Skocz do zawartości
Thomlodz

[sztyca amortyzowana] Suntour NCX dorobienie gumowego odbojnika

Rekomendowane odpowiedzi

Thomlodz

Sztyca amortyzowana Suntour NCX to doskonały produkt, jednak po jakimś czasie pęka gumowy odbojnik założony na sworzniu wewnątrz pantografu. Skutkuje to niemiłymi stukami - są odczuwalne i słyszalne. Poza tym powstają widoczne obicia na aluminiowych elementach sztycy. Tego elementu nie da się dokupic w PL, jest tylko w USA za skromne 25 $ (w zestawie ze sworzniami). Jednak w Łodzi jest producent wyrobów gumowych (Purgum) i udało mi się kupic tam tani kawałek twardej gumy, z którego dociąłem ten nieszczęsny odbojnik. Aby go wymienić należy wybic 2  sworznie mocujące jeden z zawiasów sztycy (przedtem trzeba wykręcić śrubę ustalającą ugięcie wstępne, aby pantograf był luźny). Po zdjęciu zawiasu mozna wybić sworzeń, jednak jest on osadzony bardzo mocno i najlepiej użyć jakiegoś wyciskacza, podobnego do rozkuwacza łańcucha. Albo wziac jakieś stare wiertło 4,5 i precyzyjnie uderzając młotkiem da się wybić sworzeń. Peknięty oryginalny odbojnik wykorzystałem do wymierzenia - grubośc to 11 mm. Po odcięciu ostry nożem gumy o tej grubości odrysowałem kształt posługując się oryginałem i przyciąłem wstępnie nożem, a potem wygładziłem papierem sciernym. Nastepnie wywierciłem otwór 6 mm wiertarką. Zakupiona guma okazała się być jednocześnie i elastyczna i twarda (wygląda na twardszą od oryginalnej) , tak więc dała się dośc łatwo obrobić. Potem zamontowałem dorobiony odbojnik, jednak zamiast oryginalnego sworznia uzyłem śruby M5 i nakrętki. Nie jestem pewien ile wytrzyma nowy odbojnik i nie chce się drugi raz męczyć ze sworzniem. Na zdjęciach: mechanizm sztycy (1- zawias do wyjęcia, 2 - odbojnik, 3 i 5 - sworznie zawiasu, łatwe do wybicia po wykręceniu bolców mocujących z boku, 4 - sworzeń odbojnika), , zwymiarowany oryginalny odbojnik,  pęknięty stary odbojnik, odbojnik dorobiony przeze mnie i zwymiarowany sworzeń odbojnika. W pracy pomocny jest filmik z YT https://www.youtube.com/watch?v=R8iYNv2_5BM

Po zamontowaniu do roweru na razie jeździ się OK, dużo lepiej niż przed naprawą. Zobaczę jak będzie z wytrzymałością dorobionego elementu

 

Sztyca-zwymiarowana.jpg

Odbojnik oryginalny-zwymiarowany.jpg

Odbojnik-pekniecie.jpg

Odbojnik-dorabiany.jpg

Sworzen odbojnika zwymiarowany.jpg

Edytowane przez Thomlodz
  • +1 pomógł 1

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×