vxam Napisano 9 Czerwca 2013 Napisano 9 Czerwca 2013 Witam, mam prośbę o pomoc w wytypowaniu częsci do starszego roweru (trekking albo góral) który chciałem doprowadzić do stanu normalności:) Obecnie jest przerzutka z tyłu shimano sis z kasetą 6 ale nie można jej wyregulować i w efekcie ma tylko 2 lub czasem 3 biegi. Przednia przerzutka zdemontowana i raczej nie planuje następnej. Jaką proponujecie zakupić przerzutkę, kasetę, łańcuch i manetki z gripem tak żeby to wszytko pasowało do siebie. Widziałem na allgro kasety falcon, shimano, sram i różne przerzutki ale mi to za wiele nmie mówi, dlatego proszę o pomoc. Rower wytargany z piwnicu ponieważ jak sie okazało będę musiał jeździć nim do pracy około 12 km i 12 z powrotem. Jest to rower stary tak więc szukam rozwiązań tanich ale w miarę niezawodnych. P.S. a może ktoś ma jakieś używane części (najlepiej komplet) w rozsądnej cenie?
zoomek Napisano 10 Czerwca 2013 Napisano 10 Czerwca 2013 2i regulaminu Najpierw ustal co takiego masz w rowerze i co jest już wyeksploatowane na tyle, że nadaje się do wymiany (żeby niepotrzebnie nie tracić kasy). Skoro to stary rower, to najprawdopodobniej masz wolnobieg a nie kasetę. W używane części bym się nie bawił, jeśli masz zmiar korzystać z roweru dojeżdżając do pracy to lepiej nie ryzykować. Skoro piszesz, że działają tylko 3 biegi, to najprawdopodobniej czeka cię wymiana: - wolnobieg Shimano MF-TZ20 (koszt ok. 30 zł w tym przypadku) - łańcuch Shimano UG-51 ok. 17 zł (najlepiej 2-3 sztuki, żeby używać na zmianę) - przerzutka tył (pewnie starą da się reanimować, ale za nową klasy Shimano Tourney zapłacisz ok. 30 zł) - przerzutka przód (stara powinna działać, a nowa np. FDTY-20 to koszt ok. 10 zł) - pancerze i linki - ok. 15 zł za komplet Koszt całości: 60-100 zł. Poza tym przyjrzyj się: koronkom tarcz na korbie (jak zjechane to do wymiany - choć pewnie trzeba byłoby wtedy wymienić z całą korbą czyli ok. 35 zł za stalową no-name), suportowi (trzaski, przeskoki, luzy, koszt nowego wkładu od 20 zł), piastom (do nasmarowania), pedałom (powinny kręcić się bez większych oporów, w razie czego nasmarowanie/wymiana wianków), obręczom (jeśli biją na boki to do centrowania), oponom (stare, zmruszałe - do wymiany), hamulcom (zużycie klocków, sprężyny). W 100-150 zł powinieneś się zmieścić.
vxam Napisano 10 Czerwca 2013 Autor Napisano 10 Czerwca 2013 2i regulaminu dziękuję za konkretna odpowiedź Cenowo wygląda ok. Jeszcze parę pytań: 1) jak poznać czy to wolnobieg czy kaseta? 2) Czy po zdjęciach można ocenic stan zużycia? 3) Czy shimano Tourney technicznie jest lepszy od SIS? Czy manetki musze wtedy tez wymienić? Jakie? 4) Przy ewentualnej wymianie bawić się samemu czy szukać serwisu?
Mod Team Puklus Napisano 10 Czerwca 2013 Mod Team Napisano 10 Czerwca 2013 1. http://www.cyklotur.com/centrum-pomocy/o-produktach---porady/a,czym-sie-rozni-kaseta-od-wolnobiegu,52.html 2. http://www.forumrowerowe.org/topic/134791-korba-i-kaseta-oceniamy-stan-zębatek-napędu/ 3. kup TY18 ok 35zł 4. samemu, to nie jest trudne. Na przyszłość http://www.forumrowerowe.org/topic/122125-napędwymiana-napędu-w-kilku-zakresach-cenowych-przerzutki-i-manetki-aktualizacja/
vxam Napisano 10 Czerwca 2013 Autor Napisano 10 Czerwca 2013 2i regulaminu Dzięki za mądre linki, sporo wyjaśniły. 1 i 2) w linków wynika ze mam wolnobieg - na oko wygląda że nie jest zużyty ale ma trochę rdzy i jest brudny. Czy z tego powodu powinienem wymienić? 3) taki kupię na śrubę 4) ok
zoomek Napisano 10 Czerwca 2013 Napisano 10 Czerwca 2013 Generalnie zasada jest taka, żeby zmieniać komplet, czyli wolnobieg/kasetę i łańcuch za jednym podejściem (dlatego najlepiej jest mieć 2-3 łańcuchy i systematycznie je zamieniać, żeby wszystko zużywało się w tym samym tempie). Oczywiście możesz też kupić nowy łańcuch i sprawdzić jak się będzie sprawował na starym wolnobiegu (czy nie będzie przeskakiwał), ale gwarancji co do prawidłowego działania takie zestawu nie ma żadnej. Co do samodzielnego montażu - jak nie masz dwóch lewych rąk to dasz sobie radę. Problemem może być brak narzędzi (np. klucza do wolnobiegu), ale ich zakup i tak wyjdzie Cię taniej niż gdybyś miał za robociznę w serwisie płacić.
Mod Team Puklus Napisano 10 Czerwca 2013 Mod Team Napisano 10 Czerwca 2013 Dzięki za mądre linki, sporo wyjaśniły. Jeszcze poczytaj regulamin i będzie super.
vxam Napisano 10 Czerwca 2013 Autor Napisano 10 Czerwca 2013 2i regulaminu ok dokształcę się jeszcze. Dzięki wszystkim za pomoc
BikoBiko Napisano 10 Czerwca 2013 Napisano 10 Czerwca 2013 No czytaj, czytaj, bo co post to złamanie regulaminu Dwa to łańcuch jak nie przeskakuje to nie musisz wymieniać, a jak już wymieniać to i wolnobieg i łańcuch.
Mod Team Puklus Napisano 11 Czerwca 2013 Mod Team Napisano 11 Czerwca 2013 Dwa to łańcuch jak nie przeskakuje to nie musisz wymieniać To jest kwestia sporna, ja mając korbę za 600zł ja bym się 3 razy zastanowił zanim bym zużytym do granic możliwości łańcuchem zniszczył zębatki korby. W sumie jakiej bym korby nie miał to bym tak zrobił.
BikoBiko Napisano 11 Czerwca 2013 Napisano 11 Czerwca 2013 To jest kwestia sporna, ja mając korbę za 600zł ja bym się 3 razy zastanowił Tak, oczywiście. Ale nie w tym przypadku , gdy mamy wolnobieg 6 rzędowy, a cały rower jest wart pewnie góra 150-200 zł IMHO w takim rowerze jeździć po prostu dopóki się da Przednia przerzutka zdemontowana i raczej nie planuje następnej. A tego to bym nie robił i przód normalnie zostawił.
Mod Team Puklus Napisano 11 Czerwca 2013 Mod Team Napisano 11 Czerwca 2013 Jeżeli przerzutki przedniej ktoś nie używa i ją zdejmie, łańcuch może sobie chcieć spadać z korby.
vxam Napisano 11 Czerwca 2013 Autor Napisano 11 Czerwca 2013 Na początek dziękuję wszystkim za pomoc i przepraszam za łamanie regulaminu:) Co do mojego bicykla to na razie jeszcze nic nie kupiłem z części ale nie dlatego że nie mam kasy tylko zastanawiam się nad sensem inwestowania w mojego białego kruka:) Korzystając z podanych linków i ogólnie forum udało mi się wyczyścić i jako tako ustawić przerzutkę. Na tą chwilę mam 6 biegów (z 6 możliwych). Bieg najwyższy nr 6 (mam na myśli najmniejszą tarczę) wskakuje z opóźnieniem po kilku machnięciach ( po chwili przeskakuje z 5 na 6). Jadąc dziś rano na tym biegu pod górkę (mocno machając na stojąco), spadł mi łańcuch na wolnobiegu po założeniu ponownym było wszytko ok sytuacja się nie powtórzyła. Nie wiem z czego to wynikało, przerzutka jest ustawiona równolegle do wolnobiegu więc powinno być ok. Łańcuch wyczyszczony nitro i posmarowany smarem do łańcuchów Wurth zaczął lekko pracować, wczesniej jak smarowałem takim olejem w sprayu z decatlona to efekt był dużo słabszy. Łańcuch mi nie przeskakuje podczas jazdy (po za przerzutką z 5 na 6 ale chyba nie o tym mowa?). Zastanawiam się nad sensem zmiany bo tak naprawdę należałoby wszytko wymienić łącznie z hamulcami, linkami i pancerzem. Na razie chyba zamontuje przednią przerzutkę bo jakoś wolno jeździ ten rower (w porównaniu nawet do venturilo). Tak więc jmam dylemata czy inwestować w nowe czesci czy szukac czegos lepszego_
Mod Team Puklus Napisano 11 Czerwca 2013 Mod Team Napisano 11 Czerwca 2013 Zerknij do FAQ a tam w regulacji przerzutki tylnej zainteresuj się śrubami H i L.
vxam Napisano 11 Czerwca 2013 Autor Napisano 11 Czerwca 2013 2i regulaminu tak czytałem i zgodnie z tym co tam było napisane regulowałem właśnie tymi dwoma śrubami.
Mod Team Puklus Napisano 11 Czerwca 2013 Mod Team Napisano 11 Czerwca 2013 A wiesz ze wraz z przeprosinami powinno iść mocne postanowienie poprawy, którego ... hmmm no nie ukrywajmy, nie widać za bardzo
vxam Napisano 11 Czerwca 2013 Autor Napisano 11 Czerwca 2013 A wiesz ze wraz z przeprosinami powinno iść mocne postanowienie poprawy, którego ... hmmm no nie ukrywajmy, nie widać za bardzo hmmm..mocne postanowienie poprawy mogłoby by się zdarzyć...gdyby się wiedziało o co chodzi.....2 punkt regulaminu dotyczy nazwy tematu....czy tutaj jest cos nie tak?
rezox Napisano 11 Czerwca 2013 Napisano 11 Czerwca 2013 czy tutaj jest cos nie tak? Wszystko jest w porządku, wystarczy uważnie czytać: "i ) Nie cytujemy w całości ostatniego posta przy odpowiadaniu w temacie!"
Mod Team Puklus Napisano 11 Czerwca 2013 Mod Team Napisano 11 Czerwca 2013 No widać nie każdy potrafi czytać regulaminy ze zrozumieniem, tylko ja sie zastanawiam, jak wy podpisujecie umowy wszelkiego typu i rodzaju gdzie jest co najmniej kilka stron a nie 5 punktów
vxam Napisano 11 Czerwca 2013 Autor Napisano 11 Czerwca 2013 oj tam od razu umowa do regulaminu Ja tylko sprawdzałem czy moderzy są czujni:) no dobra przyznaje się....przeczytałem bez zrozumienia, od jutra będzie regulaminowo:)
Mod Team Puklus Napisano 12 Czerwca 2013 Mod Team Napisano 12 Czerwca 2013 Dla nowego usera to może sie wydać śmieszne, ale dla nas pilnujących by to forum było czyste i czytelne dla każdego to codzienna spora praca w poprawianiu i czyszczeniu Jakież to życie by było piękniejsze jak by każdy robił tak jak powinien
vxam Napisano 13 Czerwca 2013 Autor Napisano 13 Czerwca 2013 ale się rozmarzyłeś.. żeby było tak idealnie to chyba trzeba byłoby zabronić dostępu zielonym:) Wracając do tematu, wytypowałem taką listę części (nowych części): 1) przerzutka przednia ALIVIO FD MC14 FD MC14 lub FD MC18 w cenie 20 zł (którą brać? czy może jednak FD TY10?) 2) przerzutka tylna TY18 35 zł 3) wolnobieg MF-TZ21 7rz + łańcuch Ug51 50zł 3) klamkomanetki SHIMANO ST-EF51 60 zł 4) wymiana wszystkich linek i pancerzy hamulcowych i do przerzutek 37zł Czy nie popełniłem gdzieś błędu i czy będzie to razem dobrze pracowało?
zoomek Napisano 13 Czerwca 2013 Napisano 13 Czerwca 2013 ad 1) Moim zdaniem bez różnicy co z tego wybierzesz. Bierz Alivio i z głowy. ad 2) Widzę, że chcesz zmienić wolnobieg na 7-rzędowy, to raczej polecałbym przerzutkę Shimano Altus/Acera - na alledrogo zapłacisz 15 zł więcej, a to już o klasę lepszy sprzęt. ad 3) wolnobieg MF-TZ21 i łańcuch UG51 - łańcuch dosyć miękki (u mnie mocno rozciągnął się po ok. 2 kk), ale jak kupisz 2 lub 3 to starczy na długo; swoją drogą też przymierzam się do wymiany wolnobiegu u siebie i zastanawiam się pomiędzy MF-TZ21 (taki mam w tej chwili), a Sunrace MFR30 - różnica w cenie to ok. 15 zł, w masie raptem 2g, pytanie jak z wytrzymałością... Jest jeszcze MF-HG37 (13-28T), ale tu już cenka ponad dwa razy taka (ok. 60 zł). ad 4) "stefany" mam u siebie w starszej wersji (ST-EF50) i złego słowa o nich nie powiem - dobra jakość za przystępną cenę ad5) koszt wymiany linek i pancerzy zależy od tego, ile naprawdę potrzebujesz. Pamiętaj, że potrzebujesz też końcówek, ew. jakiś nasadek czy koralików (może coś da się jeszcze wykorzystać), zmieniałem u siebie na początku kwietnia i w sumie koszt na dwa rowery nie przekroczył 40 zł.
vxam Napisano 13 Czerwca 2013 Autor Napisano 13 Czerwca 2013 1) Zamówiłem FDMC18 2) No właśnie tak kombinuję tylko nie miałem pewności czy dobrze robię, więc mnie w tym upewniłeś 3) wolnobiegu, łańcucha i przerzutki tylnej jeszcze nie zamówiłem - chciałem dać szansę starej przerzutce i wolnobiegowi ale po dzisiejszej regulacji pomału się poddaje...nie moge jej ustawić.....miałem spróbować jeszcze raz po zmianie linek i pancerzy które też zamówiłem ale chyba dam sobie spokój z tym złomiastym sisem i zamówię altusa lub acera. Co do łańcucha to jestem jeszcze zbyt zielony żeby dyskutować. 4) stefany też zamówione, mam nadzieje że dobrze zrobiłem bo miałem ochotę na revoshifty (pomimo złych opinii - mnie się dobrze ich uzywało). Koraliki nasadki tez zamówione. 40 zł na dwa rowery to tanio...ja chyba przepłaciłem bo zamówiłem 2 x linka z pancerzem hamulcowa (shimano) i komplet linek i pancerzy do przerzutek tez shimano +jakies końcówki i koraliki - 40 zł na koncie. Nie wiem czy dobrze zrobiłem ale zamówiłem jeszcze v-brake na przód i tył firmy futura 27 zł bo mam hamulce starszego typu. Mam nadzieje że zmiana nie będzie skomplikowana. Po za tym czego sie nie dotknę to do wymiany albo cos nie tak. Odwróciłem dziś rower żeby przerzutke ustawić i zobaczyłem że koło jak pracuje to jakoś tak dziwnie nie równo a razem z kołem wolnobieg jakby koło nie centralnie się obracałp. Co to oznacza i co jest za to odpowiedzilene? Z przodu troche mniej tak się dzieje ale czuje mały, chyba na piaście. Po za tym dalej nie wiem czy dobrze robie inwestując w tego grata, chociaż muszę przyznać że kilka napraw które zrobiłem dały mi sporą satysfakcję...(bezcenne) Po za tym mam wrażenie że ten rower wolno jeździ albo jak kto woli dużo się trzeba namachać żeby jak taką średnią wyciągnąć o własnie mi się przypomniało... jak mocno pedałuje to cos mi jęczy w okolicach pedałów. Co to może być? korba? suport? Czy tam się czyści i smaruje żeby lepiej pracowały?
zoomek Napisano 14 Czerwca 2013 Napisano 14 Czerwca 2013 Oj, coś mi się zdaje, że bez grubszego remontu się nie obejdzie. Ale z rowerem jest jak z samochodem - jak regularnie używasz i inwestujesz niewielkie kwoty to działa, ale jak odstawisz na jakiś czas to potem wszystko się sypie a koszty rosną w strasznym tempie ;-) Co do łańcucha to jestem jeszcze zbyt zielony żeby dyskutować. UG51 do wolnobiegu TZ21 będzie ok. Chyba nie ma sensu inwestować w lepszy, za to warto używać 2-3 jednocześnie (dłużej posłuży cały napęd). ja chyba przepłaciłem bo zamówiłem 2 x linka z pancerzem hamulcowa (shimano) i komplet linek i pancerzy do przerzutek tez shimano +jakies końcówki i koraliki - 40 zł na koncie. Jak zamówiłeś shimanowskie to się nie dziw - płaci się też za firmę ;-) Ja tam zwykle kupuję coś względnie taniego za to zmieniam co sezon na nowe i śmiga. Nie wiem czy dobrze zrobiłem ale zamówiłem jeszcze v-brake na przód i tył firmy futura 27 zł bo mam hamulce starszego typu. Mam nadzieje że zmiana nie będzie skomplikowana. Nie wiem nic o marce Futura, chociaż cena trochę zastanawia. Sprawdź skuteczność, tylko się za bardzo nie rozpędzaj w trakcie testów. Odwróciłem dziś rower żeby przerzutke ustawić i zobaczyłem że koło jak pracuje to jakoś tak dziwnie nie równo a razem z kołem wolnobieg jakby koło nie centralnie się obracałp. Co to oznacza i co jest za to odpowiedzilene? Z przodu troche mniej tak się dzieje ale czuje mały, chyba na piaście. Prawdopodobnie scentrowane koło i/lub skrzywiona oś piasty. Po za tym dalej nie wiem czy dobrze robie inwestując w tego grata, chociaż muszę przyznać że kilka napraw które zrobiłem dały mi sporą satysfakcję...(bezcenne) Najlepiej uczyć się na gratach, bo tego przynajmniej nie szkoda. o własnie mi się przypomniało... jak mocno pedałuje to cos mi jęczy w okolicach pedałów. Co to może być? korba? suport? Czy tam się czyści i smaruje żeby lepiej pracowały? Jęki w okolicach pedałów - stawiam na zużyty suport albo łożyska w pedałach domagające się smaru.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.