Skocz do zawartości

[przerzutka przód] Problem z regulacją Shimano M191


vikin9

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Dzień dobry!

 

Zakupiłem ostatnio rower Merdia 40-V (dziękuję za doradzenie forumowiczom!).

Wszystko śmiga w nim pięknie oprócz przerzutki przedniej. Sprzedawca wyregulował mi ją tak, że niestety po 2 kilometrach łańcuch spadł i zablokował się z przodu między małym a średnim blatem co zaowocowało kilkoma rysami na nowiutkim rowerze. Fuks, że nie jechałem szybko, bo byłaby poważna gleba. Postanowiłem to sam wyregulować zgodnie z instrukcją.

 

Mam korbę Shimano M131 CG 48-38-28, z tyłu kaseta 8 biegowa 11-32. Przerzutka z tyłu to Shimano Alivio - chodzi miodzio!

 

Oznaczenie biegów z przodu: bieg 1 to tarcza 28, 2: 38, 3:48.

 

Jeśli chodzi o regulację przodu to mogę spokojnie uzyskać następujący efekt:

1) Przełączanie z 1 na 2 oraz z 2 na 1 ok, z 2 na 3 nie wchodzi, bo zakres manetki się kończy (nie dochodzi do kliku). Jak poluzuję śrubę HI albo poluzuję linkę to przechodzimy do punktu drugiego.

 

2) Przełączanie z 3 na 2 i z 2 na 3 elegancko. Przełączanie z 2 na 1 też działa dobrze, lecz niestety nie da się wrócić z biegu 1 na 2 bez przytrzymania manetki pomiędzy pozycjami 2 a 3 przez 2 sekundy. Jeśli napnę linkę nieco mocniej to przechodzimy do punktu pierwszego.

 

Wpadłem w taki błędne koło i nie wiem już jak to ustawić i co jest źle...

Już nawet myślę o wyłożeniu 25€ na nową przerzutkę przednią - coś z Deore albo Alivio.

 

Czy macie jakieś pomysły jako to wyregulować? Czy może nie męczyć się i kupić coś lepszego?

 

Czy kupując np. coś z Shimano Deore muszę wymienić korbę na nową razem z przerzutką, czy może połączenie korby M131 CG z przerzutką Deore będzie działać?

  • Mod Team
Napisano

Będzie działać ale jakie masz manetki? Poza tym korba 191 to taki sh*t ze tez możesz sie jej pozbyć dla świętego spokoju. Korbe możesz alivio i bedzie lux. Możesz dołożyć 100zł czy te 25 euro do deore. przerzutkę bym ci polecił deore ze starszych lat np M510 ale nowe tez nie będą złe tylko ze 2-3 razy droższe. Alivio tez jest ok.

Napisano

Może znajdę coś starszego z Deore na ebayu. Jeśli nie to kupię nowe alivio - jeszcze muszę się w cenach dokładnie rozeznać.

 

Czy wymiana korby to tylko zębatki (koronki, blaty) + część potocznie zwana pedałem (ale nie ta, gdzie opieramy stopę), czy może trzeba także w to mieszać wymianę suportu?

Rower ma dopiero 1 tydzień i około 60km przejechane, wiec nie chciałbym bym zmieniać czegoś co działa.

 

Ach, zapomniałem o manetkach. Zgodnie ze specyfikacją roweru, siedzą tam Shimano EZ-Fire.

Napisano
Rower ma dopiero 1 tydzień i około 60km przejechane, wiec nie chciałbym bym zmieniać czegoś co działa.

Tylko po co zmieniać?

Czy wymiana korby to tylko zębatki (koronki, blaty) + część potocznie zwana pedałem (ale nie ta, gdzie opieramy stopę), czy może trzeba także w to mieszać wymianę suportu?

Nie masz raczej pojęcia o naprawie roweru.

Wystarczy wyregulować przerzutkę przednią i będzie ok.Ty tego nie rób i nie ten 'fachowiec" co sprzedawał rower.

Napisano

Tylko po co zmieniać?

Nie masz raczej pojęcia o naprawie roweru.

Wystarczy wyregulować przerzutkę przednią i będzie ok.Ty tego nie rób i nie ten 'fachowiec" co sprzedawał rower.

 

Przerobiłem już wszystkie poradniki, które traktują o regulacji przedniej przerzutki, włącznie z instrukcją do niej samej. Jeśli nie potrafię tego zrobić, to gdzie mam jeszcze szukać? Procedura regulacji jest raczej prosta, więc gdzie tu haczyk?

 

Może pojęcia fachowego nie mam o naprawie roweru, ale już kilka rowerów złożyłem od 0 i kilka też naprawiałem - wszystko działa. Pozatym nie ma w tym wielkiej filozofii - to zwykła mechanika.

 

Czy reguluje się cokolwiek przy tej głupiej klamkomanetce? Oprócz oczywiście naciągu linki przy końcu pancerza.

  • Mod Team
Napisano

Tak procedura jest prosta ... w teori. Ja np miałem taki set przy którym musiałem spędzić od 30min do nawet 1.5H by ją wyregulować idealnie. Teraz mam inną i zajęło mi to ... 10 min. Tak ze nie zawsze jest tak sie wydaje.

 

W skrócie:

- przerzutka ma być ok 2-3 mm powyżej blatu, dokładnie dolna krawędź prowadnicy ( gdy jest ustawiona na 3 bieg)

- ma być równolegle do ramy i prostopadle do osi kół.

- ja robie: tak Śrubą L ustawiam prowadnice by zakręcić linke następnie cofam śrube o ok 2 obroty by linka sie odpowiednio napięła. Resztę wyrównuje sie baryłką przy manetce.

- śruba H ma być wkręcona tak by lancuch na 3 biegu korby i 7,8,9 biegu kasety nie spadał z korby w przypadku gdyby manetka miała jeszcze troszkę zakresu pracy w zanadrzu.

 

Chyba wszystko, wydaje mi sie ze niczego nie pominąłem.

Napisano

Tak procedura jest prosta ... w teori. Ja np miałem taki set przy którym musiałem spędzić od 30min do nawet 1.5H by ją wyregulować idealnie. Teraz mam inną i zajęło mi to ... 10 min. Tak ze nie zawsze jest tak sie wydaje.

 

W skrócie:

- przerzutka ma być ok 2-3 mm powyżej blatu, dokładnie dolna krawędź prowadnicy ( gdy jest ustawiona na 3 bieg)

- ma być równolegle do ramy i prostopadle do osi kół.

- ja robie: tak Śrubą L ustawiam prowadnice by zakręcić linke następnie cofam śrube o ok 2 obroty by linka sie odpowiednio napięła. Resztę wyrównuje sie baryłką przy manetce.

- śruba H ma być wkręcona tak by lancuch na 3 biegu korby i 7,8,9 biegu kasety nie spadał z korby w przypadku gdyby manetka miała jeszcze troszkę zakresu pracy w zanadrzu.

 

Chyba wszystko, wydaje mi sie ze niczego nie pominąłem.

 

Więc odnosząc się do Twojego przypadku, punkt ostatni: nie da się wkręcić już bardziej śruby H żeby było tak jak piszesz.

 

Napiszę dokładnie jak ja to robię.

1) Manetka na 1, linka luźna. Zbieram luz z linki i blokuję śrubą trzymającą linkę. Baryłka ustawiona na najluźniejszą linkę.

2) Z tyłu daje bieg 1 (duża koronka), z przodu też 1 (mała koronka) i kręcę z przodu śrubą L, tak aby odstęp między wózkiem a łańcuchem (wewnątrz) był minimalny, ale bez ocierania.

3) Bieg 3 z przodu i 8 z tylu. Kręcę śrubą H tak, żeby odstęp między wózkiem z łańcuchem (zewnątrz) był minimalny. Niestety nie mogę do końca takiego ustawić, bo w pewnym momencie nie da się bardziej już wkręcić śruby H. Efekt tego na chwilę obecną jest taki, że z biegu 3 nie mogę zejść na środkową koronkę.

 

Jeśli w kroku pierwszym ustawię baryłkę nie na najluźniej tylko po środku i w kroku trzecim na baryłce poluzuję linkę tak, aby dało się przełączyć z 3 na 2, to wtedy problem przenosi się na drugą stronę - w okolice biegu 1.

  • Mod Team
Napisano

Śrube H można wykręcić i ją wyjąć. Spróbuj tak zrobić, zajżyj do środka przerzutki, na pewno poznasz ograniczniki, zobacz czy nic im tam w wychylaniu nie przeszkadza.

Napisano

Śrube H można wykręcić i ją wyjąć. Spróbuj tak zrobić, zajżyj do środka przerzutki, na pewno poznasz ograniczniki, zobacz czy nic im tam w wychylaniu nie przeszkadza.

 

Wykręcenie całkowite jeszcze pogarsza sprawę. Powinienem ją wkręcać - ale już się nie da, jest opór. Całość wygląda normalnie i nic tam takiego nie ma co by mogło blokować. Może jutro przeproszę się z kamerą i wrzucę filma na youtube jak to wygląda w działaniu.

Napisano

UPDATE w sprawie przerzutki.

 

Ustawiłem ją najlepiej jak mi się udało i teraz nauczyłem się zmieniać biegi... redukcja w dół musi się odbywać w momencie, kiedy nie naciskam mocno na pedały - po prostu kręcę korbą delikatnie nie przekazując siły na koło, a jedynie obracając kasetą - wtedy przerzutka schodzi miodzio. Jak nacisnę mocniej na pedały, tak aby przekazać siłę na koło, to przy próbie zmiany napięcie łańcucha przeciwdziała wodzikowi przerzutki i zmiana za cholerę się nie uda.

 

Nie spodziewałem się, że nowe rowery (ostatni swój rower kupiłem 9 lat temu - chodzi do dziś) będą miały takie problemy... Oczywiście gdyby były tam normalne kolarskie manetki to nie byłoby problemu, ale ktoś musiał wymyślić te chore klamko-manetki i dzięki temu mamy nowe problemy. Przy najbliższej okazji wymienię przerzutkę na shimano FD-M772 - podobno dedykowana rowerom trekingowym i krosowym.

  • Mod Team
Napisano

Jeżeli wkręcasz śrube H to ograniczasz wychył czyli na chłopski rozum tak jak byś cofał prowadnice do ramy, Śruba L działa odwrotnie wkręcając ją oddalasz prowadnice od ramy. Czyli wykręcając śruby H i L sprawisz ze bez linki prowadnica schowa sie maxymalnie (w niektóych przypadkach uderzy o rame) natomiast przy wrzucaniu na 3 bieg, może wyskoczyć sporo poza korbe o lancuch bankowo spadnie.

 

Nie kupował bym XT ... raz ze jest droga, a dwa projektowana do korb ze zintegrowaną osią. Był już taki temat ze komuś z kobrą LX nie koniecznie chciała działać. Zamiast tego kup sobie zwykłe deore, a od siebie ci polece nawet stare modele np M510, lub LX M570. Na pewno sie n nich nie zawiedziesz, a bea sporo tańsze i lżejsze.

Napisano

Dziękuję za sugestie. Może być problem z dostępnością starszych modeli, bo w Niemczech ludzie wszystko nowe kupują... ale popoluję na ebayu - nie spieszy się z tym tak strasznie.

  • Mod Team
Napisano

Za piwo bym ci dał swojego prawie nowego LXa ale znając zycie nie pasowałby do ramy :P poza tym wysyłać do Niemców :D Szukaj po ebayach czasami trfiaja sie leżaki magazynowe za naprawde dobry pieniądz, ja tak kiedyś kupiłem nową rd 570 za 60zł z przesyłką kiedy nowe kosztowały 100 zł :D

Napisano

Już obserwuję M510 za 1euro w licytacji.

 

W razie czego, to na weekend kolega z PL jedzie mnie odwiedzić, ale to chyba za dużo kombinacji... mieszka we Wroc.

Potrzebuję Top-swing down-pull kąt rury 73* (więc przerzutka 66-69*), 48 zęby z przodu, kaseta na 8 z tyłu, zakres/kąt łańcucha 50mm, średnica rury podsiodłowej 31,8mm.

  • Mod Team
Napisano

Heh to mój LX by nawet pasował tyle ze to down swing :P W zasadzie liczba zebów nie ma za wielkiego znaczenia ale skoro masz 8 rzędów, szukaj moze alivio, bo deore jest węższe bo pod 9rzedów i będzie ci ciężej wyregulować zeby lancuch nie tarł.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Mam w nowym rowerze taki sam zestaw jak Ty.

Shimano M191 + korba Shimano M131. Nie mam już nerwów do tego szmelcu. Próbuję wyregulować to ścierwo ale ciągle ociera na najwyższym przełożeniu, pół obrotu więcej śruby H i łańcuch spada za zębatkę. Jako że mam szosową hybrydę zastanawiam się nad wsadzeniem do przodu korby i przerzutki Shimano Sora. Z tyłu mam 8rzędowe Deore. Będzie to grało ze sobą?

 

Pomyłka, moja korba to M361, jest sens wymieniać na Sore?

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Update w temacie. Kupiłem używaną Deore M510 za 7euro. Wniosek: to nie ma prawa współpracować z tą korbą! Wózek przerzutki jest tak skonstruowany, że przy prawidłowym montażu będzie ocierał o drugą koronkę przy ustawieniu na najszybszy bieg. Podejrzewam, że aby zamontować Deore M510 trzeba zmienić zestaw tarcz przednich tak, aby był znacznie węższy.

 

Ktoś poleci coś, co będzie pasowało?

  • Mod Team
Napisano

Jak ociera o druga zębatke podnieś lekko przerzutkę go góry i po problemie. Tak na styk zeby nie zahaczało.

Napisano

Jak ociera o druga zębatke podnieś lekko przerzutkę go góry i po problemie. Tak na styk zeby nie zahaczało.

 

Próbowałem. Niestety system wypustek na wózku uniemożliwia jakiekolwiek wyregulowanie tego. Wróciłem do starej przerzutki, ją przynajmniej już znam na wylot.

Napisano

Tak jak pisałem, jest to nowy rower Merida 40-V, więc wątpię aby producent źle to dobrał. Dokładnych danych odnośnie suportu nie znam.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...