Skocz do zawartości

[Amortyzator]Rock Shox Reba - Porady serisowo-eksploatacyjne


Orzech89

Rekomendowane odpowiedzi

Mam mały problem z ze swoją Rebą. Niestety, ale coś w niej strzela. 

Po wyjęciu amortyzatora z ramy razem z kołem, złapaniu za golenie górne (nie za koronę) i próbie skręcania amortyzatora pojawia się strzelanie wyczuwalne pod ręką. Wyjąłem koło z widelca i podczas wyginania dolnych lag przód - tył strzelanie także występuje.
Wykluczyłem tym samym strzelanie w sterach, rurze sterowej, goleniach górnych na połączeniu z koroną oraz dolnych z piastą.

Rozbierałem dół ostatnio, wszystko czyste, nie ma żadnych rys, olej był i wlałem na nowo w odpowiedniej ilości. Śrub raczej mocniej nie powinienem skręcać.

Możliwe jest to, że winowajcą są ślizgi lub jakieś części sprężyny powietrznej? Ewentualnie połączenie trzpieni górnych lag z dolnymi?

Edytowane przez pawel2208
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli po wyjęciu koła z widelca skręcałeś dolne golenie bez wyjęcia górnych to czemu twierdzisz, że to nie problem na połączeniu górnych z koroną? Gdyby to był problem poluzowanej (w praktyce nierealne) tulei ślizgowej to raczej miałbyś jakieś ślady na anodzie. Gdyby były luzy pomiedzy gorą a dołem nie byloby strzelania. W sprężynie powietrznej nie będzie nic strzelać,  w tłumiku MC przy skręcaniu gloeni też.

Edytowane przez Dokumosa
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Połączenie goleni górnych z koroną wykluczyłem, ponieważ łapiąc za golenie górne, zablokowaniu koła między nogami i skręcaniu - strzela. Nie obciążam sterówki i samej korony.

Co innego jak złapałbym za koronę to mógłbym ją podejrzewać, ale jak łapię niżej za golenie? Sprawdzałem z widelcem w ramie i po za nią, więc stery odpadają. Później skręcałem dolne lagi i też strzela. Dźwięki dochodzą tak jakby ze środka, ale czasem ciężko jest zlokalizować źródło. 

To mnie właśnie zastanawia - co to jeżeli nie sterówka i korona?

Nie dodałem, że kilka dni temu jak wyjąłem górę i próbowałem giąć same rurki górne to żadne dźwięki się z korony nie wydobywały, ale może też przez mniejszą dźwignię nie użyłem odpowiedniej siły.

 

Jeżeli chodzi luzy między górą a dołem, myślałem o miejscu gdzie popychacze są przykręcane do dołu. Tam wchodzą ciasno bo trzeba je młotkiem przez śruby wybijać, żeby podzielić widelec.

Edytowane przez pawel2208
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka dni temu jeszcze raz rozpołowiłem widelec i bardziej skupiłem się na gięciu lag. Okazuje się, że jednak strzela na łączeniu z koroną :/ Dużo trudniej jest doprowadzić do strzelania gnąc same górne lagi po rozkręceniu niż złożony, ale udało się znaleźć źródło dźwięków. 

Odwróciłem rower do góry kołami i zalałem połączenie lag z koroną Brunoxem, bo znalazłem w zapasach. Zostawiłem rower na noc w tej pozycji, następnego dnia pojeździłem i na kolejną noc zrobiłem to samo. Podczas jazdy już nie strzela, ale jak użyję większej siły kręcąc kierownicą i blokując koło między nogami to problem jeszcze występuje. 

Na regenerację lag nie wysyłam, bo koszt spory. Muszę z tym jeździć i mam nadzieję, że jak najmniej dźwięków będzie do mnie docierało z widelca :P  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 11 miesięcy temu...
  • 2 miesiące temu...

Witam forumowiczów,

Po zmianie roweru i przy tym widelca z foxa na rebę zauważyłem, że czułość tej ostatniej w pierwszej fazie skoku nie dorównuje staremu foxowi. Po numerze seryjnym reby ustaliłem że to model FS-REBA-RL-A8 z 2019 r. Manual serwisowy wspomina upgrade sprężyny dla tego modelu z solo air do debon air. Udało mi się zamówić ten nowy tłoczek (11.4018.096.002) w sklepie na Słowacji. Zdziwiłem się jednak mocno, bo po rozebraniu widelca okazało się, że w środku siedział już jednoczęściowy tłoczek debonair identyczny z tym, który miał być upgradem ;)

Po ponownym złożeniu i konkretnym wysmarowaniu sram butterem, aplikacją 5 ml 15WT do goleni i 2 ml 15WT do sprężyny pracuje to nieco lepiej, ale to dalej nie jest to czego oczekiwałem. Ktoś tu pisał, że dopiero wymiana dampera z MC na RC2 coś da, ale ponad tysiąc zeta... tylko czy to jest opłacalne? Chodzi mi po głowie nowy SID Ultimate 120 mm z 35 mm goleniami jako (niestety kosztowna) alternatywa.

Jest też możliwe upgrade uszczelek do "flangeles ultra-low friction SKF" ale to chyba sztuka dla sztuki?

Edytowane przez calzone
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Reba już tak ma, a przyczyną jest właśnie tłumik. Ja nad swoją Reba odprawiłem wszystkie możliwe czary. Skutek? Żaden, poza wydanymi pieniędzmi. Wystarczy rozdzielić golenie i wcisnąć shaft od sprężyny - praktycznie nie stawia oporu i idzie gładko, nawet bez DebonAira. Opór stawia tłumik i bez jego wymiany nie ma opcji uzyskać czułości jaka oferują FOXy czy SID. 

Wkładać nowego tłumika się nie opłaca. Lepiej sprzedać to co jest, dołożyć pieniądze na tłumik i zamówić z Niemiec SIDa, finansowo wyjdzie prawie to samo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opór też stawiają firmowe uszczelki RS. Jeśli zależy Ci na bardzo gładkiej pracy, zastanowiłbym się nad SKF lub jeszcze lepiej Racing Bros.
Co do MC vs Charger 2... porównywałem na dwóch SIDach. No jest lepiej  z Chargerem :)

Edytowane przez Lumperator
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tanich rzeczy poza uszczelkami kurzowymi można jeszcze pokusić się o:

- wymianę smaru pm600 na dynamic seal (dodatkowo (poza smarem) do komory powietrznej 3ml oleju 15-30WT)

- wymianę oleju w tłumiku na maxima plush 3WT

DebonAir w amortyzatorach 32mm mechanicznie nic nie zmienia (nie zmieniają się proporcje objętości komór +/- jak w modelach 35mm).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 miesiące temu...
  • 4 miesiące temu...

Reba RL 29" z Trek Procaliber 8 2018
Do tego widelca dodają system lockout, który jest wielki, sterczy wysoko nad kokpitem i drażni oko, postanowiłem się go pozbyć, no i mam zagwozdkę, czytam mądre strony, nasze i obce i czym dłużej czytam, tym jestem mniej mądry, bo wychodzi, że pozycji napiętej linki widelec powinien być miękki, ale u mnie jest, chyba na odwrót, no i czym dłużej nad tym siedzę tym mniej wiem, czy ktoś może mi wyjaśnić jak to dokładnie działa i dlaczego widelec z zdemontowaną blokadą jest miękki, ręczne przestawienie "blokady" go lekko utwardza, ale bez szału.

Czytałem, że problem może być samym mechanizmie i ten jest na odwrót, wiem, ze mogę zrobić trik na kawałek linki, ale nie jestem pewien w jakiej pozycji widelec jest zablokowany, a w jakiej jest odblokowany, w sumie rozważam kupienie przełącznika na goleń, podobno wystarczy odczepić sprężynę w mechanizmie blokady, tylko najpierw chciałbym zrozumieć jak to wszystko działa.
Z góry przepraszam, za ten chaotyczny opis, ale nie wiem jak to zebrać w logiczną całość zrozumiałą dla innych. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Mam Rebę 120mm 2021 A9, 29" 15x110.

Planuje w najbliższym czasie zrobić prosty serwis uszczelek kurzowych i gąbek - jaki zestaw kupić dokładnie?

Na bikesterze jest coś takiego: https://www.bikester.pl/rockshox-federgabel-service-kit-reba-a7-120mm-czarny-649223.html

 

W katalogu części Rockshoxa są podane takie kity: 

Zestaw serwisowy: 
00.4315.032.632 / 200HOUR/1 YEAR SERVICE KIT (INCLUDES DUST SEALS, FOAM RINGS, O-RING SEALS) - REBA A7 80-100MM (BOOST™& STANDARD) 120MM (BOOST) (2018+)

Albo zestawy upgrade: 
00.4318.045.002 / FORK DUST WIPER UPGRADE KIT - 32MM BLACK FLANGED LOW FRICTION SEALS (INCLUDES DUST WIPERS, 5MM & 10MM FOAM RINGS) - SID/REVELATION/REBA/ARGLE/SEKTOR/TORA/RECON/XC32U4

00.4318.045.003 / FORK DUST WIPER UPGRADE KIT - 32MM BLACK FLANGELESS ULTRA-LOW FRICTION SKF SEALS (INCLUDES DUST WIPERS & 4MM FOAM RINGS) - BLUTO/RS-1/SID B1 (2017+)/32MM BOOST™ FORKS

 

Zaciekawił mnie ten upgrade kit, który ma gąbki 5 i 10mm. Ktoś to montował czy szukać standardowego? Na chłopski rozum większe gąbki, lepsze smarowanie to bym się może skusił ale znowu w zestawie jest jeden typ uszczelek przeciwkurzowych więc czy mają one wyżłobienie na gąbkę 10mm i zamiennie można tam wciskać gąbkę 5mm? Nie mam na to pomysłu jak to ma działać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 godzin temu, JackFrost napisał:

Mam Rebę 120mm 2021 A9, 29" 15x110.

Planuje w najbliższym czasie zrobić prosty serwis uszczelek kurzowych i gąbek - jaki zestaw kupić dokładnie?

Na bikesterze jest coś takiego: https://www.bikester.pl/rockshox-federgabel-service-kit-reba-a7-120mm-czarny-649223.html

 

W katalogu części Rockshoxa są podane takie kity: 

Zestaw serwisowy: 
00.4315.032.632 / 200HOUR/1 YEAR SERVICE KIT (INCLUDES DUST SEALS, FOAM RINGS, O-RING SEALS) - REBA A7 80-100MM (BOOST™& STANDARD) 120MM (BOOST) (2018+)

Albo zestawy upgrade: 
00.4318.045.002 / FORK DUST WIPER UPGRADE KIT - 32MM BLACK FLANGED LOW FRICTION SEALS (INCLUDES DUST WIPERS, 5MM & 10MM FOAM RINGS) - SID/REVELATION/REBA/ARGLE/SEKTOR/TORA/RECON/XC32U4

00.4318.045.003 / FORK DUST WIPER UPGRADE KIT - 32MM BLACK FLANGELESS ULTRA-LOW FRICTION SKF SEALS (INCLUDES DUST WIPERS & 4MM FOAM RINGS) - BLUTO/RS-1/SID B1 (2017+)/32MM BOOST™ FORKS

 

Zaciekawił mnie ten upgrade kit, który ma gąbki 5 i 10mm. Ktoś to montował czy szukać standardowego? Na chłopski rozum większe gąbki, lepsze smarowanie to bym się może skusił ale znowu w zestawie jest jeden typ uszczelek przeciwkurzowych więc czy mają one wyżłobienie na gąbkę 10mm i zamiennie można tam wciskać gąbkę 5mm? Nie mam na to pomysłu jak to ma działać.

masz tu link wpisujesz tam numer seryjny widelca (jest z tyłu na koronie i wiesz  wszystko o nim). Jaki zestaw serwisowy do przeglądu po 50h lub 20h i wiele innych rzeczy.

https://trailhead.rockshox.com/en/search/

 

Edytowane przez sztorm
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 miesięcy temu...

Planuję zrobić serwis swojego amortyzatora Reba RL 100 mm A7. Według manuala powinienem zastosować zestaw: 00.4315.032.632, jednak jest on ciężko dostępny, więc pytanie czy można zosatować zestaw 00.4315.032.633 (dedykowany do 120 mm skoku). Jest jakaś różnica między tymi zestawami, czy można je stosować zamiennie. Chyba ze można zastosować jakiś uniwersalny zestaw ? np: coś takiego https://allegro.pl/oferta/rock-shox-zestaw-basic-reba-27-5-29-10611542394 

Będzie to mój pierwszy serwis amortyzatora, i chciałbym zamówić dobrze części :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...