skrzatekMK Napisano 1 Maja 2019 Napisano 1 Maja 2019 Cześć, Mam problem z tylna przerzutką. Jest to Shimano Acera M360 i współpracuje z 9 blatową kasetą. Ma ona około 600km przebiegu (jak i cały rower). Przy ponad 500km potrącił mnie kierowca w wyniku czego skrzywieniu uległo tylne koło. Po naprawie koła wszystko działało bez problemów. Sprawdziłem wydłużenie łańcucha i się okazało, że jest do wymiany. Kupiłem nowy Shimano cn-hg40 z ilością ogniw taką samą jak miał oryginalny i po założeniu go okazało się, że łańcuch skacze na dolnej zębatce, nie dało się jechać. Jak rower wisi na uchwycie serwisowym, to nie ma tego problemu. Zacząłem wtedy regulować przerzutkę (śrubami H, L i i zmiana biegów odbywa się płynnie i bezproblemowo. Na wieszaku wszystko działa perfekcyjnie. Po regulacji jak jadę jest już dużo lepiej, ale i tak zdarza się, że łańcuch skacze. Znowu powiesiłem rower na wieszak i zauważyłem, że wózek jest chyba lekko skrzywiony (albo mam krzywe oko) i przerzutka ma luz na śrubie mocującej do haka. Hak wydaje się prosty. Wszystko widać na zdjęciach i filmach. Czy możecie mi poradzić, gdzie szukać przyczyny? Czy ten luz i wózek jest ok?
SoloTM Napisano 1 Maja 2019 Napisano 1 Maja 2019 Sa 3 opcje. Po pierwsze hak jest krzywy, musisz go odgiąć na zewnątrz, minimalnie. Po drugie regulacja - ogranicznik, śruba h lub l ( od 25 lat nie mogę tego zapamiętać, która jest która, ale ta od najmniejszej koronki. ( po wyprostowaniu haka może okazać się, że regulacja jest zbędna ) Po trzecie zużycie najmniejszej koronki kasety, jeśli jeździłeś z tyłu głównie na niej to mogła już się zużyć, możesz taką kupić.
skrzatekMK Napisano 1 Maja 2019 Autor Napisano 1 Maja 2019 Co do trzeciego to zgadzam się w 100%. Zdecydowanie większość czasu/trasy jeżdżę na niej. Czy aby ją dokupić, to muszę szukać dedykowaną do tej kasety, czy po prostu wystarczy, że będzie miała taką samą ilość zębów? Co do haka to nie lepiej kupić nowy? Pewnie wydatek nieduży, a jednak nowy i prosty.
SoloTM Napisano 1 Maja 2019 Napisano 1 Maja 2019 Jeśli hak nie jest zdeformowany, tylko delikatnie krzywy jak widzę na zdjęciu z tyłu to nie trzeba kupować. Kup koronkę 11 zębów od kasety 9 sp. dowolną Shimano. Ale najpierw wyprostuj hak. Mozesz włożyć śrubokręt plaski od dolu i lekko odgiac calosc. Potem metr od roweru oddalasz sie i patrzysz czy wózek przerzutki idzie prostopadle do podłoża/równolegle do kola/kasety. A propos łańcuch hg40 to do bani lancuch. Wyciąga się baaardzo szybko, a to rozciągnięty łańcuch zuzywa kasete ( i korbe ). Dwa, jest to łańcuch do 8 sp. Jest szerszy od 9 sp. Kup łańcuch kmc x9.73. Tani i dobry. Ma spinkę, którą możesz rozpiac i zapiac palcami. Oczywiście kazdy nowy łańcuch trzeba skrócić pod swój naped z reguły o kilka ogniw, no chyba, ze masz korbe z największą koronką 48 to moze 112 ogniw zostać. Zeby założyć spinkę musisz miec 2 końcówki łańcucha takie same. Z dziurkami ( nazywam to mama ) Inaczej jest z łańcuchem który spinasz pinem, wtedy musi byc mama z dziurka i tata z bolcem
skrzatekMK Napisano 1 Maja 2019 Autor Napisano 1 Maja 2019 Teraz, SoloTM napisał: tylko delikatnie krzywy jak widzę na zdjęciu z tyłu A możesz to miejsce na zdjęciu zaznaczyć? Bo ja go nie widzę. Teraz, SoloTM napisał: Kup koronkę 11 zębów od kasety 9 sp ... Dwa, jest to łańcuch do 8 sp No ale ja mam kasetę 8 rzędową. Nie 9. Teraz, SoloTM napisał: ze masz korbe z największą koronką 48 to moze 112 ogniw zostać Tak ma 48, a łańcuch ma 114 ogniw. Taki był w oryginale i taki kupiłem. Teraz, SoloTM napisał: Zeby założyć spinkę musisz ... Ten temat ogarniam 3 minuty temu, SoloTM napisał: Kup koronkę 11 zębów od kasety 9 sp. dowolną Shimano https://allegro.pl/oferta/zebatka-tarcza-koronka-shimano-hg51-8-11t-11z-8rz-7217822693 taka może być?
SoloTM Napisano 1 Maja 2019 Napisano 1 Maja 2019 Teraz, skrzatekMK napisał: No ale ja mam kasetę 8 rzędową. Nie 9. Teraz policzyłem na zdjęciu bo napisałeś, że masz 9 sp, więc łańcucha nie musisz zmieniać na węższy, ale na lepszy by się przydało - kmc x8.93. Jeśli planujesz przebieg w sezonie więcej jak 1000 km to warto. Teraz, skrzatekMK napisał: Tak ma 48, a łańcuch ma 114 ogniw. Taki był w oryginale i taki kupiłem. Ok Teraz, skrzatekMK napisał: A możesz to miejsce na zdjęciu zaznaczyć? Bo ja go nie widzę. Nie są to super idealne linie, ale wystarczy : Ewentualnie sam wózek przerzutki jest skrzywiony do środka lub/i obie ( hak i wózek ) A tu masz koronkę : https://allegro.pl/oferta/zebatka-kasety-8-rzedowej-11t-srebrna-35991-7863068894
skrzatekMK Napisano 1 Maja 2019 Autor Napisano 1 Maja 2019 Teraz, SoloTM napisał: Teraz policzyłem na zdjęciu bo napisałeś, że masz 9 sp, więc łańcucha nie musisz zmieniać na węższy, ale na lepszy by się przydało - kmc x8.93. Jeśli planujesz przebieg w sezonie więcej jak 1000 km to warto. Masz rację, sam się pomyliłem na początku. Ale teraz już nie mogę wyedytować. Na ile km ten łańcuch powinien wystarczyć? Teraz, SoloTM napisał: Ewentualnie sam wózek przerzutki jest skrzywiony do środka lub/i obie ( hak i wózek ) Pokombinuję z tym.
SoloTM Napisano 1 Maja 2019 Napisano 1 Maja 2019 Rozumiem, że masz korbę 48/38/28 i jeździsz najczęściej po płaskim na 38/11. Około 30 kmh lub bardziej siłowo około 27 kmh ? W każdym razie jeśli masz płasko i jeździsz ze stałą prędkością to korzystaj też z 48/18. Jeśli będziesz jeździł siłowo ( czyli mocno na pedały z niską kadencją i na przełożeniu 38/11 to najmniejsza koronka z łańcuchem hg40 właśnie na 500 km wystarczy, a z kmc x8.93 na 1000 km max. Staraj się jeździć z wyższą kadencją wtedy będziesz mógł jeździć na 38/13, 48/18. Równomierniej zużywa się kaseta, dbając o czystość i smarowanie łancucha i jeżdżąc na różnych przełożeniach, nie siłowo, kaseta + kmc x8.93 powinny 3500 km zrobić, może nawet więcej. Możesz rozważyć korbę 42/32/22 jeśli nie korzystasz z zębatki 48, będziesz miał więcej opcji - 42/11, 13, 15, 18 i 32/11 na w miarę płaskim. Na 32/11 można śmiało jechać 27-28-30 kmh - dla koła 26, dla 28/29 - 30-32 kmh. Poza tym jeżdżenie z kadencją 85-90 obrotów/min jest najefektywniejsze w sensie włożonej siły, mocy do przejechanego dystansu. Nogi się nauczą kręcić szybciej.
skrzatekMK Napisano 2 Maja 2019 Autor Napisano 2 Maja 2019 11 godzin temu, SoloTM napisał: 48/38/28 i jeździsz najczęściej po płaskim na 38/11 Tak, mam taką. Nie, na płaskim jeżdżę na 48/11. Zresztą tej 38 używam tylko podczas podjazdu pod sporą górkę, wtedy z tyłu mam czwartą lub piątą koronkę od dołu. Tak to używam 48 z przodu i trzy tylne najmniejsze. 11 godzin temu, SoloTM napisał: Nogi się nauczą kręcić szybciej. Dla mnie to śmiesznie wygląda, jak jedzie taki na płaskim, a kręci nogami jak szalony.
SoloTM Napisano 2 Maja 2019 Napisano 2 Maja 2019 No to łatwiej będzie - musisz tylko nauczyć się jeździć z wyższą kadencją. Może to dla Ciebie śmiesznie wygląda, ale tak to trzeba robić ( i nie ma w tym nic śmiesznego ). Wolno pedałują dziadki co to na ryby z wędką i tobołkami jeżdżą i panienki na damkach retro z koszykiem. I to normalne. Dla kogoś kto jeździ by jeździć sportowo, cisnąć, spocić się, pokonywać dystanse, musi pilnować kadencji, tak naprawdę jest lepiej i dla napędu i efektywniej. I nie mówię o kadencji 100-110-120 - zacznij od 80, do 90 max. Nogi, organizm muszą się przyzwyczaić. Z jakimi prędkościami na płaskim ( asfalt, bez wiatru ) jeździsz, utrzymujesz?
skrzatekMK Napisano 2 Maja 2019 Autor Napisano 2 Maja 2019 Godzinę temu, SoloTM napisał: Wolno pedałują dziadki co to na ryby z wędką No ja wolę wolno pedałować, ale szybciej jechać Godzinę temu, SoloTM napisał: Dla kogoś kto jeździ by jeździć sportowo, cisnąć, spocić się, pokonywać dystanse, musi pilnować kadencji, No jeżdżę rowerem do pracy i z powrotem i na wycieczki. Nie mam zapału sportowego, ale jak jadę to staram się jechać dynamicznie. Tak samo jak samochodem. Godzinę temu, SoloTM napisał: Z jakimi prędkościami na płaskim ( asfalt, bez wiatru ) jeździsz, utrzymujesz? Nie kontroluję tego. Nie zależy mi na tym. Ale wg Endomondo to średnie prędkości mam na poziomie 14-18 km/h. Z tym tylko, że to są trasy po mieście.
SoloTM Napisano 2 Maja 2019 Napisano 2 Maja 2019 No to tym bardziej musisz kręcić nogami szybciej ( z mniejszym oporem, naciskiem ). Poczytaj, poszukaj o kadencji różnych tekstów, jest tego sporo. https://roweroweporady.pl/kadencja-na-rowerze-czyli-co-amator-musi-wiedziec/ Inaczej będziesz zajeżdżał napęd momentalnie, obciążał niepotrzebnie kolana, bardziej się męczył, jechał wolniej itp itd.
skrzatekMK Napisano 2 Maja 2019 Autor Napisano 2 Maja 2019 ok, poczytam, popróbuje. A w między czasie zamówię sobie ten łańcuch po podałeś i najmniejszą zębatkę
skrzatekMK Napisano 4 Maja 2019 Autor Napisano 4 Maja 2019 Najmniejsza koronka już wymieniona i problemy zniknęły. Teraz tylko zmienić nawyki i będzie ok.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.