Skocz do zawartości

[Damper] ... jaki do kony kikapu


Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Posiadam kikapu'05 po lekkim tuningu (hamulce hydrauliczne LX, PIKE 409 95-140mm, XT'08 tył) w tym momencie zastanawiam sie nad wymiana dampera. Seryjnie był montowany FOX Float skok chyba 100 mm - długość montażowa 200 mm - mam nadzieję, że dobrze zmierzyłem ;-). Brak blokady skoku bardzo utrudnia mi zycie podczas jazdy po płaskim i pod górę na asfalcie. Dodatkowo chciałbym zwiększyć skok ... stąd moje pytania:

 

- jaki polecacie damper z blokadą skoku

- jaki rozmiar max. moge wpakowac do mojej ramy (zależałoby mi na 120 mm)

 

Zastanwaiełem się nad FOX Float-RP23 ... tylko nie wiem jaki rozmiar

 

Kondi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten Fox na pewno nie ma 100mm skoku. Tyle skoku ma całe zawieszenie.

Tak na oko to tam może być 190mm i coś koło 50mm skoku tłumika. Zmierz to dokładnie. Mierzysz długość między środkami tulei mocujących.

Więcej skoku tam nie ma co robić bo tylko zepsujesz geometrię i powiększysz bujanie zawiechy.

 

Ze swojej strony mogę polecić MC3.3. Użytkuję go od dobrego miesiąca i jestem bardzo zadowolony, po prostu cud malina :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli przy tlumiku 200 mm i jego skoku 50 mm masz 100 mm ugiecia znaczy to ze przelozenie wynosi 2:1, czyli z jednego mm skoku amortyzatora masz 2 mm skoku tylnego kola. jesli dobrze zmierzyles dlugosc amorka to jest to dosyc nietypowa kombinacja gdyz zazwyczaj skok 100 uzyskuje sie z amortyzatorow o dlugosci 165 mm.

jesli chcialbys uzyskac skok w granicach 120 mm to opcje są dwie:

- fox float ma skok 50 mm przy dlugosci calkowitej 200 mm. inne amortyzatory przy tej dlugosci amora uzyskują skok ok 56-57 mm. np fox float rp 23 ktory ma wlasnie 57 mm przy 200 mm dlugosci amortyzatora. oznacza to ze zyskujesz 7 mm skoku tloka razy 2 czyli 14 mm dodatkowego ugiecia, wiec w sumie 114 mm. poza foxem float ktorego masz wszystkie pozostale przy dlugosci 200 mm maja wiekszy skok od twojego floata.

- zakladajac ktoregos z tych foxow nie zmienisz geometrii roweru bo tlumik ma taka samą dlugosc calkowitą jak float r - tylko ich ugiecie jest wieksze.

 

- druga opcja to zamontowanie tlumika o wiekszej dlugosci - np 210 mm - tu musisz poszukac oferty jaka jest na rynku i zobaczyc jakie wartosci skoku oferuja amorki tej dlugosci. fox po dlugosci 200 mm oferuje od razu 216 mm ze skokiem 64 mm. znaczy to ze po zamontowaniu mialbys 64 x 2 = 128 mm tak wiec wiecej niz masz teraz. montowanie amora o wiekszej dlugosci ma jednak swoje minusy:

 

1) dluzszy amor to podniesienie osi suportu - siedzisz wyzej, rower jest (teoretycznie) mniej stabilny ze wzgledu na wyzej umieszczony punkt ciezkosci, zmienia sie geometria roweru - kąt glowki ramy.

2) przy wlozeniu dluzszego amora trzeba mocniej otworzyc wahacz - nie wiem czy jest to wykonalne i czy poszczegolne elementy wahacza nie beda uderzac o np gniazdo lozysk przy suporcie. wahacz rozprezajac sie nie moze o nic uderzac - grozi to peknieciem ramy. to mozna przetestowac tylko praktycznie na zywym organizmie - twoim rowerze. :)

 

przy tak niskim wspolczynniku przelozenia ugiecie amora/ugiecie wahacza niewiele zyskujesz. zazwyczaj przelozenie zamyka sie w granicach 2.5 - 3. niska wartosc przelozenia dobrze wplywa na czulosc zawieszenia jednak ogranicza mozliwosci tuningowe.

zmieniajac amora stracisz tez gwarancje - bo naruszysz specyfikacje techniczną roweru.

 

a jeszcze cos: co znaczy end to end? dlugosc tlumika mierzy sie miedzy srodkami oczek mocujacych tlumik a nie jako dlugosc calkowita amortyzatora.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jesli przy tlumiku 200 mm i jego skoku 50 mm masz 100 mm ugiecia znaczy to ze przelozenie wynosi 2:1, czyli z jednego mm skoku amortyzatora masz 2 mm skoku tylnego kola. jesli dobrze zmierzyles dlugosc amorka to jest to dosyc nietypowa kombinacja gdyz zazwyczaj skok 100 uzyskuje sie z amortyzatorow o dlugosci 165 mm.

 

o tych 100 mm przeczytałem na stronie kony. Na 100% mam 200 mm - zmierzyłem b.dokładnie.

 

przy tak niskim wspolczynniku przelozenia ugiecie amora/ugiecie wahacza niewiele zyskujesz. zazwyczaj przelozenie zamyka sie w granicach 2.5 - 3. niska wartosc przelozenia dobrze wplywa na czulosc zawieszenia jednak ogranicza mozliwosci tuningowe.

zmieniajac amora stracisz tez gwarancje - bo naruszysz specyfikacje techniczną roweru.

 

tego tekstu nie zajarzyłem ...

 

a jeszcze cos: co znaczy end to end? dlugosc tlumika mierzy sie miedzy srodkami oczek mocujacych tlumik a nie jako dlugosc calkowita amortyzatora.

 

W moim rozumieniu end to end znaczy "dlugosc tlumika mierzy sie miedzy srodkami oczek mocujacych tlumik"

 

Faktycznie nie ma sensu chyba zmieniać geometrii roweru - ale czy znajdę taki amor 200 mm, który ma min. 60mm skoku ?? = niekoniecznie musi być fox - byle był dobry. Zalezy mi strasznie na 120 - ponieważ chciałbym wystartować w Transcarparii 2008 w kategorii enduro - w tym roku startowałem w normalnej kategorii.

 

pzdr.

Kondi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem czego nie zajarzyles wiec powtorze:

wspolczynnik przelozenia oznacza ile mm skoku tlumika przeklada sie na ile skoku wahacza: u ciebie jest 100 mm skoku wahacza i 50 tlumika wiec 100:50=2 czyli wspolczynnik rowna sie 2:1 (milimetr skoku tlumika odpowiada 2 mm skoku wahacza). to bardzo niski wspolczynnik. zazwyczaj 100 mm skoku maja fulle do xc przy tlumiku 165 mm ktory ma skok ok 37 mm. jesli full ma 100 skoku przy 37mm skoku tlumika to wspolczynnik przelozenia wynosi 1:2.7. wtedy np jesli wlozysz tlumik dluzszy i mialby np 45 skoku to wyjdzie 121 mm skoku zawieszenia. im wspolczynnik wiekszy tym z kazdego mm ugiecia amora uzyskujesz wiecej skoku. wg tego co sie podaje na temat zawieszen mniejsze przelozenie przeklada sie na wieksza czulosc tylnego zawieszenia i mozliwosc zredukowania cisnienia w amorze powietrznym. mozliwosci tuningowe sa ograniczone bo zalozenie dluzszego dampera kopie bardzo geometrie.

 

ja mialem rame w ktorej przelozenie wynosilo 1:3.7 to bylo bardzo duzo ale zawiecha nie byla przez to zbyt czula.

 

tracisz gwarancje bo producent daje ją na specyfikacje fabryczna roweru.

 

a co ma skok do kategorii w transcarpatii?

 

juz sprawdzilem o co chodzi z tym enduro. troche smieszne ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki tobo.

 

Czyli jak kupię Fox'a RP2 lub RP3 200mm i o skoku 57 mm to powinienem mieć 114 mm skoku całego zawieszenia ... chyba spuszcze powieterze w moim damperze i sprawdzę max skok zawieszenia -- może da się wyciągnąć te 120 mm.

 

Teraz już zajarzyłem :)

 

juz sprawdzilem o co chodzi z tym enduro. troche smieszne :)

 

no też się zdziwiłem, ale regulamin to regulamin ;-)

 

pzdr.

Kondi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...