Skocz do zawartości

[serwis] odwieczny problem jaki olej do tłumika


Rekomendowane odpowiedzi

Hej.

Ostatnio grzebałem przy Epiconie 2011, dokładniej przy tłumiku, bo wywaliło mi olej. W zasadzie nie wiedziałem ile tego oleju powinno być i jaki. Nie chciałem wlewać nie wiadomo ile i czego, bo nie lubię partactwa, jak robić to raz i dobrze. Dokopałem się do manuali Suntour i wyczytałem, że do Epiconów wchodzi 85 ml oleju o lepkości 10 W. Co do ilości to sprawa jasna ale zacząłem drążyć temat lepkości i nie jest to tak oczywiste jak może się ludziom wydawać. 10W Castrola nie równe 10W Motula/Motorexa/etc. Jeszcze bardziej zacząłem drążyć temat lepkości olejów do amorków i czego się dowiedziałem - oleje stosowane w amorkach Suntoura mają oznaczenia KCE202 oraz KCE207 - w Epiconie zalany jest KCE207, ma on w temp. 40*C lepkość 31 cSt - ta dziwna jednostka jest rzadziej stosowana u nas - w europejskich materiałach częściej znajdziecie mm^2/s, na szczęście nic nie trzeba przeliczać, bo 1 cSt = 1 mm^2/s. Przeczesywałem katalogi olejów do amortyzatorów i ku mojemu zdziwieniu np. Castrol Fork Oil 10W ma lepkość w 40*C 15 mm^2/s czyli dużo mniej niż olej stosowany przez SR, inny przykład, Motul Fork Oil Expert Medium 10W - w tej samej temp. ma aż 35,9 mm^2/s - czyli tak jak wyżej pisałem 10W nie równe 10W i kompletnie nie należy się tym sugerować przy wyborze oleju. Należy sprawdzać lepkość oleju w temperaturze 40*C, bo następna temperatura dla której producenci podają lepkość to 100*C a do niej nigdy na pewno nie 'rozgrzejemy' oleju ;)

Znalazłem także bardzo ciekawe źródło - specyfikacje przeróżnych olejów do amorków, część niedostępnych na polskim rynku ale większość jest (Castrol, Motul, Motorex, Agip).

Na sam koniec, ja wybrałem olej Castrol Synthetic Fork Oil 5W, ponieważ ma lepkość ciut niższą niż oryginał - 28 mm^2/s (vs. oryginał olej SR 31 mm^2/s) - ja jestem bardzo lekki, więc nie ma obaw, że amortyzator będzie miał za słabe tłumienie, zaletą syntetyka jest to, że się tak szybko nie starzeje.

 

ps. Do moderatorów - wydaje mi się, że warto temat podkleić - nie powinno już być problemów z dobieraniem olejów do tłumików.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...