Skocz do zawartości

[Kompatybilne tarcze] MT500


chudzinki

Rekomendowane odpowiedzi

16 minut temu, Dokumosa napisał:

Wychodzę z założenia, że klocek/zacisk ma pasować do tarczy.

I bardzo słusznie ;)

Za to zdjęcie do tego Twojego posta idealnie ilustruje o czym napisałem (a wcześniej już ktoś też sygnalizował), widać jak szeroki klocek tnie wąską tarczę po zewnętrznej na "159" czyli prawidłowo, za to wewnątrz szerzej niż powinien. Jeśli powstaje ząbek na klocku - to nie jest to wina tarczy tylko złego ustawienia albo zestawienia różnych standardów. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy kontroli zużycia klocków i tarcz, zauważyłem, że klocki przedniego hamulca są zużyte równo na całej powierzchni, za to tarcza ściera się dodatkowo od wewnętrznej strony, na ramionach. 

Tylna tarcza ściera się tylko na powierzchni roboczej (klocek nie nachodzi na ramiona tarczy - widoczne na nich ślady to pozostałość po poprzednich hamulcach M396, które w tym rowerze były zamontowane seryjnie i używałem ich przez półtora sezonu), ale za to klocki nie są zeszlifowane na całej powierzchni - u góry każdego z nich powstała górka niestartej okładziny: https://photos.app.goo.gl/mD3uftKWhyn7mLYN8 

Hamulce to Shimano SLX M7000, tarcze Shimano SM-RT64, a więc kompatybilne ze sobą: https://photos.app.goo.gl/3jWfcWRaUcpZVm8Q8 

 

 

W dniu 9.08.2022 o 12:28, Dokumosa napisał:

Prawilny set zacisk+tarcza to u mnie działa zwykle tak.

image.png.2f9e9024c3c18a5ffcc55f6d1bcab21b.png

Tutaj wygląda to świetnie, bo klocek dotyka tarczy całą swoją powierzchnią, a jednocześnie nie wychodzi poza roboczą część tarczy ani od strony wewnętrznej (na ramiona), ani zewnętrznej, poza tarczę. 

W moim przypadku taki efekt jest niemożliwy do osiągnięcia, bo klocki są minimalnie wyższe niż powierzchnia robocza tarczy - dla pewności przyłożyłem sam klocek do tarczy. Zatem mimo prawidłowego dopasowania klocków / zacisków hamulcowych i tarcz dedykowanych sobie, klocki będą albo nachodzić na ramiona tarczy (wewnętrzna strona) - tak, jak w przypadku mojego przedniego hamulca, albo wystawać poza obrys tarczy, powodując powstawanie "górki" niezużytej części klocków - tak, jak w przypadku mojego tylnego hamulca. 

Czy faktycznie stanowi to problem? A jeśli tak, to jak go rozwiązać? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może to stanowić problem bo te "górki" w pewnym moemencie zużycia klocków i tarcz się spotkaja ze sobą. Tak jak wspomniano powyżej wynika to z nietrzymania wymiarów adaptera i/lub mocowania zacisku. Z dwojga złego myslę, że lepiej jak tnie ramiona bo zużycie widać na pierwszy rzut oka.

Edytowane przez Dokumosa
  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozwiązanie na szybko i na skutecznie: jeździsz , robisz np 200 km. Wyciagasz klocki, sprawdzasz czy zrobił się rant. Jeśli nie - robisz kolejne 200 km. Nie ma rantu - kolejne 200. Jak pojawi się rant....bierzesz pilnik i go usuwasz. :) naprawdę,  nic więcej nie potrzeba. Możesz dodatkowo spiłować odrobinę rant okładziny pod kątem, żeby zredukować efekt tworzącego się rantu. 

Zamiast pilnika  - dremel,  jeśli masz 

Tarcza ma , nowa, grubość 1.8 mm. Podziel to na pół  - wychodzi że żeby klocki zetknęły się rantami musiałyby schudnąć o 0.9 mm każdy z nich. 

Zależnie od okładziny i sposobu używania roweru to mogą być tygodnie albo miesiące. Poziom ryzyka określ sam. 

Większym problemem jest to że ten rant może zaczepiać o krawędź tarczy i generować szuranie lub podzwanianie. Poza tym krawędź tarczy zaczepiając o rant klocka może powodować wpadanie całości w rezonans i generować różnorakie wycie lub piszczenie. 

Te wszystkie problemy korygujesz narzędziem do obróbki ręcznej   :) nawet pilniczkiem do paznokci który twojej żony.  Żywice czy polmetaliki obrobisz bez pozostawiania śladu na pilniku  ;)

Rant byłby wtedy problemem gdyby okładzina wystawała znacząco nad tarczę  - zużycie wzrasta wraz z ilością powierzchni okładziny ponad tarczą. 

 

  • +1 pomógł 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@toboDziękuję za wyczerpującą i szczegółową odpowiedź! Bardzo mi pomogłeś 😀 

Póki co, rant chyba nie zaczepia o krawędź tarczy, bo całość działa prawidłowo, tzn. skutecznie, nic nie ociera ani nie wpada w rezonans. 

Widoczny na zdjęciach stan klocków i rant powstał równo po 4. latach jazdy i ok. 10 000 km, więc w moim przypadku, po spiłowaniu, taka kontrola nie musiałaby być częstsza niż raz w sezonie 😀 A są to w dodatku klocki żywiczne, więc nawet nie spekuluję po jakim czasie rant powstałby na metalicznych.

Spiłuję zatem górki i zapominam o sprawie. Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc! 😉

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 tygodni później...
W dniu 6.08.2022 o 15:32, Dokumosa napisał:

Niezłe opinie mają też tarcze baradine

 DB-01 jest deko za wąska. Wczoraj wrzuciłem Tektro, które polecałeś, bo Baradine troszeczkę mi szurają. Nie jest to dużo, ale przód musi być idealny 🙂. Są 1,5-2 mm szersze. Zobaczymy.

Edytowane przez chudzinki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

U mnie (bardzo) dziwna sprawa... Ani Tektro ani Baradine mi nie podpasowały. Próbowałem z oryginalnymi żywicznymi Shimano, półmetalicznymi Jagwire, EBC i chińskimi (z tymi ostatnimi było w sumie najlepiej).

W każdym połączeniu mniejsze lub mniejsze większe, może nie drgania, ale takie nierównomierne hamowanie, szczególnie przy mocniejszym nacisku. Mało tego, od czasu do czasu tarcza zadzwoniła. Znalazłem starą RT54 jeszcze nadającą się do użytku i jest OK.

Ktoś wie co może być tego powodem? A może jestem przeczulony na tym punkcie? Pytam z ciekawości, bo kombinował już nie będę, a tarczę "dojadę" na tyłach 🙂.

Edytowane przez chudzinki
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

To jak to jest w końcu z tymi tarczami SwissStop Catalyst i szerokimi klockami? Pasują czy nie?

Przeczytałem zamieszczonego maila, ale nie wiem czy bezpośrednio odpowiada na pytanie.

Jak patrzę na te zdjęcia, gdzie użyte są klocki Narrow, wychodzi że zostaje jeszcze kawałek tarczy żeby Wide też pracowały. Dobrze wnioskuję?

01_swissstop_disc_belage_2022_06.jpg?ito

swissstop-catalyst-rotors-140mm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile wyższe są klocki Wide?

Sądziłem że ten pas z drugiego zdjęcia, pokazuje że klocek Narrow szoruje po górze, a na dole zostaje miejsce na Wide.

Wyraźnie widać, zwłaszcza na górze, że jest sporo miejsca.

Sam nie wiem...

Chyba znalazłem.

Wide ma 16mm wysokości. Narrow 14mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tobo wiem, dzięki, czytałem. Wpadłem na to nawet wcześniej, ale nie zrobię tego. Jestem zwolennikiem że rzeczy mają działać tak, jak zostały zaprojektowane.

Dziwi mnie tylko, że sami producenci nie zaczęli produkować takich klocków. Zapewne wynika to z faktu, że mało kto ma świadomość istnienia takiego problemu. Jedyne co wiecznie można przeczytać na Forach, to ostrzeżenie o "Resin Only". Chociaż prawdę mówiąc, większość nie ma raczej pojęcia, z czego to wynika.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, ChuChu napisał:

@tobo wiem, dzięki, czytałem. Wpadłem na to nawet wcześniej, ale nie zrobię tego. Jestem zwolennikiem że rzeczy mają działać tak, jak zostały zaprojektowane.

Dziwi mnie tylko, że sami producenci nie zaczęli produkować takich klocków. Zapewne wynika to z faktu, że mało kto ma świadomość istnienia takiego problemu. Jedyne co wiecznie można przeczytać na Forach, to ostrzeżenie o "Resin Only". Chociaż prawdę mówiąc, większość nie ma raczej pojęcia, z czego to wynika.

Bo to nie powinien być problem. Oficjalnie powinno się stosować komponenty ze sobą kompatybilne. W przypadku rozwiązań danego producenta jest to jasno określone. Używanie rozwiązań 3rd Party zawsze jest na własne ryzyko (tzn. producent tarczy, zacisku czy klocków nie będzie odpowiadał za ew. niedyspozycję układu hamulcowego jako całości).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Dokumosa zgadzam się, tylko powyżej masz pytanie które zadałem. Tarcze SwissStop. Nie ma nigdzie informacji, z jakimi klockami są kompatybilne. Nie ma także informacji o wysokości powierzchni hamującej.

W takim przypadku kupuję od nich klocki nr 15 i do tego tarcze Catalyst. Efekt jest taki, że to ze sobą nie gra.

Nie ma o tym nawet słowa, a przecież nie każdy jest tak dociekliwy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, ChuChu napisał:

@tobo wiem, dzięki, czytałem. Wpadłem na to nawet wcześniej, ale nie zrobię tego. Jestem zwolennikiem że rzeczy mają działać tak, jak zostały zaprojektowane.

Dziwi mnie tylko, że sami producenci nie zaczęli produkować takich klocków. Zapewne wynika to z faktu, że mało kto ma świadomość istnienia takiego problemu. Jedyne co wiecznie można przeczytać na Forach, to ostrzeżenie o "Resin Only". Chociaż prawdę mówiąc, większość nie ma raczej pojęcia, z czego to wynika.

Nie rozumiem dylematu. 

Idąc twoim tropem: z tarczami swisstop powinieneś użyć tylko klocków swisstop. A z shimano tylko kloce shimano. Łańcuch shimano powinien być posmarowany tylko smarem shimano. 

Dobrze by było gdyby szosowe hamulce shimano optymalnie pracowały z tarczami szosowymi. Tymczasem optymalną tarczą do takich hebli są tarcze....shimano mtb  ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...