Skocz do zawartości

[konserwacja] czyszczenie łańcucha - sposoby



Rekomendowane odpowiedzi

Pasta bhp prawie zawsze ma wysoki stopień ścierności, czy jak to sie nazywa to jakby wyczyscic łańcuch w piaskownicy albo papierem ściernym

 

 

Ścierna oczywiście, ale nie mydlana. Nawet jakbyś zrobił szejka ze ściernej pasty to i tak nic to dla łańcucha by nie zaszkodziło... Przecież nie szorujesz go. Jedyne co to mogłoby w ogniwa tych drobinek się napchać.

 

Ja biorę butelkę po nestea (jest dobra, bo ma dużą nakrętkę), rozpinam łańcuch, wrzucam go do butelki, zalewam ekstrakcyjną i robię dwa szejki. Potem wycieram szmatką, zakładam do roweru i smaruję. Kasetę wycieram pędzelkiem lub szmatką. ;)

 

Czasami jeszcze łańcuch "skręcam" parę razy, żeby wszystki piasek się wysypał. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na szczęście :)

Raz jak wziąłem sie za wyczyszczenie łańcucha (a był bardzo zabrudzony) po wyczyszczeniu w gazolinie i po jej odparowaniu zobaczyłem ogrom piachu a co gorsze sporo metalowych opiłków w misce. Łańcuch stracił sporo na wadze i praktycznie był to już tylko cień łańcucha. Aż strach pomyśleć co będzie jak ten nowy po 1300km i nie był porządnie (w gazolinie) czyszczony

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tym szejkowaniem przed każdym smarowaniem łańcucha to lekka przesada. To bardziej szkodzi, niż pomaga. Ekstrakcyjna (czy inny tego rodzaju płyn) całkowicie wymiata wszystko spomiędzy blaszek, rolek i sworzni powodując suche tarcie między nimi. Wiem, że nowo nałożonemu na łańcuch smarowi daje się czas na penetrację. Ale zanim dotrze on na "miejsce docelowe", to trochę km minie. A w tym czasie występujące, zamiast pożądanego tarcia płynnego, tarcie suche na pewno odbije się na żywotności całego napędu. Zresztą na innym forum rowerowym przeczytałem przytoczoną wypowiedź człowieka z firmy (bodajże)   SRAM, który w podobny sposób "potępił" zbyt częste dogłębne płukanie łańcucha. Wg niego, to łańcuch powinno się wyłącznie z zewnątrz czyścić za pomocą szmaty nasączonej odtłuszczaczem.

 

Ja uważam, że rozsądnie jest szejkować jedynie przy zmianie łańcucha (w moim wypadku co ok 450-600km) w systemie dwu- trzy-łańcuchowym. A przed każdym smarowaniem jedynie wypucować szmatą/szczotką/sprężonym powietrzem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

stefanX a ja się z Tobą nie zgodzę. Piszesz o "tarciu płynnym", ale weź pod uwagę to, że po kilku jazdach w łańcuchu zbiera się syf, który zmieszany z olejem tworzy zabójczą dla łańcuch maź ścierną. Więc nawet zakładając, że wykąpany i nasmarowany łańcuch będzie przez krótki czas suchy w niektórych miejscach to myślę, że będzie to dużo mniej szkodliwe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  1.  łańcuch po szejku, dokładnie nasmarowany, spenetrowany przez noc i wytarty do sucha
  2. łańcuch dokładnie wyczyszczony, ale bez szejka (tj. szczotka, szmata itd.), dokładnie nasmarowany, spenetrowany przez noc i wytarty do sucha

To jak wytłumaczysz to: Jeżdżąc w podobnych warunkach okres do następnego smarowania będzie dłuższy w drugim przypadku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Wytłumaczenie jest proste. W drugim przypadku choćbyś nie wiem jak pucował to w łańcuchu zostanie stary olej zmieszany z kurzem, piachem i będzie tworzył ścierną maź. Nadal jednak będzie jakieś smarowanie bo olej, mimo że brudny dalej tam będzie, ale wpłynie na przyspieszenie zużycia łańcucha. Dlatego osobiście wolę częściej smarować i regularnie szejkować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zinn w książce poleca odtłuszczacz cytrusowy, który całkowicie nie wysusza łańcucha i jest ekologiczny(i tez robi shake w słoiku xD). Przy tym można go zmieniać do powtórnego użycia dokładnie tak samo jak ektrakcyjną- musi sie odstać w pojemniku. Pytanie czy ktoś czegoś takiego używa i gdzie to dostac? ;].

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://www.centrumrowerowe.pl/Akcesoria%20rowero-Odtluszc/Kategoria.aspx?qty=50 tutaj jest kilka rodzajów. Ale cena mocno zaporowa (w porównaniu do benzyny ekstrakcyjnej).

 

Edit: chyba, że to jakieś koncentraty są - wtedy może nie być aż tak drogo.

Edytowane przez Rzadzu
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Każdy łańcuch ma inną wytrzymałość, przez co jeden rozciąga się mniej niż drugi i wytrzymuje więcej. Nie ma jednak granicy kilometrów dla łańcuchów. To zależy od stylu jazdy. Jeśli jeździsz na jednym łańcuchu kilka tysięcy kilometrów, to kaseta nowego już nie przyjmie, dlatego ja jeżdżę do póki wszystko gra. Jeśli coś zaczyna szwankować, to wymieniam łańcuch, kasetę i średni blat w korbie (bo w 98% jeżdżę na nim) i znów cieszę się płynną jazdą :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie jestem tego pewien, ale po przebiegu 2,5kk km kaseta chyba nie przyjmie nowego łańcucha.

Najlepiej to albo:

-jeździsz na jednym komplecie (kaseta + łańcuch) do wykończenia

-jeździsz na jednej kasecie i 3 łańcuchach aż do wykończenia kasety, bądź zniszczenia wszystkich łańcuchów

 

Każdy robi jak woli. Albo raz kupisz komplet i jeździsz przez pewien czas, albo kupujesz 3 łańcuchy i kasetę i jeździsz dłużej. Teraz trzeba sobie samemu odpowiedzieć na pytanie co bardziej się opłaci. Zależy z jakiej grupy kupujesz osprzęt. Przy tańszym lepiej jeździć na jednym zestawie, a przy droższych komponentach lepiej zainwestować w te 3 łańcuchy, ponieważ ceny kaset są dość wysokie, w porównaniu z cenami łańcuchów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...