Skocz do zawartości

[Przerzutka Tylna] Shimano Acera M360 - problem


skrzatekMK

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć,

Mam problem z tylna przerzutką. Jest to Shimano Acera M360 i współpracuje z 9 blatową kasetą. Ma ona około 600km przebiegu (jak i cały rower). Przy ponad 500km potrącił mnie kierowca w wyniku czego skrzywieniu uległo tylne koło. Po naprawie koła wszystko działało bez problemów. Sprawdziłem wydłużenie łańcucha i się okazało, że jest do wymiany. Kupiłem nowy Shimano cn-hg40 z ilością ogniw taką samą jak miał oryginalny i po założeniu go okazało się, że łańcuch skacze na dolnej zębatce, nie dało się jechać. Jak rower wisi na uchwycie serwisowym, to nie ma tego problemu. Zacząłem wtedy regulować przerzutkę (śrubami H, L i B) i zmiana biegów odbywa się płynnie i bezproblemowo. Na wieszaku wszystko działa perfekcyjnie. Po regulacji jak jadę jest już dużo lepiej, ale i tak zdarza się, że łańcuch skacze. Znowu powiesiłem rower na wieszak i zauważyłem, że wózek jest chyba lekko skrzywiony (albo mam krzywe oko) i przerzutka ma luz na śrubie mocującej do haka. Hak wydaje się prosty. Wszystko widać na zdjęciach i filmach.

 

Czy możecie mi poradzić, gdzie szukać przyczyny? Czy ten luz i wózek jest ok?

 

20190424_193101.jpg

20190430_183703.jpg

20190430_183818.jpg

Napisano

Sa 3 opcje. 

Po pierwsze hak jest krzywy, musisz go odgiąć na zewnątrz, minimalnie. Po drugie regulacja - ogranicznik, śruba h lub l ( od 25 lat nie mogę tego zapamiętać, która jest która, ale ta od najmniejszej koronki. ( po wyprostowaniu haka może okazać się, że regulacja jest zbędna ) Po trzecie  zużycie najmniejszej koronki kasety, jeśli jeździłeś z tyłu głównie na niej to mogła już się zużyć, możesz taką kupić. 

Napisano

Co do trzeciego to zgadzam się w 100%. Zdecydowanie większość czasu/trasy jeżdżę na niej. Czy aby ją dokupić, to muszę szukać dedykowaną do tej kasety, czy po prostu wystarczy, że będzie miała taką samą ilość zębów?

Co do haka to nie lepiej kupić nowy? Pewnie wydatek nieduży, a jednak nowy i prosty.

Napisano

Jeśli hak nie jest zdeformowany, tylko delikatnie krzywy jak widzę na zdjęciu z tyłu to nie trzeba kupować. Kup koronkę 11 zębów od kasety 9 sp. dowolną Shimano. Ale najpierw wyprostuj hak. Mozesz włożyć śrubokręt plaski od dolu i lekko odgiac calosc. Potem metr od roweru oddalasz sie i patrzysz czy wózek przerzutki idzie prostopadle do podłoża/równolegle do kola/kasety.  A propos łańcuch hg40 to do bani lancuch. Wyciąga się baaardzo szybko, a to rozciągnięty łańcuch zuzywa kasete ( i korbe ). Dwa, jest to łańcuch do 8 sp. Jest szerszy od 9 sp. Kup łańcuch kmc x9.73. Tani i dobry. Ma spinkę, którą możesz rozpiac i zapiac palcami. Oczywiście kazdy nowy łańcuch trzeba skrócić pod swój naped z reguły o kilka ogniw, no chyba, ze masz korbe z największą koronką 48 to moze 112 ogniw zostać. Zeby założyć spinkę musisz miec 2 końcówki łańcucha takie same. Z dziurkami ( nazywam to mama ) Inaczej jest z łańcuchem który spinasz pinem, wtedy musi byc mama z dziurka i tata z bolcem ;)

Napisano
  W dniu 1.05.2019 o 19:29, SoloTM napisał:

tylko delikatnie krzywy jak widzę na zdjęciu z tyłu

Rozwiń  

A możesz to miejsce na zdjęciu zaznaczyć? Bo ja go nie widzę.

  W dniu 1.05.2019 o 19:29, SoloTM napisał:

Kup koronkę 11 zębów od kasety 9 sp ... Dwa, jest to łańcuch do 8 sp

Rozwiń  

No ale ja mam kasetę 8 rzędową. Nie 9.

  W dniu 1.05.2019 o 19:29, SoloTM napisał:

ze masz korbe z największą koronką 48 to moze 112 ogniw zostać

Rozwiń  

Tak ma 48, a łańcuch ma 114 ogniw. Taki był w oryginale i taki kupiłem.

  W dniu 1.05.2019 o 19:29, SoloTM napisał:

Zeby założyć spinkę musisz ...

Rozwiń  

Ten temat ogarniam :)

  W dniu 1.05.2019 o 19:29, SoloTM napisał:

Kup koronkę 11 zębów od kasety 9 sp. dowolną Shimano

Rozwiń  

https://allegro.pl/oferta/zebatka-tarcza-koronka-shimano-hg51-8-11t-11z-8rz-7217822693 taka może być?

Napisano
  W dniu 1.05.2019 o 19:47, skrzatekMK napisał:

No ale ja mam kasetę 8 rzędową. Nie 9.

Rozwiń  

Teraz policzyłem na zdjęciu bo napisałeś, że masz 9 sp, więc łańcucha nie musisz zmieniać na węższy, ale na lepszy by się przydało - kmc x8.93. Jeśli planujesz przebieg w sezonie więcej jak 1000 km to warto.

  W dniu 1.05.2019 o 19:47, skrzatekMK napisał:

Tak ma 48, a łańcuch ma 114 ogniw. Taki był w oryginale i taki kupiłem.

Rozwiń  

Ok

  W dniu 1.05.2019 o 19:47, skrzatekMK napisał:

A możesz to miejsce na zdjęciu zaznaczyć? Bo ja go nie widzę.

Rozwiń  

Nie są to super idealne linie, ale wystarczy :

 

krzywy-hak.jpg

Ewentualnie sam wózek przerzutki jest skrzywiony do środka lub/i obie ( hak i wózek )

A tu masz koronkę :

https://allegro.pl/oferta/zebatka-kasety-8-rzedowej-11t-srebrna-35991-7863068894

Napisano
  W dniu 1.05.2019 o 19:57, SoloTM napisał:

Teraz policzyłem na zdjęciu bo napisałeś, że masz 9 sp, więc łańcucha nie musisz zmieniać na węższy, ale na lepszy by się przydało - kmc x8.93. Jeśli planujesz przebieg w sezonie więcej jak 1000 km to warto.

Rozwiń  

Masz rację, sam się pomyliłem na początku. Ale teraz już nie mogę wyedytować. Na ile km ten łańcuch powinien wystarczyć?

  W dniu 1.05.2019 o 19:57, SoloTM napisał:

Ewentualnie sam wózek przerzutki jest skrzywiony do środka lub/i obie ( hak i wózek )

Rozwiń  

Pokombinuję z tym.

Napisano

Rozumiem, że masz korbę 48/38/28 i jeździsz najczęściej po płaskim na 38/11.  Około 30 kmh lub bardziej siłowo około 27 kmh ? W każdym razie jeśli masz płasko i jeździsz ze stałą prędkością to korzystaj też z 48/18. Jeśli będziesz jeździł siłowo ( czyli mocno na pedały z niską kadencją i na przełożeniu 38/11 to  najmniejsza koronka z łańcuchem hg40 właśnie na 500 km wystarczy, a z kmc x8.93 na 1000 km max. Staraj się jeździć z wyższą kadencją wtedy będziesz mógł jeździć na 38/13, 48/18. Równomierniej zużywa się kaseta, dbając o czystość i smarowanie łancucha i jeżdżąc na różnych przełożeniach, nie siłowo, kaseta + kmc x8.93 powinny 3500 km zrobić, może nawet więcej. Możesz rozważyć korbę 42/32/22 jeśli nie korzystasz z zębatki 48, będziesz miał więcej opcji - 42/11, 13, 15, 18 i 32/11 na w miarę płaskim. Na 32/11 można śmiało jechać 27-28-30 kmh - dla koła 26, dla 28/29 -  30-32 kmh.

Poza tym jeżdżenie z kadencją 85-90 obrotów/min jest najefektywniejsze w sensie włożonej siły, mocy do przejechanego dystansu. Nogi się nauczą kręcić szybciej.

Napisano
  W dniu 1.05.2019 o 20:27, SoloTM napisał:

48/38/28 i jeździsz najczęściej po płaskim na 38/11

Rozwiń  

Tak, mam taką. Nie, na płaskim jeżdżę na 48/11. Zresztą tej 38 używam tylko podczas podjazdu pod sporą górkę, wtedy z tyłu mam czwartą lub piątą koronkę od dołu. Tak to używam 48 z przodu i trzy tylne najmniejsze.

  W dniu 1.05.2019 o 20:27, SoloTM napisał:

Nogi się nauczą kręcić szybciej.

Rozwiń  

Dla mnie to śmiesznie wygląda, jak jedzie taki na płaskim, a kręci nogami jak szalony.

Napisano

No to łatwiej będzie - musisz tylko nauczyć się jeździć z wyższą kadencją. Może to dla Ciebie śmiesznie wygląda, ale tak to trzeba robić ( i nie ma w tym nic śmiesznego ). Wolno pedałują dziadki co to na ryby z wędką i tobołkami jeżdżą i panienki na damkach retro z koszykiem. I to normalne. Dla kogoś kto jeździ by jeździć sportowo, cisnąć, spocić się, pokonywać dystanse, musi pilnować kadencji, tak naprawdę jest lepiej i dla napędu i efektywniej. I nie mówię o kadencji 100-110-120 - zacznij od 80, do 90 max. Nogi, organizm muszą się przyzwyczaić. Z jakimi prędkościami na płaskim ( asfalt, bez wiatru ) jeździsz, utrzymujesz?

 

Napisano
  W dniu 2.05.2019 o 08:15, SoloTM napisał:

Wolno pedałują dziadki co to na ryby z wędką

Rozwiń  

No ja wolę wolno pedałować, ale szybciej jechać :D

  W dniu 2.05.2019 o 08:15, SoloTM napisał:

Dla kogoś kto jeździ by jeździć sportowo, cisnąć, spocić się, pokonywać dystanse, musi pilnować kadencji,

Rozwiń  

No jeżdżę rowerem do pracy i z powrotem i na wycieczki. Nie mam zapału sportowego, ale jak jadę to staram się jechać dynamicznie. Tak samo jak samochodem.

  W dniu 2.05.2019 o 08:15, SoloTM napisał:

Z jakimi prędkościami na płaskim ( asfalt, bez wiatru ) jeździsz, utrzymujesz?

Rozwiń  

Nie kontroluję tego. Nie zależy mi na tym. Ale wg Endomondo to średnie prędkości mam na poziomie 14-18 km/h. Z tym tylko, że to są trasy po mieście.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...
Forumrowerowe.org korzysta z plików cookies
Prosimy o zapoznanie się z naszą polityka prywatności, w której informujemy o naszych zaufanych partnerach oraz o tym, czym są pliki cookies, pamięć podręczna przeglądarki, w jakich celach i jak je wykorzystujemy, a także jak nimi zarządzać i czyścić. Klikając 'Zaakceptuj' - wyrażasz zgodzę na korzystanie z pamięci podręcznej przeglądarki - plików cookies i podobnych technologii m.in. w celach marketingowych, umożliwiając jednocześnie wyświetlanie na Twoim urządzeniu reklam dostosowanych do Twoich potrzeb oraz zainteresowań. Zapoznaj się z pełną treścią zgody klikając w link Ustawienia.