Skocz do zawartości

[rama] Budowa ramy - geometria


adriansocho

Rekomendowane odpowiedzi

Hello,

 

Chciałbym sobie zbudować ramę sztywną do 29era, do widelca 80-100mm skoku. Ma to być rowerek o geometrii wyścigowej (XC). Wiem, że trzeba trzymać się jak najdalej od podobieństw do ram 26", gdyż dopracowane konstrukcje 29" (drugi rzut rowerów GF i współczesne) są bardziej zoptymalizowane pod zwrotność. Kojarzycie może, który producent chwali się dokładnymi wymiarami ram, albo jakimś innym miejscem, skąd można ściągnąć geo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Evo, faktycznie takie są standardowe udostępniane informacje, ale chodzi mi o coś więcej. Np wiele ram ma podgięcie dolnej rury przy główce, albo mają rurę podsiodłową przesuniętą bardziej do przodu albo łamaną (ale to chyba głównie fulle).

 

Nabiał, wzrost to 185, aczkolwiek mam ciutkę krótsze nogi i dłuższy tułów niż wynika z proporcji. Rower do XC mam w rozmiarze 20,5" Geant, wcześniej był GF 19,5" i nie było źle - górna rura ok 60 cm, mostek 110-120. Z tych rzeczy, które mają dla mnie znaczenie - jak najstromszy kąt podsiodłówki, żeby zachęcał do niższego ułożenia tułowia. Możliwe, że trochę niżej wkład suportu - z charakterystyk wrzuconych przez Evo widać, że niektóre ramy mają BB drop jak w 26" czyli 30mm, inne nawet do 60mm. Nie wiem, czy czuć różnicę. W zasadzie to tyle - kąt widelca niezbyt ostry.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rozmiar ramy 18,5"

tt ef 620mm

kat podsiodlowki 74

kat glowki 71,5-72

cs do 445mm

glowka zaleznie od wysokosci widelca i wymagan zwiazanych z przyjmowana sylwetka, ale 100-120mm

bb drop 65mm

 

przy budowaniu ramy posiedz dlugo nad dolem tylnych widelek, aby linka nie gryzla sie z opona, jesli puscisz ja gora i miejsca na opone bylo wystarczajaco duzo

Edytowane przez nabial
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Już się mogę pochwalić sposobem wykonania ramy - pierwowzór przeszedł powiedzmy pierwsze testy: http://tnij.org/tf-jeden . Zależnie od możliwości, albo cała rama z kompozytu szklanego, albo rury alu łączone kompozytem - ta rama na fotce posiada to i to. Mam jeszcze jednego połamanego Geanta w rozmiarze 21", myślę, że jest cień szansy, że rura górna i dolna od niego starczy na przedni trójkąt do 29era (jeszcze nie mierzyłem w CADzie, a bikeforest zdaje się nie umożliwia pomiaru długości rur).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adriansocho!

Zbudowałeś już jakąś ramę tą metodą? Będę się przyglądał z zaciekawieniem. Kiedyś bawiłem się laminatami, można z nich budować wiele, ja budowałem instrumenty strunowe, dobrze "wysezonowane pięknie brzmieć potrafiły, a odpowiednią grubością laminatu, ilością spoiwa itp można było nawet "projektować brzmienie" takich instrumentów.

Niestety, w mojej opinii, charakterystyka ich właściwości mechanicznych (mówię o włóknach szklanych łączonych poliestrami lub epoksydami) w połączeniu z chałupniczym wykonaniem (brak możliwości ciśnieniowego wyciśnięcia spoiwa) wyklucza ich zastosowanie do framebulidingu. Liczę jednak, że mnie zaskoczysz i obnażysz moją niedostateczną wiedzę z zakresu możliwości i technik wykorzystania tego materiału.

Powodzenia zatem!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Grabarz, faktycznie lepiej być wyposażonym w sprzęt do vacuum, ale moim zdaniem to jest tak: albo masz lepszą technologię, albo dajesz większą grubość ścianek. Ja nie zakładam z góry, że da się albo nie da się - ale chcę zrobić ramę i przetestować.

 

A oto dalsze pytania do wszystkich - teraz są popularne ramy z podgięciem górnej rury przy główce. Często to występuje również w 29erach. Potrzebne to, czy tylko moda? Drugie pytanie - kiedyś trochę zajmowałem się streetem. Tam bardzo doceniane są ramy z krótkimi tylnymi widełkami, tak samo w trialu. W mtb jednak nie jest to zaleta - są podjazdy, gdzie rower z dłuższym tyłem będzie miał lepszą przyczepność, czyli wjedzie, a drugi będzie musiał z buta. Czy w 29erach zachowanie lepszej zwrotności oznacza, że trzeba dać jak najkrótsze widełki, czy raczej krótsze widełki oznaczają mniejszą zdolność podjeżdżania (a może nie ma takiego wpływu bo większa opona daje i tak lepszą przyczepność)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ogolnie glownym problemem 29erow na podjazdach jest twarde przelozenie i...problemy z optymalnym dociazeniem przedniej osi, tyl nawet jesli sie slizga, to o dziwo nie ucieka na boki tak jak w 26, ale mieli w 1 plaszczyznie - szczegolnie widac to przy deptaniu na stojaco, nie przesadzaj tez ze zbyt krotkimi widlami, bo niby bedzie sztywniej, ale na pewno bardziej nerwowo, nie smigalem na bardzo krotkich ogonach, wiec nie powiem niestety, gdzie lezy dolna granica rozsadku, ale jak zrobisz 440mm to na pewno nie bedzie zle

Edytowane przez nabial
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...