Skocz do zawartości


Strona korzysta z plików cookie. Zobacz jak.   Akceptuję
Zdjęcie
- - - - -

Regulacja Przerzutki Przedniej


  • Zamknięty Temat jest zamknięty
Brak odpowiedzi do tego tematu

#1 Lookas 46

Lookas 46

    The Doctor

  • Admin
  • 8062 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Wrocław/Warszawa
  • Imię:Łukasz
Garaż Rower

Napisano 21 sierpień 2008 - 13:45

1. Podział i budowa

border="0" class="linked-image" />

O tym, czy dana przerzutka nadaje się do naszego roweru,decyduje kilka parametrów:

1. Średnica obejmy, która występuje w trzech najpopularniejszych rozmiarach:28.6, 31.8, 34.9 mm. Możemy zmierzyć suwmiarką średnicę rury podsiodłowej, lub nabyć przerzutkę z zaciskiem 34.9 i ewentualnie zaopatrzyć się w redukcję pozwalającą zamocować przerzutkę przednią na rurze o mniejszej średnicy. Czasami takie redukcje znajdziemy w komplecie wraz z przerzutką. Zdarzają się jednak modele z mocowaniem do suportu - w takim przypadku przestajemy się przejmować rozmiarem obejmy.

2. Pojemność, czyli różnica w ilości zębów między tarczą największą i najmniejszą. Jeżeli przerzutka posiada pojemność 22 zębów, to mając blat z 44 zębami najmniejsza tarcza będzie musiała mieć minimum 22 zęby. Dotyczy to również górnej granicy, więc warto wcześniej policzyć zęby w najmniejszej i największej zębatce korby.

3. Kąty nachyelnia rury podsiodłowej. Przerzutki zwykle dostosowane są do kąta o nachyleniu rury podsiodłowej 66-69 stopni. Mając nietypową ramę, zawsze warto sprawdzić ten parametr

4. Typy przerzutek: top-pull - górny ciąg - linka przerzutkiprowadzi przez górną rurę ramy.
Down-pull - mocowania linki na przerzutkę prowadzą przez dolną rurę ramy.Dual-pull - nasza przerzutka obsługuje oba ciągi - dolny i górny. Pamiętajcie,aby sprawdzić przed zakupem mocowanie linek na ramie.


5. Położenie prowadnika, czyli przerzutki typu down-swing i top-swing. Tu możemy dowolnie wybrać rozwiązanie, które odpowiada naszym preferencjom.
Down-swing - tutaj prowadnik ustawiony jest pod obejmą. Do zmiany przełożenia musimy używać więcej siły, chociaż nie każdy może to odczuć, a czasami zdarza się, że obejma położona jest między otworami na koszyk bidonu na rurze podsiodłowej. Trzeba wtedy stosować podkładki pod śruby koszyka lub po prostu z niego zrezygnować. Zaletą jest fakt, że przerzutka nie łapie luzów, przynajmniej nie tak szybko, jak wersja TOP-SWING.


2. Montaż i regulacja

Operacja regulacji przerzutki przedniej jest bardzo prosta.

Przerzutka musi być zamocowana prawidłowo, czyli prowadnik musi leżećrównolegle z tarczami korby (warto sprawdzić, czy są one proste), a zewnętrznaściana prowadnika musi znajdować sie ok. 2-3 mm nad górnym blatem.

Przerzucamy z tyłu łańcuch na największą zębatkę. Kręcimy korbą do tyłujednocześnie WKRĘCAJĄC śrubę L aż ściana prowadnika od strony ramy zacznieocierać o łańcuch. Teraz wystarczy wykręcić śrubę L tak, żeby nic nie ocierało.Pamiętaj, żeby rower stał pionowo.

Tym razem z tyłu zrzucamy łańcuch na najmniejszą zębatkę. Odrobinę WYKRĘCAMYśrubę baryłkową na manetce przedniej przerzutki i mocno napinając linkę,mocujemy ją do przerzutki. Wrzucamy łańcuch na największy blat. Tym razemwykonujemy analogiczną operację jak w poprzednim kroku, z tym, że prowadnikregulujemy śrubą H. Zewnętrzna część prowadnika nie może ocierać o łańcuch. Wten sposób ustawiliśmy skrajne przełożenia przerzutki.

Teraz zmieniamy przełożenie z tyłu na przedostatnie, a z przodu na drugi blat.Regulujemy śrubą baryłkową na manetce wychylenie przerzutki przedniejzmieniając przełożenia z tyłu. Jeżeli mamy wąski prowadnik, łańcuch zawszebędzie ocierał o jego ścianki na skrajnych przełożeniach z tyłu. Musimy takustawić przerzutkę, aby łańcuch będąc na środkowych zębatkach kasety nieocierał o ściany prowadnika.
Wkręcając śrubę baryłkową przesuwamy prowadnik w dół, wkręcając - idzie on dogóry.
Pamiętaj, że po pewnym czasie linka przerzutki się rozciągnie - wtedy trzebaprzeprowadzić regulację jeszcze raz.



3. Konserwacja

Tutaj nie ma wielkiej filozofii. Wystarczy ją odkurzać zbrudu i kurzu. Jeżeli przerzutka zabrudzi się mocniej, wystarczy ją odtłuścićbenzyną ekstrakcyjną lub umyć w wodzie z płynem do mycia naczyń, a następnieosuszyć, wpuścić WD-40, który wyprze wodę ze szczelin i kapnąć olejem w każdyotwór.




4. Luzy

Kiedy zmienić przerzutkę? Wtedy, kiedy zacznie hałasować i nas denerwować. Są różne tymczasowe sposoby wyeliminowania klekotu na wertepach za pomocą gumek, ale czy to się opłaca?


Podziękowania dla target="_blank">hudego za opracowanie tekstu.


Regulacja przerzutki przedniej ( LINKI )

XC-ZONE
Regulacja przedniej przerzutki

Przerzutka przednia wbrew pozorom nie jest taka łatwa do wyregulowania, ale jeżeli ktoś jest cierpliwy, metodą prób i błędów oraz także kwestią przypadku uda mu się ją odpowiednio ustawić;-). Wszystko obraca się wokół dwóch śrubek i linki, której naprężenie można regulować przy manetce lub przy samej przerzutce.

Zakładając, że przerzutka jest dobrze zamocowana przystępujemy do regulacji. Na przerzutce znajdują się dwie śruby odpowiadające za wychylenie prowadnicy łańcucha w górę („H”) i w dół („L”). Ustawiamy łańcuch na największej zębatce, a na kasecie na najmniejszej i kręcimy śrubą tak (krzyżak, lub płaski) „H” tak, żeby łańcuch swobodnie schodził na średnią zębatkę i z powrotem wracał na najwyższą, jednocześnie uważając aby łańcuch nie ocierał o prowadnicę przerzutki. Ważne jest, żeby łańcuch wskakiwał na największą tarczę po jednym kliknięciu manetki, a nie trzymaniu jej kilka sekund.

Regulacja dolnego wychylenia jest podobna. Zrzucamy łańcuch z przodu na najmniejszą tarczę, a z tyłu na kasecie na środkową zębatkę. Kręcimy śrubą „L” starając się ustawić krawędź wewnętrznej szyny jak najbliżej łańcucha, ale uważając, aby nie ocierał o nią.
Jeżeli to się nie udaje, będziemy musieli lekko poluzować linkę przerzutki manetką lub odkręcając ją przy przerzutce. Warto coś podłożyć między rurę, a przerzutkę, żeby nie uciekała ona nam za daleko (kołek, trzonek młotka).

Potem nadchodzi czas na test. Przerzucamy kilka razy łańcuch z środkowej tarczy na najmniejszą i z powrotem. Czynność powtarzamy także z dużą tarczą. Potem sprawdzamy sprzęt w terenie. Łańcuch nie powinien ocierać o elementy przerzutki. Jeśli tak jest musimy powtórzyć wyżej wymienione czynności. Czasem jednak mimo tych wszystkich prób, coś dalej trze. Powodem mogą być luzy na przerzutce, która została już mocno wyeksploatowana, dlatego należy o nią dbać, a będzie nam służyć nawet kilka sezonów.


  • 5
"Tylko bogatych stać na kupowanie tandety, bo mogą ją kupować w nieskończoność;

Ja jestem biedny, żeby kupować tanio." John Davison Rockefeller

Reklama

Reklama
  • Google


Podobne tematy Collapse

  Temat Forum Autor Podsumowanie Ostatni post