Skocz do zawartości


Strona korzysta z plików cookie. Zobacz jak.   Rozumiem i akceptuję pliki cookies
Zdjęcie

[amortyzator] Rock Shock Dart3 Air

rock shox shock dart dart3 dart 3 air rock shox dart 3 air

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
231 odpowiedzi w tym temacie

#221 STF

STF

    Świeżak

  • Użytkownik
  • 41 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Gliwice
  • Imię:Bartek
Garaż Rower

Napisano 23 październik 2013 - 10:56

Zrobiłem modyfikacje, już ciesze się powietrznym dartem, wydaje mi się ze jest szczelny i wszystko trzyma, ALE mam problem z hmmmm nie wiem jak to za bardzo opisać... amortyzator jakby się klinował. Podczas próby nacisku na amortyzator jakby haczył ... nie ugina się płynnie ( w ogóle się nie ugina, jakby byłą przez coś zablokowany). Po paru próbach ugięcia amortyzator już jak trochę się ugnie chodzi płynnie, ale po pewnym czasie znowu się "klinuje" zdarza się to także podczas jazdy. Nie jest to chyba związane z reboundem (rebound działa, blokada przestała działać, pewnie za mało oleju), a może problemem być wysokość ? Amortyzator teraz ma 120mm skoku i możliwe jest, że ugina się teraz pod innym kątem ? Co powoduje jego klinowanie ?. Nie wiem jak  sobie z tym poradzić a jeździć się nie da, może to uszkodzić amor albo mnie ;)

Jakieś pomysły na rozwiązanie tego problemu ?!

 


  • 0

Reklama

Reklama

#222 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Autor tematu
  • Mod Team
  • 4709 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 23 październik 2013 - 12:05

odpisałem Ci na priv.

kwestia dotarcia oraz odpowiednich oringów.


  • 0

#223 Jaca911

Jaca911

    Master

  • Użytkownik
  • 1530 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków
  • Imię:Jacek
Garaż Rower

Napisano 13 maj 2014 - 17:41

średnica wewnętrzna to równe 21 mm, zaś grubośc to 2,5 do max 2,7. 2,7mm to absolutny max pozwalający na płynną pracę widelca

Też jestem po przeróbce Darta 2. Nie obyło się bez zbyt duzych oringów i zacinania "na starcie". Po przeróbce amorek ożył, co ciekawe działa blokada i o dziwo działa rebound ;)

Udało mi się znaleźć prawie najlepsze ustawienie dla jeźdźca 80kg to jest ~4cm oleju, trochę ponad 100PSI (~7bar) i 1/3 reboundu od zająca ;) Jak ktoś z podobna waga znalazł jeszcze lepsze ustawienie z chęcią wypróbuję...

Ale zacząłem od wymiarów oringów. Z głupia wpisałem na allegro oring 21mm i wyskoczyła ta akcja:

http://allegro.pl/us...4214321030.html

Czy to zbieg okoliczności, że sprzedawana są po 3, czy ktoś zwęszył okazję?


Użytkownik Jaca911 edytował ten post 13 maj 2014 - 17:41

  • 0

#224 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Autor tematu
  • Mod Team
  • 4709 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 13 maj 2014 - 21:54

Jacek, weź pod uwagę że dla Ciebie zamówiłem tłoczek o krótszej stopce - 50% standardowej długości by zwiększyć komorę powietrzną a Ty zepsułeś mój super plan :) (poprzez dolanie większej ilości oleju(chociaż nie pamiętam ile oleju do swojego lałem)  )

 

Często dostaję prośby by komuś przerobić widelec i o ile nie jest to inwalida wojenny o dwóch lewych rękach(w tym jedna krótsza) to polecam przeróbkę samemu - wtedy "czuje" się widelec i wiadomo jak eksperymentować.

 


  • 0

#225 Jaca911

Jaca911

    Master

  • Użytkownik
  • 1530 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków
  • Imię:Jacek
Garaż Rower

Napisano 14 maj 2014 - 08:30

Jutro idę na miasto w poszukiwaniu oringow 21x2.5mm.
Jak znajdę odpowiednie to wtedy powalcze z ilością oleju.
Teraz jak się wideł trochę na starcie przycina to najlepiej chodzi na mniejszej komorze i mniejszym ciśnieniu. Wtedy sag dobrze wchodzi, a progresja zapobiega dobijaniu.
Btw. Zrobiłem sobie bagnet do pomiaru poziomu oleju z patyka do szaszlykow ;)

  • 0

#226 mrmorty

mrmorty

    Stary wyjadacz

  • Autor tematu
  • Mod Team
  • 4709 postów
  • Płeć:Nie powiem
  • Skąd:z kątowni
  • Imię:Józek
Garaż Rower

Napisano 14 maj 2014 - 13:13

po co bagnet skoro za pomocą podanego przeze mnie wzoru wiesz ile ml oleju wlać by uzyskać odpowiednią wysokość.

chociaż w sumie to matematyka... :P


  • 0

Reklama

Reklama

#227 Jaca911

Jaca911

    Master

  • Użytkownik
  • 1530 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków
  • Imię:Jacek
Garaż Rower

Napisano 14 maj 2014 - 14:08

Skoro mam za dużo to muszę odlać, strzykawkę mam ale jeszcze wężyka się nie dorobiłem. Czyli z mierzeniem ile wlać nie ma problemu ale wylewam jak blondynka, odwracając rower do góry kołami ;)


  • 0

#228 Jaca911

Jaca911

    Master

  • Użytkownik
  • 1530 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Kraków
  • Imię:Jacek
Garaż Rower

Napisano 15 maj 2014 - 14:21

Już po polowaniu za oringami. Oring 21x2,5 kupione i... lipa są za duże. Najprawdopodobniej potrzebne są 20,5x2,5 lub 20x2,5. Jutro wracam wymienić z oryginałem w zaciśniętej pięści na wzór ;)


  • 0

#229 Jurciro

Jurciro

    Świeżak

  • Nowy użytkownik GZ
  • 9 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:SKL
  • Imię:Maciek

Napisano 19 czerwiec 2014 - 20:51

Witam wszystkich serdecznie jest to mój pierwszy post na forum. 

To może przejdę od razu do sprawy. 

Zainspirowany wątkiem postanowiłem podłubać przy swoim amortyzatorze. posiadam rower z amorem Rock Shox XC 30 Coil 

po przejechaniu 900km amortyzator stał się strasznie toporny uginał się tylko pod dużymi nierównościami. Postanowiłem zrobić mu serwis

szukając w internecie informacji na temat konstrukcji amora dowiedziałem się że budową jest taki sam jak Dart 3. Po rozebraniu okazało się

że jest to konstrukcja trochę inna niż Dart 3 jest jedna sprężyna nie ma tłoczka z oringiem. Chciałbym amortyzator przerobić i teraz moje pytanie

jak dorobić tłoczek, myślałem aby dotoczyć też rurkę stalową srebrną jak na zdjęciu o takiej samej długości jak w wersji sprężynowej zwięczoną tłoczkiem

jak myślicie będzie dobrze ? Zobaczcie zdjęcie korek i tłoczek będą inne niż w Darcie 3 średnica goleni jest większa.

rjv8.jpg


  • 0

#230 Plastyk

Plastyk

    Maniak

  • Użytkownik
  • 735 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Opole
  • Imię:Artur
Garaż Rower

Napisano 17 wrzesień 2014 - 22:24

Witam,
po roku użytkowania modyfikowanego widelca mogę już coś na ten temat napisać.

Widelec pierwotny Rock Shox Dart 2 120mm
Współpracuje z ramą: Merida Mission TFS Disc
Waga bikera: 65kg
Teren ujeżdżany: przeważają przełaje, dużo piachu, mniej kamieni, często asfalty dojazdowo, czasami w okolicach 100km, rzadko góry.
Czas od modyfikacji: ok 12 miesięcy
Przebieg widelca od modyfikacji: ok. 2500km

Modyfikacja na cześciach dostarczonych przez mrmorty'ego, tj korek mosiężny i tłoczek na 3 oringi.


Budowa
Technicznie nie obyło się bez kłopotów. Problemem było dopasowanie oringów, połączenie tłoczka z prowadnicą, oraz uszczelnienie korka.
Dużo zależy od wybranego systemu (jedno- lub wielo-uszczelkowy) oraz doboru oringów. Zbyt grube lub luźne powodują upośledzoną pracę widelca w początkowej fazie ugięcia, zbyt cienkie nie będą właściwie uszczelniały. Dobrać tak, aby tłoczek wsunął się w goleń z lekkim oporem (ale nie wbijać młotem).
Wycieki przy wentylu zlikwidowałem za 3 lub 4 podejściem, wklejając wentyl na klej dwuskładnikowy i dodając gdzie się dało uszczelki. Powolne wycieki spod gwintu korka nękały mnie dość długo. Próbowałem taśmy teflonowej, sznurka silikonowego, pomagało, ale na krótko. Dopiero kilka miesięcy temu przy większym serwisie zbadałem to dokładnie. Okazało się, ze gwint był wytoczony błędnie, dwa ostatnie zwoje były przesunięte co pozwalało dokręcić korek na tyle, że wizualnie wydawało się do końca, ale nie na tyle, by uszczelnić właściwie oring. Dremel + pilnik załatwiły sprawę. Od tamtego czasu żadnych wycieków górą.
Uszczelnienie komory przez tłoczek nie jest wieczne, tzn. trzeba pilnować stanu oringów. U mnie po kilkunastu miesiącach oleju zaczyna ubywać w zauważalnym w przeciągu tygodnia jazdy tempie. Obecnie jestem przed pierwszą wymianą oringów. Być może powodem jest to, ze to nie jest fabrycznie powietrzny widelec, chropowatość powierzchni wewnątrz goleni zapewne nie jest własciwa do takiej pracy, ale cudów nie ma, takie modyfikacje nie są tak trwałe jak fabryczny sprzęt. Jeśli ktoś miał na tyle zapału żeby przerobić Darta, czy co tam miał, to nie będzie narzekał wymieniając co serwis czy dwa 3 uszczelki.
Po modyfikacji skok zwiększa się o kilka mm. Powinny na to zwrócić uwagę osoby cięższe lub lubiące walnąć czasem w mur, może warto wtedy pokombinować, aby skok pozostał bez zmian. Poza tym może być potrzeba dolania oleju do prawej goleni, jeśłi ktoś lubi blokadę bez żadnego jałowego skoku, u mnie występuje rzędu kilku mm, osobiście mi to nie przeszkadza.

Dopasowanie
W poście głównym jest podany przedział poziomu oleju przy którym amortyzator zachowuje się najlepiej dla większości przypadków, nie należy jednak sztywno się tym kierować. Na przykład mój widelec o dużym jak na tę średnicę goleni skoku 120mm i mojej niskiej wadze, potrzebuje ponad 8cm oleju do zachowania właściwej progresji.

Praca
Oczywiście różnica między sprężyną jest jak niebo a ziemia, szczególnie, że przy małej wadze "kierownika" oryginalna sprężyna nie pozwalała na wykorzystanie powyżej 2/3 skoku. Sztywność jest kiepska, ale przy mojej wadze, jej brak nie przeszkadza, trudno powiedzieć jak odczuwałby to 100kg zawodnik. Ten typ tak ma, w końcu 28mm. Powietrze dobrze współpracuje z fabrycznym tłumieniem olejowym.

Z podziękowaniami dla autora polskiej wersji modyfikacji, mrmorty'ego.

Przyczepności!


  • 0

bicycleaccident.gif


#231 Emperor

Emperor

    Amator

  • Użytkownik
  • 81 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:kraków
  • Imię:Dominik

Napisano 21 luty 2015 - 21:29

Dzięki mrmoty'emu jeżdżę na jakże wspaniałej modyfikacji rock shoxa xc28, i za jego namową użyłem systemu ze sprężyną i powietrzem, powiem że działa to o wiele lepiej w stosunku do samego powietrza. Jeśli miałby ktoś wątpliwość czy warto dopłacić żeby kupić miękką sprężyne to powiem że tak, warto :)


Użytkownik Emperor edytował ten post 21 luty 2015 - 21:30

  • 0

Reklama

Reklama

#232 Cruiser

Cruiser

    Maniak

  • Użytkownik
  • 226 postów
  • Płeć:Mężczyzna
  • Skąd:Lipsko
  • Imię:Adrian
Garaż Rower

Napisano 08 czerwiec 2015 - 21:45

Ja również jak kolega wyżej dzięki autorowi tematu oraz koledze kamilgd który podsunął mi pomysł z tą modyfikacją wyjąłem sprężynę z mojego RS Pilot Air XC i dobiłem samym powietrzem.Praca amorka jest nieporównywalnie lepsza , jest czuły i wreszcie wykorzystuje cały skok.Tłumik działa również świetnie z tą modyfikacją.Miałem dużo łatwiej bo nie potrzebowałem żadnych przeróbek a tylko wyciągnięcie sprężyny i zamiana o-ringów.Polecam każdemu taką modyfikację :thumbsup:  ,pilot ma obecnie około 12 latek , minimalnie wyczuwalny luz i prócz zadrapań jest w bardzo dobrym stanie i bardzo jestem ciekaw jakby wypadł po tej modyfikacji w konfrontacji z jakimś nowszym amorkiem powietrznym. B)


  • 0

Reklama

Reklama




Również z jednym lub większą ilością słów kluczowych: rock, shox, shock, dart, dart3, dart 3, air, rock shox dart 3 air