Skocz do zawartości

[stojak serwisowy] Własnego wykonania - 20zł


Freud

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

szukałem różnych stojaków, ale stwierdziłem, że wykonanie własnego zajmie max 4h. Mój stojak pochłonął 20zł (nie wliczam gumy pod stojakiem, rurki gumowej, wiertła).

Gdyby komuś się spodobał pomysł to poniżej zdjęcia. Jeśli macie zdolności, chęci i radość z takiego gadżetu to polecam ;)

 

Fotki stojaka, który wykonałem dziś:

stojaknarower04.th.jpg - stojak

 

stojaknarower10.th.jpg - rower na nim

 

Reszta fotek po kliknięciu...

 

Dodam tylko, że jest zrobiony ma "motylkach" na dole, dzięki czemu mogę go złożyć w pionowe rurki, co zajmie minimalną ilość miejsca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może napisz jakich elementów użyłeś do budowy, jak dokładnie jest zrobiony, ceny poszczególnych części. Na pewno może się to przydać wielu osobom :).

 

Części:

- 3 rurki duraluminiowe, które kupiłem w Castoramie (więc pewnie cena pokaźniejsza).

Pierwsza rura: 1m, okrągła 20x1 - 11.02zł

Druga rura: 1m, okrągła 12x1 - 4.66

Trzecia rura: 1m, okrągła 10x1 - 3,81

 

Razem rury: 19.49zł

 

- 2 śruby 5mm, 2 śruby 4mm, 2 śruby 5mm bez główek (przycinane z pręta gwintowanego) + nakrętki lub motylki zależnie od predyspozycji.

Koszt samych śrubek to około złotówka. Motylki w Castoramie są drogie (około 40-50 gr. jedna) - ja wykorzystałem moje domowe, które kiedyś kupowałem na inne okazje.

Pręt gwintowany miałem w domu. Pewnie kosztuje więcej.

 

Tutaj jeśli kupicie śrubki i nakrętki / motylki w dobrym miejscu to myślę, że w 2zł powinniście się zmieścić.

 

- W podanej wyżej cenie nie wliczyłem gum:

Posiadam gumę pod główną rurę - rurka nie rysuje podłogi w domu i nie ślizga się. Cena nieznana.

Rurkę gumową na rurkę 12x1 (nogi stojaka) - spowoduje, że nie będzie się ślizgał.

 

Alternatywnie proponuję nawinąć taśmę izolacyjną (np. czarną) i będziemy mieli podobny efekt - na pewno taniej.

 

Koszt całościowy ~20zł

 

Tylko tyle jest potrzebne. Jak się postaracie to 20zł wystarczy - ja kupowałem rurki w Castoramie więc drogo.

Kątowniki brałem pod uwagę, ale kosztowały więcej.

 

Stojak jest wystarczająco stabilny ? Czy podczas serwisu gdy przekręci się kierownica rower nie wywali się ?

Wywali się gdy przekręci się kierownica. Można by wprowadzić dodatkową nogę i grubsze rurki.

Na pewno wpłynęłoby to na stabilność konstrukcji. Mi zależało na tym, aby było to możliwie tanie.

 

Bardzo lekki, można go złożyć i do zastosowań dowmowych wystarczy w zupełności.

Z racji swojej wagi pchniesz ręką i poleci. Można by zwiększyć kąt nachylenia roweru i być może stałby się stabilniejszy.

Przyszło mi to na myśl jak już złożyłem całość, ale teraz też jest super. Trzeba chcieć żeby poleciał.

 

Na pewno są to jego wady, ale za te pieniążki dla tych zastosowań (regulacja przerzutki głównie, smarowanie, wymiana linek, czyszczenie itp) one nie istnieją.

 

Ładnie i ciekawie zrobiony.

Dziękuję. Praktyczny, poręczny, domowy, leciutki.

 

Można prosić o rysunek techniczny ??

 

Wiesz co, sprawa jest prosta:

  1. Tniemy rurkę 12x1 na pół.
  2. Przykręcamy 12x1 do rurki 20x1 u podstawy, tak aby nogi były rozchylone w poziomie (jak na zdjęciu).
  3. Ustawiamy kąt nachylenia rury 20x1 (tutaj warto aby była w pionie i pod kątem od strony roweru).
  4. Wiercimy otwory i skręcamy.
     
  5. Jak już to ustawimy to bierzemy rurę 10x1 i zaznaczamy miejsca, w których powinny znajdować się wiercenia otworków.
    Warto przykręcić nogi mocniej a wtedy stojak już będzie stał na tyle stabilnie, że będziemy mogli spokojnie zaznaczyć punkty markerem.
  6. Rura z prawej strony (stojąc do roweru) musi być nieco dłuższa, ponieważ na niej będziemy opierać rower. Po określeniu długości tej rury przycinamy ją.
  7. Drugą część rury 10x1 wykorzystujemy na wspornik z drugiej strony. Specjalnie jest niżej z racji pedała, który warto, aby kręcił się swobodnie.
  8. Wiercimy. Ja wierciłem wiertłem 4mm i poszerzałem pilnikiem okrągłym. Śruba wtedy wkręca się na wcisk robiąc gwint w duraluminium i mocniej się trzyma.
    Wiertło 5mm też będzie super. Bo w końcu mamy śruby mocujące.
    Na tej samej zasadzie robimy otwory wszędzie - tutaj najwięcej czasu mi zleciało.
    Warto robić to ostrożnie bo poprawka dziurki nie wchodzi w grę w takiej rurce - można znacznie osłabić konstrukcję.
  9. Skręcamy. Nakładamy wężyk na końcówki rur (nóżki + oparcie roweru o wystającą rurę). Testujemy ;)

 

Nie podam dokładnych kątów bo można jest wyznaczyć w trakcie.

Jeśli naprawdę bardzo Ci zależy na schemacie to mogę go zrobić w wolnym czasie i niestety nie będzie to tak prędko (1-2 tygodnie).

 

Co do stabilności:

dodam tylko, że trzeba się naprawdę postarać żeby go wywrócić :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Zainspirowany tematem wykonałem podobny stojak. Trochę go skomplikowałem.

 

Zaznaczam, iż jest on przystosowany do systemu LRS - żeby zaadaptować go do hardtaila trzeba by dokonać modyfikacji (szukaj niżej napisu HARDTAIL). Projekt dla dobrego wykonania wymaga posiadania/pożyczenia nitownicy ręcznej.

Jeżeli w tekście są błędy przepraszam i proszę o ich poprawienie, tekst jest obszerny i mogłem coś pominąć.

 

stojakzbokumalutki.jpg

 

Duże zdjęcie całości:

 

stojakzboku.jpg[/img]

 

Galeria:

 

stojakzboku.jpg[/img]

 

Uploaded with ImageShack.us

 

Materiały:

Profile aluminiowe:

rurka aluminiowa dł. 1m śr. 15mm (pion - sugeruję tu zmienić na profil kwadratowy 15x15mm lub coś podobnego)

rurka aluminiowa dł. 1m śr. 10mm (nóżki)

rurka aluminiowa dł. 1m śr. 12mm (podstawa)

(do modyfikacji dla HT jest potrzebny jeszcze jeden profil przedłużający podstawę, lub odpowiednie docięcie profilu na podstawę, aktualizacja tematu wkrótce)

Inne elementy:

obowiązkowo:

śruby M5 - orientacyjne rozmiary - 8szt. dł 30mm (bez użycia nitów + 4 szt.)

motylki M5 + podkładki M5

hak na dolną czesc widełek (ja użyłem haka z systemu mocowania rurowo-kulkowego, można inny)

blacha gr. 1-1,5mm (użyłem blaszek z listów Inpostu)

 

(kwota za część obowiązkową nie powinna przekroczyć 20zł)

 

nieobowiązkowo (ale warto):

nity zrywalne (na łączenie gr. 1-3mm, średnica wedle uznania)

2 małe haczyki otwarte (lub rozgiąć oczkowe) + nakrętki i podkładki (śr. haczyka, dł. gwintu [średnica pionu] + 5-10mm)

łańcuszek, około 20cm

kawałek węża ogrodowego na zakończenie rurek (ochroni podłogę) i na pion (zapobiegnie rysowaniu górnych widełek)

kawałek skóry/gumy na hak, 2 zipy do przypięcia węża na pionie, butapren

 

(kwota za tę część może być zerowa, jeżeli poszpera się w swoich gratach, w sklepie do 5zł [bez kleju])

 

Narzędzia obowiązkowe /zalecane*:

piła do metalu; wiertarka + wiertło 6mm, 5mm, 2,5mm*; imadło; kombinerki; pilnik do metalu*; nitownica*; reszty nie pamiętam, podstawowe graty.

 

Przybliżony czas wykonania: kilka godzin z przerwą na obiad.

 

Wykonanie

Zero filozofii - ja kupiłem rurki i poszedłem robić. Wcześniej wykonałem "projekt" z ukochanych patyczków do szaszłyków, do zobaczenia w galerii. Z brakiem planowania wiążą się problemy, poza tym powiem, że mam LRS - to chyba wyjaśnia źródło problemów... Na szczęście przebrnąłem przez nie i dzięki temu Wy nie musicie. Macie zdjęcia, dokładnie wymiary nie są potrzebne.

Nie ukrywam, że grubsze profile lub nawet stal na pion są wskazane, jeżeli budżet powala.

 

Większość blach widać na zdjęciach. W razie nieścisłości mogę zrobić dokładniejsze zdjęcia. Ciąć: szlifierką/piłą ręczną/nożycami do blachy/laserem. Do wiercenia i cięcia polecam zastosowanie imadła.

 

Hak polecam na wysokości max. 60cm, optymalnie mniej. Pilnikiem musimy go zchropowacić po wewnętrznej stronie, potem butaprenem kleimy skórę / gumę. Żeby rower się nie wywracał do zamocowania widełek wykorzystałem haczyki i łańcuszek, u mnie niżej są 3, bo stojak ma być uniwersalny ( do innych rowerów które czasem naprawiam), ale wystarczą dwa - niżej i wyżej.

 

Polecam zastosowanie nitów - ułatwia to sporo spraw z montażem blaszek i haka. Na hak dałem 3, może uznacie to za fetysz, ale mój rower nie należy do najlżejszych - 13,5kg, no i... dobra wiem, że nie trzeba było ale zrobiłem 3 i już, nie czepiać się.

 

Przy dwóch krańcowych punktach podstawy - tam gdzie łączą się z nią nóżki trzeba pokombinować, żeby łebki śrub nie zahaczały o podłogę. Ja przewierciłem na wylot, a potem od spodu rozwierciłem jedna dziurę, żeby do środka zmieścił się łeb śrubki. Potem naciągnąłem za otwór odpowiednio nacięty kawałek węża ogrodowego (podgrzanego w ciepłej wodzie), przełożyłem śrubę, ściągnąłem wężyk na kraniec i śruba już zostaje. Można to zrobić inaczej, ja zrobiłem w ten sposób.

 

Kilka przydatnych porad: profile aluminiowe zawsze w imadle łapiemy w szmatkę, inaczej się porysują. Nie ściskamy za mocno bo się zgniotą. Wszystko gniemy możliwie przed wierceniem jakichkolwiek otworów. Punktować przed wierzeniem można wkrętarką i wkrętem - aluminium jest miękkie. Zanim coś przynitujesz dwa razy się zastanów, chyba że masz za dużo czasu na rozwiercanie nitów. Cienkie rękawice nie są głupim pomysłem, zwłaszcza podczas gięcia alu - jeżeli pęknie potnie łapy, ja ich nie używałem, bolało mnie tydzień...

 

Dwuleworęczni: "Jak to zrobić?" Wedle uznania. Profil na pion zostawiamy cały, najwyżej skracamy. Pozostałe profile tniemy na pół. Również skracamy w razie potrzeby. Nie podam kątów wiercenia - trzeba przyłożyć, zaznaczyć i wywiercić. W razie niedokładności w granicach rozsądku powiększamy dziurę. Motylki ścisną wszystko do kupy.

Tunning dla HARDTAIL'a

 

Dla sztywniaka wydaje mi się, że można wydłużyć o 15-25cm dolną rurkę podstawy z która łączy się pion, trzeba by dać ją spodem a blachę przynitować od góry, do tego pion mocowany na motylek. Postaram się to niedługo wykonać i pokazać. Jeżeli wciąż będzie brakować stabilności - można zrobić z przodu taki trójkąt jak z tyłu, ale mniejszy. Aktualizacja wkrótce.

 

 

 

Jedna rada podczas użytkowania stojaka: polecam założyć pasek lub kilka gumek recepturek na lewą klamkę - rower z zablokowanym przednim kołem jest dużo stabilniejszy.

 

Satysfakcja gwarantowana*

 

:devil:Autor nie ponosi odpowiedzialności za złe działanie stojaka i/lub utratę życia lub zdrowia oraz uszkodzenia lub zniszczenie roweru :devil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

szukałem różnych stojaków, ale stwierdziłem, że wykonanie własnego zajmie max 4h. Mój stojak pochłonął 20zł (nie wliczam gumy pod stojakiem, rurki gumowej, wiertła).

Gdyby komuś się spodobał pomysł to poniżej zdjęcia. Jeśli macie zdolności, chęci i radość z takiego gadżetu to polecam wink.gif

 

Fotki stojaka, który wykonałem dziś:

stojaknarower04.th.jpg - stojak

 

stojaknarower10.th.jpg - rower na nim

 

Reszta fotek po kliknięciu...

 

Dodam tylko, że jest zrobiony ma "motylkach" na dole, dzięki czemu mogę go złożyć w pionowe rurki, co zajmie minimalną ilość miejsca.

 

Gratuluje pomysłu i wykonania. "Aparycję" ma bardzo ładną.

Moją uwagę zwróciły końcówki maskujące na rurkach, nadają mu profesjonalizmu.

Jeżeli mogę się czepić to końcówki śrub bym lekko przyciął.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...
  • 6 miesięcy temu...

Też zrobiłem sobie stojak, ale z inną koncepcją (bardzo podobną do tych sklepowych stojaków)... Wystarczyła jedna dłuższa rurka, przecinarka kątowa i trochę spawania... Dodatkowo mam możliwość ustawienia roweru na stojaku tak że mogę bawić się z przednim kołem (tzn. przód w górze)..

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też zrobiłem sobie stojak, ale z inną koncepcją (bardzo podobną do tych sklepowych stojaków)... Wystarczyła jedna dłuższa rurka, przecinarka kątowa i trochę spawania... Dodatkowo mam możliwość ustawienia roweru na stojaku tak że mogę bawić się z przednim kołem (tzn. przód w górze)..

Pozdrawiam

A mógłbyś wrzucić jakieś zdjęcia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...
  • 2 tygodnie później...
  • 1 miesiąc temu...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...