Poszukiwałem w miarę zadbanego dużego miejskiego wozidła na którym można będzie utrzymać wyprostowaną pozycję (ostatnie kryterium było priorytetowe). Zauważyłem ogłoszenie sprzedaży Superbe..
Superbe to wersja deluxe modelu Raleigh Sports zbudowana na Reynoldsie 531.
Standardowe wyposażenie obejmowało 3 biegową piastę palnetarną Sturmey-Archer, hamulce bębnowe, siodło Brooks B66, widelec blokowany kluczykiem, sakwę podsiodłową i dynamo w piaście przedniej.
Katalog 1970:
Katalog 1976:
Podejrzewam że mój egzemplarz czekał na nabywcę dość długo. Zaaferowany ustawieniem siodełka do jazdy próbnej, mimochodem usłyszałem od sprzedającego że w jego posiadaniu był już od chyba pół roku. Wszechobecna rdza i waga całości na pewno nie zachęcały kupujących.
W dniu zakupu prezentował się następująco:
Siodełko Brooks B66 - element który koniecznie trzeba poddać renowacji:
Nie spotkałem się jeszcze w żadnym katalogu z zewnętrznym dynamem zamiast tego umieszczonego w piaście:
Kokpit również prosi się o usunęcie rudej:
Kilkukrotna regulacja kierownicy, siodełka, lekka negocjacja ceny i w drogę. Dotarłem do domu szybko wygodnie i bez większych problemów (niedokręcona kierownica).
Co zauważyłem podczas jazdy próbnej i powrotu do domu:
-biegi przerzucają się czasami z oporem, albo są źle wyregulowane albo komponenty piasty są zużyte
-słabe hamowanie - masa roweru na pewno robi swoje, ale konieczny jest przegląd układu
Sprzedawca zapewniał że rower był mało używany. Moim zdaniem potwierdza to stan wizualy - ubytki lakieru i rdza wskazują raczej na nieprawidłowe przechowywanie niż zużycie podczas jazdy. Nie ma typowych otarć powstających podczas wsiadania i zsiadania z ramy. Opony pozostały w świetnym stanie, jeśli założone są od nowości, oznacza że rower przejechał naprawdę niewiele.
Najbliższe prace będą obejmowały rozebranie wszystkiego na części pierwsze, przesmarowanie i wymianę zużytych komponentów na nowe.
We will keep in touch!