Skocz do zawartości

[Korba] Która lepsza do mtb


UniBa

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. Chcę kupić korbę xt m770 i teraz moje pytanie jaką wybrać.

 

42-32-24 czy 44-32-22 ? Długoś ramion lepiej 175 czy 170 ?

 

Proszę o pomoc i jakieś krótkie uzasadnienie.

Napisano

Kasetę będę również wymieniał razem z korbą na xt 770. 9rz.

 

Obręcze: MACH 1 NEO DISC
Piasty: SHIMANO ALIVIO M430

 

Koła mam nadzieje wymienić na jakieś DT swiss-y ale to dopiero przed sezonem.

Napisano

Powinieneś znać swoje preferencje co do przełożeń jakie chcesz uzyskać, nie ma innego lepszego uzasadnienia którą kupić.

No i dobrze jakby przednia przerzutka chciała z tym współpracować.

W kwestii kół chodziło o rozmiar a nie z czego są zbudowane...

Napisano

To, że wypada do nowej a tym bardziej takiej korby wsadzić nową kasetę to raczej oczywiste. Koledzy pytają jakie stopniowanie tej kasety a ja zapytam gdzie ten rower jeżdzi?? Przykładowo im więcej trudniejszego terenu tym blat 44T będzie "stał odłogiem".

Napisano

Z przodu mam alivio m430. Która też zostanie zmieniona. Po prostu nie stać mnię by kupić wszystko na raz. W tej chwili jeżdżę na 3x9 i chce wrzucić napęd całą grupę xt m770 też 3x9. Może łatwiej będzie jak napiszę że mam Unibike evolition 2013. Jeżdże głownie w terenie może nie jakimś super ciężkim głównie okolicę Łodzi.


W przyszłym roku planuję zacząć jeździć po górach i chciałbym mieć czym tam pojeździć.

Napisano

Kompletnie bez sensu to co chcesz zrobić ale to już Twoja kasa. Korba nawet w góry na zjazdy wystarczy w zupełności 42T. Długość ramienia to indywidualna sprawa choć mi przy 177 cm wzrostu lepiej się "macha" 175-ką.

Napisano

XT samo nie pojedzie ;)

Wymiana zmieniarek ok, bo w trudniejszych warunkach mogą odwdzięczyć się lepszym działaniem.

Kompletowanie całej grupy XT 3x9 imho pomysł średni, ale jak chcesz. Jak chcesz wszystko wymienić to można dozbierać i iść w coś nowszego, np. 2x10 Deore/SLX/XT, a najlepiej wymieszać bo za pewne rzeczy można zapłacić a za inne nie warto.

Póki co to może najpierw pojedź w te góry to się przekonasz czego potrzebujesz, a potem będziesz kupował.

Napisano

Napisałem tu po to by się dowiedzieć co będzie lepsze dla mnie. Mam 188cm wzrostu ważę 80kg. Mam unibike evolution 2013 w którym nic nie było wymieniane. I własnie teraz chcę zmienić napęd na grupę xt 770. I chciałbym wiedzieć co będzie najlepszym wyborem jaki blat i długość ramion.. Wiadomo że najpierw trzeba podjechać żeby później zjechać.

Napisano

No to jak krowie na miedzy: na tak zadane pytanie odpowiedź możesz znać tylko Ty, nikt inny. A jak nie znasz, to nie ma się co pytać na forum tylko trzeba jeździć i wyciągać wnioski.

Przykładowo ja bym nie wziął żadnej z tych korb i najlepiej jak do tej pory jezdzi mi się na 2x9 z 36/24T z przodu. To co, mam przekonywać że moja racja jest najmojsza i powinieneś kupić taką kombinację?

Póki co przede wszystkim portfel Cię świerzbi i napaliłeś się na te iksteki jak szczerbaty na suchary.

Napisano

Napęd w góry to najmniejszy problem bo nawet Alivio jest w określone warunki wskazane. Mowa oczywiście o elementach zębatych choć manetki pod zmieniarki tej grupy są bardzo dobre. Zamiast ładować kasę w pełne XT na którym nic nie uzyskasz pomyśl nad amorkiem, kołami, tylną zmieniarką. Taniej i lepiej wyjdzie kupienie jakiejś kombinacji Deore/SLX a za resztę modernizować to co wymieniłem. Z XT kupił bym tylko manetki.

Napisano

Myślę o ''ikstekach'' już 10miesięcy. A portfel nie świerzbi. Nie chce popełnić błędu i wydać pieniędzy na coś z czego nie będę zadowolony. Nie jestem super doświadczony dlatego wdzięczny jestem za wytłumaczenie mi tego jak ''krowie na miedzy''

Napisano

No toż Ci przecież tłumaczę, że pełne XT nie ma sensu. Robisz problem z korby, która akurat jest najmniejszym problemem. Poza ciut mniejszą wagą i napisem XT nic nie zyskasz a wydasz tylko kasę. Lepiej ją przerzucić na bardziej istotne części osprzętu.

Napisano

Dobrze jest dobrać komponenty tak by za ich cenę otrzymać konkretną wartość użytkową, a nie tylko ładne logo i kilka gramów mniej. Dlatego bardzo często miesza się grupy. Można wziąć np. najlepsze manetki na jakie Cie stać, ale kasetę z niższej grupy, bo droższa nie będzie specjalnie trwalsza tyle że bardziej "wylajtowana".

Pchanie się w dość już, nie bójmy się tego słowa, archaiczną grupę XT 3x9, bo "nie wiem czego potrzebuję ale chcę w góry i chcę ikste" nie jest zbyt rewelacyjnym pomysłem. Sam się podobnie władowałem z przednią zmieniarką tuż przed wyjazdem, nie powiem że się nie przydała, ale teraz fd-m770 leży i się kurzy ;)

Pojeździj, pomyśl, a potem zakupy.

Napisano

Jeśli starą korbę na stalowych blatach tak szybko zajechałeś to XT może nie wytrzymać połowy z tego. Kup korbę Deore M590 bo to ostatnia ze stalowymi zębatkami za wyjątkiem blatu 44T.

Napisano

Nigdy nie miałem okazji korzystać z korby na dwóch blatach. Wydaję mi się, że trzeba spróbować by przekonać się co mi pasuje a co nie. Rozumiem już co chciałeś mi przekazać. Miałem okazję pojeździć na rowerze z napędem z grupy xt 760 i da się zauważyć że jest znacznie sztywniejszy niż mój napęd. To tyle odnośnie mojego ''zafascynowania'' ikstekiem. Po prostu nie jeździłem na czymś innym. Dlatego liczę na waszą pomoc.


Same blaty nie są w złym stanie. Chodzi raczej o sztywność. Suport też już ledwo żyje a nie chce kupować kolejnego i wydawać pieniędzy na coś z czego nie koniecznie jestem zadowolony.

Napisano

Ale jechałeś na innym systemie mocowania bo to korba z osią zintegrowaną. Jej sztywność jest nieporównywalna z tym co masz obecnie czyli kwadratem. Taki sam system mocowania mają też inne korby w tym przykładowo nowe Alivio. Więc sztywność to mocowanie a nie napis XT/SLX czy Deore. Ogromną różnicę poczuł być również przechodząc na wkład suportu typu octalink.

 

Korbę z dwublatem warto mieć jak się nie ma parcia na duże prędkości a rower służy głównie w teren.

Napisano

Oprócz weekendowych wypadów w teren (las, pola, łąki i inne bagna) jeżdże rowerem również po mieście choćby do pracy. naprawdę nie zależy mi na tym napisie choć mogło się tak na początku wydawać. Wiem że korba z osią zintegrowaną jest znacznie sztywniejsza od kwadratu. Dlatego chciałbym coś właśnie z takim systemem..


Mam jeszcze jedno pytanie. Już nie odnośnie korby. Patrzę Sobie po różnych przerzutkach (zmieniarkach) . Skoro pojemność przerzutki zależna jest od długości wózka to czemu wszędzie w specyfikacjach jest napisane że przerzutka z wózkiem sgs ma pojemność całkowitą 33T tak samo w przypadku przerzutki z wózkiem gs ?

 

Napisano

Wszędzie, czyli gdzie? Pierwszy z brzegu katalog: http://www.shimano-katalogi.com/pliki/produkty/Shimano/SLX.pdf 35T dla GS, 43T dla SGS.

 

Wydaje mi się, że trochę za dużo się naczytałeś i chcesz wydać pieniądze, ale właściwie nie wiesz dlaczego. A prawda jest taka, że:

1. Jako amator nie odczujesz różnicy między Octalinkiem, a korbą HT2. Kwadrat to oczywiście inna bajka.

2. Z XT, jak już wspomniano, jedyne co warte jest pieniędzy amatora to manetki. Reszta może pochodzić z niższych grup.

Napisano

Nie chce wrzucać linku do sklepu:

 

PRZERZUTKA DEORE XT MODEL RD-M770 -odwrotna SPRĘŻYNA

Właściwości:

  • Najw. zębatka: 34T
  • Najmn. zębatka: 11T
  • Dyferencja: max. 22T
  • Aluminiowy wózek
  • Współpraca z manetkami Dual Control
  • Tuleje sworzni pokryte fluorem zmniejszają tarcie podczas zmiany przełożenia.
  • Liczba przełożeń: 9 biegów
  • Pojemność całkowita: 33T
  • Kółko prowadzące i napinające 11-zębowe: uszczelnione łożysko
  • Wersja SGS czyli DŁUGI WÓZEK

 

PRZERZUTKA DEORE XT MODEL RD-M770 -odwrotna SPRĘŻYNA, GS ktorki wozek

Właściwości:

  • Najw. zębatka: 34T
  • Najmn. zębatka: 11T
  • Dyferencja: max. 22T
  • Aluminiowy wózek GS
  • Współpraca z manetkami Dual Control
  • Tuleje sworzni pokryte fluorem zmniejszają tarcie podczas zmiany przełożenia.
  • Liczba przełożeń: 9 biegów
  • Pojemność całkowita: 33T
  • Kółko prowadzące i napinające 11-zębowe: uszczelnione łożysko

 

Napisano

Jeśli chodzi o ilość zębów to 42-32-24 spokojnie Ci wystarczy a przy twoim wzroście sugeruję długość ramion 175 mm, dłuższa dźwignia niby tylko 5 mm ale jest różnica wyczuwalna.

Co do samej korby to na jej sztywność poza osią mają także wpływ ramiona, które w xt/slx są puste w środku a w m590 nie i jeśli chodzi o wybór cena, jakość, sztywność to stawiam na slx-a.

Co do manetek to się zgadzam z przedmówcami, bierz xt ale może pokusiłbym się o dokupienie na tył także przerzutki xt, jest moim zdaniem bardziej precyzyjna i wytrzymała, pozostałe elementy jak kaseta(myślę że 11-34 będzie ok), łańcuch czy przerzutka przednia może być slx-a.

 

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...