Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć,

zapraszam na przejażdżkę po Alpe-Adria, prawdopodobnie najbardziej atrakcyjnym, turystycznym szlaku rowerowym w Europie. Na to transalpejskie "naj" składa się wiele czynników, włącznie z genialnymi inwestycjami w odświeżenie starej infrastruktury i dopracowanymi usługami transportowymi. Na blogu wyszło tego aż ponad 50 tysięcy znaków i prawie 400 zdjęć:

 

Szlak Alpe-Adria, czyli rowerem przez Alpy nad Morze Adriatyckie

znajkraj-alpe-adria-2022-cover.jpg.b93edb571a249ec65fba681fcfe66802.jpg

 

Warunki do turystycznej jazdy rowerem, czyli wygodne nawierzchnie, bezpieczeństwo, odsunięcie od ruchu samochodowego, atrakcyjność krajobrazowa - na naprawdę wysokim poziomie. Jeździmy właściwie po wszystkim, są i asfaltowe drogi rowerowe, i jakieś lokalne asfaltki między gospodarstwami dla rowerów i gospodarzy, sporo szutrów, ale zawsze twardych i przyjemnych, zdarzają się fragmenty trasy po zwykłych drogach publicznych, ale zawsze w przy bardzo niewielkim ruchu. Nie było momentu, gdzie jest wprost niebezpiecznie, chociaż jadąc z małym dzieckiem na kilku kilometrach w Austrii przed Werfen trzeba jednak uważać, podobnie jak na zjeździe z Mallnitz do Karyntii.

Ogólny poziom satysfakcji - top :), przy takiej pogodzie, ze wszystkimi atrakcjami, z włoskim żarciem, całą organizacją - naprawdę, perfekcyjny rowerowy urlop. Przy okazji - jedzie się około 7 dni, dojeżdża się około dwóch w każdą stronę, jakiś zapas na pogodę czy odpoczynek i wychodzi z tego 14-dniowy wyjazd. Uśmiechnięte pyski naszej ekipy mówią chyba same za siebie.

toast-w-browarze-hofbrau-kaltenhausen-al

ekipa-na-moscie-na-trasie-alpe-adria-alp

nasza-rowerowa-ekipa-z-adriatykiem-w-tle

 

 

Zapraszam do szybkiego przeglądu trasy :), to początek, pierwsze 100 km z hakiem do Bad Gastein, oczywiście wybrane obrazki:

szlak-rowerowy-alpe-adria-nad-rzeka-salz

trasa-rowerowa-alpe-adria-w-austrii-alpe

szlak-rowerowy-i-alpy-berchtesgadenskie-

alpe-adria-po-drodze-publicznej-w-austri

rowerowe-drogowskazy-na-szlaku-alpe-adri

salzburger-land-szlak-rowerowy-alpe-adri

ziemia-salzburska-na-rowerze-alpe-adria-

rowerem-po-dolinie-gastein-w-austrii-alp

szlak-rowerowy-w-dolinie-gastein-w-austr

 

Za Bad Gastein z solidnym podjazdem wpadamy na jeden z tych "czynników" pokazujących poziom organizacji szlaku. Ponieważ w tej okolicy przez Wysokie Taury, czyli najwyższe pasmo Alp w Austrii, nie prowadzi żadna droga (alternatywą jest przejazd przez słynny Hochtor i Grossglocknerstrasse, dwie doliny dalej), samochody i rowery przewożone są tunelem przez tzw. śluzę kolejową - 11-minutowe wahadłowe połączenie między stacjami Böckstein i Mallnitz. Pociąg ciągnie kilkanaście platform dla samochodów i kilka wagonów osobowych, w tym jeden całkowicie przystosowany na nasze, rowerowe potrzeby, który o tej porze (ok. 9 rano) był całkowicie wypełniony.

wagon-w-sluzie-kolejowej-na-szlaku-alpe-

wagon-rowerowy-na-szlaku-alpe-adria-alpe

wagon-rowerowy-obb-na-peronie-w-mallnitz

 

Potem zjazd do Karyntii - najpierw szosa, serpentyny, potem zjeżdżamy na drogi rowerowe i jakieś lokalne drobiazgi. Jesteśmy trzeci rok pod rząd w Karyntii i trzeci rok cieszymy się przyjazdem. Cisza, spokój, widoczki, świetne turystyczne trasy rowerowe. 

zjazd-z-wysokich-taurow-do-karyntii-alpe

serpentyny-na-szlaku-alpe-adria-w-karynt

turysci-rowerowi-na-drodze-rowerowej-w-k

pawel-na-szlaku-alpe-adria-w-austrii-alp

szlak-rowerowy-alpe-adria-w-karyntii-alp

 

Podobał mi się wyjazd z Villach - zanim dojechaliśmy na włoski, pokolejowy odcinek, jechaliśmy przez leśne okolice pod Villach, sprytnie wyprowadzeni z dość gwarnego obszaru:

droga-rowerowa-szlaku-alpe-adria-za-vill

szlak-rowerowy-alpe-adria-za-villach-alp

tablica-austriackich-szlakow-rowerowych-

 

A potem jest ten odcinek, który dominuje w artykułach o Alpe-Adria, w prospektach czy reklamach biur podróży - 60 kilometrów po linii kolejowej z Tarvisio do okolic Carni, którą pod koniec XX wieku "przełożono" w nowy dwutorowy ślad, czasem na drugą stronę doliny, czasem w nowe, lepsze tunele. Ze starej infrastruktury zostały budynki, dworce, mosty, tunele, którymi teraz cieszą się rowerzyści. W dodatku w tym kierunku dzieje się to na delikatnym, 1-2%-owym zjeździe, więc przy dobrej pogodzie, przy dobrych widokach, to jest naprawdę chyba najlepsze co zrobiono dla turystyki rowerowej w Europie. Kilka obrazków (więcej w galerii na blogu):

stara-linia-kolejowa-w-centrum-tarvisio-

rowerem-po-dawnej-linii-kolejowej-tarvis

jeden-z-dawnych-tuneli-kolejowych-dla-ro

most-na-szlaku-alpe-adria-we-wloszech-al

szlak-alpe-adria-nad-rzeka-fella-alpe-ad

jeden-z-tuneli-na-trasie-rowerowej-alpe-

tunel-na-szlaku-alpe-adria-alpe-adria-20

droga-rowerowa-po-dawnej-linii-kolejowej

kilka-krotkich-tuneli-na-szlaku-rowerowy

tunel-dla-rowerzystow-na-szlaku-alpe-adr

droga-rowerowa-po-linii-kolejowej-we-wlo

dawna-infrastruktura-kolejowa-dla-rowerz

dawne-tunele-kolejowe-dla-rowerzystow-we

most-kolejowy-kolo-wodospadu-cardamazzo-

zelazny-most-kolejowy-na-szlaku-rowerowy

rowerowy-most-kolejowy-ponte-di-ferro-ko

zelazny-most-kolejowy-dla-rowerzystow-w-

 

Prawie na końcu tego odcinka znajduje się stary dworzec w Chiusaforte, który pełni rolę miejsca spotkań rowerzystów - to chyba miejsce, gdzie spotkaliśmy największą grupę ludzi na rowerach na raz. Fajny rowerowy klimat, pełne stoliki ludzi, a na nich piwo, wino, espresso. 

szlak-alpe-adria-w-chiusaforte-we-wlosze

kawiarnia-w-starym-dworcu-w-chiusaforte-

 

Końcówka jest mniej efektowna, ale to nadal przyjemna jazda w zróżnicowanych warunkach po Nizinie Weneckiej - ddry, szutry, polne ścieżki, drogi lokalne, jakieś różne infrastrukturalne niespodzianki, ale cały czas wygodnie, twardo, równo.

rowerowa-miejska-infrastruktura-na-szlak

miejska-infrastruktura-rowerowa-w-gemoni

szlak-alpe-adria-z-alpami-w-tle-alpe-adr

niski-przepust-pod-droga-na-alpe-adria-a

polna-sciezka-na-alpe-adria-we-wloszech-

szlak-alpe-adria-kolo-cassacco-alpe-adri

rowerami-po-okolicach-udine-alpe-adria-2

alpe-adria-przez-winnice-na-nizinie-wene

 

... aż docieramy do końca, na 5-kilometrową groblę przez lagunę przed Grado:

szlak-alpe-adria-przed-grado-we-wloszech

ostatni-odcinek-szlaku-rowerowego-alpe-a

 

Na sam koniec jeszcze jedno rozwiązanie transportowe, jakie oferują lokalni przewoźnicy właśnie rowerzystom na Alpe-Adria - bezpośrednie połączenie autobusowe Grado-Salzburg z opcjonalnym przystankiem w Villach. Jest znacznie droższe od najtańszego pociągu (z kilkoma przesiadkami), niewiele droższe od najszybszego pociągu (z jedną przesiadką), ale nas do skorzystania z usług takiego przewoźnika skłoniły remonty na liniach kolejowych we Włoszech, przez które zamiast pociągów kursowały autobusy ze znacznie mniejszą (o ile w ogóle) liczbą miejsc dla rowerzystów. No i wylądowaliśmy w jednym z takich autobusów z budowaną na zamówienie przyczepą:

przyczepa-rowerowa-za-autobusem-na-alpe-

autobus-dla-rowerzystow-grado-villach-sa

 

Wśród wspominanych "czynników" jest jeszcze infrastruktura noclegowa - wszystkie z ośmiu miejsc, w których spaliśmy, posiadało swoje miejsce na rowery. Nigdzie recepcjonista nawet nie mrugnął słysząc pytanie, gdzie bezpiecznie zostawić rowery. Ale w jednym miejscu - B&B w Udine - była to tylko otwarta, chociaż monitorowana, wiata na terenie hotelu.

A jak mowa o spaniu, to musi być też wspomnienie o jedzeniu... Powiem tylko, że wrzucając te foty sam przełykam ślinę. W końcu Włosi nie są narodem, który do jedzenia zniechęca ;) 

talerz-pelen-owocow-morza-w-tarvisio-alp

spaghetti-frutti-di-mare-w-restauracji-w

kalmary-owoce-morza-w-restauracji-w-udin

talerz-z-owocami-morza-we-wloszech-alpe-

kieliszek-limoncello-podziekowanie-od-re

 

Oczywiście na trasie są jeszcze ciekawe, krajoznawcze miejscówki, które robią za kolejny dobry, urozmaicający element wyprawy, ale o nich to już w szczegółach na blogu - zapraszam :) , tu tylko rzucam kilka obrazków:

waz-eskulapa-w-austrii-alpe-adria-2022-s

lodowy-slon-w-eisriesenwelt-w-werfen-alp

zamek-hohenwerfen-w-alpach-w-austrii-alp

telemark-pod-skocznia-w-bischofshofen-al

na-glownym-placu-villach-w-karyntii-alpe

miasteczko-venzone-z-lotu-ptaka-alpe-adr

miasto-palmanova-z-gory-alpe-adria-2022-

bazylika-matki-bozej-wniebowzietej-w-akw

 

Z pozdrowerrrem :)

Szy.

Edytowane przez szy
  • +1 pomógł 7
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...
W dniu 10.01.2023 o 21:26, CoolBreezeOne napisał:

Oj pojechałbym. Ale..., ostatnie zdjęcia z talerzami mnie przeraziły. Dobrze, że piwo i inne napoje były - nie wysechłbym :) Śmigam na bloga.

@CoolBreezeOne, ale że owoce morza nie dla Ciebie? :)

Nie no, szkoda życia na niejedzenie takich pysznych rzeczy ;) A w takich właściwych dla nich klimatach smakują jeszcze inaczej - może "prawdziwiej"? Delikatniej? Dziewczyny z ekipy też tak niechętnie na początku, bo niby też nie przepadały. Ale po spróbowaniu, przełamaniu się, jedli wszyscy. Zachęcam 😆

 

Cytat

nie przekonuje...   może daltego, że jak się zjedziedzie trochę Austrii to sie człowiek robi wybredny... 

Pozostanę zwolennikiem i niecierpliwym odkrywcą  Via Claudia Augusta :)

@forscher, na pewno AA to jednak trasa dolinna i nigdy górskimi widokami nie dorówna tym drogom, które lecą 100 metrów wyżej :). Ale dla każdego coś miłego, coś za coś. Tu masz rezygnację z tych najwyższych klimatów na rzecz grupowego, wesołego wyjazdu. To jest ta zaleta turystyki rowerowej, którą bardzo lubię, bardzo doceniam i właśnie którą staram się pokazywać i promować. Na takich trasach szczególnie :)

A Via Claudia Augusta też w planach, razem z Monachium-Wenecja. Te transalpejskie szlaki to jest jednak kawał świetnej przygody - zróżnicowane pod każdym względem, a jednak przygotowane tak, że są spokojnie w zasięgu przeciętnego rowerzysty.

W sumie nasz Szlak wokół Tatr też jest taki.

:) 

Szy.

Edytowane przez szy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie z tą ekipą :), a przynajmniej nie na razie. 

I nie chcę przez to powiedzieć, że ekipa jest zła, bo jest najlepsza na świecie :), ale myślę że dla większości byłoby to po prostu zbyt dużym wyzwaniem. I również pewnym zaburzeniem wypracowywanej przez lata równowagi pomiędzy różnymi aspektami takiej rowerowej podróży jak chociażby wysiłek fizyczny przy jednoczesnej przyjemności z jazdy. Czyli - coś za coś :)

Szy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To fakt - przy jeździe w grupie trzeba się dostosować do najsłabszego ogniwa i iść na kompromis przy wytyczaniu trasy.

Cytat

jak chociażby wysiłek fizyczny przy jednoczesnej przyjemności z jazdy.

To każdy postrzega indywidualnie przez pryzmat własnych predyspozycji fizycznych  . Mnie najlepiej się śmiga z malutką ekipą  (2 /3 ) ale dopasowaną fizycznie i sprzętowo.

Przy kolejnym wypadzie Alpa Adria polecam też na wysokości Tarvisio odbić na Słowenię  i polecieć w "dół " przez Alpy Julijskie też o wiele ciekawsza trasa niż A-A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 miesiące temu...
Cytat

Przy kolejnym wypadzie Alpa Adria polecam też na wysokości Tarvisio odbić na Słowenię  i polecieć w "dół " przez Alpy Julijskie też o wiele ciekawsza trasa niż A-A.

Ale ciekawsza niż te wszystkie pokolejowe pozostałości na AA za Tarvisio? Z punktu widzenia organizacji turystyki rowerowej te kilkadziesiąt kilometrów przez stare mosty, tunele i dworce to majstersztyk.

Co może być ciekawsze? :) 

Szy.

Edytowane przez szy
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 8 miesięcy temu...

Cześć, moja najbliższa wycieczka skłoniła mnie do rejestracji na forum. Witam! Mam pytanie odnośnie tej trasy. Według wielu GPX jej długość to średnio 420km. Składa się z około 13km przebytych pociągiem i wszystkie GPX pokazują to jako ciągłość trasy. Tutaj pojawia się pytanie. Jaka jest faktyczna suma podejść? Czy GPX liczone jest po szczytach i stąd pojawiają się wartości takie jak tutaj:

https://connect.garmin.com/modern/course/245623286

...czyli 5700 sumy podejść?

A może jest jak tutaj, czyli tylko 3600?

https://pl.mapy.cz/s/pezudumuse

A może jeszcze inaczej; robiąc dwie trasy urywając odcinek kolejowy Böckstein - Mallnitz pokazuje i około 1650 i 650 wzniosu, co daje jedynie 2300m?

Będę wdzięczny za informację jak pokazuje i oblicza się GPX dla tej trasy, gdy nagrywa się także na wycieczce prostą linię w miejscu przejazdu kolejowego.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

icto

jak już zaczniesz jechać przez Austrię, Alpy, Włochy to przestanie mieć dla Ciebie znaczenie zarówno suma wysokości podjazdów, suma zjazdów ilość zakrętów w prawo czy też ilość zakrętów w lewo. 

To naprawdę nie ma znaczenia w obliczu piękna Alp, mijanych miejscowości, a przede wszystkim ciekawych ludzi poznanych w sklepach na MORach czy też campingach. 

 

Jedź i przestań myśleć o liczbach.. ile już pokonałeś a ile jeszcze przed tobą i dane z której mapy były zaniżone, a z której zawyżone. 

 

Szerokości! 

Edytowane przez forscher
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja mam pytanie jak z infrą do ładowania? Planujemy zrobić tą traskę we dwoje, sam na lajcie gravelem, ale druga połówka to już nie będzie lajt i pojedzie na elektrycznym "SUV'ie". Nie tyle chodzi mi o ładowanie aku po dojechaniu do miejsca noclegu danego dnia bo to nie sądzę jakikolwiek problem, tylko o doładowanie jeśli będzie potrzeba gdzieś po drodze gdyby cały czas na jakiś wyższych trybach musiała ciągnąć pod "górecki', bo zawsze na to psioczy jadąc ze mną ;-).

Edytowane przez Mentos
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...