Skocz do zawartości

[3500] Rower cross - Unibike Viper vs Romer Orkan 8


Rekomendowane odpowiedzi

Rozważam zakup roweru crossowego. Początkowo chciałem się zmieścić i budżecie 3k, ale mogę dołożyć parę stówek. 

Zrobiłem mały research i zawęziłem wybór do Romet Orkan 8 oraz Unibike Viper. 

182cm, 81kg, długość nogi ok. 86cm więc zakładałem rozmiar 21cali dla Unibike tudzież 20 dla Romet. 

Głównie jeżdżę po ścieżkach rowerowych, chodnikach oraz lesie (Park Trojmiejski). Aktualnie będę czasami ciągnął przyczepkę Queridoo Sportrex 2 z dwójką dzieciaków tudzież fotelik Hamax. 

Mają podobną specyfikację, ale czy ktoś obeznany mógłby podpowiedzieć który ma lepszą? Może jednak rozważyć jeszcze inny model? 

https://romet.pl/rower-crossowy-romet-orkan-8-m-2023-wersja-2

https://unibike.pl/cross/viper-gts/

Edytowane przez markos17
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz wykorzystywać rower rekreacyjnie, myśl o trekkingu. W TPK raczej nie sprząta się dróg ;), więc - na chłopski rozum - jedną z pierwszych rzeczy, jakie dokupisz, i tak będą błotniki. 

I przejrzyj tez inne marki ze sklepów rowerowych - zobacz rzadsze marki w rowerystylowe.pl, zobacz Raymona w Centrum Rowerowym, zobacz piękne Gazelle na gazelle.pl, trekkingi o ładnej linii ma Trek, jeśli dobrze pamiętam - to Specialized ma przedłużony błotnik, jakby z myślą o Twoich dzieciach :)

Cross w rekreacyjnym, miejsko-rodzinnym użyciu jest dość niepraktycznym rowerem.

Szy.

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 godzin temu, markos17 napisał:

182cm, 81kg, długość nogi ok. 86cm więc zakładałem rozmiar 21cali dla Unibike

Wg mnie 19 cali.

Romet kontra Unibike - Unibike ma lepsze hamulce, ale te w Romecie spokojnie wystarczą. Unibike ma miększe przełożenia - 26x36 kontra 26x32 w Romecie. Unibike ma lepsze piasty i pewnie również koła.

@markos17, popatrz dla porównania na gorszy osprzętowo Giant Roam 2 z napędem 2x9 (przełożenia jeszcze twardsze niż w Romecie) bądź decathlonowski Riverside 920 z napędem 1x11 (najtwardsze przełożenia). Na Twoim miejscu raczej bym szukał "miękkiego" napędu.

 

Cytat

Cross w rekreacyjnym, miejsko-rodzinnym użyciu jest dość niepraktycznym rowerem.

@szy, nie gadaj! Ja sprzedałem dwa lata temu i do tej pory żałuję, a błotniki założyłem dopiero jak przestałem ciągać przyczepkę 🤣.

Edytowane przez chudzinki
  • +1 pomógł 1
  • Zmieszany 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@szy dotychczas jeździłem na starym MTB i nie czułem specjalnie potrzeby posiadania całego osprzętu, więc raczej zostanę przy klasycznym crossie. Zawsze mogę później dołożyć np. błotniki.

Popatrzę jeszcze na te propozycje, które podałeś. 

 

@chudzinki wychodzi ze Unibike ma minimalnie lepsze wyposażenie. Romet mogę obecnie dostać 200pln taniej, więc będę musiał jeszcze rozważyć.

Na yt/forum często jest proponowany Giant Roam bądź Trek Dual Sport. Niemniej w podobnej cenie mają gorszy osprzęt, za to ciekawszą ramę. Wiadomo, ramy nie wymienię, resztę już tak, ale nie sądzę że będę się tak kiedykolwiek bawił. Prędzej kupię nowy rower. 

Przy moim miejscu zamieszkania są spore nachylenia, na pewno nie zdecydowałbym się na jeden blat z przodu, więc Trek z tego roku odpada. Muszę poszukać w Trójmieście salonu z Giant, może jak się przejadę Roam, to zmienię zdanie 🙂 mógłbym w teorii dołożyć i kupić Roam 0 za 5k, ale czy faktycznie warto.. Dokładać można w nieskończoność 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam Orkana dobrych parę lat w poprzedniej damskiej wersji z prostą rurą. Kupiłem go ze względu na stosunek jakości osprzętu do ceny w bonusie dostałem niską wagę, hamulce hydrauliczne, napęd 3x10 XT i amortyzator powietrzny. Wymieniłem tylko opony na szersze. Mimo, że mam jeszcze dwa inne rowery na Orkanie jeżdżę najczęściej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o rozmiar to u mnie przy 181 cm i długości nogi 87 cm mam rozmiar 21 w Kellysie Cliff 50. Kiedyś miałem rower crossowy w rozmiarze 19 i lepiej się czuję na rozmiarze 21. Najlepiej przymierzyć się i porównać, który rozmiar będzie odpowiadać. Co do roweru to minimalnie skłaniałbym się ku Unibike.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, markos17 napisał:

mógłbym w teorii dołożyć i kupić Roam 0 za 5k, ale czy faktycznie warto.

To ja zaproponuję 1-kę, bo do 0-ki chyba nie warto dopłacać. Tylko musisz wiedzieć, że pozycja wyjściowa na Roam będzie bardziej pochylona niż na Unibike. Jeżeli Ci to nie przeszkadza to jak najbardziej warto.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Roam 1 można obecnie dostać za 4,5k, gdzie rok temu tysiąc mniej. Giant pojechał po bandzie. 

Znalazłem okazję na Trek Dual Sport 3 gen 4 za 3,1k i zacząłem się nad nom zastanawiać. Martwi mnie jedynie tylko jeden blat z przodu. Czy te dziesięć przełożeń z tyłu da radę na większych górkach? Wolałbym jednak dwa lub trzy, ale cena kusi 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Czy te dziesięć przełożeń z tyłu da radę na większych górkach?

Nie ma znaczenia ilość przełożeń tylko ratio całego napędu. Akurat przy porównaniu roam 1 vs ds3 lżejsze przełożenie będzie miał roam ale to z uwagi na naprawdę mały młynek.

Możesz też zerknąć na https://www.decathlon.pl/p/rower-trekkingowy-riverside-920/_/R-p-329787?mc=8610495

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 7.02.2023 o 20:09, markos17 napisał:

Głównie jeżdżę po ścieżkach rowerowych, chodnikach oraz lesie (Park Trojmiejski). Aktualnie będę czasami ciągnął przyczepkę Queridoo Sportrex 2 z dwójką dzieciaków tudzież fotelik Hamax. 

+ najmiększe przełożenie 40x46 w treku - musiałbyś mieć naprawdę mocne kopyto 😀.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mógłby być jeszcze dodatkowy blat z tyłu, coś jak w Marin Muirwoods - 51 😉

Nie ukrywam, że kusi mnie Trek DS, ze względu na ramę, wygląd i okazyjną jak na te czasy cenę 3,1k. Obawiam się trochę tego najmiekszego przełożenia, wolałbym jednak klasyczny napęd z 2 lub 3 blatami z przodu. Znowu dzieci niedługo wyrosną z przyczepy, a rower zostanie. 

Opcja Nr2 to Unibike Viper za siedem stów więcej. Lepszy osprzęt i miększe przełożenie. 

Opcja nr 3 to Riverside za 4,3k, ale jak pisałem wyżej, mój rozmiar jest obecnie niedostępny i cena troszkę wysoka mimo wszystko. Osprzęt konkretny, powietrzny amorek kusi. Niemniej analogicznie jak Trek jeden blat z przodu 38x46. 

Na Trek muszę się zdecydować w przeciągu kilku dni, żeby mieć w tej cenie. Albo go wezmę albo poczekam jeszcze miesiąc-dwa do wiosny, wypatrując promocji. Vipera miałem już w koszyku za 3,3k w grudniu, ale tak długo się zastanawiałem, aż cena podskoczyła 😉

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem w kilku salonach i najbardziej mi pasowały Trek i Giant (czyli zupełnie inne marki niż z tytułu postu 😉). Zamierzam kupić któryś z tych dwóch modeli:

1. Trek Dual Sport 3 gen 4 L za 3,1k

2. Giant Roam 1 L za 4,4k (gratis nóżka 🙂

W obu odpowiadała mi pozycja. Z istotniejszych różnic na korzyść Giant, to:

- dwa blaty z przodu.

Giant 32/42=0,76

DS 40/46=0,87

przy jeździe z przyczepką po górkach, byłoby łatwiej ma pewno z dwoma. Pytanie czy aż taka duża różnica w praktyce? 

- powietrzny amoryztor 

I teraz pozostaje kwestia, czy warto do tego dopłacać 1,3k? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie opłaca się.

Posiadając amortyzator powietrzny, potrzeba spełnić odpowiednie warunki: umieć ustawić taki amortyzator, posiadać pompkę do amortyzatora, wymagany jest co najmniej raz w roku serwis. Potrzebna jest wymian olei i sprawdzenia uszczelnień, można to zrobić samemu, lub zlecić serwisowi jeśli znajduje się taki w okolicy który zajmuje sie obsługą takiego amortyzatora, to raczej nie są rzeczy które załatwisz w kilkadziesiąt złotych. 

Popularność amortyzatorów powietrznych rozpowszechniła się w MTB głownie ze względu na obniżenie wagi. Amortyzatory w crossach to nie jest ta liga ktora znajdziemy w mtb, dlatego gdyby mi zależało na rowerze crossowym z amortyzatorem powietrznym, wybrał bym mtb. w tej kategorii masz o wiele lepszy i większy wybór.

Rowery crossowe jeżdżą w lekkim terenie o niewielkich nierównościach z niewielką pracą skoku, tutaj sprężyną daje radę. 

Czy opłaca się dokładać 1,3k do amortyzatora, zależy jaki tam jest amortyzator.  Amortyzator od SR Suntour cena to ok 800PL, od Rock Shox Paragon już można dostać za 1000pln.

Osobiście przy kupnie crossa nie skupiał bym się za bardzo na osprzęcie. jak to ma być rower do jazdy rekreacyjnej to wystarczy tylko regularnie zadbać o rower, regularny serwis i nie trzymać pod chmurką lub w innych badziewnych warunkach, a będzie służył latami. 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

DS ma otwory w ramie na przednią przerzutkę. Czy ktoś mógłby podpowiedzieć co musiałbym kupić, żeby wstawić z przodu dwa blaty? Czy wystarczyłby taki zestaw:

https://www.centrumrowerowe.pl/przerzutka-przednia-shimano-deore-fd-m4100-pd22293/

https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-deore-fc-m4100-pd22295/

https://www.centrumrowerowe.pl/manetka-shimano-deore-sl-m4100-pd22294/?v_Id=140956

Jak się to ma do gwarancji? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po co od razu ta wymiana osprzętu? Twój cross, będzie brał udział w zawodach Tractor pulling? Strasznie ludzie przywiązują uwagę na te najlżejsze przełożenia, gdzie tak naprawdę to tylko promil profilu trasy. Nie dasz rady, schodzisz z roweru i drepczesz pieszo, prędkości te same. 

Jak wybierzesz sie z dzieciakiem w przyczepce, to raczej nie wybierzesz najtrudniejszej przełęczy w okolicy. 

Przypasował ci Trek, kup Treka. Ma normalne rozmiary sztycy, mostka kierownicy, mocowanie pod przerzutkę, nie ma glupiego press fita, cos nie podpasuje względnie tanio wymienisz. Z reklamacja w Treku tez nie słyszy sie, że kręcą nosem i próbują w dygać klienta.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początku na pewno spróbuję pojeździć na standardowym secie. Bardziej chodzi mi o zdobycie wiedzy, co jeśli okaże się, że ten jeden blat mocno mi doskwiera i chciałbym jednak sobie ulżyć. Czy jest to technicznie możliwe i z jakiego rzędu kosztami musiałbym się liczyć. Na pewno pomoże mi to w podjęciu ostatecznej decyzji. 

Z tego co czytam, to w przyszłości będę mógł wymienić amor na powietrzny np. RockShox Paragon za tysiaka i dorzucić przednią przerzutkę za te 4 stówki i wyjdzie cena taka jak za Giant. (za stary amor też coś odzyskam na olx). 

Równie dobrze może się okazać, że to co jest w standardzie zupełnie spełnia moje potrzeby (raczej tak będzie). 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam sobie musisz to odpowiedzieć.  Przełożenia można sobie sprawdzić używając kalkulatora i roweru który już posiadasz.

Fakt że możesz kupić amortyzator powietrzny do crossa za 1tyś, gdzie amortyzator do XC powietrzny od Rosk Shoxa to minimum 2tyś, może świadczyć jak bardzo ludzie potrzebują takie amortyzatory.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, clavdivs napisał:

Strasznie ludzie przywiązują uwagę na te najlżejsze przełożenia, gdzie tak naprawdę to tylko promil profilu trasy. Nie dasz rady, schodzisz z roweru i drepczesz pieszo, prędkości te same.

3 godziny temu, clavdivs napisał:

Jak wybierzesz sie z dzieciakiem w przyczepce, to raczej nie wybierzesz najtrudniejszej przełęczy w okolicy.

Można i schodzić, ale po co...? W TPK byłem tylko raz i wystarczy jeździć po głównych ścieżkach żeby dały w kość ☺️.

Napęd 1x10 to nie tylko ograniczenie w jedną albo w drugą stronę, ale to też dziury w kasecie. Dla mnie ten Trek w konfiguracji fabrycznej + przyczepka + takie okolice to porażka, ale co kto lubi. Nie mam zamiaru nikogo przekonywać do swojego punktu widzenia.

 

Cytat

Fakt że możesz kupić amortyzator powietrzny do crossa za 1tyś, gdzie amortyzator do XC powietrzny od Rosk Shoxa to minimum 2tyś, może świadczyć jak bardzo ludzie potrzebują takie amortyzatory.

To ja już wiem dlaczego rozrusznik do Fabianki jest sporo tańszy od tego do Volva FH 12. Po prostu ludzie go nie potrzebują 😃. A serio to jaki jest sens porównywać Paragona do np. Reby?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sytuacji gdzie dasz radę na 0.76, a na 0.86 już nie, to będzie bardzo niewiele.

Jak wybieram się na wycieczkę z dwoma bąbelkami w przyczepce, to wybieram łatwa krótka trasę. Po co się siłować z jakimś trudnymi przewyższeniami?

Troszkę mi to pachnie spojrzeniem zerojedynkowym, 2xx rozwiąże wszystkie moje problemy z podjeżdżaniem, a 1xx katastrofa. No tak nie jest.  2xx i 1xx maja swoje plusy i minusy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mieszkam tuż przy TPK, więc najłatwiej jest nam wybrać się na przjezadzki w okolicy, gdzie siłą rzeczy jest trochę podjazdów. Właśnie byłem z Młodą (15kg) na swoim starym góralu (3x7 tourney 26cali) w Hamaxie. Przy takich dłuższych podjazdach jak na zdjęciu dałem radę, ale łatwo nie bylo 🙂 Obecnie skłaniam się na DS i opcją dołożenia dwóch/trzech blatów z przodu, jeśli będzie naprawdę ciężko. Będę wdzięczny jeśli ktoś mi podpowie co musiałbym kupić, ew. podpowiedzieć jak samemu to ogarnąć. Podpytałem centrumrowerowe.pl i sugerują również wymianę tylniego blatu. Faktycznie nie będzie opcji że starym? 

 

- Przerzutka przednia SHIMANO Deore FD-M6025 https://www.centrumrowerowe.pl/przerzutka-przednia-shimano-deore-fd-m6025-pd16808/

- Mechanizm korbowy SHIMANO Deore FC-M4100 - https://www.centrumrowerowe.pl/mechanizm-korbowy-shimano-deore-fc-m4100-pd22295/

- Manetka SHIMANO Deore SL-M5100 - https://www.centrumrowerowe.pl/manetka-shimano-deore-sl-m5100-pd22288/?v_Id=140941

Z tego co wiem powinien Pan również zastosować kasetę o innym stopniowaniu:

- Kaseta SHIMANO Deore CS-M4100 - https://www.centrumrowerowe.pl/kaseta-shimano-deore-cs-m4100-pd22741/

received_1341199153332078.thumb.jpeg.36ea193ec8ff46871b81e33bfded86a2.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw bym sprawdził jak działa napęd Treka, a dopiero potem bym zadecydował czy potrzebuje rozwiązania. 

To jest właśnie skupienie się na problemie lekkich przełożeń które występują marginalnie i sa to prędkości rzędu 5/km a na resztę olać. 

Kolega zaproponował korbę od MTB, faktycznie wyraźnie zmiękczy naped, ale gross czasu spędzisz na blacie 36, który w crossie jest dość mały, bedzie to skutkowało używaniem dolnego zakresu kasety i zużywał szybciej mniejsze zębatki.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem wcześniej, jeśli zdecyduję się na DS, to na pewno nie będę od razu coś ruszał, tylko trochę pojeżdżę. 

Co do zaproponowanego napędu, to wolałbym faktycznie większy blat zamiast 36, to coś z przedziału 40-44. Tylko, czy mógłbym hipotetycznie taki wstawić, nie ruszając tyłu?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...