Skocz do zawartości

[Amortyzator]Suntour Epicon LOD


Rekomendowane odpowiedzi

Kurcze, to niedobrze ze musiałbym go rozbierać i tam grzebać żeby działał lepiej. Trochę boję się że coś zepsuje, szczególnie że ja bez szczegółowej instrukcji dla laika co i gdzie mam kupić i co odkręcić sobie raczej nie poradzę, a zlecanie to serwisowi chyba też mija się z celem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Kurcze, to niedobrze ze musiałbym go rozbierać i tam grzebać żeby działał lepiej. Trochę boję się że coś zepsuje, szczególnie że ja bez szczegółowej instrukcji dla laika co i gdzie mam kupić i co odkręcić sobie raczej nie poradzę, a zlecanie to serwisowi chyba też mija się z celem...

 

Jak cos to pisz, napisze Ci jak odkrecic dwie srubki i zalac go olejem :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Używam wersji x2 2013 już prawie miesiąc i trochę się zawiodłem, może to dlatego że nie potrafię go dobrze podregulowac pod moją wagę, albo jest to poprostu niemożliwe. Waze 61kg i obecnie mam nabite 70psi, mniej nie mogę, bo będę miał sag chyba 50 procentowy... Zresztą poniżej 65psi bodajże zmniejsza mu się skok. Ogólnie na 65-70psi przy ostrzejszym hamowaniu bardzo dużo nurkuje. O ustawieniu sagu 20% nie ma mowy bo byłby zdecydowanie za twardy. Samo 70psi mnie nie zadawala, przy szybszej jeździe w terenie ogólnie pracuje nie najgorzej ale płacąc 820zł spodziewałem się znacznie więcej po przesiadce z xcm. Jeśli chodzi o regulacje tlumienia powrotu to jakichś większych różnic nie zauważam na skrajnych wartościach. Mam ustawione po środku.

 

Ogólnie to szczerze mówiąc trochę żałuję. Podejrzewam że gdybym ważył więcej pewnie byłbym bardziej zadowolony, ale niestety z pewnych przyczyn nie jest to możliwe.

 

1. potwierdzam - zalanie olejem znacznie zwiększa czułość ale... przy okazji się dopytam czy ktoś z kolegów "zalewających" miał może podobny problem: mianowicie tłumik po jakimś czasie łapie powietrza?/oleju z zalania? i skraca skok?

Mi taka sytuacja zdarzyła się najpierw w XCR potem w Epiconie - teraz zalewam tylko lewą lagę (tę od sprężyny powietrznej).

 

2. czy jesteś pewien, że rzeczywiście jest za twardy? Może to tylko wrażenie spowodowane zbyt mocnym tłumieniem powrotu - też miałem takie na początku - XCM nie ma praktycznie tłumienia, zachowuje się jak buty na sprężynach, epicon po podbiciu koła "przykleja" praktycznie koło do ziemi. W efekcie gdy chcesz poskakać, czy nawet oderwać przednie koło od ziemi jest nieco ciężej, za to możesz gnać z góry po korzeniach trzymając kierownicę prawie że w dwóch palcach.

 

3. jeśli już jesteś pewien, że za twardy to sprawa jest taka, że wcześniejsze epicony mają trochę inne działanie tłumika niż nowe (piszę na podstawie własnego doświadczenia, bo przez gapiostwo rozwaliłem stary tłumik i mam teraz nowszą wersję); mianowicie tłumiki < 2012r.(około) przy wciskaniu nie stawiały żadnego oporu, te nowsze stawiają i to dosyć spory - może to jest problemem vs. Twoja waga i wtedy rzeczywiście wspominana przez kolegów zmiana oleju w tłumiku mogła by pomóc - ja bym się chyba w nowiusim amorku nie odważył.

 

Z innej beczki, co się może stać z tłumikiem, gdy zapomni się wyłączyć blokadę skoku przed zeskoczeniem z dwóch schodków...:\

 

 

WP_20140713_19_19_03_Pro.jpg

 

WP_20140713_19_19_36_Pro.jpg

 

 

Obudowa wybuchła w miejscu kreski z pierwszego zdjęcia - nowy tłumik 200 zł :\

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@up

Mój oryginalny skończył tak samo. Teraz nowy po jakiś 50h jazdy w tym sporo w górach był i praktycznie straciłem blokadę skoku (łapie gdzieś po 100mm ugięcia, a mam go ustawionego na 120mm).

Chyba czas powiedzieć temu widelcowi "NARA", bo mam go dość i za dużo mnie kosztuje jego ciągłe serwisowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

@up

Teraz nowy po jakiś 50h jazdy w tym sporo w górach był i praktycznie straciłem blokadę skoku(...)

 

Super, dawałem radę na temat słabo naciągniętej linki, a sam straciłem dzisiaj blokadę, zębatka kręci się w nieskończoność bez oporu :\ a na 100% nie przeciążałem tłumika na blokadzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zmiana skoku jest banalna i możliwa w zakresie 0-155mm (sprawdzone).

 

Tylko pytanie, czy kartridż pracuje z takim skokiem. Tzn. mam na myśli, czy nie ma żadnych problemów; czy nie jest za krótki itd? 

 

 

Przepraszam za odkopywanie :)

 

 

 

 

Tak. Mam tłumik LOR 2014 i znowu powtórka z rozrywki.

Powiem ci szczerze, że masz jakiegoś pecha, bo ja na swojego epicona nie mogę narzekać - jeździ już drugi rok od wiosny do jesieni, był w górach, w ciężkich warunkach.. Jakieś hopy i dropy się zdarzały i wszystko gra. Ważę trochę ponad 70kg, wszystko sobie ustawiłem  zapewne zmienię tylko golenie dolne na qr15. 

Edytowane przez Bartosz111
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz mam tłumik LOR z Axona. Z tego co się orientuję jest on lżejszy od tego z Epicona.

Po zmianie oleju amortyzator ma większą czułość przy mojej zawrotnej wadze niecałych 60kg. Blokada łapie wzorowo, spokojnie wystarcza skali, żeby ustawić tłumienie powrotu na satysfakcjonującym mnie poziomie. Dla mnie zmiana jak najbardziej na +.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...
  • 4 miesiące temu...

Witam,

przewrtowałem 27 stron ale nigdzie nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie :) .

Czy chcąc ściągnąć dolne golenie w celu naoliwienia "oil wipers" powinieniem spuścić powietrze czy też może ono zostać?.

Pytam bo nie mam pomki, a chciałbym go tam przeserwisować...

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Czy chcąc ściągnąć dolne golenie w celu naoliwienia "oil wipers" powinieniem spuścić powietrze czy też może ono zostać?.

Do tej operacji nie jest konieczne opróżnianie komory powietrznej. Choć przy okazji warto jednak ją otworzyć i wlać nieco oleju do komory.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MokryxD & durnykot dziękuję za szybkie odpowiedzi :)

Najpierw chciałbym zrobić tą podstawową czynność (czyszczenie i naoliwienie "oil wipers") i zobaczę jak amortyzator na to zareaguje.

Wymiana oleju w tłumiku i komorze powietrzenej będzie w kolejnym etapie. Jest tu dużo informacji na ten temat i nie wygląda to na nic spejcalnie trudnego :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Epicon ma prostą budowę. Tam praktycznie nie ma co zepsuć, albo źle złożyć przy serwisie. No chyba, że ktoś ma nadmiar pary w rękach i ukręci gwinty.

Zdjęcie goleni, nasmarowanie i namoczenie filców to 15min pracy przy pierwszym serwisie.

Nie ma się czego obawiać, zdejmować i smarować

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

witam ponownie,

chyba trochę namieszałem i potrzebuję pomocy...

manowicie czyściłęm amora i oliwiłem "oil wipers" i coś mnie podkusiło abym wymienił olej w tłumiku na Castrol Fork Oil 5W.

Tłumik rozkręciłem, ale wyciekło z niego może 5ml oleju (czy tak miało być?) i dopiero po wyciągnięciu górnej cześći tłumika zlałem resztę.

Po nalaniu nowego oleju w ilości 80ml i skręceniu tłumik przy ściskaniu - w końcowej fazie - trochę "sprężynuje" tak jaby było gdzieś tam powietrze...

Powiedźcie proszę, czy tak ma być czy też coś skopałem ? Dodam, że blokada działa, regulacja też.

Z góry dziękuję za jakieś wskazówki.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze zalewając olej, to po połowie wlania tego oleju należy od dołu popychacz trochę poruszać góra dół, góra dół. bo wtedy zapobiegasz powietrza w kartridzu. Ponadto. Ważne jest to żeby popychacz dochodził do końca popychając go. Oczywiście jak najbardziej powinien lekko odbijac. Nadmiar oleju spowodował by że nie byłbyś w stanie popychacza wepchnąć do końca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

 

Dobrze zalewając olej, to po połowie wlania tego oleju należy od dołu popychacz trochę poruszać góra dół, góra dół. bo wtedy zapobiegasz powietrza w kartridzu. Ponadto. Ważne jest to żeby popychacz dochodził do końca popychając go. Oczywiście jak najbardziej powinien lekko odbijac. Nadmiar oleju spowodował by że nie byłbyś w stanie popychacza wepchnąć do końca

 

czyli jeśli dobrze Cię zrozumiałem przy prawidłowo zalanym i skręconym tłumiku:

- popychacz powinien dać się schować do końca,

- przy końcu delikatnie powinien odbijać, tak ?

 

U mnie jest sytuacja taka, że ostatanie 5cm popychacza nie chowa się w tłumiku. Używając siły mogę go jeszcze wcisnać ze 2cm ale za chiny ludowe nie schowa się cały. Poza tym po wcisnięciu obija energicznie i z powrotem wystaje na jakieś 5-6cm. Na chłopski rozmum tak raczej nie powinno być bo można chyba w ten sposób uszkodzić tłumik. Pytanie tylko brzmi w czym leży problem, czyli gdzie skopałem ;-) Z góry dziękuję za bezcenne wskazówki.

P.S. Dzięki za korek do XCM :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na stronie suntour-a zaszły jakieś zmiany jeśli chodzi o dział download czy się mylę ? http://www.srsuntour-cycling.com/ja/JP/service/download-area/dealer-downloads/    

Posiada tam ktoś może konto ?  W dziale przeznaczonym dla użytkowników nie ma żadnej książki serwisowej, takiej jaką można znaleźć dla starszych modeli suntoura.

Jeszcze jedno pytanie - chciałem wlać do dolnych goleni trochę oleju, ale z lewej strony jest taki plastik (w dokumentacji jest on opisany jako "bottom stopper (6)". Czy ten plastik nie spowoduje że olej nie przedostanie się tam gdzie powinien ? Jego średnica to 30,5 mm ale golenie u dołu się zwężają (przynajmniej z zewnątrz).

Tutaj jest rysunek http://www.srsuntour-cycling.com/fileadmin/user_upload/Downloads/Consumer/Bike/Exploded%20views/2012/SF12-EPICON-X1/SF12-EPICON-X1-DS-RL-RC-15QLC-CTS-29-120-100-80-(1).PDF
Proszę o pomoc ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli jeśli dobrze Cię zrozumiałem przy prawidłowo zalanym i skręconym tłumiku:

- popychacz powinien dać się schować do końca,

- przy końcu delikatnie powinien odbijać, tak ?

 

U mnie jest sytuacja taka, że ostatanie 5cm popychacza nie chowa się w tłumiku. Używając siły mogę go jeszcze wcisnać ze 2cm ale za chiny ludowe nie schowa się cały. Poza tym po wcisnięciu obija energicznie i z powrotem wystaje na jakieś 5-6cm. Na chłopski rozmum tak raczej nie powinno być bo można chyba w ten sposób uszkodzić tłumik. Pytanie tylko brzmi w czym leży problem, czyli gdzie skopałem ;-) Z góry dziękuję za bezcenne wskazówki.

P.S. Dzięki za korek do XCM :)

 

Widocznie trochę za dużo masz oleju

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość
Ten temat został zamknięty. Brak możliwości dodania odpowiedzi.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...