Skocz do zawartości

[przerzutka przód] próba zrozumienia specyfikacji przerzutki


pajomcek001

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Kompletnie nie rozumiem jak oblicza się pojemność przerzutki, dlatego bardzo proszę o pomoc doświadczonych użytkowników.

Sklep wcisnął mi przerzutkę, która jak się później okazało nie pasuje do mojej korby. Teraz proponują mi nową i znowu mam poważne wątpliwości, czy obsłuży moją korbę. Dlatego postanowiłem nauczyć się sam czytać specyfikację techniczną, ale okazuje się, że nie jest to proste.

Przykładowo na stronie http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/components/mountain/acera_9-speed/product.-code-FD-M390.-type-.fd_mountain.html jest dokładny opis przerzutki. (jeśli ktoś zna polski odpowiednik tej strony, byłbym wdzięczny za info)

I czytam tam że:

 

 

1. Cassette Compatibility 9 
2. Maximum Capacity 22T
3. Top-middle Minimum Capacity 12T
4. Top Gear Teeth 44/48T
5. Cable Routing Dual Pull
6. Chain Line 50.0
7. Chain Stay Angle 63-66/66-69
8. Multi-Clamp (28.6/31.8/34.9mm) Yes
9. Seat Tube Band Mount 28.6/31.8/34.9mm

 

Chciałbym prosić o pomoc w rozszyfrowaniu po kolei jak leci:

1. Wiadomo - kompatybilność względem tylnej. Ale czy to znaczy, że nie obsłuży 7 biegów?

2. Maximum Capacity - ? Co to jest 22T? Co to jest T?

3. Top-middle - pojemność między największą a środkową zębatką? 

4. To chyba jasne, choć nie wiem co oznacza 48T? Po co się dodaje T do ilości zębów?

5. jasne

6. Linia łańcucha? Jaka linia???

7. Jaki kąt?

8. Multi-Clamp? Co to takiego?

9. Jasne

 

Będę niezmiernie wdzięczy za wyjaśnienie jak czytać specyfikację przerzutki, nie chcę ponownie kupić szmelcu do szuflady, bo odsyłanie też kosztuje....

 

  • Mod Team
Napisano

1. Nie ma przesłanek by nie obsługiwała

2. max capasity to pojemność a 22t gdzie t = tooth, ząbek, oznacza różnicę 22 zębów między blatem a młynkiem. łatwo z tego wywnioskować iż przerzutka dedykowana do korb np 44/32/22

3. tutaj podobnie oznacza stosunek zębatek 2 i 3 w ząbkach.

4. tak to max zakres pracy blatu, co nie znaczy zr 42 nie będzie działało.

5. a no jasne

6. linia łańcucha to taka urojona liczba, podobnie jak liczba zespolona :D to umowna linia po której biegnie łańcuch i w zależności od napędu i ramy ( ogólnie rodzaju roweru) linia w MTB ma 50mm dla kaset 8 w góre i 47 lub mniej dla starszych rozwiązań. czyli po chłopsku odległość o środka rury ( suportu) do 2 zębatki korby 3 rzędowej.

7. kat pracy przerzutki, czyli kąt rury podsiodłowej do której będzie ona przykręcona.

8. a to oznacza ze pasuje od 27.2 do 34.9 średnicy ramy dzięki podkładkom.

Napisano

Wielkie dzięki Puklus, i wszystko jasne.

 

Powiedz mi jeszcze, czy mając korbę 42 - 34 - 24 (gdzie jak widać różnica między małą a dużą zębatką to 18T) to ta przerzutka obsłuży mi napęd z kasetą 7 biegów? Bo skoro Max Capacity jest większe od mojej 22T>18T?

 

Ty sam dedykujesz tę przerzutkę do korby gdzie pkt 4 mówi, że minimum top-middle to 12T a w twojej korbie jest 10T. Czy nie zdarzy się tak, że ta przerzutka nie będzie chciała wskoczyć na najwyższą koronkę, bo ją ta średnia będzie powstrzymywać?

Tak właśnie mam z tą wciśniętą mi przerzutką....

  • Mod Team
Napisano

 

 

Powiedz mi jeszcze, czy mając korbę 42 - 34 - 24 (gdzie jak widać różnica między małą a dużą zębatką to 18T) to ta przerzutka obsłuży mi napęd z kasetą 7 biegów?

To nie ma nic wspólnego ze sobą, ta przerzutka współpracuj jedynie z korbą i łańcuchem. A możesz łańcuch 9 rzędowy używać nawet do 5 rzędowych napędów. Nikt ci nie broni.

 

Tył i przód to niemal 2 oddzielne światy, połączone niewielkimi pomostami. dlatego przerzutkę dopasowujesz do korby. kasetę jaką chcesz wybierasz ( oczywiście do kasety ma pasować reszta, gównie prawa manetka) i wtedy dobierasz długość łańcucha i to będzie działać prawidłowo nie zależnie czy masz 6 czy 9 z tyłu. Oczywiście sa niuanse które pasuje znać. ale od 7 do 9 można swobodnie mieszać poszczególne komponenty.

 

 

 

Bo skoro Max Capacity jest większe od mojej 22T>18T?

Nie możesz a na pewno nie powinieneś stosować korby i przerzutki z tych skaranych ustawień, bo może sie okazać ze przy prawidłowym ustawieniu przerzutki do blatu będzie ona zahaczać o 2 zębatkę albo będa spore problemy z przerzucaniem, dlatego tak ważnym jest by te 2 elementy pasowały do siebie.

Napisano

 

 

4. tak to max zakres pracy blatu, co nie znaczy zr 42 nie będzie działało.

Nie jest tak różowo jakby się wydawało :P

Jeśli przerzutka jest do 44/48 bardzo niechętnie działa z 42 ale działa jako tako

Jeśli przerzutka jest do 48/42 nie będzie działać za dobrze z 44. Albo działa idealnie podczas zmian z 44 na 32 i ma problemy z 32 na 22, albo dział super z 32 na 22 ale są problemy ze zmianami 44 na 32.

Właśnie stąd biorą się problemy z przerzutkami przednimi 10 - rzędowymi z korbą 9 rzędową. Szerokość łańcucha nie ma tu nic dorzeczy tylko przetłoczenia wózka/klatki. Przerobiłem temat SLX DynaSys FD-660 z korbą 44-32-22, działało ale miało swoje humory. po zmianie blatu na 42 jest idealnie bo zgadza się 3. Top-middle Minimum Capacity 10T mimo że nie zgadza się 2. Maximum Capacity bo jest 20T zamiast 18T

  • Mod Team
Napisano

 

 

??

Chodziło mi o to że korbę masz np 44/32/22 a przerzutkę masz do 42/34/24 lub odwrotnie ... to ma małe szanse poprawnego działania.

 

 

 

Szerokość łańcucha nie ma tu nic dorzeczy tylko przetłoczenia wózka/klatki.

Dokładnie dlatego trzeba dopasowywać przerzutki do korby a mówiąc korby nie chodzi tu o konkretny model a stopniowanie zębatek bo to jest najistotniejszy parametr by wszystko działało poprawnie. Oczywiście ... możemy kupić gripy z mikro indeksacją i sie śmiać z wszelkich norm, modeli i sytuacji ... ale tylko wtedy :D

Napisano

Witam

 

Może rozwiejecie i moje wątpliwości.

Chcę wymienić obecną korbę Fc- Mc20 42/32/22 na jakąś ze stopniowaniem 48/38/28. I pytanie - czy moja przerzutka Fd-mc20 (z tego co znalazłem w sieci współpracuje z tarczami 42T/48T) obsłuży taką korbę?

 

  • Mod Team
Napisano

Tak, będzie to działać dobrze może nie tak dobrze jak przy obecnej ale przy odpowiednim ustawaniu będzie działać dobrze.

Napisano

 

 

Jeśli przerzutka jest do 44/48 bardzo niechętnie działa z 42 ale działa jako tako

Zatem wynika z tego, że sprzedawca proponując mi tę przerzutkę do mojej korby, znowu usiłuje mnie wsadzić na minę :/ Szlag by to! 

  • Mod Team
Napisano

Weź poprawkę na to iż sprzedawca chce sprzedać to co on chce a nie to czego ty potrzebujesz pomijając fakt ze nawet nie wie że to ma jakieś znaczenie.

Napisano

ja to doskonale rozumiem, choć i tak co chwila daję się wpuścić w maliny :/

 

Puklus, a może znasz stronę gdzie można przejrzeć dokładnie specyfikację przerzutek? Bo jak pisałem wyżej, nie otwierają mi się strony z shimano dla przerzutek z grup Acera.

Napisano

Skoro sprawa jest załatwiona, to może wykorzystam niecnie temat do moich potrzeb :)

 

Mam korbę 42/32/22 i miałem zamiar kupić sobie jakąś lekko używaną deore na przód. Ale z tego co widzę większość jest pod blat 44 albo minimalna różnica między średnią, a dużą jest 12, a to dla mnie o 2 za dużo. Czy są były niedawno jakieś deore pod 42/32/22, czy muszę zejść do alivio?

  • Mod Team
Napisano

Nawet pierwsze deore było z pojemnością 22t czyli 44/32/22. Ogólnie nie bał bym sie takiej przerzutki bo da sie ją ustawić do korby o poj. 20t, bo sam tak jeździłem. powyrzej masz link ... wpisuj, szukaj :P czegoś sie nauczysz:P

Napisano

Puklus, właśnie wróciłem zniesmaczony ze sklepu, oni wiedzą o tych przerzutkach mniej niż ja. Zaproponowano mi Acerę M190 lub Alivio M430-6. Wolałbym Alivio, ale wg mnie, ono zupełnie się nie nadaje. Mam rację czy się mylę?

 

wysłane zza rogu z Tapalka 2

 

  • Mod Team
Napisano

Bo widzisz tu jest Polska ... chcesz porady mechanicznej do roweru ? idź do mięsnego albo meblowego, w rowerowym dostaniesz lepsza poradę prawną niż rowerową ... tak już u nas jest. Ja chciałem pracować w jednym, niby renomowanym w okolicy to mnie nie przyjęli :D Za tępy jestem i w ogóle sie nie znam :D

 

Z tego całego bałaganu wynika że optymalnie będzie wziąć FD M 410/411, natomiast chcąc lepsza, możesz wziąć którąś z deore czyli 510/511/530/531/590/591 pomiędzy były także bardzo chwalone LXy np 571/581 możesz wziąć niemal wszystko poza tymi do napędów 10 rzędowych.

 

W razie wątpliwości http://techdocs.shimano.com/techdocs/index.jsp możesz sobie poszukać daną część i ją sprawdzić ... o ile potrafisz sie z tego wyczytać :P

Napisano

Chodzi mi głównie o to, że skoro już między alivio i deore nie ma znaczącej różnicy, to czy jak kupię deore pod niewłaściwą liczbę zębów, nie będzie przypadkiem działała gorzej od alivio, bo że jakoś tam poprawnie będzie działała to wiem, ale tak to równie dobrze mogę kupić altus, on też zmienia biegi :)

Napisano

Na razie chcę wziąć najtańszą, bo jeżdżę zupełnie bez przerzutek. Korba jest w stanie agonalnym, cud, że jeszcze działa. Poza tym chciałbym zmienić ilość biegów z tyłu z 7 na 9. Czekają mnie zatem przeróbki, albo w ogóle kupię nowy rower, a ten będzie moim zimowym rowerem. Dlatego nie chcę kupować nic zbyt drogiego.

Dodatkowo, ponieważ mocno rusza nogami, stały się silniejsze i może skuszę się na jakąś szybszą korbą? :)

 

wysłane zza rogu z Tapalka 2

 

 

Tadeus, jak kupisz najniższą grupę, to też zmienisz, tylko z mojej obserwacji, wyższe grupy lepiej sobie radzą ze zmianą pod obciążeniem. Gdybym miał kasę i stówa więcej by mnie nie przywracała, to bym brał deore i nie zwracał sobie gitary niższymi grupami. Tylko ze wtedy pewnie bym przeżywał, czy nie warto kupić jeszcze lepszej przerzutki :]

 

wysłane zza rogu z Tapalka 2

 

 

  • Mod Team
Napisano

 

 

Chodzi mi głównie o to, że skoro już między alivio i deore nie ma znaczącej różnicy, to czy jak kupię deore pod niewłaściwą liczbę zębów, nie będzie przypadkiem działała gorzej od alivio

 

Mogę cie zapewnić, że używany LX za 30zł będzie działć lepiej od nowego alivio. Jest ładniejszy i lżejszy. Ale ja kiedyś przez godzinę ją ustawiałem u siebie ... ale za to działała bez zająknięcia.

Napisano

A jeszcze może zapytam w tym temacie, żeby nie tworzyć nowego.

Mam nowiutkie pancerze, wyregulowałem przerzutkę, pojeździłem trochę i nagle przerzutka zaczyna źle przeskakiwać, trzeba było znowu troszkę pokręcić. Co  może być powodem tego rozregulowania?

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...