Skocz do zawartości

[DIY] Osłona latarki taktycznej, daszek przeciwoślepieniowy, przepisy


BikoBiko

Rekomendowane odpowiedzi

Witajcie.

W Polsce nie ma na teraz precyzyjnych przepisów dotyczących oświetlenia rowerowego ( w kontekście wymagań technicznych co do ich jakości, wiązki światła, itd. ).

Na świecie ww co najmniej kilku krajach kwestie te są dużo dokładniej uregulowane.

To co udało mi się znaleźć na ten temat wklejam tutaj.

 

Normy dotyczące oświetlenia na rower:

 

Germany: StVZO
 

StVZO, czyli Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung, lub po prostu przepisy o dopuszczeniu do ruchu na drogach publicznych, to coraz częściej pojawiające się hasło na naszym rynku. Dla wielu użytkowników wystarczający wyznacznik jakości oświetlenia. Co StVZO oznacza w praktyce? Poza specyfikacjami, dotyczącymi mocy i konstrukcji lampki, z punktu widzenia użytkownika niepodlegającego tym przepisom ważne są dwa aspekty: minimalne oświetlenie obszaru znajdującego się 10 m przed rowerem z mocą 10 luksów (10 lumenów/m2) i zapobieganie oślepieniu innych użytkowników drogi. Wymusza to odpowiednią konstrukcję lampki i przy okazji optymalizuje użycie światła (nie świecimy po gałęziach mijanych drzew tylko na drogę).

 

 

    Netherlands: Wegenverkeerswet

    UK: RVLR

    EU: Harmonisation

    ECE (e-bike) - w opracowaniu

    JIS - Japonia

 

 

W związku z rozwojem technik świetlnych, coraz popularniejszym źródłem światła w lampkach rowerowych, oraz montowanych w uchwytach latarkach tzw. "taktycznych" są diody , które stanowią bardzo dobre i wydajne źródło światła, jednak najczęściej kształt wiązki nie jest niczym ograniczony - jest ona okrągła i tym samym duża jej część może oślepiać innych uczestników ruchu drogowego.

 

Częściowym domowym rozwiązaniem jest zastosowanie daszka przyczepianego do latarki wyciętego np. z puszki po izobroniku :P lub innego materiału.

Na forum bardziej zaawansowaną konstrukcję opracował Kolega @Plastyk w temacie - http://www.forumrowerowe.org/topic/131217-oslonka-do-latarki-wlasnego-wykonania/

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja już od jakiegoś czasu mam prowizoryczne daszki zamontowane w latarkach i sprawdza się to wyśmienicie a roboty przy tym niewiele. Na drugim foto widać "UFO" czyli rozkład przy prostopadłym świeceniu. Sporo światła zostało odbitego, które normalnie oświetlałoby korony drzew lub oczy kierowców. Wcześniej w trybie HI nawet kiedy kierowałem strumień pod koła, kierowcy migali długimi.

Jest to zaokrąglona na brzegach i wyszlifowana blaszka z puszki piwa a jako odbłyśnik samoprzylepna folia lustrzana. Daszek można łatwo zdemontować lub wsunąć głębiej na latarkę kiedy nie jest potrzebny.

 

P9180306.jpg

 

P9180309.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...