tak, pozycja pozioma jest przede wszystkim bardziej areodynamiczna, ale chyba nie tylko:
cytat:
"Ich budowa wynika w zasadzie z prób spełnienia dwóch podstawowych warunków: uzyskania możliwie najlepszej sylwetki aerodynamicznej oraz zadbanie o napęd polegające na zapewnieniu pedałującemu jak najwygodniejszej pozycji, umożliwiającej oszczędne gospodarowanie jego energią. Okazuje się, że najwydajniej potrafimy pedałować w pozycji zbliżonej do poziomej."
jest to powazny artykul, i mnie przekonuje, pomimo ze nigdy nie mialem przyjemnosci jazdy na rowerze poziomym.
moze dlatego, ze to jest rekord jazyd na _rowerze_, a rowerow poziomych chyba nie do konca uznaje sie za rowery, cytat:
"Jeden z artykułów przepisów określających dopuszczalne dzisiaj konstrukcje stwierdza, że zezwala się na wszelkie rowery, jeśli tylko napędzane są siłą ludzkich mięśni, nie są dłuższe niż 2 m ani szersze niż 0,75 m oraz mają jedno siodełko i jeden napęd. Następnie wymienia się jednak szereg szczegółowych ustaleń, które, jak się okazuje, definiują właśnie standardowy rower wyścigowy. [...] Złośliwi twierdzą, iż bardzo szczęśliwie się złożyło, że nie działała ona w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia, kiedy to John Dunlop wynalazł opony. Inaczej groziłaby nam do dzisiaj jazda na sztywnych stalowych obręczach"
ale to chyba troche nie na temat. a tematy o rowerach poziomych jeszcze na tym forum nie widzialem (co nie znaczy ze go nie ma)