu, to praktycznie większość czasu jeździmy w przekosie, solidnym przekosie. Już lepiej jest śmigać po całej kasecie prosto z młynka, bo na młynku mamy tę samą LŁ co na kasecie.

 

Nie rozumiem tego zabiegu i zwiększenia linii łańcucha przez Shimano dla 2rz korb. Dziwne, przecież na szeroką skalę nie weszły jeszcze piasty 148mm, które by wyrównały LŁ z tymi korbami.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...