Skocz do zawartości

[29er] na osprzęcie szosowym


as70

Rekomendowane odpowiedzi

.. i tak, jeżdżę na codzień z ciśnieniem niższym niż 2 atm. Tak swoją drogą to po dwukrotnym jego zwiększeniu (do ~3,5atm) po naszych cudownych asfaltach jeździ mi się gorzej - dużo mocniej trzęsie ;) W terenie oczywiście dużo gorzej, czasem wręcz niebezpieczenie. Jedynie na równej nawierzchni (świeżo położony asfalt, jeszcze nie oddany do ruchu) jest różnica in plus.

Ja jeżdżę na ok. 7 atmosferach i jakoś mnie nie trzęsie zazwyczaj. Pomijam asfalt naprawdę zły ..(no, powiedzmy znacznie poniżej przeciętnej).

 

szczerze? najmniejszy, jaki znajdziesz, czyli cos kolo 15,5" - patrz na efektywna dlugosc gornej rury, reszta dla ciebie nie ma znaczenia, oczywiscie w kontekscie doboru rozmiaru, ewentualnie przekrok, ale do takiego pomykania nie trzeba zbyt wiele

 

http://salsacycles.com/bikes/el_mariachi_ti_complete_2011/

 

na powyższym rysunku to chodzi o wymiar B czy N ? I jak ta najmniejsza rama miałaby się do mojego wzrostu?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Efektywna rura to B.

Wymiar cali A

Przekrok w tabeli: stand over...

 

Jeżeli chcesz jeździć w terenie to albo:

 

a)zostajesz na swojej przełajówce i porawiasz technikę i siłę

b)powiększasz balon opon w sztywnym rowerze i obniżasz ciśnienie ( np rower trekingowy opony max 1,9)

c)wsiadasz na górala 26, 29

 

Dla mnie opcja z kierownicą baranek pasuje do przełajówki lub stromej geometrii mtb 26 cali.

 

Opcja szosowy napęd zawsze pasuje.

 

Koła szosowe - inna szerokość tylnej piasty, rama i widelec muszą mieć piwoty dla hamulców,szerokość obręczy nominalnie bezpieczna dla dość małego balonu mzd max 622-47.

 

Amortyzator: tylko sprawdzone modele, sam znam i poważam RS Reba. Prawdopodobnie dobra jest też Tora, ale znam tylko wersję oem(same sprężyny)26 i ta była doskonała. Do rozważenia: Fox, Manitu, RST. Amortyzatory za 300 zł o 40 czy 50 mm skoku do trekingów - mam jak najgorsze zdanie. Zawiodłem się na jakimś rst...

 

Komfort jazdy wzrasta od koncepcji a) do c)

 

Na forum szosowym napisałem i podtrzymuję, w Puszczy Kampinoskiej na "rekord" wybieram Racing Ralfy i 29 " z amortyzatorem 8 cm... Przełajówka - momentami jest szybka ale można się zarąbać, odpadają dłonie łokcie kolana wszystkie stawy, jakby się byka ujeżdżało, wystarczy jakaś terenowa przeszkoda czy piach i ludzie na mtb zostawiają przełajówkę w tyle.

 

Różnica między toczeniem gumy 23, czy 35 a 57 jest olbrzymia, ale pomiędzy 47, 52, czy 57 już prawie nie ma, bardziej zależy od wzoru bieżnika. Więc jeśli już chcesz wejść w 29: szukaj małej ramki, nowe koła pod tarcze na obręczach poniżej 500 gram, napęd jak najbardziej szosowy, zwykła szeroka kierownica. Aha jak masz kasetę 11-23 to może być jednak za twardo... i w tym rowerze albo Ralfy albo szersze Race Kingi ... i ciśnieniem modulujesz opory toczenia na asfalt nabijasz w las upuszczasz.

 

Co do kierowania na 29 calach jedziesz jak furgonetką, nie możesz mieć za wąskiej kierownicy bo zwiększysz ten efekt. Trzeba przestroić nawyki z przełaju, duży rozstaw osi i łagodne kąty wymuszają grę ciałem. O lawirowaniu jak torówką między autami w korku można zapomnieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rezczywiście, skłaniam się bardziej ku 29er niż przełajówce z amortyzatorem - miałbym wtedy coś diametralnie innego niż już mam. Itr, dzięki za uwagi - jak zwykle wartościowe - i zgadzam się z Tobą w tych tematach gdzie mam też doświadczenia (jazdą przełajówką - jest szybka, trochę szybsza niż MTB i fajniej się nią jeździ ale jak się trafi na trudniejszy teren lub piach to się zostaje). Co prawda nie jestem tak uczulony na trzęsienie ..ale mam w niej trochę karbonu :).

 

Ale wracając do 29er ...czy znacie firmę On-One http://www.on-one.co.uk/c/q/frames - na pierwszy rzut oka ramy mają dobre parametry (tzn. ja jestem w stanie ocenić tylko wagę . ..:), ładnie wyglądają .. i mają rozsądne ceny. No i chwalą się, że są świetni. Tych karbonowych jeszcze chyba nie ma, ale nawet ta: "On-One Scandal 29er Frame" (waga 1588)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem kup sobie ramę crossową - rozmiar 46. Nie ma wielkiego wyboru, ale choćby Author robi niezłe i lekkie. Lub kup jak ja crossa, rozbierz, sprzedaj wszystkie częsci i zrób rower od podstaw, jaki chcesz (co notabne zawsze daje efekt taki, że ramę kupujesz bardzo tanio, jak dobrze ponegocjujesz ze sprzedawcą roweru).

 

Załóż do tego tę korbę i kasetę, które masz, kup sobie dwa zestawy opon - nie wiem, marathon racer 1.3 i marathon extreme 1.6 na ten teren, w którym bedziesz jezdzil, lub jak chcesz kup cos o szerokosci 1.9 powiedzmy.

 

Zaloz amor suntour nrx - lepszy ci nie potrzebny, jest lekki, wazy tyle, ile tegoroczna reba xx 26 calowa. Oczywiście cudów w terenie nie ma, ale na Twoje wymagania to az za dobry. Choć kazdy amor zalozony do crossowej ramy 46 cm, bedzie dawal efekt taki, ze gorna rura ramy bedzie szla pod duzym katem, co moim zdaniem zle wyglada wizualnie.

 

Reasumujac taki zestaw pozwoli ci szybko smigac asfaltem i bezstresowo jezdzic w terenie o jakim wspomniales. Nawet jak zalozysz baranek.

 

29er jest kiepskim pomyslem, warto jak ktos ma wzrost 190 cm + i zamierza smiagac w naprawde ciezkim terenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba 46 cm a nie cali.... :) Na 29 jeździła słynna mała amerykanka chyba koło 150 cm, jakoś się dało...jak znajdziesz dla siebie 29 dobrze, treking (czy tam cross) też dobrze... :) One one nie jest tutaj nieznane... na żywo nie widziałem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy możecie wytłumaczyć, czym się różni rama trekingowa (taka jak chociażby Gary Fisher Nirvana) od ramy 29er? Obie są pod koła 28 calowe, tu i tu wejdą dość szerokie ..

Inna geometria, która pozwala włożyć "konkretniejszy" amortyzator?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozstaw, kąty, dedykacja do skoku amo, i wysokości opon, pozycja bardziej pochylona, niższa główka... dużo jest detali w geometrii, to już możesz poddać własnej analizie i nam przedstawić wyniki... ogólnie jeździ się na tych samych kołach i każdemu z nas może przytrafić się rower, który lepiej spełnia nasze oczekiwania. Na spacer z normalną koleżanką wybiorę treking, na maraton z inną mtb, to tak jak garnitur i sweter - raz ten lepszy raz ten drugi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma już korbę 46x34 (Fulcrum - odpowiednik Campagniolo Record), Mam przerzutki Shimano Durace, łańcuch oraz kasetę. Nie chciałbym, żeby taki sprzęt się marnował ..:) Mam też niezłe koła, ale tu być może i tak kupiłbym nowe bo obręcze szosowe będą za wąskie ..

 

To jeśli do tego da radę manetki na prostą kierownicę to ja nie widzę przeszkód. Co do kół - pomyśl, czy nie będziesz chciał tarcz. Teraz hamulce tarczowe hydrauliczne można kupić w cenie poniżej 500 PLN za komplet...

 

Nie znam się na amortyzatorach, więc tak napisałem. Niewiele w życiu jeździłem z amortyzatorem. A gdy już jeździłem ileś lat temu, to amortyzator wydawał mi się tragicznie miękki (przynajmniej na asfalcie). Spytam tak: amortyzator optymalny do szybkiej jazdy po lesie, gdzie trafiają się poprzeczne korzenie lub po ścieżkach leśnych/żwirowych, gdzie są różne poprzeczne nierówności.

 

Teraz kupisz sobie widelec typu RS Tora, albo Reba, albo podobny, ustawiony na skok 80 mm (może później przestawisz na 100 mm, jeśli będziesz czuł potrzebę). Dzięki sprężynie powietrznej ustawisz sobie twardość tak, żeby widelec uginał się tylko wtedy, kiedy trzeba. Na asfalcie - blokada. I być może spodoba Ci się na tyle, że będziesz się zastanawiał, dlaczego dopiero teraz kupiłeś... Amortyzatory sprężynowe mają pokrętła do regulacji naprężenia wstępnego - zwiększenie twardości to dużo fajniejsza sprawa!

 

A czy Racing Ralph 29x2.25" to dużo za szeroko? Myślę, że na sam widok takiej opony odeszłaby mi ochota do jeżdżenia :)

 

Dużo jest w internecie zdjęć 29erów z dużymi oponami typu 2.25, niektóre osoby to bardzo podnieca (mnie też). Ale na początek sugeruję oponki o szerokości 2.1, z małymi klockami (bieżnik jak RR, albo Kenda SBE, albo Conti Race King), to jest teraz najpopularniejszy rodzaj bieżnika na prawie każdy teren.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie, jakbym się zdecydował na płaską kierownicę - to czy są klamkomanetki, które by działały z szosowymi przerzutkami?

 

Co do hamulców tarczowych ...zdaje się, że wadą jest wyższa waga oraz trudniej się koło zdejmuje? Po za tym, czy koła są takie same? Czy muszą być dostosowane do tarcz? .. tak samo pewnie rama ..

 

A co myślicie konkretnie o tej propozycji, sprzedają razem z amortyzatorem w komplecie:

 

http://www.on-one.co.uk/i/q/FTSCA29REBA/on-one-scandal-29er-frame-reba-rlt-29er-100mm-forks-bundle

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Właśnie, jakbym się zdecydował na płaską kierownicę - to czy są klamkomanetki, które by działały z szosowymi przerzutkami?

Taki przykład - teraz mam manetki obrotowe, przerzutki Shimano z serii 600 (taka dawna Ultegra) - wszystko działa jak trzeba.

 

Co do hamulców tarczowych ...zdaje się, że wadą jest wyższa waga oraz trudniej się koło zdejmuje? Po za tym, czy koła są takie same? Czy muszą być dostosowane do tarcz? .. tak samo pewnie rama ..

Masa całości będzie wyższa, o ile to zależy od konkretnych komponentów. Koło zdejmuje się łatwiej - nie trzeba rozpinać szczęk/spuszczać powietrza z szerokiej opony, po prostu luzujesz zacisk i wyciągasz/wkładasz koło. Różnica w kołach to piasty i zaplot. Rama - mocowanie do hamulca musi być.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do hamulców obręczowych w mtb potrzebne są tzn Pivoty do V-brakes, dziś dość rzadkie statystycznie.....zobacz w katalogach 29 erów - widzisz jakieś - V brakes? Kiedyś były w Garym, są w B1, i czasem w stalowych ramach. Sam bardzo rzadko tęsknię za takimi hamulcami... po prostu dobre tarcze i po kłopocie, zapomina się że są jakieś hamulce... Jeżeli aż tak jesteś antytechniczny to chyba też docenisz tarcze. Masz "milion" opisów i recenzji do przeczytania na te tematy hamulcowe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pod ten komplet będą pasować jedynie hamulce tarczowe - coraz częściej ramy i amortyzatory są pozbawione pivotów pod hamulce obręczowe. Trochę szkoda, zawsze to lepiej mieć wybór, niż go nie mieć ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...