Skocz do zawartości

[koła] lekkie, sztywne i wytrzymałe


Sol

Rekomendowane odpowiedzi

Zaczynam pomału robić rozpiskę pod nowy sprzęt.

 

Na początku chciałbym się rozprawić z kwestią, która odbiera mi najwięcej spokoju.

 

Czyli kołami.

 

Dotychczas polegałem na firmówkach, nie bawiąc się zaplataniem.

 

W przypadku 29 nie jest jednak tak lekko, z uwagi na słabą podaż. Wybór ogranicza się praktycznie do Crossmaxów albo XT.

 

Wszystko wskazuje na to, że będę skazany na zaplot. Jest to jednak dla mnie dziewicze terytorium, więc prosiłbym po poradę.

 

Interesują mnie koła na trudniejszy teren, ale bez przesady. Nie chodzi o DH/FR, ale powiedzmy pienińskie ścieżki - dużo korzeni i małych/średnich kamieni.

 

Oczekuję sztywności (ośka przód 15 mm), wytrzymałości i zadowalającej wagi (poniżej 1,8 kg). Ważę 85 kg.

 

Czy da się zbudować duże koła z takimi parametrami w budżecie ~ 2000 zł?

 

Powiedzmy odpowiednik takich

 

http://www.sklep.bikestacja.pl/product_info.php?cPath=296_38_102_128_302&products_id=3949

 

lub

 

http://www.sklep.bikestacja.pl/product_info.php?cPath=296_38_102_128_302&products_id=2606

 

Niska waga jest ważna, ale nie najważniejsza - jeżeli miałbym oszczędzić 100 g kosztem sztywności, to wybieram sztywność.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

felgi - mavic tn719 - baaardzo sztywny, ale wewnetrznie tylko 19mm i 520g masy, polecam, choc myslac o nowych kolach krazy mi po glowie wtb laser disc tcs - 21mm wewnetrznie, oczkowana, kompatybilna z tublesami i 470g

 

piasta przod - bez znaczenia, wzialbym cokolwiek o masie ponizej 200g, w twoim przypadku do 200zl, z piasta tyl bym nie szedl w zadne polsrodki - dt 440 10mm oska, budzetowo 340

 

szprychy - chyba szarpnalbym sie na cx-ray i zamknal calosc w 2,5k :P

Edytowane przez nabial
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Thx.

 

440 to piasta freeride? Dobrze się domyślam, że byłaby trwalsza od 240 czy są inne względy które za nią przemawiają? 240 też są na ośkę 10 mm.

 

Wygrzebałem taką obręcz - http://www.dtswiss.com/Products/Components/Rims/XR-rims/X-470.aspx

 

Na papierze brzmi nieźle, ale papier nie jeździ po kamieniach. Ciekaw jestem opinii.

Edytowane przez Sol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mnie nie musisz mieć 440tki, 240tka była (jest?) bardzo dobrą piastą. Dziś rozebrałem moją, koła kupione w 2008 roku. Łożyska jak nowe, pod uszczelką trochę brudnego smaru, to wszystko. Mechanizm zazębiający jak nowy. Jedyny ślad eksploatacji piasty to lekkie nacięcia od koronek kasety i minimalne wytarcie pierścienia który jest na osi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

yyy ku mojemu zdziwieniu, wyglada na to, ze 440 od 240 rozni sie jedynie kolnierzami, niby dosc wazna sprawa, ze nie sa wycinane a na dodatek wyzsze, ale...liczylem na wieksza średnice lozysk i mniej alu...nie ma to jak autosugestia...

 

co do x470 - got3nowi strzelila na laczeniu...na szczescie nic mu sie nie stalo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten strzał był przy jakiejś nietypowej akcji (dzwon, drop) czy ot tak sobie?

 

Trochę przysiadłem i widzę, że wybór lekkich i sztywnych obręczy nie powala obfitością.

 

Co w sumie ułatwia sprawę :).

 

Poza wspomnianymi Mavikami i WTB widzę jeszcze kilka modeli NoTubes ZTR. Wyglądają sensownie, nawet bardzo, ale jak już zdążyłem tutaj wyczytać jakieś dziurawe potrafią być.

 

Zakładając, że ta akcja to jednostkowy problem, warto się nad nimi zastanowić?

 

Wygrzebałem jeszcze SunRingle, ale tej firmy w ogóle nie kojarzę, a brzmi nieźle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

osobiscie bralbym pod uwage jeszcze frm xmd388, ostatecznie archy, ale nie mam zaufania do obreczy bez oczek

 

dt strzelil jak dobrze pamietam podczas normalnej jazdy, jakiegos niewinnego podskoku...szerokoscia tez nie grzeszy, a w gorkach wypada miec te 2,2 i szeroka powierzchnie styku

Edytowane przez nabial
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli nie jeździsz AM, to co do obręczy to Crest 29". Lekkie, wytrzymałe i zbierające dobre opinie

Szprychy, wiadomo najlepiej DT Aero albo CX Ray, ale Sapim Laser też dają rade :)

Piasty? Za nieco ponad 1200zł możesz mieć Macki jeśli tylko jesteś wystarczająco cierpliwy, żeby na piasty czekać 3-4 miechy :)

 

Tylko nie wiem czy się zmieścisz w 2000zł ze szprychami CX Ray/DT Aero

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Podłacze się pod temat,bo zupełnie nie znam się na obręczach do 29erów.

Otóz zainteresowany jestem rowerkiem Orbea i w dwóch najwyzszych,interesujących mnie modelach są rózne obręcze.

Są to Shimano WHMT75 DISC CL i MavicTN719 (o tych troszke przeczytałem i wiem ,że są niezłe). które z tych obreczy są lepsze. Wiem że istotna jest waga,ale ja ważę lekko ponad 90 kg więc łatwo nie będą miały. Szczególnie chodzi mi o opinie na temat tych obreczy Shimano.

Edytowane przez gilgamesz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam shimano whmt75. przejechane 1700km. waze 72 kg. nie mam porownania do innych kol tej klasy, ale dla mnie sa ok. na maratonie w sopocie zaliczylem dzwona i przednie kolo stracilo geometrie - dalo sie wycentrowac. szprychy sa nietypowe - przy samej obreczy maja przewezenie po to, zeby chwycic szpryche kluczem (klucze w zestawie z kolami).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Dla zainteresowanych: wlasnie zbudowalem kola na obreczach ZTR CREST 29, laczna waga 1595 gr (bez tasmy czy zaworku):

 

Piasta przod Magura 168

obrecz ZTR Crest 29 black 367

szprychy DT Comp+ Alu nyple 218

Total przod 753

 

Piasta tyl ZTR 3.30 256

obrecz ZTR Crest 29 black 369

szprychy DT Comp+ Alu nyple 217

Total tyl 842

 

TOTAL przod I tyl 1595

 

Na razie pierwszy maraton za nimi, lekkie! pomimo kompletnego braku formy, na gorkach mazovii wyprzedzaly 26" i wciaz sa cale ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobre pytania Nabial .... waze niecale 80kg, RaRa wszedl z uzyciem jednej lyzki, do Renegate potrzebowalem juz 3 lyzek, 4ta zlamalem. I spedzilem chyba z 30 min, potem kolejne 30 min zeby ja dobrze ulozyc, i dopiero mydlo pomoglo. Zalozylem detki, bo sie spieszylemm ale kupilem juz zestaw notubes bezdetkowy.

 

Co do szprych, tez zaluje, ze takie ciezkie, pierwotnie celowalem w 1500 gram, ale zalozylem ze bardziej mi zalezy na czyms w miare sztywnym i niezawodnym, niz ultra lekkim. Skladalem je w Airbike, zlozyli mi podobne kola 3 lata temu, i bylem z nich b. happy (byly centrowane tylko, jak na zablokowanej Rebie, wjechalem w dziure, ktorej nawet nie widzialem, Reba tez wtedy tego nie przezyla bez uszczerbku. Kolo wytrwalo caly maratonm bo to bylo jakos zaraz po starcie).

 

Teraz planuje zalozyc bezdetkowy, i chyba zostane przy tym zestawie opon, choc zastanawialem sie na renegate tez na przod, ale to chyba bylaby przesada.

Jest jeszcze RoRo, ale nie moge znalezc egzeplarza w wadze 520 gram, a w wadze RaRa 580 - to nie chce. Jeszcze Maxxis Ikon bylby fajny, ale ich nie ma w Polsce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

płaskie szprychy!! sztywnością ponoć biją wszystko :) nie mówię o dt czy sapimie za >10zł/szt, bo na to byłoby mi faktycznie szkoda, ale na ebayu pojawiają się pillary za ~70$ za komplet na dwa koła, czy jakieś machy (~4-5zł/szt) dostępne w PL czy jeszcze inne takie. A przy takiej wadze, jak moja czy Twoja to nie bałbym się nawet revo czy laserów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dobra dodam swoje 3 grosze.

złożyłem pierwsze tylne koło

piasta XTR nowa 267 gram chyba

obręcz crest 29 392 gramy

szprychy CX-ray

nyple jakieś DT czarne albo sapim (później uzupełnię)

waga koła cała nie pamiętam może 820 gram (później wam podam specyfikacje mojego bika, bo będzie przez najbliższy miesiąc ewoluować).

Z przodu piasta DT swiss dla speca szprychy zwykłe sapim i crest 370 gram (ponoć bo koło kupiłem używkę od kumpla na 6 sróB).

Generalnie na moje 4 cresty to tylko jedna ważyła poniżej 370 gram reszta bliżej 390.

Na razie nie miałem czasu jeździć ;( bo jak pojechałem na XC to po 20 minutach koło się rozkręciło na nyplach mówiąc delikatnie, biło na boki tak, że zdarłem lakier na nowej ramie i musiałem się wycofać (szprychy luźne).

Dziś po poprawkach lekko bije ale mam nadzieję, że wytrwa najbliższe kilka dni i maraton w Murowanej, potem się podkręci i będzie GIT (bo jak nie to będę bardzo zły bo mam piasty DT 240 S i cresty i chce drugi komplet też na CX-Ray złożyć).

Zastanawiam się czy na zwykłych sapimach jakiś nie było by lepiej.

ważę 85 kg i raczej przetestuje dokładnie ten sprzęt :) z naciskiem na ciężkie warunki.

Założyłem opony alberty performance (577 i 619 gram), zwykłe dętki 140-150 gram 26, oj była masakra najpierw z kumplem na 4 ręce i 4 łyżki ale jak wczoraj sam montowałem to 5 minut i dałem sam radę.

Liczę, że jak złapię laczka to z dwóch stron opony nie będę ściągał tylko z jednej i jakoś dam radę zmienić dętkę na maratonie.

Kupuje też te dętki eqlipsy oraz opony na płyn trzeba sprawdzić czy to wszytsko jest cokolwiek warte.

Także niestety zapowiada się znowu sezon testów.

Pozdrawiam

Pyra

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cieszę się że zbieracie doświadczenia na tych cieniowanych szprychach bo tak jak już wspominałem dla mnie koło na revoluszynach i plastelniwych obręczach okazało się pomyłką co wyścig centra i rozluźnione szprychy, przeplecenie na Compy - problem znikł, przy 70 kg... jak to jest z obręczami Crest czas pokaże, ale też chyba na Compach się u mnie skończy.... no chyba że mnie ktoś przekona?

 

Zamówiłem do zepsutego koła obręcz Accenta, ponoć 490 gramów, miał z Was ktoś trailflyera?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja właśnie własnoręcznie złożyłem koła 3x90 (koszt obręczy, piast i szprych na komplet kół) czyli 270zł z wysyłką :D

 

piasty: WTB Speed Disc XC

obręcze: Accent Crossracer

szprychy i nyple: DT Swiss stainless

 

waga (to co powyżej + zaciski Dartmoor Bolt-on): przód 1090g, tył 1270g

 

jak doleci widelec zabieram się za docieranie hamulców i testy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do do sztywnosci Crest na DT Comp: podczas maratonu nie zauwazylem zadnych problemow ze sztywnoscia, ale musze sie temu przyjrzec na spokojnie, przyznaje ze braki kondycyjne byly moim glownym problemem, a w tym tygodniu sie rozchorowalem. W moim rowerze ze dla mnie najwiekszym problemem (wlasciwie to do tego sie przyzwyczailem, i to bardzo mi nie przeszkadza) jest brak sztywnosci reby z przodu, i to czuje na drugim komplecie kol, ten efekt sie utrzymal. Faktem jest ze drugi komplet wazy jakies 1850, wiec tez jakos sczegolnie ciezki to nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

sztywność

ważę 85 kg przejechałem może z 200km po płaskim nie narzekam, w końcu koła jak w szosie, crosie czy przełajówce to dlaczego ma być gorzej? grunt to dobrze skręcić i tyle, mi za pierwszym razem się nie udało ale teraz uważa, że jest jak najbardziej ok, jak powale kołami w górach o kamienie, korzenie to zobaczymy co i jak.

pozdro

pyra

 

aha aktualizacja,

jak się wie jak to opony zakłada się w 5 minut ;) jak nie szybciej i to bez użycia łyżek.

u mnie minus to opaska co się przemieszcza, muszę uszczelnić na płyn i nie będzie problemu,

Pozdro pyra

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Skoro mowa o kołach to mam w nowym rowerze obręcze DT Swissa 485D. Jest na nich opis 622 x 17mm. Domyslam, sie że te 17mm jest szerokością wewnetrzną. Cała obręcz zreszta jest wąska, a obraz pogłębia jeszcze dosc szeroka opona, jaka jest Rocket Ron 2.25 Tu moje pytanie, czy nie bedzie problemu z włożeniem jakies innej opony, bo ta srednica obręczy jest dosc mała. Te Rockety były włozone fabrycznie,ale co bedzie jak bedę chciał samemu zmienic opone na jakaś inna np. węższą 2.1 ,lub nawet tej samej szerokości ale innej firmy? Czy taka mała szerokosc obreczy nie stwarza w tym wzgledzie trudnosci? Czy nie lepsza by była obręcz o wiekszej szerokosci?

Edytowane przez gilgamesz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie będzie problemu, przez lata jeżdżę dość wąskim kołem Mavic SpeedCity, które przyjmuje bez zastrzeżeń opony szosowe i najgrubsze górskie.. Oczywiście szersza obręcz szczególnie pod cięższym, i na tyle, daje lepszy komfort, ale nie należy dramatyzować. Jeżeli Rony zachowują się poprawnie to jest dowód...

Dopiero wąskie opony szosowe 23 mm mogą ciut nie radzić sobie.... i czasem strzelać dętką w świat ale z powodu ryzyka uszkodzenia brzegu felgi raczej jako minimum pozostawiłbym rozmiar 28mm albo 25...

 

Tak na marginesie jeżdżę teraz na kole zastępczym z taka obręczą

 

http://www.ambike.pl/photo/product_info/3/c/5/2_3c5362834e45.jpg

 

i nie ma problemu Twoje obręcze mają ...normalną szerokość wewnętrzną...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ma ktoś może equalizery 23 29er? producent podaje 460g, a cena 90zł zachęca. Czy ta waga ma wiele wspólnego z rzeczywistością? Może miał ktoś styczność z lżejszymi egzemlarzami? Mam dość śmieszny dylemat, bo zastanawiam się między nimi, a crestami. Nie jest tak wielkim problemem dla mnie wyłożenie tych 400zł więcej, ale problemem jest to, że nie wiem, czy taki wydatek jest zasadny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...