dexter74 Napisano 7 Marca 2012 Napisano 7 Marca 2012 Witajcie. Moje dziecko ma niedrogiego MTB - marki Romet Arkus. Rower sprawował się poprawnie przez kilka sezonów, ale pod koniec ostatniego poległ, mianowicie kręcenie pedałami przekłada się na obroty kasety, ale ta nie przekazuje napędu na koło. Rozkręciłem całość (jestem amatorem...) i wygląda to tak, że piasta ma zapadki, które rozchylając się sprężynowo zahaczają o występy wewnątrz osi koła. Nasmarowałem cały mechanizm (uprzednio pozbierawszy kulki łożyskujące, które przy demontażu mechanizmu radośnie rozbiegły się po okolicy ;-), złożyłem całość i działało, ale krótko ;-/ Więc trzeba coś wymienić, tylko co - mechanizm piasty (nie wiem czy dobrze wszystko nazywam...) czy coś innego? Jak to dobrać?
Mod Team Puklus Napisano 7 Marca 2012 Mod Team Napisano 7 Marca 2012 Widocznie sle to zrobiłeś bo to w sumie nie powinno być nasmarowane smarem stałym a jak już do tylko delikatnie i tylko tam gdzie trzeba. Chodzi o to ze nadmiar smaru zalepia zapadki i sie zawieszają. Jeżeli faktycznie Coś uległo uszkodzeniu to trzeba wymienić bębenek ale w zależności jaką masz piastę może być to nie opłacalne wiec dobrze by było sie zaopatrzyć w samą piaste lub kupno nowego koła. Chyba ze jest to Wolnobieg wiec wymiana wolnobiegu na nowy koszt ok 20-30 zł. Ale jest to integrala cześć wolnobierzna i zębatkowa wiec może być potrzeba nowy lańcuch. Koszt samego bębenka w pieście przystosowanej do kaset to ok 40zł za shimano, ok 80zl novatec i jemu podobne. Koszt nowej piasty to już bardzo szerokie widełki bo od 40 do nawet 1000zł ale za 60 kupisz naprawde dobra piaste. Koszt całego koła to ok od 100zł w gore. Ceny oczywiście za nowe elementy ale mozna z powodzeniem szukać uzwek na allegro
dexter74 Napisano 7 Marca 2012 Autor Napisano 7 Marca 2012 Dzięki za odpowiedź - smaru było niewiele, tyle tylko aby kulki się trzymały, jak na tej fotce: Uploaded with ImageShack.us Obie części były uprzednio oczyszczone. Przy okazji (bo jestem nieobeznany w terminologii - jak nazywają się części widoczne na powyższej fotce? Ta z kołami żebatymi to kaseta a ta z mechaniznem to wolnobieg? Czy całość to wolnobieg?
Mod Team Puklus Napisano 7 Marca 2012 Mod Team Napisano 7 Marca 2012 Odnosząc sie to fachowej literatury jest wolnobieg nakręcany czyli potocznie wonobieg. Jest tęż wonobieg nasadzany - kasetowy który ma nowsza i lepsza konstrukcje i jest znacząco bardziej popularny zwany potocznie "kasetą". Tak wiec ty masz "wolnobieg" i jak pisałem wczesniej jak bedzie sprawiał problemy po prostu idź i kup nowy ale licz sie tez z wymianą łańcucha bo stary z racji zuzycia ( wyciągnięcia) moze przeskakiwać. Reasumując koszt całkowity to będzie jakieś cirque about 55 zł. Ok 30 za wolnobieg + reszta na łańcuch.
czervco Napisano 7 Marca 2012 Napisano 7 Marca 2012 Skoro to niedrogi rower to wystarczy kupić nowe koło w okolicy 50 zł do tego 30zł wolnobieg i za 20 zł łańcuch i wyjdzie podobnie a praktycznie bez roboty
paweloko Napisano 7 Marca 2012 Napisano 7 Marca 2012 To jest wolnobieg, trzeba go wymienić. Warto nie zapomnieć o nowym łańcuchu bo stary może mieć problem z nowym wolnobiegiem.
czervco Napisano 7 Marca 2012 Napisano 7 Marca 2012 no tak ale trudno nie zapomnieć o tym że skoro rower używany był kilka sezonów może być problem z odkręceniem wolnobiegu
Mod Team Puklus Napisano 7 Marca 2012 Mod Team Napisano 7 Marca 2012 No nie wątpliwie problem będzie spory ale idź do jakiegoś sklepu rowerowego to ci go na miejscu odkręcą tym bardziej jak u nich kupisz wolnobieg. Jeżeli koło jest w dobrym stanie nie widzę sensu kupować nowe.
czervco Napisano 7 Marca 2012 Napisano 7 Marca 2012 No tak ale sądzę jednak że koło nie jest w stanie najlepszym. Z kolei trzeba brać pod uwagę także to jak używany jest rower. Przy krótkich wycieczkach za miasto itp lekko scentrowane może być ok. Ale czy przez te kilka lat biker sprawdzał stan zużycia się obręczy w miejscu styku z klockami? Obręcz nadaje się do wymiany po obsłużeniu max dwóch kompletów klocków
Mod Team Puklus Napisano 7 Marca 2012 Mod Team Napisano 7 Marca 2012 No ujmę to tak : skoro masz wątpliwości kup nowy set i po problemie
michals051 Napisano 8 Marca 2012 Napisano 8 Marca 2012 Mam Ten Sam Problem Zapadki mi poszły Więc najlepiej kup nowy wolnobieg
szliri Napisano 8 Marca 2012 Napisano 8 Marca 2012 Sądząc po stanie zębatek nie warto go naprawiać Kup nowy to nie jest majątek
dexter74 Napisano 11 Marca 2012 Autor Napisano 11 Marca 2012 Sądząc po stanie zębatek nie warto go naprawiać Kup nowy to nie jest majątek Tamte zdjęcie to był tylko przykład ;-) Dziś wziąłem się za rozbiórkę i mój wolnobieg wygląda tak (nakrętka trzymającą kulki zdjęta): I teraz pytania: 1. Aby odkręcić wolnobieg należy użyć takiego klucza tak? Czy takie klucze mają różne rozmiary? 2. Nowy wolnobieg - jaki kupić, czy są wszystkie znormalizowane i wystarczy go nakręcić? Jakie parametry są niezbędne do kupna nowego? No moim obecnym jest oznaczenie FALCON 7HO (lub 7H0).
Mod Team Puklus Napisano 11 Marca 2012 Mod Team Napisano 11 Marca 2012 Rozmiar jest jeden (chyba ze ten wolnobieg jest z kosmosu) i tak np takim kluczem co podałeś powinieneś odkrecic. Nowy kup shimano jaki chcesz, żeby miał ilość zębów taką sama.
michals051 Napisano 22 Marca 2012 Napisano 22 Marca 2012 Poprostu daj do naprawy ja sie na forum spytałem powiedzieli mi dałem 50 zł i serwisie mi za 50 zł z robotom i nowa oskom mi wymienił ... Za ten czas to juz byśdawno to zrobiłlecz chyba nie masz do tego silnej woli ...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.