Skocz do zawartości

[opony] Kompatybilność opon z obręczami


Miecho87

Rekomendowane odpowiedzi

Dziś dwa rozmiary opon rowerowych pod względem ich średnicy są najpopularniejsze:

  • 26" czyli 559 mm wg ETRTO
  • 29" / 28" lub 700c czyli 622 mm wg ETRTO.
Pierwsze wymienione rozmiary wywodzą się do zewnętrznej średnicy opony, jednak dziś ze względu na mnogość szerokości (a tym samym rozmiaru balonu) występujących w oponach, pasujących na obręcz o tej samej średnicy, ETRTO wprowadziło drugi rozmiar. Jest to średnica rowka na stopkę opony, znajdującego się w obręczy. Inne rozmiary również są podawane w ten sposób. Wprowadziło to jasny podział jakie opony pasują na jakie obręcze pod względem ich średnicy.

 

Ale mimo, że można używać praktycznie każdej kombinacji opona / obręcz jeśli zgadzają się ich średnice, nie jest bezpieczne używanie zestawów o mocno różniącej się szerokości.

Jeśli będzie się używać bardzo wąskiej opony na szerokiej obręczy istnieje ryzyko przedziurawienia opony przez przyszczypnięcie jej oraz uszkodzenia obręczy.

Jeśli będzie się używać bardzo szerokiej opony na wąskiej obręczy istnieje możliwość uszkodzenia ścianki opony lub obręczy, a także spadnięcia opony z obręczy. Taka kombinacja opona / obręcz powoduje mało precyzyjne i mało wygodne sterowanie przy niskich prędkościach. Niestety aktualne trendy w kolarstwie mocno przeciągają tą granicę. Ze względu na korzyść w postaci mniejszej wagi większość współczesnych rowerów ma nadmiernie wąskie obręcze. Tak wąskie obręcze bardzo słabo współpracują z szerokimi oponami chyba, że opona jest mocno napompowana, ale to z kolei sprzeniewierza główne korzyści stosowania szerokich opon i poddaje ścianki obręczy dodatkowemu obciążeniu.

 

Rekomendowane kombinacje szerokości opon i obręczy (za Schwalbe wg ETRTO; wszystkie wymiary w mm; dla przypomnienia 1 cal = 25,4 mm):

post-151798-0-60547400-1422875817.jpg

Nowa tabelka (Safian)

Jak mierzymy wewnętrzną szerokość obręczy:

enve-composites-29er-xc-tubeless-rim-wid

Nowy obrazek (Safian)

W celu zmniejszenia niekorzystnych naprężeń przy stosowaniu szerokiej opony na wąskiej obręczy zaleca się nie pompowanie opon do maksymalnych ciśnień. Generalne zalecenia na ten temat podano w tabeli poniżej. Opon o szerokości ok. 60 mm i więcej zamontowanych na wąskich obręczach (17, 19 mm) nie należy pompować powyżej 45 psi oraz pod żadnym pozorem nie zakładać na obręcze węższe niż 17 mm.

 

cisnienie.gif

Jak widać z uwag powyżej oraz z drugiej tabeli, da się stosować kombinacje inne niż zalecane w pierwszej tabeli, wielu rowerzystów korzysta z tego z powodzeniem. Jednak zestawienia inne niż rekomendowane wymagają potwierdzenia ich skuteczności w praktyce, a poza tym mocno zależą od stylu jazdy, wagi rowerzysty, preferowanych ciśnień w oponach, terenu w jakim się porusza itp. Dobrym przykładem jest porównanie zastosowania opon o szerokości powyżej dwóch cali typu slick do cruiserów oraz typowej opony MTB – pierwsza powinna się sprawdzić bez problemu na wąskich obręczach, druga niekoniecznie ze względu na inny charakter użytkowania. Edytowane przez safian
Edytowano zdjęcia w temacie, stare wygasły
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...

To ja już nic nie rozumiem :confused: . Najlepiej chyba wyjaśnić to na przykładzie. Posiadam alex rims dp17 o wewnętrznej szerokości 17mm. Sugerując się opiniami zakupiłem Continental Race King 2.2 o średnicy 55mm. Czyli aby uniknąć niebezpiecznych naprężeń nie mogę przekraczać 3.5 bara. A tu cytuje "Tak wąskie obręcze bardzo słabo współpracują z szerokimi oponami chyba, że opona jest mocno napompowana..." :wallbash: . Moja waga to ok 85kg, a rower to full Giant Trance 3 2008. Roweru używam do ambitnego MTB - głównie po możliwie trudnych leśnych duktach. Preferuje sportową jazdę kosztem komfortu. Szeroką oponę wybrałem ze względu na dużą ilość piaszczystych obszarów powstających szczególnie latem w Puszczy Kampinowskiej. Więc jakie w tym przypadku zlecacie ciśnienie? Muszę szczerze przyznać się, że zawsze miałem problem z doborem tego parametru w oponach. Dlatego zakupiłem pompkę z manometrem i zacząłem eksperymentować. Wydawało mi się, że wysokie ciśnienie w fullu jest wskazane. Uzyskam w ten sposób niskie opory. Jednak przejeżdżając po korzeniach opony nie uginają się i jakby natrafiają na większy opór. Natomiast zmniejszając ciśnienie bardzo ciężko mi się pedałowało - do tego dochodził strach przed dobiciem. Proszę bardziej obeznanych o podzielenie się doświadczeniami w tej kwestii. Pozdrawiam.

Edytowane przez Buksu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Witam, ktoś by pomógł? Szukam porady, po paru latach odkopałem na strychu ojcowskiego jaguara, podobno się na nim ścigał za młodu. Założyłem za dwa razy szytkowe opony lecz za długo nie wytrzymały, nie opyla się wymieniać co dwa miesiące opona za 80-90 zł więc jaguara odstawiłem na pare miesięcy. Naszła mnie niedawno refleksja czy nie dało by rady założyć kół i opon z normalnymi dętkami, problem w tym czy można to spasować. Nie znam się zbyt na rowerach, sęk w tym że jaguar ma dość stare przerzutki jeszcze firmy favorit i pytanie czy je też musiałbym wymienić? Chciałbym trochę odnowić kolarzówkę ale najpierw chciałbym zobaczyć co z tymi kołami. Wklejam kilkafotek, rower uprzedzam trochę zakurzony. Nie znam rozmiaru kół, na obręczach są wyryte takie napisy PA3 VII/73 i znaczek rometa. Pomoże ktoś? Będe wdzięczny

 

http://imageshack.us/photo/my-images/822/zdjcie762.jpg/

 

http://imageshack.us/photo/my-images/14/zdjcie746.jpg/

 

http://imageshack.us/photo/my-images/696/zdjcie759.jpg/

 

http://imageshack.us/photo/my-images/713/zdjcie761.jpg/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co właściwie Ci się dzieje z szytkami? Szybko się zużywają? Przebijają? Ogólnie patent sam w sobie jest super - obecnie to już nawet robią takie oponki do MTB B)

Rozmiar kół to właściwie możesz sam spokojnie zmierzyć, ale ja bym obstawiał 27" - kumpel miał takie w starszym Romecie Orkanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja dorzucę też swoje pytanko tutaj.

Bo nigdzie nie mogę znaleźć dobre wytłumaczenia.

Mam w rowerze teraz oponę, która tam była standardowo, czyli 700x23C.

O co w tym chodzi. Gdzieś znalazłem info, że literki A,B,C,D oznaczają odpowiedni A-wąskie, D - grube.

 

To znaczy, że do tych kół mogę teraz kupić sobie węższe i lżejsze opony, które mają mniejsze opory toczenia?? A to 23?

Będę bardzo wdzięczny jak ktoś mi raz na zawsze dobrze to wyjaśni.

Pozdrawiam

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, ktoś by pomógł? Szukam porady, po paru latach odkopałem na strychu ojcowskiego jaguara, (...) Pomoże ktoś? Będe wdzięczny

 

http://imageshack.us/photo/my-images/822/zdjcie762.jpg/

 

http://imageshack.us/photo/my-images/14/zdjcie746.jpg/

 

http://imageshack.us/photo/my-images/696/zdjcie759.jpg/

 

http://imageshack.us/photo/my-images/713/zdjcie761.jpg/

 

Kolego , na obręcze przeznaczone pod szytki klasycznej opony nie założysz.Szansy nie ma najmniejszej.Zostaje Ci zmiana obręczy , choć szprychy oraz nyple mogą nie przeżyć tej operacji.Myślę że koło do swojego bika dostaniesz na Allegro , za naprawdę niewielkie pieniądze.Co do przerzutki to obsługuje (nie pamiętam dokładnie więc będę strzelał) 5- lub 6-rzędowy wielotryb.

Pamiętam jak w latach '90 jeździłem w klubie na szosie , to szytek mieliśmy dosłownie na tony...Z tym że wszystkie Made In USSR :icon_cool:

Zawsze pod koniec sezonu , klubowy zapas gum masakrycznie się kurczył , więc nauczyłem się od starszych kolegów patentu na naprawę szytek , który mogę Ci podrzucić.Z tym że ostrzegam - robisz to na własne ryzyko !!! (ja nie miałem żadnych problemów po takiej naprawie , ale wiadomo jak jest )

Otóż brało się taką przebitą szytkę , pompowało tak aby można było w misce zlokalizować dziurkę.Po zlokalizowaniu jej , rozcinało się żyletką szytkę od strony obręczy - czyli od spodu.Trzeba było duuuuuużo wyczucia co by nie przeciąć dętki w środku.Nacięcie musiało być na tyle długie by wyciągnąć z szytki dętkę (ok. 4 cm) po czym przebitą dętkę trzeba było zakleić.Następnie nacięcie zszywało się dratwą , ale nie syntetyczną , tylko taką naturalną.Całość posmarowana klejem i dobrze zszyta , wytrzymywała zawsze :icon_mrgreen: a 7-8 Atm. nie było jej straszne.

Jedną z niedogodności , było czasem delikatne bicie w naprawianym miejscu.

No cóż ... takie były czasy - trzeba było sobie radzić :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli chodzi o szerokość opony w stosunku do ciśnienia to:

 

na oponie węższej można pompować wyższe ciśnienia maksymalne, na szerokiej sporo większe:

przykładowo obręcz CXP22:

szerokość opony 28mm ciśnienie maksymalne 8 barów 116psi

szerokość opony 19mm ciśnienie maksymalne 10barów 146psi

 

przykład podany dla koła szosowego w MTB jest również zalecane stosowanie się do niego, chodzi o to iż opona szeroka choć wytrzyma wysokie ciśnienie to na wąskiej obręczy może ją rozsadzić, obręcz może się rozejść pod wpływem wysokich ciśnień a jak dochodzą do tego nierówności kamienie, korzenie to chwilowe ciśnienie wzrasta jeszcze kilka/kilkadziesiąt PSI przez co obręcz nam niszczy.

Na węższej oponie nie ma tego aż tak bardzo widocznego ze względu iż przeważnie mają inne oploty i kwestia druga na oponach węższych typu IRC slick 1,15cala o którym pisał poprzednik nie wjedziemy w teren na korzenie itp.

 

Producenci nie biorą pod uwagę naszych dziurawych dróg wiec z stosowaniem zaleceń jest jeszcze potrzebne trochę praktyki ;)

goliniak Mam dwie takie przerzutki w stanie idealnych, napisz mi na pw lub maila to tobie prześle, sam nie będę z nich korzystał.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

w MTB jest również zalecane stosowanie się do niego, chodzi o to iż opona szeroka choć wytrzyma wysokie ciśnienie to na wąskiej obręczy może ją rozsadzić, obręcz może się rozejść pod wpływem wysokich ciśnień a jak dochodzą do tego nierówności kamienie, korzenie to chwilowe ciśnienie wzrasta jeszcze kilka/kilkadziesiąt PSI przez co obręcz nam niszczy

To też, ale w MTB/XC nie ma co przesadzać z ciśnieniem, w końcu chodzi tu o to, żeby opona przejeżdżała po przeszkodach, a nie odbijała się od nich.

 

Ogólnie - przy niskim ciśnieniu w oponie im szersza obręcz tym lepiej. Dla przykładu taki Race King 2.2" zupełnie inaczej zachowuje się na obręczy 24mm (Dartmoor VooDoo), w stosunku do obręczy 17mm (Mavic XC717). Na tej pierwszej nie ma problemu z zejściem z ciśnieniem poniżej 1.5atm, mimo tego nie sposób dobić takiej opony, na zakrętach opona nie pływa/nie podwija się... Dodatkowo opona jest kilka mm szersza.

 

Wąskie obręcze mają tylko jedną zaletę - niższą masę. W każdym innym aspekcie szersza obręcz jest lepsza, zwłaszcza przy stosowaniu balonowych opon (jak wspomniany RK 2.2").

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

rzymo a o czym Ja pisałem?? przeczytaj ze zrozumieniem mojego posta.

 

poza tym w jak to określiłeś MTB/XC czym się różni od MTB tego nie wiem, więc jak to określiłeś opona ma przepływać po przeszkodach zapraszam do takiego Kościeliska gdzie na zjazdach masz coś pod osiemdziesiatkę i utrzymaj się na 2,2 a 1,5bara nawet przy szerokości obręczy 24mm dobicie przy pierwszej okazji.

 

Patrząc na to że w MTB/XC nie używa się obręczy o szerokości 24mm to świetnie dobrałeś je do stylu MTB/XC

 

W swojej karierze rowerowej zajeździłem wiele opon, przetestowałem jeszcze więcej, na różnych rowerach w rożnych warunkach i stwierdzam ze stosowanie opon szerszych niż 2 cale (normalne) do MTB/XC jest maksymalną szerokością jaką powinno się stosować.

Na maratony nieco szersze dla większego komfortu.

 

Poza tym zamiast iść w komfort opon to zalecam zimę spędzić na siłowni wzmacniając organizm, na pewno lepszy będzie efekt niż 1,5bara w kołach na maratonie czy XC, i technika jazdy również odgrywa tutaj znaczącą rolę, bez techniki za daleko się nie zajedzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

opona ma przepływać po przeszkodach zapraszam do takiego Kościeliska gdzie na zjazdach masz coś pod osiemdziesiatkę i utrzymaj się na 2,2 a 1,5bara nawet przy szerokości obręczy 24mm dobicie przy pierwszej okazji.

80km/h, zjazd w ciężkim terenie i jak rozumiem wysokie ciśnienie w oponach? Bardzo ciekawe co piszesz... i tak, nie dobiję opony o tej objętości, mimo że ważę prawie 80kg.

 

Patrząc na to że w MTB/XC nie używa się obręczy o szerokości 24mm to świetnie dobrałeś je do stylu MTB/XC

24mm to może nie (ze względu na kult "masy rotowalnej"), ale takie ZTR już się stosuje. Ze względu na obniżone ścianki obręczy daje to podobny efekt ;) Po prostu opona ma większą objętość, więc można zejść z ciśnieniem.

 

W swojej karierze rowerowej zajeździłem wiele opon, przetestowałem jeszcze więcej, na różnych rowerach w rożnych warunkach i stwierdzam ze stosowanie opon szerszych niż 2 cale (normalne) do MTB/XC jest maksymalną szerokością jaką powinno się stosować.

Gdyż ponieważ Ty tak sądzisz? Czy masz jakieś bardziej obiektywne argumenty?

 

Poza tym zamiast iść w komfort opon to zalecam zimę spędzić na siłowni wzmacniając organizm, na pewno lepszy będzie efekt niż 1,5bara w kołach na maratonie czy XC, i technika jazdy również odgrywa tutaj znaczącą rolę, bez techniki za daleko się nie zajedzie.

Mi to głównie zależy na przejezdności po piachu, a tu nic nie zastąpi szerokości, komfort to sprawa uboczna. W piachu niestety 2 cale to za mało.

Poza tym co ma wzmocnienie organizmu do ciśnienia w oponach? Będę mocniejszy fizycznie, to koło napompowane do dużego ciśnienia zacznie przejeżdżać po przeszkodach, zamiast się od nich odbijać? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

80km/h, zjazd w ciężkim terenie i jak rozumiem wysokie ciśnienie w oponach? Bardzo ciekawe co piszesz... i tak, nie dobiję opony o tej objętości, mimo że ważę prawie 80kg.

 

Patrząc e jeździsz na XTR-ach to tak zgadzam się ze ciężej jest je dobić lecz jest to możliwe.

 

 

Obręcze ZTR to zupełnie inna bajka mowa w temacie na początku byłą o obręczą z normalną rawką, a nie ZTRy które maja ją obniżoną przez co stosowanie tych szerokości to zupełnie inna bajka i zgadzam się z masą rotorową, lecz zmniejszona masa obręczy to spora stratę na wytrzymałości.

 

Jazda po piaskach tutaj również trzeba się wykazać dużymi umiejętnościami technicznymi i opona 1,5cala wcale przy tym nie pomaga, inaczej pomaga jeżeli się tych umiejętności nie ma.

 

Fakt twoja masa 80kg jak podałeś na pewno nie jest sprzymierzeńcem w jeździe po piaskach i w twoim przypadku szerzej oznacza nieco lepiej,

używam opon maksymalnie 1,9cala a głównie jeżdżę na IRC semi Slick, w każdych warunkach i terenie, piaski faktycznie są obecnie zmorą ponieważ mam 75kg i ciśnienie średnie 3,2-3,5 bara i idzie gorzej.

 

Gdyż ponieważ Ty tak sądzisz? Czy masz jakieś bardziej obiektywne argumenty?

 

Jeżdżę przynajmniej od kilkunastu lat, obecnie mam jakieś 12kompletów opon w domu, a jako osoba z branży rowerowej mam możliwości przetestowania również nowości w oponach w praktyce nie tylko teoretycznie i po opiniach na forach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Wewnętrzna szerokość obręczy 18-20 mm 

 

18 czy 20 bo to duża różnica , Jeżeli wewnątrz masz 18mm to śmiało wejdą , jeżeli 20mm - to najcieńsza o ile się nie mylę 700x35c . A tu masz tabelkę http://www.forumrowerowe.org/topic/66200-opony-kompatybilnosc-opon-z-obreczami/

Edytowane przez mroczny
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie taka historia.

 

Do obręczy Weinmann w starym holendrze Gazelle, na której napisano "700c 622x22" zamówiłem oponę Continental Touring Plus Reflex 28 x 1 3/8 (37-622).

 

Dałem ciała?

 

Zrobiłem tak dlatego że dotychczasowa opona, która była założona na tą obręcz miała właśnie takie wymiary - 28 x 1 3/8 x 1 5/8 (37-622).

 

 

Przyznam szczerze, że trochę się gubię w tym temacie i zwyczajnie potrzebuje pomocy.

 

Pozdrawiam,

 

Dickadvocaat

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Przeglądają forum w poszukiwaniu idealnej opony slick do mojego MTB w oczy rzuciła mi się opona Maxxis Detonator 1.25-niestety nie mam pewności czy owa opona wejdzie do moich obręczy przód Mavic X317 Disc oraz tył Alexrims DP20 Disc, moje obawy wynikają z faktu że producent na stronkach www podaje zalecane zakresy stosowania opon w rozmiarze od 1.5 do 2.2 więc czy stosując 1.25 nie rozwalę sobie obręczy?, czy minimalnym rozmiarem opony jaki mogę zastosować w moich obręczach to 1.5?. Prosiłbym o opinie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z obręczą Ci się nic nie stanie ale z bezpieczną jazda to nic wspólnego miało nie będzie

W jakim sensie nie będzie miało wiele wspólnego z bezpieczną jazdą?.

Do szybkiej jazdy po szosie wystarczające są odpowiednie opony 26x1,5 cala i tego bym się trzymał.

Też mi się tak wydaje ale różnica wagowa między 1.25 a 1.5 sięga prawie 600 gram łącznie z dętkami masy rotacyjnej!.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zakładając że zakładasz slicka do jazdy tylko i wyłącznie po szosie, to nic się nie stanie. Sam latałem jakiś czas na slickach w moim MTB i nic. Jak tylko szosa to nic nie będzie, chyba że jakiś teren, kamienie cycuś, to wiadomo, ale nie po to te opony. W mieście na krawężnikach lepiej kontrolnie zwolnić i powoli zjechać/wjechać, tak to bez problemów.

 

Zobaczysz jak sie szybko śmiga na szosie, oporów zero i prędkość. Zupełnie inna jazda.

Edytowane przez stefan2810
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...