Skocz do zawartości

[Ghost EBS Pro] Geometria ramy


kijanka96

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,
 

Stoję przed zakupem używanego Ghost EBS Pro z roku 2014. Wiem, że rower różni się specyfikacją od tej katalogowej, co i jak dokładnie tego nie wiem. 

Specyfikacja:
http://katalog.bikeboard.pl/produkt,2014,rowery,11921

Rower będzie mi służył do jazdy głównie w terenie: polne ścieżki jak i ostre zjazdy (bez żadnego skakania). Mam zamiar także jeździć na nim w maratonach MTB. Chciałbym, żeby ten rower mi posłużył w przyszłości i bardziej nastawiam się na rozbudowę niż na kupno nowego (używanego). Dopiero zacząłem się tym interesować, więc sądzę, że majsterkowanie przy własnym sprzęcie to najlepsza szkoła jaką mogę uzyskać :D

Teraz pytanie czy ten rower nada się do moich potrzeb? Z parametrów wynika, że ma taperowaną główkę, więc na plus. Minusem jest brak sztywnych osi jak dobrze się orientuję i teraz pytanie czy w przypadku wagi 60kg odczuję tą różnicę w sztywności? Nie wiem również czy dobrze rozumiem znaczenie sztywnej osi, więc może od razu bym się podszkolił. 

Czy chodzi o to, że w przypadku większego rozmiaru koła są wiekszę siły nacisku od widelca i powoduje to wygięcie się osi? 

A w końcu pytanie odnośnie geometrii ramy. Obecnie jeżdżę na Centurionie Backfire 500 i dla mnie ta postawa na rowerze jest zbyt turystyczna. Nastawiam się na coś bardziej sportowego. Czy będzie ona odpowiednia? 

http://fahrradhaus-schoeneweide.de/mountainbike.php
(nie znalazłem lepszej strony :/)

 

Mam do wyboru jeszcze scott scale 960 na napędzie xt (rocznik 2013 lub 2014 - nie wiem dokładnie).

Znajomy u którego kupuje sugeruje Ghost'a. Ja te rowery pojadę dzisiaj oglądać o godzinie 19 i wtedy przede wszystkim zobacze, który mi bardziej podchodzi. Bo w końcu to się liczy najbardziej  :D 

Pozdrawiam 

 

 

Edytowane przez kijanka96
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Minusem jest brak sztywnych osi jak dobrze się orientuję i teraz pytanie czy w przypadku wagi 60kg odczuję tą różnicę w sztywności?

 

Juz tu się bardziej obeznani ode mnie wypowiadali na temat sztywnej osi i ja mam podobne zdanie. Czyli, lepiej jak jest, ale jak nie ma ani z przodu ani tyłu to nie jest jakąś znaczącą ujmą, a przy 60kg to na chłopski rozum będzie margines. 

 

Tak, ten Ghost ma bardzo fajną geometrię do maratonów mtb, aczkolwiek nie stricte sportową. Tak przynajmniej wynika z rozmiaru 48 cm, bo ma on 600 mm horyzontalnie. Mogło by być 10 mm więcej, ale ze względu na kąt główki 69', można podac most 9 cm lub nawet 10 cm. Napisz ile miał most długości po oględzinach.

 

 

 

scott scale 960
- ma bardziej sportową geometrię, bo przy rozmiarze 48 cm ma 620 mm horyzontalnie i ma ten sam kąt główki ramy co Ghost. 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czyli, lepiej jak jest, ale jak nie ma ani z przodu ani tyłu to nie jest jakąś znaczącą ujmą, a przy 60kg to na chłopski rozum będzie margines.
 

To przy mojej wadze nie wiem czy taka duża różnica by była jakby była sztywna oś czy jakby jej nie było. Czytałem, że sztywna oś ma największe znaczenie przy przednim kole i że można wtedy zastosować adapter, dzięki któremu możemy uzyskać tą sztywną oś. Ale pierw muszę pojeździć na takim rowerze (pierwszy 29er) i porównać do roweru z sztywną osią. Pytanie czy róznice się objawiają w cięższym terenie czy zjazd z wysokiego krawężnika będzie odczuwalny?

 

Napisz ile miał most długości po oględzinach.


Mostek jest mierzony od śruby mocującej do miejsca początku, środka czy końca kierownicy?  

Przy 170cm wzrostu i 76cm przekroku, jaki powinien być rozmiar ramy? Albo gdzie mogę znaleźć rozmiarówkę dla tej ramy? Czy to jakoś idzie proporcjonalnie do podanej ramy 48cm? 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Mostek jest mierzony od śruby mocującej do miejsca początku, środka czy końca kierownicy?   Przy 170cm wzrostu i 76cm przekroku, jaki powinien być rozmiar ramy? Albo gdzie mogę znaleźć rozmiarówkę dla tej ramy? Czy to jakoś idzie proporcjonalnie do podanej ramy 48cm?

 

Od środka osi do środka osi mierzone poziomo.

 

Przy 170 cm będzie 16-17' w 29er. No właśnie masz zadanie na popołudnie. Powinno, proporcjonalnie mniej więcej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie coś mi nie pasowało. Nie ma zachowanej proporcji między rozmiarem ramy, a długością górnej rury. W porównaniu do swojego Centuriona pozycja się bardzo zmieni, więc nie wiem czy już bym odczuł różnicę między Ghostem a Scottem. Jeszcze zobaczę jakie rozmiary będą na sprzedaż. 

Przy sprawdzaniu roweru (rozmiarowo) powinienem sprawdzić przekrok. Powinno być ~5cm luzu? Dodatkowo podczas jazdy czy pozycja jest wygodna? Jak powinienem to sprawdzić bym potem nie żałował decyzji? 


Zdecydowałem się na tego Ghost'a.
http://katalog.bikeboard.pl/produkt,2014,rowery,11921

Jak widzę po opisie to zmiany są:

Hamulce na Magura mt2
Amortyzator na Recon'a 
Korba jest xt ale 2 rzędowa
Manetki Shimano Deore

Przednia przerzutka Slx

Jeżeli chodzi o stan rowerów to Ghost nie porównywalnie bardziej zadbany od Scott'a. Na Ghoscie były ślady użytkowania, ale minimalne. Główka ramy bardzo mała obtarta od linki. Łańuch widać, że był pare razy zaciągany, ale nie ma śladu startego lakieru do aluminium. Może to był brud. Scott z kolei był cały na xt. Korba, przednia przerzutka, tylnia przerzutka, hamulce, amortyzator Reba, manetki Deore, ale stan rowerów zadecydował.

Kupiłem go za 2950zł. Zaryzykuje i zapytam czy kupiłbym lepszą używkę ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

qr9mm było ok od pewnie ponad 100lat. W sztywnym rowerze bez hamulca tarczowego nadal jest ok i nie ma sensu przechodzić na droższe i cięższe patenty.

 

W przypadku roweru z amortyzacją sztywna oś robi robotę. Nie trzeba już ustawiać hebla co zdjęcie koła. Dla wielu osób to upierdliwe i znacznie rośnie sztywność boczna koła oraz amortyzatora przedniego.

 

Pytanie kiedy sztywność ma znaczenie? Otóż ma znaczenie, jeśli na zablokowanym amortyzatorze podjeżdżasz pod górę, podczas sprintów, zyskujesz pewnie kilka może kilkanaście  WATów, które nie idą w gibanie się roweru tylko w napęd. Czyli zasadniczo nigdy nie ma to znaczenia dla 99% ludzi ścigających się i zupełnie żadnego dla ludzi jeżdżących dla przyjemności.

 

Co nie zmienia faktu, że sztywna oś jest wygodniejsza w obsłudze. Z założeniem koła poradzi sobie dziecko, czy słabsza kobieta. qr9 potrafi się zapiec, że tylko Arnold butem rozepnie koło. To ma swoje zalety i w mtb nie wrócił bym z własnej woli do qr9. W szosie, czy przełaju nie ma potrzeby zmian.

 

W hardtailu z tyłu również nie ma potrzeby sztywnej osi. Koło zdejmuję raz na dwa lata, jak zmieniam oponę...

Edytowane przez Mateusz30
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na razie jeszcze jestem na takim etapie, że słabą pozycję na mecie będę tłumaczył słaba forma, a nie wytracaniu siły na podjazdach :D

 

Co do dopasowywania hebli. Czym to się objawia? Nie bardzo rozumiem w czym tkwi problem :/ pierwszy raz mam doczynienia z hamulcem tarczowym.

 

Nie mniej jednak dziękuję za wyjaśnienie pojęcia "sztywna oś"

 

Wysłane z mojego HTC One przy użyciu Tapatalka

Edytowane przez kijanka96
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po zdjęciu koła i ponownym założeniu (przy 9mm) jest możliwość, że tarcza ustawi się inaczej niż przed zdjęciem. Należy wtedy ustawić zacisk, albo inaczej zapiąć koło. Sztywna oś rozwiązuje ten problem, bo koło trafia zawsze w to samo miejsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...