Skocz do zawartości

[klamkomanetki] Czy klamkomanetki 11-rzędowe da się zgrać/wyregulować z szosowymi/szutrowymi przerzutkami 10-biegowymi?


adonim85

Rekomendowane odpowiedzi

Pytanie jak w tytule.

Czy klamkomanetki 11-rzędowe da się zgrać z szosowymi (szutrowymi) przerzutkami 10-biegowymi?

Chodzi konkretnie o klamkomanetki Shimano ST-RS505 (105) + tylną przerzutkę GRX 400 + przednią przerzutkę Tiagra FD 4700.

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/105-5800/ST-RS505-L.html

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/105-5800/ST-RS505-R.html

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/grx-10-speed/RD-RX400.html

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/tiagra-4700/FD-4700-F.html

Da się to zgrać, wyregulować? czy nie ma co sobie tym głowy zawracać, tylko od razu postawić na szosowe klamkomanetki 10-rzędowe (Tiagra 4720, GRX 400)?

Edytowane przez adonim85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc tak. Z tyłu zamontowana jest 10-biegowa przerzutka GRX-400, a z przodu Tiagra FD-4700. Układ 2x10. A pytanie dotyczy tego czy 11-biegowe klamkomanetki ST-RS505 po odpowiednim zblokowaniu (o ile tak się da) będą w takim układzie działać poprawnie (przyzwoicie)?

Kaseta to na tę chwilę Shimano Deore CS-HG50-10R 11-36T, ale w nadchodzącym tygodniu w planie jest kupno kasety Shimano CS-HG500-10 11-42T/ Sunrace CSMX3 (lub MS3) 10R 11-42T (lub ogólnie innej kasety ale maksymalnie 11-40T). Z przodu z kolei mam korbę FSA 46-36.

307503345_514251104034997_7974395913007378956_n.jpg

 

307589675_1488846268209549_8898253831074106973_n.jpg

Edytowane przez adonim85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odległość pomiędzy koronkami w kasecie 10s i 11s jest różna, jakaś tam śmieszna wartość pokroju 0,1mm ale sprawia, że coś może haczyć na skrajnych przełożeniach. Generalnie ustawisz i będzie to "jakoś" działać. Jeśli ma to być rozwiązanie przejściowe to spoko, jeśli docelowe to nie spoko

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

0.1 mm? to nawet nie jest milimetr. Aż taki to wpływ by miało na pracę? Ale wtedy jak to wygląda? 11 bieg blokujemy normalnie czy jak, w klamkomanetce?

Takie coś znalazłem:

10 speed - 2.35 mm

11 speed - 2.18 mm

Edytowane przez adonim85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Mihau_ napisał:

Odległość pomiędzy koronkami w kasecie 10s i 11s jest różna, jakaś tam śmieszna wartość pokroju 0,1mm ale sprawia, że coś może haczyć na skrajnych przełożeniach. Generalnie ustawisz i będzie to "jakoś" działać. Jeśli ma to być rozwiązanie przejściowe to spoko, jeśli docelowe to nie spoko

..."jeśli docelowe to nie spoko"...

Czyli co konkretnie przez to możliwe (minimalne) haczenie na dłuższą metę może się dziać negatywnego w takim układzie? szybsze zużywanie się łańcucha? kasety?

Te przejściowe używanie to by było najpóżniej do wiosny 2023 (marzec/kwiecień maksymalnie). Do startu nowego sezonu rowerowego.

Edytowane przez adonim85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, adonim85 napisał:

0.1 mm? to nawet nie jest milimetr. Aż taki to wpływ by miało na pracę?

To jest wartość na jednym przełożeniu. Ustawisz ideolo na najmniejszej koronce to na największej będziesz miał 9x tę wartość. Jeśli rzeczywiście jest tak jak napisałeś 0,17mm to na największej koronce będziesz miał 1,5mm różnicy między faktycznym ustawieniem a takim jakie powinno być. 

9 godzin temu, adonim85 napisał:

11 bieg blokujemy normalnie czy jak, w klamkomanetce?

Ograniczasz zakresy na przerzutce

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytat

Te 1.5 mm to dużo zatem? 

Wystarczająco, żeby nie działało idealnie.

Cytat

A nie ograniczamy na klamkomanetce? To klamka ma 11 biegów, a nie przerzutka. Przerzutka kończy się na 10. 

Widziałeś gdzieś na klamkomanetce możliwość ograniczenia? Poza tym przerzutka nigdzie się nie "kończy", porusza się bezstopniowo, to klamkomanetka jest indeksowana i odpowiada za ustawienie przerzutki w odpowiednim miejscu . Jeśli nie będzie możliwości mocniejszego napięcia linki (bo przerzutkę będzie trzymała śruba górnego zakresu) to i "kliknięcia" nie będzie.

Swoją drogą jakbyś sobie wsadził kasetę 11s i wymienił łańcuch na 11s to obecna przerzutka powinna to ogarnąć

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ludzie w internetach piszą przeróżne dziwne rzeczy. To jest pospolity shadow+ bez offsetu na wózku. Identyczny do przerzutek górskich z okresu Xx10. W pewnych sytuacjach, na pewnych ramach, z pewnymi łańcuchami i odpornością użytkownika na chłam da się to zmusić do pracy na 40/42, ale będzie to praca upośledzona.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie myślę nad barankiem z kasetą 11-40t przy tym GRX 400 ale jak twierdzicie że to może ułomnie chodzić to pozostanę przy nowej kasecie ale też 11-36t i tyle. 

Też czytałem, że GRX 400 sobie radzi z tarczą 40t na spokojnie ponoć. 

GRX 400 obsłuży kasetę 11-rzędową ? Faktycznie? Przecież to przerzutka 10-biegowa. Jeśli tak to kupię sobie te klamki Shimano ST-RS505 za 575, do tego kasetę 11 i tanim sposobem wejdę na system 2x11 (w teorii). 

Edytowane przez adonim85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@adonim85 Róznica w zakresie pomiędzy 36 a 40 nie jest jakość porażająca. Więcej uzyskasz zmieniając korbę z tej chromej korby CX na 46/30. Ale to już kwestia ile kasy chcesz na to wrzucić. GRX 400 działa w systemie 10/11 szosowego shimano. Jak podepniesz do tego manetki 11rz 105, to będzie klikać na 11 rzędach.

Kasety 11 rzędowe są o jedną koronkę szersze od 10 rzędowych, więc jest nawet szansa, że te 11-40 na 11 rzędach obsłuży. Nie gwarantuję, ale nie wykluczam.

@remover Po pierwsze, mylisz obsługiwaną kasetę z pojemnością. Po drugie, folklor ma to do siebie, że umiera długo. W czasach przerzutek dwuzawiasowych, które są bardzo elastyczne, można było kombinować z za dużymi/za małymi kasetami. Ale to było dawno. Przerzutki jednozawiasowe nie dają już tego komfortu. Pojemność jest cały czas nieco większa niż obiecywana, ale rozmiar obslugiwanych kaset znacząco się zwężył.

Swoją drogą - gdzie na blogu coś takiego pisałem? Zresztą, skoro wtedy coś takiego pisałem, a teraz piszę coś innego - może powinno CI to dać do myślenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak napisałem umownie 11-36t. Wiem co mam za piasty. Novatec 772 przód i tył. Jeśli nie 11-36 to np. 11-34/11-40 i tyle, lub inna, którą to ogarnie przerzutka tylna w tym układzie. 

https://www.bikestacja.pl/piasta-tylna-novatec-772-142x12-32h-czarna-2016-p-4245.html

 

Screenshot_2022-09-26-10-24-57-90_d4c83e98b7363fb18e9bde28130b0ba3.jpg

Edytowane przez adonim85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra to tak. Mogę mieć (kupić znaczy się) kasetę 11-rzędową o stopniowaniu 11-36T, czyli takim jak mam teraz, ale na kasecie 10-rzędowej.

Myślę, że GRX 400 na luzie ją ogarnie. Mam też w rezerwie na oku kasetę 11R 11-40T, ale ktoś z Was pisał wyżej, że nie ma 100% pewności czy to połączenie zadziała w stopniu cn. dobrym. Dlatego ta kaseta 11R 11-36T wydaje się pewniejszym wyborem. No nie?

Przerzutka zostaje (pytanie tylko co z obecną przednią przerzutką w takim układzie) i do tego te omawiane wcześniej klamkomanetki i byłby komplet gotowy do montażu.

https://road.cc/content/review/181892-shimano-105-rs505-hydraulic-sti-road-disc-brake-set

Edytowane przez adonim85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przednia zostaję.

Uzurpator już pisal, że do szosowej kasety 11 jest potrzebny bębenek road11, ktory jest szerszy od mtb11\road10. O ile dobrze rozumiem, jeżeli masz teraz za kasetą podkładkę, to masz road11. Jeżeli nie ma podkladki, to masz mtb11 i kaseta szosowa 11x się nie zmieści. Możliwe że szerszy bębenek jest do kupienia do twojej piasty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Jeżeli chce kasety większe od 11-32 to nie będzie problemu. Szosowe 11-34 sa w MTB szerokości. A większe kasety to już typowe mtb. Tu należy pamiętać o pojemności przerzutki. Bo jak załadujemy duża kasetę, mimo że przerzutka ją łyknie, to może mieć ale z korba i 2 blatami.  Przy kasecie 40t pojemność wychodzi 39, całkowita pojemność podawana jest 41 wiec ma to szanse działać. Z kasetą 42 zakładając ze przerzutka będzie na tym działać co najmniej znośnie to będzie na styk. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A mam też inne pytanie. Skoro szosowe klamkomanetki 11-rzędowe typu 105/RS505 bez problemu obsłużą tego tylnego GRX-a 400, to czy płaskie ale typowo szosowe 11-biegowe manetki Shimano SL-RS700 też to zrobią?

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/105-5800/SL-RS700.html

Teraz mam zamontowane 10-rzędowe manetki Tiagra SL-4700. Według tego schematu z klamkami 11' to te SL-R700 powinny tego GRX-a obsłużyć no nie, a raczej on je z racji zgodności z manetkami/klamkomanetkami 1-rzędowymi?

https://bike.shimano.com/pl-PL/product/component/tiagra-4700/SL-4700.html

Edytowane przez adonim85
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Czy rs700 obsłużą? Owszem, są one do napędów szosowych 11 biegowych. Jednak odradzam ci ta manetkę, miałem sporo przypadków ze nie dało się ustawić przerzutki. Nic nie działało, nowe linki pancerze, poprawienie toru linek. Zmiana na pierwszą lepszą klamko manetkę szosową shimano eliminowały problem. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...