Skocz do zawartości

[Obręcz] Podkładki pod nyple w obręczy z włókna węglowego


marcesco

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć i czołem,

niejako w kontynuacji do mojego starego wątku o kołach carbon/alu postanowiłem zbudować sobie nowe koła do Ruuta ST. Koła chciałbym zapleść sam i oddać (ew. wysłać) do kołodzieja na dociągnięcie szprych itd.

Obręcze: Newmen Advanced XA 25

Piasty: DT Swiss 240, straightpull i centerlock

Szprychy: Sapim D-Light

Nyple: Sapim Polyax Alu 16mm

 

Z wyżej wymienionych komponentów nie mam jeszcze szprych bo mam pewien zgryz i tu proszę o pomoc, mile widziane opinie od ludzi obytych w temacie. Otóż w dokumentacji producenta obręczy jest napisane, że nie są wymagane podkładki pod nyple. Napisałem w tej sprawie zapytanie bezpośrednio do centrali Newmen i potwierdzili, że podkładki nie są wymagane (wręcz przeciwnie do ich obręczy alu). Oczywiste jest, że z podkładkami długość szprych musi być inna...

Pozwolę sobie przywołać dwóch specjalistów @Punkxtr @Dokumosa

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podkładek w przypadku użycia obręczy z włókna i aluminiowych nypli używa się z tego powodu, że jest to połączenie generujące korozję (analogicznie gdy włożymy alu sztycę do carbonowej ramy i długo nic nie będziemy tam robić). 

W niesprzyjających warunkach nyple mogą pękać. Z drugiej strony wielu producentów węglowych obręczy nie widzi potrzeby stosowania podkładek i to info bezpośrednio od nich. Dobre aluminiowe nyple (DT, Sapim, Pillar) mają anodę wysokiej jakości i są wykonane ze stopów mniej podatnych na korozję czy pękanie co nie znaczy, że ich ten problem nie dotyczy. 

Osobiście stosuję podkładki i uważam, że to najlepsze rozwiązanie. Oprócz metalowych można zastosować lżejsze, plastikowe. Niemniej budowałem również koła bez nich na wyraźne życzenie kupującego. Ale to najczęściej dzieje się w przypadku ultralekkich zestawów poniżej 1kg komplet, gdzie walczymy o każde gramy. Z tego co wiem, problemów nie było ale nikt nie zagwarantuje, że się nie pojawią. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie zdążyłem edytować a mam jeszcze jedno pytanie. Słyszałem, że gwinty szprych można przesmarować olejem lnianym, który z jednej strony ułatwia naprężanie a gdy zjełczeje działa jak klej na gwinty. Wydaje się to być jakimś miejskim mitem ale słyszałem o tym z kilku niezwiązanych ze sobą źródeł i zacząłem w to wierzyć 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat rzeka; jest wiele zmiennych i w zależności od nich ideałem jest wybierać właściwy środek. Osobiście oleju nie stosuję i nie miałem z tym styczności, wolę inne specyfiki. Ale na połączeniu gwintowanym musi się coś znaleźć jeśli użyjesz aluminiowych nypli. 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zamówiłem już poliamidowe podkładki, na zagranicznych forach również przewija się temat korozji na styku aluminium i włókna węglowego, a aluminiowe nyple mam już na biurku, także będę szedł tą drogą.

Dzięki za wkład. Za jakiś czas pochwalę się efektem końcowym 🙂

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Odkopuję temat, bo w wolny wieczór złożyłem przednie koło. Muszę przyznać, że to przyjemna praca, poszło łatwo, chcę oddać koło do serwisu na dociągnięcie szprych ale zauważyłem, że wszystkie 3 krzyże mijają się bez kontaktu (zaznaczyłem trzeci krzyż ołówkiem).

Kierunek szprych narzuca piasta więc aby szprychy się stykały będą musiały być wygięte w banan, główka szprychy w gnieździe też nie będzie siedzieć idealnie...

Mimo to zastanawiam się czy nie przepleść szprych, tak aby stykały się w trzecim krzyżu.

20220918_182930.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skonsultowałem się w DT4You i wygląda to tak, że trzeci krzyż (powyższą zbędną dyskusję ignoruję) powinien się zapierać wzajemnie aczkolwiek nie jest to punkt wagi krytycznej, ponieważ na serwisie zaplatają też koła ze szprychami nie-stykającymi się w krzyżach.

Przednie koło zostawię jak jest a tylne zaplotę tak aby szprychy faktycznie się krzyżowały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...

Ale te koła są źle zaplecione. Zdjęcie malciupkie, niemniej widać to przynajmniej w przednim. W tylnym zasłania część kaseta choć można się domyślić. 
Zacząłeś dobrze (chyba, bo nie widzę wszystkiego na tych fotach) pierwszą stronę. Z drugiej strony popełniłeś błąd. Spójrz na zdjęcie (mówią teraz o przodzie) - pierwszą szprychę z prawej strony wentyla dałeś źle. Powinieneś wsunąć ją jak gdyby od tyłu korpusu, a wsunąłeś z przodu. 

Przez to powstał zły kąt przy wentylu, ale i złe podparcie dla obręczy. Ew. podeślij lepsze fotki, może będzie lepiej widać. 

Edytowane przez Punkxtr
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, marcesco napisał:

Uuuuuf, ale się zestresowałem, że coś zje*ałem, koła zaplatałem i centrowałem sam.

niestety stres jest zasadny...

przy okazji przyjrzyj się zdjęciom kół w takim zaplocie - jak się plecie koła na 3x to wentyl powinien wypadać pomiędzy "równoległymi" szprychami a nie pomiędzy czwórką która się schodzi "w słoneczko" 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ogólnie to przesunięcie szprych względem wentyla w obu kołach jest o jeden otwór w obręczy za daleko, pomarańczowymi kreskami zaznaczyłem gdzie powinien znajdować się wentyl. Nie jest to jakiś poważny błąd ale potrafi być upierdliwy w trakcie pompowania małą podręczną pompką. 

Póki co zrób zdjęcia pojedynczych kół bo na razie to wszyscy "gdybamy" co jest źle, gdyż niewiele widać na tym zdjęciu które zamieściłeś.

IMG_20221020_233613.jpg

Edytowane przez leejoonidas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za liczny odzew. Oto tylne koło, na obu zdjęciach stoi z wentylem u góry i w pionie, naklejka z modelem piastu zwrócona ku wentylowi.

Piasty straight pull.

20221021_094436.jpg

20221021_094508.jpg

Oraz przednie, układ jak powyżej tj. wentyl u góry i naklejka z modelem piastu zwrócona ku wentylowi.

20221021_094532.jpg

20221021_094555.jpg

 

Kurła, widzę teraz miejsce gdzie powinien być wentyl 😞

Tylko o co chodzi z naklejką na piaście? Przecież powinna być zwrócona ku wentylowi...

Edytowane przez marcesco
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest jak pisałem. Klasyczny przypadek początkującego (nie obraź się ale tak jest, każdy przez to przechodził). 
Czyli jedną stronę zaplotłeś pewnie dobrze, a drugą zacząłeś źle i tak poszło. 

Przyjmuje się, że napis na piaście idzie od strony wentyla ale kiedy zaplotłeś jedną stronę i obróciłeś koło, włożyłeś pierwszą szprychę źle. 
Obrazowo mówiąc powinna iść równolegle do pierwszej przy wentylu z drugiej strony, trzeba było włożyć ją po przeciwnej stronie kołnierza (mowa cały czas o jednym kołnierzu z tej samej strony). 

  • +1 pomógł 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...