Cześć.
Kalkulator na stronie Competitive Cyclist wykazał, że potrzebuję efektywnej długości górnej rury 605-615 mm (pierwszy pomiar, chyba mniej dokładny, bo bez użycia poziomicy – że o centymetr mniej). Z drugiej strony nie mam szczególnie długich nóg, więc muszę uważać na długość rury podsiodłowej. W każdym razie optymalna byłaby chyba górna rama od 20-calowca, a podsiodłowa – od osiemnastki. Więc szukamy kompromisu, choć oczywiście długość górnej ramy jest najważniejsza. Niestety, to już chyba norma, że między 18 a 20 calami nie ma nic, ale różnice w proporcjach między różnymi modelami są duże, więc może coś się znajdzie.
Na ramę chciałbym wydać do 1000 złotych (w grę wchodzi tylko sklep). Kilka przykładowych modeli ma taką oto geometrię (efektywna długość górnej rury/długość rury podsiodłowej do osi górnej rury/całkowita długość rury podsiodłowej):
Merida Matts TFS 900:
18 cali – 590/457/406
20 cali – 605/508/455
Radon ZR Team:
18 cali 572/460/405
20 cali 596/510/455
Author Vision:
17,5 cala – 579/450/...
19 cali – 587/480/...
20 cali – 600/500/...
Cube seria LTD:
18 cali – 583/460/405
20 cali – 604/510/455
I trochę droższa Cube Reaction:
18 cali – 588/460/395
20 cali – 608/500/440
Z ram do 1000 złotych najlepszym kompromisem między długością efektywną górnej rury a jej wysokością nad ziemią wydaje się 18-calowa Merida. Radon przy tej samej wysokości rury podsiodłowej jest 2 cm "krótszy", Author też jest relatywnie wysoki, z kolei z serii LTD Cube'a proporcje (nie wymiary) porównywalne z Meridą ma tylko model 20-calowy, ten mniejszy jest trochę krótszy.
Świetne proporcje ma też Cube Reaction (a nawet najlepsze, jeśli wziąć pod uwagę, że górna rura jest przyspawana dosyć nisko, a oś suportu znajduje się 40 mm niżej od linii kół w miejsce typowych 35 mm), ale nawet na Allegro te ramy kosztują 1200.
Nic mi nie umknęło? Macie jakieś propozycje o jeszcze lepszych proporcjach niż Merida (na przykład efektywna długość górnej rury 600 mm przy całkowitej długości rury podsiodłowej 460 mm)?
Aha, rower ma być głównie do 2,5–3-godzinnych wypadów na okoliczne (miejscami strome) górki (dojazd – łącznie 80 minut), więc komfort, choć ważny, nie jest jedynym kryterium.