Skocz do zawartości

[przerzutka] Padła ze starości czy moja wina? Co kupić?


cmsydney

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

 

Zwykle wymieniam napęd po zimie. Teraz też tak planowałem. Łańcuch był już trochę wyciągnięty, kaseta trochę zjechana ale jeszcze nic nie przeskakiwało. Zauważyłem też, że przerzutka nie pracowała prawidłowo na haku, nie odbijała do blokady tylko zatrzymywała się wcześniej. Z tego też względu wózek nie był w pozycji bardziej pionowej. Próbowałem czyścić, regulować ale nic nie dawało. Sądziłem, że to wina mrozu, soli i ogólnie zimy.

Tego dnia miałem do przejechania 50km. I zaczęło się. Z przodu łancuch zaczął spadać na niższe przełożenia pomimo, że przerzutka przednia prawidłowo wyregulowana. Czyli łańcuch próbował zejść niżej a przerzutka od razu kierowała go z powrotem powodując szarpnięcia. Sądziłem, że kończy się łańcuch ale jechać musiałem dalej (niedziela, nic nie zrobię). I w pewnym momencie łańcuch spadł w ogóle z blatów. Naciągnąłem i za chwilę blokada tylnego koła. Przerzutka obróciła się wokół własnej osi i wpadła w szprychy. Jeszcze nie zdjąłem ale chyba jakiś sworzeń puścił. [aktualizacja] Po zdjęciu okazało się, że pękł pantograf na sworzniu. I dodatkowo wykrzywił się hak.

 

I teraz pytania.

1. Czy do awarii przerzutki sam się przyczyniłem czy może jednak już była na wykończeniu i była to kwestia czasu? Dodam, ze przerzutka miała najechane ok. 20 tyś, 5 pełnych zim i jakieś 9 lat. Była to acera M340.

2. Czy jest sens w ogóle to naprawiać jak się da? Oczywiście kupię nową ale może ta jako zapas? [aktualizacja] Pęknięty pantograf uniemożliwia naprawę.

3. Czy jest sens kupowania przerzutki Alivio? Manetki mam Altusa i nie mam zamiaru ich zmieniać. Domyślam się, że nie odczuję różnicy w działaniu pomiędzy Acerą ale może Alivio będzie trwalsza?

4. Swego czasu zmieniłem również tylne koło i obecnie mam piastę z bębenkiem na kasetę 8 rzędową. Czy jest sens kupować kasetę 8rz? Manetki mam na 7. Czy uciążliwe będzie wyregulowanie gdy jest różnica 0.2mm pomiędzy koronkami?

 

Z góry dzięki

Pozdrawiam

  • Mod Team
Napisano

1. Jak na acere to sporo przeszła, podejrzewam ze winą był brudne pancerze i linki, a to że ją zmieliło to tylko twoja wina.

2. Dać sie da ale to przerost formy nad treścią, przerzutka w kosz.

3. Przy twoich manetkach różnica była by chyba nie odczuwalna a i żywotność pewnie na podobnym poziomie.

4. Możesz kupić kasetę 8 rzędową ale jeden bieg jak wiesz ci zniknie. Żeby nie stracić zakresu musiał byś mieć kasetę 11-32. Działać to będzie a jak wyregulujesz poprawnie nie powinno być różnicy.

 

Zimowa pora zwracaj uwagę na pancerze i linki, układ ma pracować lekko.

Napisano

1. Pancerze i linka czyste. Wszystko chodziło sprawnie (często smaruję). Jak dopisałem, pękł pantograf (a dokładniej korpus) na mocowaniu, wózek ze sworzniem odczepił się od pantografu.

2. To już wiem skoro pękło mocowanie.

3.Jak żywotność podobna to chyba nie ma sensu przepłacać.

4.Nie zależy mi na niskich przełożeniach. Z reguły jeżdzę na 3-6 (21 - 18 - 15 - 13). W przypadku 8rz  mógłbym wykorzystać jedno przełożenie więcej 3-7 (23 - 20 - 17 - 15 - 13) rezygnując całkowicie z 1. Ale z drugiej strony przy 3 i najwyższej z przodu łańcuch byłby już dośc mocno skrzywiony. Chyba nie ma to sensu. Zysk raczej mały a regulacja może być uciążliwa. Ponoć te 0,2mm różnicy w odległości miedzy koronkami robi różnicę.

 

  • Mod Team
Napisano

Osobiście nie robiłem taki swapów, od razu wskoczyłem na 9 rzędów. Grono ludzi mówiło, ze są zadowoleni. Jak masz wątpliwości kup sobie zwykłą siódemkę i po kłopocie. Skoro linki bł ok to może już sworznie przerzutki po tylu zimach miały dość. Z reszta to łatwo sprawdzić czy chodzi płynni i lekko.

 

Alivio ogólnie jest lepsze od acery, lżejsze i lepiej pracuje choć wątpię czy przy twoim osprzęcie i jeżdżę będzie widoczna różnica.

Napisano

Sworzeń był w porządku. Pękł korpus w miejscu otworu na sworzeń. Najwidoczniej jednak przerzutka miała już dość a ja jedynie mogłem jej pomóc kiedy spadł mi łańcuch. Ale wariowanie łańcucha to już chyba była oznaka kończącej się przerzutki. Dobrze przynajmniej, że stało się to przy małej prędkości więc i szkody małe. A jak patrzyłem wcześniej to przerzutka prawidłowo pracowała.

 

Teraz mam problem z odkręceniem jednej ze śrub od mocowania bagażnika bo wchodzi na śrubę mocującą hak. Z kolei nie wiem dlaczego śruba od mocowania haka kreci się w kółko ale hak się trzyma.

 

Chyba poprzestanę na 7rz i na acerze. Jeżdżę normalnie, przełożenia zmieniam zawczasu, nie goni mnie czas więc nie robi mi różnicy czy przełożenie zmienia się szybko czy wolniej. Rower to po prostu dla mnie środek transportu. Jedynie ważna jest żywotność ale jeśli acera i alivio to prawie to samo to nie ma sensu wydawać kasy.

  • Mod Team
Napisano

 

 

Z kolei nie wiem dlaczego śruba od mocowania haka kreci się w kółko ale hak się trzyma.

Bo to śruba kominowa, z drugiej strony trzeba ja przytrzymać, śrubokrętem lub kluczem w zależności jaka to śruba.

 

Napisano

O właśnie. Dzięki. A czy ta śruba wykręca się na zewnątrz roweru czy do środka? Bo jak do środka to wtedy nie musiałbym zdejmować mocowania od bagażnika. Ale domyślam się, że na zewnątrz bo imbus pasuje od strony zewnętrznej :verymad:

Napisano

Źle się wyraziłem.

Chodzi mi o to czy ta śruba jest dłuższa od grubości haka. Bo jeśli tak to wymagane jest odchylenie haka w bok lub wyjecie śruby co u mnie wymaga odkręcenia mocowania bagażnika.

Jak jest krótsza to komin wyjdzie od środka a hak ze śrubą bezpośrednio w dół.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...