Skocz do zawartości

[GPS] Zmiana Garmina na Garmina - wybór nowej nawigacji


Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, pecio napisał:

A alternatywa jest i to spora - typowo podróżniczo/ rowerowy Hammerhead Karoo 2 . Nawigacyjno sportowy -cała rodzina Wahoo , rodzina Bryton Rider, trochu "cieńki"  IGP Sport iGS620, Sigma Sport ROX 11.1 EVO ,rodzina Mio Cyclo.

Niby tak, z naciskiem na "niby" - oczywiście moim zdaniem :)

Gdybym miał dzisiaj zmienić mojego garmina na co innego, potrzebuję jednej ważnej dla mnie rzeczy - ładnych, czytelnych, praktycznych map. Tymczasem wszystkie te zabawki wyżej to urządzenia stricte sportowe, gdzie najważniejsza jest aplikacja treningowa, a nie mapa, więc nie prezentuje się ona szczególnie zachęcająco. 

Nie korzystam na co dzień z mapy.cz, ale sposób prezentacji danych bardzo mnie przekonuje. Tę miękkość, taką plastyczność, delikatną estetykę pamiętam jeszcze z map Shocartu sprzed wielu lat. Wydaje mi się, że taki bardzo uniwersalny i już teraz bardzo popularny i znajomy wielu osobom sposób prezentowania treści kartograficznej byłby powszechnie lubiany i mógłby być gamechangerem na rynku:

image.png.a51ddee71f6cac5e7fb1a86dad791f14.png

Dlaczego garminy jeszcze w ten sposób nie wyglądają? 😕 

(chociaż widzę, że w tym powiększeniu most w Siekierkach zmyło z mapy)

Szy.

Edytowane przez szy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, pecio napisał:

W IGPSport jest jeden wielki ból - nazywa się mapy. Pod tym względem jest dno. Możesz wgrać tylko te z serwera IGP a one zapewniają tylko sieć drogową i to tylko te główniejsze drogi. O lokalnych, ścieżkach ........zapomnij.  A w obsłudze całkiem przyjemne "aparaty".

Tak samo jest w MIO  tylko ich oficjalne mapy . Jak śmigasz po szosie  to spokojnie wystarcza. Ich system mapowy to TomTom.

 

Właśnie ciekawi mnie jak to urządzenie się sprawdzi. Prawdę mówiąc ja je potrzebuję 'do jazdy po sladzie' który wczesniej tworzę w mapy.cz albo komoocie więc to nie jest dla mnie duży problem.

Odwzorowanie ścieżek u mnie w lasach jest ok... dlatego czekam na test w górach ale to perwnie za jkieś 3-4mce dopiero.

Gdybym jednak potrzebował się zorientować gdzie jestem a ścieżek by nie było mogę na chwilę odpalić tel z locusem i tam na mapach zweryfikować.

Tutaj jeszcze dochodzi kwestia ceny urządzenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, szy napisał:

Niby tak, z naciskiem na "niby" - oczywiście moim zdaniem :)

Gdybym miał dzisiaj zmienić mojego garmina na co innego, potrzebuję jednej ważnej dla mnie rzeczy - ładnych, czytelnych, praktycznych map. Tymczasem wszystkie te zabawki wyżej to urządzenia stricte sportowe, gdzie najważniejsza jest aplikacja treningowa, a nie mapa, więc nie prezentuje się ona szczególnie zachęcająco. 

 

OJ NIE.  Nie wiem czy miałeś w rękach Hammerhead Karoo 2. Jeżeli chodzi o sprawy mapowo /nawigacyjno /wyprawowe to każdy Garmin przy tej zabawce to wielka kicha. Druga sprawa to pięknie współpracuje ze sramowskim AXSem. Tak samo jak MIO które jest zorientowane "wycieczkowo". Reszta to fakt , kombajny turystyczno sportowe z naciskiem na wyczyn.  Ale teraz z drugiej strony wracamy do tego co oferuje Garmin który moim zdaniem  zapewnia złoty półśrodek , stoi w rozkroku pomiędzy oczekiwaniami a możliwościami. Dodatkowo zapewnia najlepszy ekosystem i dowolność w kreowaniu wsadu mapowego czego nikt inny nie daje. Dlatego Garmin ma właśnie przewagę choć  na amerykańskim rynku nie króluje. Tam rządzi Magellan.

Edytowane przez pecio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A w moim Edge mapy wyglądają właśnie tak jak mapy.cz.(ta sama baza OSM tylko moje aktualniejsze) Grafikę wsadową map do Garmina można dowolnie przerabiać. Wystarczy podmienić plik .TYP wchodzący w skład obrazu .img. Oczywiście ten plik trzeba sobie samemu wykreować i potem zespolić z mapsetem.

Edytowane przez pecio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@pecio, tak, ale .typ-em zmienisz wyłącznie kolory, grubości linii, symbole. A już nie wygładzisz wektorowych kształtów, nie zwiększysz rozdzielczości ekranu :)

Z drugiej strony - wiem, to wszystko kosztowałoby mnóstwo energii, która na pewno jednak jest tutaj kluczowym czynnikiem.

 

A Karoo 2 - rzeczywiście, masz rację. Bazowałem na oficjalnych obrazkach, wśród których nie wpadła mi w oko żadna lepsza mapa. Teraz widzę w jakiejś recenzji coś, co rzeczywiście wygląda znacznie lepiej:

Hammerhead_Karoo2_1_e-copy-750x430.jpg

(źródło)

Szy.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadza się.  Wektorówka nigdy nie będzie wyglądać tak jak  mapa na ekranie komputera czy telefonu ( nie ta rozdzielczość i typ prezentowanej mapy).  Jakby to ująć ? Chodzi o dopasowanie szaty graficznej czyli koloru dróg ze względu na kategorię , grubości kresek,   sposobu wyświetlania poziomic (rodzaj linii ) , sposobu wyświetlania obszarów itp. Lubię mapy.cz i na niej się wzoruje w sposobie prezentacji treści robiąc .TYPa. Takie przyzwyczajenie. Dużo też zależy od samego "wsadu " i sposobu wyświetlania  odbiornika

IMG_20230130_184215[1](1).jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@MikeSkywalker Powiem tak: czekam z niecierpliwością na Twoje relacje z przymiarek.  Tymczasem moje relacje z eTreksem uległy mocnej poprawie. Ogarnąłem trochę mapy, ogarnąłem wpisywanie waypointów po współrzędnych (kto próbował po adresie, zwłaszcza w innym kraju, ten wie, jak to boli :D ), a dzięki albo przez Kolegę @bzyk69 zdobyłem dziś kolejną sprawność:

20230131_205248_polarr.thumb.jpg.4d654ad66f484852da1fc15bb7fb5288.jpg

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korzystając z wolnej chwili zrobiłem wielki test zestawów mapowych pod Garmina  z kilku liczących się serwisów.  Moim celem było wyznaczenie kursu  i jego poprawności pod kątem  rodzaju kolarstwa.  I dokładnie na wszystkich mapach idealnie takie same trasy zostały wytyczone.  Nie dziwi mnie to gdyż wszystkie łącznie z "fabrycznymi " Garmina korzystają z danych mapowych OSM.  Teraz jest mały kwiatuszek , przy ustawionym trybie kolarstwo szosowe  poprowadziło mnie jedną polną drogą po wyrypie . Ale z kolei w ustawieniach unikania dróg  odhaczyłem "unikaj dróg gruntowych" i trasa została przeliczona poprawnie  dla tego typu aktywności rowerowej. Morał płynie z tego taki  dla potomnych - oprócz map należy odpowiednio ustawić Garniaka aby jego algorytmy poprawnie wyznaczyły trasę . Dla porównania w telefonie  mapy.cz  trasa od razu została wytyczona tak samo jak w Garminie po ustawieniu unikania dróg gruntowych. To tak dla czytających ten wątek celem podniesienia świadomości 😉

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Garmina  kolejno "poszły" - OpenTopoMap Garmin Maps , Frikart.no, Velomap.org , OpenFietsMap , alternativaslibres.org , freizeitkarte-osm.de.  Tylko tyle choć tego jest więcej .  Nie testowałem  czystych OSM bo wszystkie i tak są na ich danych mapowych . Oczywiście w urządzeniu były oryginalne garminowskie wczytane na czas testów.

Testowałem na obszarze gdzie drogi i ich nawierzchnie są mnie znane.

Edytowane przez pecio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Szkoda że mapy są "hiking"...

....... bo odbiorniki są  "hiking" 😉 

A jakie sobie Pan winszuje ?? Mamy w menu  rowerowe , turystyczne, zimowe, narciarskie , marine, lotnicze , golfowe  i  wędkarskie wyczaruję .😁 Nawet się dla psa znajdą bo dla psipsioków Garmin też robi nawigację co by się w lesie "biedoki" nie pogubiły. 😃

Edytowane przez pecio
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gravelówkę z sakwami poproszę - Polska, Czechy, Austria :)

Freizeitkarte - widzę że testowałeś. Nie sprawdzałem jej w realu ale zostawiłem ją jako jedyną włączoną w eT 32x i odżył. Byłem w szoku - o czym pisałem - że mi w 10 minut wyroutował trasę z domu za Wiedeń. W ogóle jakąkolwiek i się nie zawiesił :D Mam zamiar z niej skorzystać (z mapy, nie z trasy, bo i tak nie wierzę, że jest optymalna; routować chcę tylko awaryjnie, np. zmiana miejsca noclegu, odskok do bankomatu itp.).

Zgodnie z przykazaniami z Garniaka, mapy nieoficjalne wgrane mam na kartę - w razie problemów (zawiecha) po prostu można kartę wyjąć i użyć map oficjalnych w pamięci urządzenia. Może nieco wolniej się ta Freizeitkarte wczytuje ale może to złudzenia apteczne?

Edytowane przez spidelli
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Freizeitkarte  jest jedną z najlepiej "narysowanych" map i ma jeszcze jeden atut "jest zoomowalna" . Jest też dostosowana do wielu aktywności - pieszej ,rowerowej, jeździeckiej, narciarskiej i wspinaczkowej. A mapy możesz wgrywać gdzie chcesz a w razie problemów ją w menu wyłączasz.  Jak chcesz  żeby Garmin szybko się odpalał i lekko pracował to wszystkie mapy na których akurat w regionie nie pracujesz wyłączaj w ustawieniach nawigacyjnych. Możesz  zrobić taki eksperyment - odpal wszystkie mapy jakie masz i spróbuj uruchomić. Zobaczysz jak go to zamula - będzie mielił  i mielił  . A teraz wszystko wyłącz i zostaw tylko jedna mapę. Różnica jest i to kolosalna.

Edytowane przez pecio
  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze - w MapSource jest narzędzie Mapa. Możemy nim wybrać tylko część danej mapy, np. dany region, jeśli wiemy, że przez najbliższe tygodnie się z niego nie ruszamy. To też ograniczenie ilości danych, jaką musi przemielić pamięć odbiornika.

Szy.

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też tą mapę przetestuję.

Mam pytanie: przy tworzeniu trasy w etrexie wybieracie jakiś profil jazdy, czy jest to w ogóle możliwe?

Ja też odkrywam etrexa na nowo, bo jak do tej pory to od zawsze było tworzenie gpxa w zewnętrznym programie - najczęściej komoot, czy też bikerouter.de BTW: tam jest świetny profil: "roadbike(minimized trafic}" - bardzo ładnie prowadzi przez wiejskie dróżki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie ! Nie należy ufać temu co Garmin "wyroutuje" samodzielnie w dodatku nie będąc świadomym jego ustawień i jak to ma się do jego algorytmów .Mało tego same podkłady mapowe OSM  są robione w ten sposób ,że ktoś "walnie " krechę i już. A tutaj trzeba się bardziej przyłożyć - zdefiniować rodzaj nawierzchni, typ dopuszczonego ruchu , szerokość itp. A raczej większość pseudo edytorów tego nie robi bo nawet nie ma pojęcia o tym lub po prostu z lenistwa. Potem są takie kwiatki jak  bogu ducha winny Garmin wyliczy trasę dla kolarki po wyrypie. On dobrze odczytał "krechę" -- wina leży po stronie "ludzkiej". Staram się w swojej okolicy wychwytywać takie "babole" i na bieżąco poprawiać , tak jak po ostatnim "wielkim" teście.  A wracając do Freizeitkarte  z racji swojej  uniwersalności dla mnie osobiście jest za bardzo przeładowana informacjami w stricte rowerowym zastosowaniu. Ale do turystyczno - rowerowego eTrexa  z nastawieniem  trochu z buta trochu na rumaku prawie ideał . To tak jak z Garminami i ich przeznaczeniem. W Edge sprawdzi się mapa czysto rowerowa  - czytelna nie przeładowana szczegółami  z rowerowa infrastrukturą. W Dakotach /eTrexach mapa  bardziej zorientowana pod turystykę - trasy rowerowe , warstwice, szlaki piesze etc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...