Skocz do zawartości

[suport] truvativ isoflow w kellys phanatic '09 chrobocze


fratek

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Chciałbym serdecznie przywitać się ze społecznością forum.

Użyłem opcji szukania, znalazłem chyba wątek opisujący mój problem (niestety zamknięty), ale mam wątpliwości i proszę o wsparcie.

Kupiłem tydzień temu używanego Kellysa Phanatica 2009. Rower nie był ani razu serwisowany na okoliczność konserwacji suportu lub piast. Przez tydzień pojeździłem szczęśliwy na rowerze, ale dziś, w czasie wypadu rowerowego z córką, moją radość zgasiło chrobotanie dobywające w czasie pedałowania (na lekkim lub cięższym przełożeniu) z wnętrza napędu. Prawdopodobnie pada suport (ale tak po tygodniu?), więc nie chciałbym doprowadzić do totalnej destrukcji napędu. Mieszkam w małej miejscowości, w której nie ma serwisu rowerowego (najbliższy w Koszalinie). Chciałbym spróbować samemu naprawić/ wymienić wkład suportu, o ile to on daje znać o sobie tym chrobotaniem. Nie mam żadnych narzędzi ani wiedzy o suportach, ale jestem chętny i chcę to sam zrobić, żeby zbytnio budżetu domowego nie obciążyć. Kilkanaście lat temu, sam naprawiałem i konserwowałem napęd w kolarzówce favorit, ale czasy tych prostych rozwiązań minęły. :(

Bardzo proszę o poradę czy muszę kupić coś w tym stylu http://www.bikekatalog.pl/2008/?ppg=show&baza=komponenty&pid=3561 ?

Najgorsze, że są różne wersje tego wkładu:

POWER SPLINE 108 mm x 68

POWER SPLINE 113 mm x 68

POWER SPLINE 113 mm x 68E

POWER SPLINE 118 mm x 68

POWER SPLINE 118 mm x 68E/73

Dodam, że rower kupiłem od 1. właściciela (nic przy rowerze nie zrobił przez 2 lata) do zrzucenia wagi (99 kg powodem padnięcia suportu?), bo mam problemy z kręgosłupem.

Z góry dziękuję za wsparcie. Szukałem manuala, o którym tu http://www.forumrowerowe.org/topic/87791-suport-truvativ-power-spline-11868-rozklekotany/page__p__853794#entry853794 mowa, ale nie znalazłem.

Napisano

Może głupio spytam, ale co tam: a łańcuch smarowałeś?

 

Oczywiście. na początku 1. dnia piszczał, więc posmarowałem i przestał piszczeć. Proszę o info o zależności chrobotania od łańcucha.

Skoro poprzedni właściciel nic przy rowerze nie robił przez dwa lata, to oczywiście dopuszczam możliwość psucia się tego czy owego. Zależy mi na jazdach z córką i samemu, więc chcę doprowadzić rower do przyzwoitego stanu, czyli stopniowo przejrzeć wszystkie elementy mechaniczne, poczyścić je, nasmarować i cieszyć się czasem spędzonym w naturze. Proszę więc osoby znaj ące się na rzeczy (posiadaczy phanatica '09) o poradę: jakie klucze kupić, jaki wkład suportu, jakie osie, jaki i gdzie smar użyć. Z góry dziękuję.

 

Chciałbym dodać jeszcze, ze zrobiłem rozeznanie telefoniczne w serwisie. Powiedziano mi, że nie mają jakiegoś tam klucza wielo coś tam, szybko i niewyraźnie mówiący Pan wspomniał coś o kwadracie. Dowiedziałem się, że to może się najprawdopodobniej skończyć koniecznością kupna nowej korby za 190 zł i wkładu suportu za 60 zł (z robocizną lub bez) Czy na serio konserwacja/ wymiana wkładu suportu jest nie do przejścia dla zwykłego śmiertelnika z wielką wolą samodzielnego rozwiązania problemu?

Mam korbę truvativ ISOflow Power Spline (44x32x22T) i w środku wkład nie bardzo wiem jaki. Z chęcią kupię odpowiednie klucze, smar i wkład i sam to zrobię, tylko proszę o wskazówki lub linki do nich.

 

P.S.: w opisie roweru jest wzmianka o suporcie "Power Spline (118mm)", tzn. że mam szukać któregoś z tych dwóch poniżej, ale którego? POWER SPLINE 118 mm x 68, POWER SPLINE 118 mm x 68E/73 czy innego?

Czy muszę jeszcze coś dokupić, jakąś ośkę, śrubę do korby na ISIS, klucz do suportów hollowtech II, jaki smar? Na popularnym serwisie aukcyjnym jest wkład Truvativ Power Spline 68/ 118 mini isis:

  • Specyfikacja techniczna

  • długość 118 mm
  • model POWER SPLINE
  • wileowpust MINI ISIS
  • szerokosc montazowa do mufy 68 mm
  • gwint BSA BC 1,37 X24
  • miski alu
  • wersja BOX
  • w komplecie sruby montazowe do ramion korby

 

czy to coś takiego muszę kupić?

Napisano

Jeżeli w instrukcji masz napisane 68x118, to taki właśnie masz kupić. 68 to szerokość mufy w którą wkręcasz suport, 118 to długość ośki, którą dobiera się do korby. Suport z liteką E jest przeznaczony do mocowania pod nim przedniej przerzutki, Ty prawdopodobnie masz przednią przerzutkę zamocowaną do rury podsiodłowej, więc taki Cię nie interesuje.

To link do suportu odpowiedniego dla Ciebie http://allegro.pl/wk...453626207.html.

Do tego będziesz potrzebował klucza do ściągnięcia korb, coś takiego : ŚCIĄGACZ KORBY NA KWADRAT, OCTALINK, ISIS ! WAWA ! (2467136486) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej.

oraz klucz do wykręcenia suportu, np coś takiego: Klucz do suportu ISIS Octalink wielowypust pakiet (2464427714) - Allegro.pl - Więcej niż aukcje. Najlepsze oferty na największej platformie handlowej.

W pierszej kolejności odkręcasz lewą stronę (tam gdzie nie ma zębatek), później prawą. Uwaga!: prawą odkręcasz zgodnie z ruchem wskazówek zegara.!

 

A teraz, zanim być może niepotrzebnie wydasz pieniądze, zrób tak: zrzuć łańcuch z zębatek korby i pokręć nimi, zobacz czy kręci się bez oporów, czy się nie przycina, czy kręci się w miarę bezgłośnie, czy nie ma luzów. Wiadomo, że bez łańcucha pracuje to pod innym obciążeniem, ale będzie to jakiś wyznacznik.

 

Pytałem o smarowanie łańcucha, bo mój jeżeli jest nienasmarowany, wydaje dźwięki które określiłbym mianem "chrobotania".

Piszesz, że samrowałeś 1 dnia, a później jeździłeś tydzień, czyli łańcuch już może być suchy. Nie napisałeś czym smarowałeś.

Uczepiłem się tak tego łańcucha, bo mnie kiedyś też się zdarzyło, że rozebrałem bez mała pół napędu w poszukiwaniu "piszczenia" aby w końcu nasmarować łańcuch ;)

 

Przyczyn może być więcej, najlepiej to udaj się do serwisu, zaoszczędzisz pieniędzy i nerwów.

Napisano

Jeżeli w instrukcji masz napisane 68x118, to taki właśnie masz kupić. 68 to szerokość mufy w którą wkręcasz suport, 118 to długość ośki, którą dobiera się do korby. Suport z liteką E jest przeznaczony do mocowania pod nim przedniej przerzutki, Ty prawdopodobnie masz przednią przerzutkę zamocowaną do rury podsiodłowej, więc taki Cię nie interesuje...

Tego wczoraj kupiłem.

 

... A teraz, zanim być może niepotrzebnie wydasz pieniądze, zrób tak: zrzuć łańcuch z zębatek korby i pokręć nimi, zobacz czy kręci się bez oporów, czy się nie przycina, czy kręci się w miarę bezgłośnie, czy nie ma luzów. Wiadomo, że bez łańcucha pracuje to pod innym obciążeniem, ale będzie to jakiś wyznacznik...

Pedałowanie ręką bez obciążenia (z podniesionym kołem) generuje minimalne ale jednak chrobotanie.

 

...Pytałem o smarowanie łańcucha, bo mój jeżeli jest nienasmarowany, wydaje dźwięki które określiłbym mianem "chrobotania". Piszesz, że samrowałeś 1 dnia, a później jeździłeś tydzień, czyli łańcuch już może być suchy. Nie napisałeś czym smarowałeś.

Uczepiłem się tak tego łańcucha, bo mnie kiedyś też się zdarzyło, że rozebrałem bez mała pół napędu w poszukiwaniu "piszczenia" aby w końcu nasmarować łańcuch ;)

 

Przyczyn może być więcej, najlepiej to udaj się do serwisu, zaoszczędzisz pieniędzy i nerwów.

Kupiłem rower z suchym łańcuchem i on skrzypiał/ piszczał, ale nie chrobotał. Nie miałem rzadkiego oleju, to teściu mi dał jakiś nie znany mi. Łańcuch przestał skrzypieć i przez 3-4 dni jeździłem słysząc szum opon, do czasu, aż zacząłem słyszeć chrobotanie na 99% dobywające się z przedniej części napędu. W poniedziałek przyjdą zamówiony wkłąd i narzędzia i przekonam się. Nawet jeśli to nie problem suportu, kiedyś prędzej czy później on padnie, a że jest bezobsługowy, to będę miał na wymianę. Dziękuję za Twój odzew i cenne uwagi. Od poniedziałku szukam przyczyny i jak tylko dowiem się, to napisze tu o niej.

Napisano
Pedałowanie ręką bez obciążenia (z podniesionym kołem) generuje minimalne ale jednak chrobotanie.

Chodziło mi bardziej o to, żebyś całkowicie "odłączył" suport/korbę od reszty napędu, poprzez zdjęcie łańcucha z zębatek.

A narzędzia oczywiście, zawsze mogą sie przydać, wszak wiadomo, że dłubanie przy rowerze sprawia nie małą frajdę :)

Życzę szybkiego zdiagnozowania i usunięcia usterki, a może diagnoza jest trafna i jest to suport :)

i jak tylko dowiem się, to napisze tu o niej.

Napisz bo jestem ciekaw.

Pozdrawiam.

Napisano

Kupiłem wkład suportu

37415128514454018429.jpg

 

Wczoraj miałem problem z wykręceniem śrub trzymających korbę, pękł klucz imbusowy, na szczęście mój mechanik samochodowy wykręcił mi je wkrętakiem sprężarkowym

 

Czy żeby ściągnąć korbę, wystarczy, ze wkręcę klucz, który sprzedał mi sprzedawca wkładu?

34474391974639264870.jpg

 

Podpowiedzcie proszę jakiego klucza mam użyć, żeby wykręcić wkład

38738516382682239458.jpg

Napisano

 

Podpowiedzcie proszę jakiego klucza mam użyć, żeby wykręcić wkład

 

 

Takiego, jaki pokazal CzarnyMario kilka postow wyzej ;)

http://allegro.pl/klucz-do-suportu-isis-octalink-wielowypust-pakiet-i2464427714.html

 

ew

http://allegro.pl/klucz-do-osi-suportu-bike-hand-shimano-26bb-i2418553834.html

Kluczy tego typu jest bardzo duzo do wyboru, obecnie w kazdym sklepie rowerowym powinni taki klucz miec od reki

Napisano

Takiego, jaki pokazal CzarnyMario kilka postow wyzej ;)

http://allegro.pl/kl...2464427714.html

 

ew

http://allegro.pl/kl...2418553834.html

Kluczy tego typu jest bardzo duzo do wyboru, obecnie w kazdym sklepie rowerowym powinni taki klucz miec od reki

 

Dziękuję. W moim mieście jest sklep z rowerami, ale wolałbym nie komentować jego asortymentu. ;)

Z uwagi na starania o oszczędność (kilka zakupów w 1 sklepie) i plany związane z konserwacją całego roweru, który ani razu nie był rozkręcony, bardzo proszę o poradę jakie jeszcze klucze specjalistyczne (pomijam proste typu imbusy, nasadkowe, itp.- część z nich mam a część w sklepie budowlanym kupię), oprócz wyżej wymienionego, powinienem dokupić do obsługi roweru?

 

1) najtańszy bacik, skuwacz/ rozkuwacz łańcucha- to wiem,

2) jaki klucz do odkręcania tarcz # 160 sm-rt53 w SHIMANO BL-M486 Disc?

3) -"- kasety CS-HG61-9? shimanowski TL-LR15 dość drogi, a zastępcze mają różne długości prowadnika zapewniającego stabilizację klucza w osi kasety,

4) -"- piast Deore FH-M535?

5) -"- sterów RITCHEY Logic zero integrated

6) jakieś klucze do przerzutek LX? Inne- jakie?

 

Podpowiedzcie proszę, wtedy zamówię wiele kluczy od 1 sprzedawcy, bo zestawu narzędzi w skrzyneczce zamawiać raczej nie chcę, bo ponoć nie wszystkie z nich nadadzą się do mojego roweru. Dziękuję Wam za zaangażowanie.

Napisano

Tarcze na centerLocka odkrecisz kluczem do kasety, ktory to nie musi miec prowadzenia wewnatrz kasety. Ja uzywam czegos takiego:

http://allegro.pl/klucz-do-kasety-shimano-sunrace-sram-hartowany-i2453940516.html

mocuje go za pomoca zacisku do kola, tylko ze zdjetymi sprezynkami. Zakladam na kasete i kluczem plaskim/francuz wszystko smiga.

 

Klucz do stozkow - ja kupilem 2szt takiego czegos

http://allegro.pl/klucz-do-konusow-piast-4w1-13-14-15-16mm-i2455096091.html

"wbudowane" 4 rozmiary, czasami jednak do zewnetrznej nakretki trzeba sie posilkowac zwykla plaska 17-tka.

 

Do sterow, przerzutek zwykly imbys (jak pisales juz posiadasz).

 

Jezeli kompletujesz juz narzedzia to mozna sie zastanowic nad kluczem do szprych. Poczytasz kilka poradnikow i sam bedziesz mogl zaplatac/centrowac kola.

 

Nic wiecej mi nie przychodzi do glowy

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Aktualna sytuacja

- wymieniłem wkład suportu, zamontowałem korbę, rozkręciłem, wyczyściłem, nasmarowałem i skręciłem piasty przednią i tylną (odkręcona, wyczyszczona i skręcona zębatka, wyczyszczone i nasmarowane miski i tuleje łożysk- wolnobiegu nie ruszyłem) i DALEJ CHROBOCZE. :(

Czy muszę w takim układzie oddać rower na diagnozę do warsztatu? A może problem leży w napinaczu, w rolkach prowadzących, ewentualnie chroboczą łożyska pedałów? Proszę o pomoc.

Napisano

Też miałem ,,chrobotanie'', ale odkręciłem tylną kasetę wyczyściłem ją z piasku. I bębenek też wyczyściłem. No ogólnie wszystko tam wyczyściłem co mogło być. Nakręciłem. Łańcuch wyczyściłem i go nasmarowałem. I dziwne dźwięki się skończyły.

Powodzenia!

Pozdro;]

Napisano

No własśnie na innym forum nierowerowym w większości obstawiają, ze to łańcuch. Złapał on za dużo brudu, bo zanim przeczytałem na tym forum zalecenia dot. konserwacji łańcucha, działający w dobrej wierze teść zalał mi skrzypiący łańcuch jakimś nieokreślonym olejem. Co ściekło to ściekło (ze 3 dni kapało, w międzyczasie jeździłem rowerem), ale łańcuch był nadal mokry od oleju i dość brudny. Dziś ściągnąłem wyczyszczony w czasie wymiany suportu i opon łańcuch z zębatek przednia przerzutka na najniższą zębatkę, następnie łańcuch oparłem na ramie), popedałowałem na sucho, siedząc na rowerze i stając na pedałach- nic nie chroboce, więc to nie pedały. Pozostaje łańcuch lub tylny napęd. Dziś wykąpię w potrójnej kąpieli benzynowej łańcuch, zostawię do odparowania, nasmaruję wg zaleceń naszego forum i przekonam się czy dalej chrobocze. Jak tak, możliwe że łańcuch juz rozciągnął się albo problem z przerzutką lub wolnobiegiem.

Napisano

Chciało by się rzec "A nie mówiłem" ... ale ok, starczy tego mądrzenia się.

Dla pewności, zdejmij jeszcze koła i zobacz jak się kręcą "w rękach", chociaż skoro je czyściłeś i smarowałeś i dobrze skręciłeś (nie za mocno), to raczej nie piasty.

Skoro dźwięk wydobywa się podczas pracy napędu, to bębenek raczej to nie jest (z tego co się zorientowałem nie masz wolnobiegu, tylko kasetę), bo wtedy on nie pracuje, w sensie kręci się razem z kołem, nie przesuwa się względem niego.

Kółka prowadzące w przerzutce możesz łatwo wykręcić kluczem imbusowym, co prawda nie rozkręcałem nigdy LX'a ale myślę, że są tam standardowe łożyska ślizgowe, rozbierz, przeczyść, przesmaruj i skręć.

Hmmm a łańcuch nie obciera Ci o przednią przerzutkę? Tylną masz dobrze ustawioną?

Nic więcej nie przychodzi mi do głowy.

Napisano

Chciało by się rzec "A nie mówiłem" ... ale ok, starczy tego mądrzenia się.

Dla pewności, zdejmij jeszcze koła i zobacz jak się kręcą "w rękach", chociaż skoro je czyściłeś i smarowałeś i dobrze skręciłeś (nie za mocno), to raczej nie piasty.

Skoro dźwięk wydobywa się podczas pracy napędu, to bębenek raczej to nie jest (z tego co się zorientowałem nie masz wolnobiegu, tylko kasetę), bo wtedy on nie pracuje, w sensie kręci się razem z kołem, nie przesuwa się względem niego.

Kółka prowadzące w przerzutce możesz łatwo wykręcić kluczem imbusowym, co prawda nie rozkręcałem nigdy LX'a ale myślę, że są tam standardowe łożyska ślizgowe, rozbierz, przeczyść, przesmaruj i skręć.

Hmmm a łańcuch nie obciera Ci o przednią przerzutkę? Tylną masz dobrze ustawioną?

Nic więcej nie przychodzi mi do głowy.

 

Dzięki. Na skrajnych ustawieniach lekko ociera, ale mam świadomość tego ocierania, a jak ustawię napęd na środkowych przełożeniach i łańcuch nie ociera o prowadnicę, to też chrobocze. Dziś zajmę się porządnie łańcuchem i dam znać po jego konserwacji.

Napisano

W przerzutce to teoretycznie nie ma gdzie.

To jest wina łańcucha albo ewentualnie coś masz z tą kasetą.

Napisano
To jest wina łańcucha albo ewentualnie coś masz z tą kasetą.

Czyli co,kupić komplet łańcuch z kasetą i się nie męczyć dalej.

Polecam Srama,będzie pasował komplecik do korby.

Napisano
,kupić komplet łańcuch z kasetą i się nie męczyć dalej.

No dokładnie tak zrobić. Najszybciej i najpewniej

Napisano

Informuję, że chrobotania już nie ma. :) Po kąpieli w benzynie, wysuszeniu, i naoliwieniu łańcucha oraz regulacji przerzutek P/T śrubkami H i L wg instrukcji shimano ściągniętej w pdf, wczoraj z usmiechem na twarzy zrobiłem bezstresową rundkę po miescie. Potem zasłużony odpoczynek na sianożęckiej plaży. :) Zatem, przeholowałem prawdopodobnie z zakupem wkładu suportu, nie liczę kluczy do suportu i do kasety/ hamulca tarczowego, bo te przydadzą się zawsze. Podsumowując, to nie wkład suportu, nie pedały i nie kaseta chrobotały, tylko najprawdopodobniej łańcuch, który polany jakimś lepkim olejem przyjął sporo piachu i brudu. Myślę, że temat można zostawić potomnym ku przestrodze. Dziękuję wszystkim zaangażowanym za pomoc w rozwikłaniu problemu. Mimo wszytko, jestem dumny, że udało mi się samemu wyremontować "współczesny" rower, co okazuje się nie jest takie trudne. Pozdrawiam.

 

Czyli co,kupić komplet łańcuch z kasetą i się nie męczyć dalej.

Polecam Srama,będzie pasował komplecik do korby.

 

Jeśli przyjdzie pora na zmianę łańcucha, uwzględnię Twoją poradę. Aktualnie korba truvativ isoflow power spline (44x32x22T) kręci łańcuchem kmc z9000 110 ogniw. Szukałem w necie sklepu, żeby kupić nowy, ale jest ciężko dostępny, więc trzeba będzie użyć forumowej szukajki, żeby znaleźć substytut.

Napisano
Aktualnie korba truvativ isoflow power spline (44x32x22T) kręci łańcuchem kmc z9000 110 ogniw. Szukałem w necie sklepu, żeby kupić nowy, ale jest ciężko dostępny, więc trzeba będzie użyć forumowej szukajki, żeby znaleźć substytut.

Właśnie ten KMC jest substytutem.

Do wyboru masz łańcuchy 9 rzędowe firm:Connex,Sram,Shimano i oczywiście ten Twój zamiennik,KMC.

Napisano

Właśnie ten KMC jest substytutem.

Do wyboru masz łańcuchy 9 rzędowe firm:Connex,Sram,Shimano i oczywiście ten Twój zamiennik,KMC.

 

Proszę moderatorów o wyrozumiałość, nie chcę tworzyć OT, ale wyjaśniam, że kmc z9000 110 ogniw montowany był/jest w kellysach domyślnie. Rower nie był katowany przez poprzedniego właściciela, bo po doprowadzeniu łańcucha do stanu używalności i ustawieniu przerzutek nic nie chrobocze (na razie), więc zakładam, że łańcuch jeszcze pożyje. Oczywiście, uwzględnię Wasze sugestie. Reasumując, przestroga dla forumowiczów z chroboczącym rowerem- pierwsze co zróbcie to wyczyśćcie i naoliwcie prawidłowo łańcuch i zębatki oraz wyregulujcie przerzutki! :)

Napisano

Hmmm. Na coś się przydałem ;p

A ja życzę udanej zabawy na rowerze.

Myślę że wszystko się wyjaśniło.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...